Rasat motorn på en Gixxer -98...

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har följt denna tråden med stort intresse, eftersom min gixxer 600-98 eventuellt också har kass kamkedjespännare. Nån som vet om det ni skriver om här är direkt överförbart till 600:an, har det varit samma problem med dom?

/Pajje
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Psychobiker skrev:
Har följt denna tråden med stort intresse, eftersom min gixxer 600-98 eventuellt också har kass kamkedjespännare. Nån som vet om det ni skriver om här är direkt överförbart till 600:an, har det varit samma problem med dom?

/Pajje
Har aldrig hört talas om att det skulle gälla 600: an också.
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Inte jag heller, men visst, möjlighten finns...
Kan ju vara så att den helt enkelt är ett måndags-ex, eller bara lite dålig och behövs bytas.

Rasslar det mest när du slår av på gasen? Gör det det så är det med största sannolikhet spännaren. Då är det bara att byta, vet ej om det bästa är att skaffa en manuell på den eller om den vanliga funkar lika bra.
Vill man vara riktigt säker ska man nog ta en manuell.

Själv så kommer jag att fortsätta med den som sitter på min då den är knäpptyst inte slackat nåt. Men märker jag av en tendens till det så kommer jag att byta!

Är du osäker på hur du ska göra och inte kan mecka själv skulle jag råda dig att lämna in den för en koll. Om den skulle rasa så kommer det att bli betydligt dyrare, kompisen kommer att få pynta ca 8000:- fö att få sin motor fixad.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu har jag kollat den, och det verkar vara ok. Nu har jag inga mått att gå efter, tänker ta reda påd et nere hos suzukihandlaren imorron (tror förresten jag får beställa en repbok, nån som vet var man får tag påe n billigt?), men funktionen är som det ska, och den spänner på kedjan, eller vad man skall säga, och nu kunde jag inte urskilja nått rassel, så det är nog lugnt. Hojen har ju bara gåttt 1500 mil, så det borde inte vara utslitet.
Tack för hjälpen iallafall.
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Nya till vänster och gamla till höger.
För att kanske sätta en punkt på detta ämne så...
Tidigare så hade jag info om hur det låg till men var fel informerad.
Jag sa ett den nya bra sträckaren hade en högre kant men det är fel. Den nya ska ha en låg kant, då är den bytt och detta gäller bara årsmodell 99. Vad som gäller 98 så fanns det ingen info om vad som skulle göras om det börjar rassla, men det är nog ide att byta till en manuell på dessa modeller.
Enligt tidigare ägare på mina hojar så har dom hävdat att dom har varit bytta men så har fallet tydligen inte varit, det fick jag bevisat idag på Carlbarksmotor, dom vissade papper från suzuki som det stod allt som skulle göras på garanti just på 99. Det stod även vilka artikelnummer det skulle vara på den nya sträckaren, dessvärre så fanns det inte en rad om vad som gäller på 98.
Det roliga är att jag har fått det bekräftat att det skulle vara bytt på mina båda hojar fast från ett annat håll, uppenbarligen så visste inte denna person vad som gällde och den är den info som jag har basunerat ut tidigare.
På bilden nedan så har jag markerat vilken kant som skall vara lägre, på så vis syns det om man har den nya eller gamla.
 

Bifogat

  • sträckare.jpg
    sträckare.jpg
    61.3 KB · Visningar: 173
Last edited:

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Den gamla, isärtagen.
Det som händer med dessa sopiga sträckare är att som glappar upp dig radielt, fjädern går sönder så trycket försvinner eller
att dom börjar kärva så att det inte spänner på ett korrekt sätt. I bästa fall så rasslar det bara och i värsta fall så bli det motorras.
 

Bifogat

  • dscf0002.jpg
    dscf0002.jpg
    52.4 KB · Visningar: 148

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Ventiler i alla fall, och kolvar

Hej har en uppsättning ventiler och kolvar till en till en -96 visst var det en 750 kanske annat åxå i fall du ska renovera. 070 3384317
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Re: Ventiler i alla fall, och kolvar

750-R skrev:
Hej har en uppsättning ventiler och kolvar till en till en -96 visst var det en 750 kanske annat åxå i fall du ska renovera. 070 3384317

Jag behöver inte renovera men håller på att trimma en topp.
Så återigen... Vad vill du ha för ventilerna????
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top