Rasat motorn på en Gixxer -98...

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Ja, det börjar bli en lång tråd nu... :rolleyes:

Men det är ju en nog så vital del i ens motor vi diskuterar om!!

Låter som en bra idé att du tar en bild på din sträckare, då passar jag på att göra det ockå så kan vi jämföra bilderna.
Men att byta släpan också låter ju som ett mastodontjobb och dessutom riktigt dyrt! Slipper helst det...

Sitter och funderar på om det kan vara så att min hoj har den "gamla" sträckaren som satt på -96 och -97. Ifall det är så att min är en tidig -98 som fick samma sträckare som 96-97 och att det byttes strax efter till den sämre modellen??
Jag blir inte klok på det här alltså!!

Ringde upp KGK Suzuki nu för att höra med dom om de kunde säga mig och det gick att se på nåt sätt om den var bytt eller inte. Tyvärr så hade deras tekniker semester så han jag snackade med kunde inte svara på det, utan rekommenderade mig att ringa Claessons i Bromölla då de tydligen ska ha skickliga meckar där.
Men det verkar som man blir runtkopplad hela tiden eftersom att Lasen har snackat med Claessons som fått höra av KGK vadsom ska göras.

Hur svårt kan det vara att säga hur den nya ska se ut???

Min sista förhoppning ligger nu på Glidmeister och på den första ägaren på hojen, som jag ska försöka ringa idag.
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Jaha, då har jag ringt gamla ägaren till hojen...
Men det visade sig att han som stod i VV inte var den som ägde hojen utan det var hans bror som "ägde" och som skötte servicen och så på den.
Och tydligen gick det inte att få tag på han nu heller utan jag skulle återkomma ikväll istället så kanske jag skulle få numret till hans bror, den riktiga ägaren...

Drygt...
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Jaha, då har jag snackat med en meck på Claessons. Han sa att han inte kunde se om den var bytt eller inte... :(

Att det blev en garantiåtgärd på -99 var att då kunde hela kamkedjesläden brista och då blir det verkligen rassel i motorn!!

Men om jag ska byta så ska jag isf byta till en manuell om man kör lite hårdare, samma svar som Lasen fick har jag för mig...

Gör kedjan inget väsen av sig så är det ingen fara, man hör det bäst om man gasar upp den och sen släpper gasen. Vid gassläppet ska den isf rassla om den är dålig. Då kan man isf "hjälpa" spännaren en hack framåt så den spänner kedjan lite till, men inte för mycket då den kan bli för spänd istället.

Jag vet nu inte hur jag ska göra, det låter iofs inte nåt om min kedja så det kanske går ändå.

Vilken sträckare var det Glidemeister hade? Manuell?
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Waiden skrev:
Jaha, då har jag snackat med en meck på Claessons. Han sa att han inte kunde se om den var bytt eller inte... :(

Att det blev en garantiåtgärd på -99 var att då kunde hela kamkedjesläden brista och då blir det verkligen rassel i motorn!!

Men om jag ska byta så ska jag isf byta till en manuell om man kör lite hårdare, samma svar som Lasen fick har jag för mig...

Gör kedjan inget väsen av sig så är det ingen fara, man hör det bäst om man gasar upp den och sen släpper gasen. Vid gassläppet ska den isf rassla om den är dålig. Då kan man isf "hjälpa" spännaren en hack framåt så den spänner kedjan lite till, men inte för mycket då den kan bli för spänd istället.

Jag vet nu inte hur jag ska göra, det låter iofs inte nåt om min kedja så det kanske går ändå.

Vilken sträckare var det Glidemeister hade? Manuell?

Det du har hört låter ju inte helt orimligt, och det som meken säger om 99: orna stämmer bra, för det är just det som har hänt med dessa sträckare, dom bara kollapsar i fjädern sedan är det sallad.
En gissning jag har är att man sätter dit släpor och sträckare från en 99:a på 98: orna som Suzuki sedan kallar för ombyggnadssats.
Tycker att det rimligaste borde vara en manuell historia på 98: orna,eftersom det inte går att se om dom är bytta eller ej.

Här kommer bilden
 

Bifogat

  • sträckare.jpg
    sträckare.jpg
    114.8 KB · Visningar: 428
Last edited:

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Ja, att de byter till 99: ans sats vore ju rimligt med tanke på det höga priset, 2000:-. Bara spännare kostar ju ca 850:- så resterande skulle kunna vara kostnaden för släden...

Men nåt jag tycker är värdelöst när ingen verkstad eller ens Suzuki Sverige kan säga mig hur man ser om sträckaren är bytt. Utan man får svaret att om det inte rasslar så är det ingen fara!!
Jävla mössfoder!!
För skulle jag rasa motorn så lär jag ju inte få ett skit från dem, utan får stå där och vackert betala det det kommer att kosta...

