Rasat växellådan på turbohojen! IGEN!!!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jahaja, nu var det dags igen... Nu har jag rasat 3:ans växel en gång till! Jätteskoj... eller inte... Var ute och filmade lite till en kommande filmsnutt och det gick jättebra till en början, förutom att det var så jävla varmt så jag tappade 30 hästar, och dessutom var tvungen att sitta upprätt och bidra med mycket extra luftmotstånd i högfartsreporna. Hämmar ju accet. Kameran var i vägen. Var mycket piggare häromkvällen med 13 grader och tendens till dimma :hihi Så som den powerwheelade idag på 3:an gjorde den på 4:an häromkvällen... men nu kan jag inte filma mer när det är svalare :huvet Iallafall, jag skulle vända på vägen och köra åt andra hållet. Då började det krasa och smälla, precis som om en tand på ett drev hade försvunnit. De andra växlarna funkade iaf så hem kom jag och nu står hojen i garaget halvt nerplockad. Men 8 min film hann jag med iallafall :tummenupp

Här kommer frågan: Någon som har 3:ans drevpar liggande??? Anders Brink, Wibbe, Gixxer_1255, någon??? Eller är det bikebandit som gäller? Leta nu ordentligt i era lådor!!! Alltså inte växellådor, utan andra lådor...
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Rackarns!! Körde själv lite haveri för ett tag sedan, har åkt ocuttat på 2'an i 5 år utan problem...satte i cuttat sist jag rev motorn men nu missar den på 2'an efter att jag gjorde en växelmiss....SUCK! får köra lugnt resten av hösten o riva ur skiten i vinter.

Har inga drev över nu, bara en kopplingskorg till en 1052 kubikare.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Wibbe skrev:
Rackarns!! Körde själv lite haveri för ett tag sedan, har åkt ocuttat på 2'an i 5 år utan problem...satte i cuttat sist jag rev motorn men nu missar den på 2'an efter att jag gjorde en växelmiss....SUCK! får köra lugnt resten av hösten o riva ur skiten i vinter.

Har inga drev över nu, bara en kopplingskorg till en 1052 kubikare.

Hmmm.. konstigt.. Tycker att det borde hålla utan att missa när du har cuttade drev även om du har gjort en växelmiss. Bara att riva! :huvet Det är så jäkla tråkigt bara... bygga ihop en motor är en sak, men att reparera är inte så kul. Men nu kan jag passa på att byta mina vevstakslager och vevlager när jag ändå håller på.

Synd att du inte har drev... :( Jaja, jag får leta vidare..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det ska bli intressant exakt vad som gått fel. Min låda gick när jag missade 4'ans växel och då pressade den sönder ingående axelns lagerspår (halvmånen) i blocket mot kopplingskorgen till. Den gick att svetsa och har nu fått betydligt mer gods att streta emot med.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HMM min erfarenhet från den tiden då ja åkte yamaha
är att det funkade aldrig att göra ihop plockslådor
dom höll bara runt hörnet, även hur friska dom än såg ut
men om man därimot plockade 2 friska axlar med drev på från skroten eller dyligt
så höll det avsevärt mycket längre

Börjar väl dock bli lite klent med fina R lådor nu
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Det ska bli intressant exakt vad som gått fel. Min låda gick när jag missade 4'ans växel och då pressade den sönder ingående axelns lagerspår (halvmånen) i blocket mot kopplingskorgen till. Den gick att svetsa och har nu fått betydligt mer gods att streta emot med.

Motorn åker förhoppningsvis ut imorgon, så en klyvning är nära! Återkommer med shoppinglistan när jag tagit mig en titt... Är kanske mer än dreven som gått åt pipan, men jag hade inga missljud alls på de andra växlarna. Du har möjligtvis inte fler drev? :hihi Eller jag köpte de sista? De som du behövde...

Jaså, det gick att reparera ditt block? Vad bra :tummenupp Är den ihopsatt igen?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har tyvärr inget 3'ans drev kvar. Jag snodde lådan från min reservmotor och monterade ihop den förra veckan (eller nåt sånt, tid & minne är inte lika bra längre...).

lahi skrev:
Motorn åker förhoppningsvis ut imorgon, så en klyvning är nära! Återkommer med shoppinglistan när jag tagit mig en titt... Är kanske mer än dreven som gått åt pipan, men jag hade inga missljud alls på de andra växlarna. Du har möjligtvis inte fler drev? :hihi Eller jag köpte de sista? De som du behövde...

Jaså, det gick att reparera ditt block? Vad bra :tummenupp Är den ihopsatt igen?
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
inte direkt relaterat till din fråga men..

bikebandit är det nån som har beställt därifrån...vad tyckte ni?
lång väntetid, bra service? osv?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fotrally skrev:
inte direkt relaterat till din fråga men..

bikebandit är det nån som har beställt därifrån...vad tyckte ni?
lång väntetid, bra service? osv?
Jag skulle precis fråga detsamma. Skulle vara bra om någon som handlat där kommer med sina synpunkter ang. väntetid och eventuella bekymmer!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såja, nu är motorn delad och växelaxlarna ute! Det var en tand på 3:ans drev på utgående axel som hade gått av! Den låg i silen. Tycker det är konstigt att den bara kan gå av? Det var vid roten också, där den är som tjockast. Alla andra tänder är fina.

Räcker det att byta detta drev och inte det andra till 3:an? Det andra är i mycket fint skick (nyskick), och jag har undersökt det med sprickindikeringsgrejor och hittade inga sprickor någonstans. Ingen pitting på tänderna eller någon sådant öht. Har inte kört med det länge så Anders vet hur det ser ut. Kan jag låta det sitta kvar?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om vi säger så här, jag har det utgående drev som ditt treans ingående har blivit inkört mot. Läge att prova det först kanske?

lahi skrev:
Såja, nu är motorn delad och växelaxlarna ute! Det var en tand på 3:ans drev på utgående axel som hade gått