Säljer man en produkt ska man fan veta vad som kan vara fel på den och hur det isf snabbt åtgärdas för att det inte ska orsaka konsumenten en större skada. Det märkliga var att när jag snacka med KGK Suzuki om det här med att spännaren var kass på 98 och 99, så visste han inget om det utan sa bara: att det kanske är möjligt...
Jag visste mer om vilka garantiåtgärder som utförts på 99: an än vad han gjorde!
Visst man kan inte begära att en snubbe ska kunna allt på varje hoj, men det här med sträckaren är ju en så vital del som orsakar så stor skada. Samt att alla som ska köpa en 98 eller 99 får det rådet att just kolla om sträckaren är bytt!

Ska iväg och fota min sträckare och samt polarens rasade. Lägger upp dem här sen...
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Håller med dig... Ska man vänta till motorn rasar eller...
jag hade samma problem som du när jag skulle ta reda på hur det var med min första 99:a. Ringde också till KGK Suzuki och fick svaret
"vet inte hur man ser skillnaden men jag vet att vi har den nya modellen"
Bra tänkte jag...
Snackade men en som hade just rasat sin 99:a och fick kolla på hans gamla sträckare och den nya modellen. Skillnaden var just att den nya var 16mm istället för 10. Fick det också bekräftat av mek på en verkstad, han hade bytt ett antal sträckare och han sa att det var så man såg skillnaden.

Det ända raka är väl att byta till en manuell om man äger en 98:a
Konstigt nog så passar den manuella till alla modeller mellan 96-99 utan att byta släpor. Passar dessutom till 600:an mellan 97-00

Waiden skrev:
Ja, att de byter till 99: ans sats vore ju rimligt med tanke på det höga priset, 2000:-. Bara spännare kostar ju ca 850:- så resterande skulle kunna vara kostnaden för släden...

Men nåt jag tycker är värdelöst när ingen verkstad eller ens Suzuki Sverige kan säga mig hur man ser om sträckaren är bytt. Utan man får svaret att om det inte rasslar så är det ingen fara!!
Jävla mössfoder!!
För skulle jag rasa motorn så lär jag ju inte få ett skit från dem, utan får stå där och vackert betala det det kommer att kosta...

Säljer man en produkt ska man fan veta vad som kan vara fel på den och hur det isf snabbt åtgärdas för att det inte ska orsaka konsumenten en större skada. Det märkliga var att när jag snacka med KGK Suzuki om det här med att spännaren var kass på 98 och 99, så visste han inget om det utan sa bara: att det kanske är möjligt...
Jag visste mer om vilka garantiåtgärder som utförts på 99: an än vad han gjorde!
Visst man kan inte begära att en snubbe ska kunna allt på varje hoj, men det här med sträckaren är ju en så vital del som orsakar så stor skada. Samt att alla som ska köpa en 98 eller 99 får det rådet att just kolla om sträckaren är bytt!

Ska iväg och fota min sträckare och samt polarens rasade. Lägger upp dem här sen...
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Min spännare....

Såhär ser min ut...
 

Bifogat

  • Ändra storlek-1.jpg
    Ändra storlek-1.jpg
    90.4 KB · Visningar: 228

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Likadan...

...som de 2 -97: or som jag delar garage med.
Det här är en bild på en -97: as spännare, likadan som min!!
 

Bifogat

  • Ändra storlek-2.jpg
    Ändra storlek-2.jpg
    66.8 KB · Visningar: 220

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
hmmm

Jaa... hmmm...
Den ser onekligen inte ut som min, undra om det är samma som på 96-97? dom ser ju ut så där...
Man blir inte riktigt klok på det här...
Om jag hinner så ska jag snacka med en mek imorrn om detta.

//Edit// nu såg jag din andra bild, dom är likadana.
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Men det roligaste av allt!!

Som omkullkastar allt vi snackat om...
Dethär är en bild på den sträckare som satt i polarens motor, den som rasade.

Känns den igen, Glidemeister???
 

Bifogat

  • Ändra storlek-3.jpg
    Ändra storlek-3.jpg
    114.9 KB · Visningar: 225

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
En bild till

.
 

Bifogat

  • Ändra storlek-4.jpg
    Ändra storlek-4.jpg
    111.2 KB · Visningar: 205

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Re: Men det roligaste av allt!!

Waiden skrev:
Som omkullkastar allt vi snackat om...
Dethär är en bild på den sträckare som satt i polarens motor, den som rasade.

Känns den igen, Glidemeister???

bang on target pal
Nu blir jag orolig...
Det är ju för fan samma som jag har, den nya modellen.
Undra vad han har för släpor där inne... 98 eller 99
Jisses, det här var inte bra
 
Last edited:

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Ja, vad fan gör man nu då??
Alltihop byggde ju på att din var annorlunda, men nu vetifan!!

Min kusin kände på den igår och den gick att trycka tillbaka, alltså paj...
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Waiden skrev:
Ja, vad fan gör man nu då??
Alltihop byggde ju på att din var annorlunda, men nu vetifan!!

Min kusin kände på den igår och den gick att trycka tillbaka, alltså paj...

Så här är det.
den på bilden är den som skulle vara bättre än den som mäter 10-11mm, men uppenbarligen så verkar den inte bärre :(
inte bra för mig.
Jag kommer att göra så här iaf...
Så fort toppen åker av så blir det en manuell...
Ska dunka dit en portad topp på min :)
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Waiden skrev:
Ja, vad fan gör man nu då??
Alltihop byggde ju på att din var annorlunda, men nu vetifan!!

Min kusin kände på den igår och den gick att trycka tillbaka, alltså paj...



Glide!!! Du har PM!!
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Gildemeister skrev:
Så här är det.
den på bilden är den som skulle vara bättre än den som mäter 10-11mm, men uppenbarligen så verkar den inte bärre :(
inte bra för mig.
Jag kommer att göra så här iaf...
Så fort toppen åker av så blir det en manuell...
Ska dunka dit en portad topp på min :)

Nej, det verkar inte bättre än så. Trist för din del...:(.
Jag kommer nog att köra på med den som sitter på, för kedjan är knäpptyst. Men skulle jag börja höra nåt så blir det direkt en manuell från APE!

Portad topp alltså...
Fan, din hoj lär ju gå som fan med allt du har på den!! Vad fick du betala för din Power Commander? Ny eller beggad?
Och gav det bra effekt?
Själv har ju inget trim på min, bara ett slip-on...
Iofs så räcker det jag har gott och väl ett bra tag om jag jämför med det jag hade innan (750 -88).
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Waiden skrev:
Nej, det verkar inte bättre än så. Trist för din del...:(.
Jag kommer nog att köra på med den som sitter på, för kedjan är knäpptyst. Men skulle jag börja höra nåt så blir det direkt en manuell från APE!

Portad topp alltså...
Fan, din hoj lär ju gå som fan med allt du har på den!! Vad fick du betala för din Power Commander? Ny eller beggad?
Och gav det bra effekt?
Själv har ju inget trim på min, bara ett slip-on...
Iofs så räcker det jag har gott och väl ett bra tag om jag jämför med det jag hade innan (750 -88).

Jag gav 2500 för Commandern och 2000 för helröret.
Hittade annonserna på blocket.se
Toppen köpte jag för 300 spänn av samma kille med commandern. Han hade också rasat sin kamkedjespännare, han köpte en annan topp och var i behov av pengar.
Toppen var då i orginalskick men med krokiga ventiler, kammarna, temostat, tempgivare och temostathus satt också kvar så nu har jag ett par extra sådana.

Om du vill kan jag komma förbi nån dag så kan du få testa min hoj.
 

Lasen

Bott #1 2010
Gick med
29 May 2003
Ort
Svedala/Holmeja
Hoj
Ducati 1198S -09 Kawa KLX450R -08
Min sträckare ser ut som den Waiden har!
Jag har hört att det även finns problem med -00 orna så jag vet inte vad man skall göra.
Min hoj låter inte mer än jag tror är normalt för en kamkjedja.

Jag tror jag gasar till det rasar!! :squid
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Gildemeister skrev:
Jag gav 2500 för Commandern och 2000 för helröret.
Hittade annonserna på blocket.se
Toppen köpte jag för 300 spänn av samma kille med commandern. Han hade också rasat sin kamkedjespännare, han köpte en annan topp och var i behov av pengar.
Toppen var då i orginalskick men med krokiga ventiler, kammarna, temostat, tempgivare och temostathus satt också kvar så nu har jag ett par extra sådana.

Om du vill kan jag komma förbi nån dag så kan du få testa min hoj.

Var ju bra priser på grejerna! Speciellt toppen...
Visst är man sugen på att trimma, har ju en kusin som inte babblar om nåt annat :mattias . Om hur man ska göra med ditt och datt för att öka effekten med mera med mera.
Själv har han turbo på sin...

Men som det är nu så har jag fullt sjå med att lära mig min nya hoj, lär ju ta ett tag...men tack för erbjudandet! :bow

Du ska inte till Karlskoga i slutet av juli btw? Då Stranddagarna och bikeweek går av stapeln. Ska själv dit med en massa hojpolare, är skitkul där!!
I år kommer bland annat Hammerfall att spela där :rock :rock :rock
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top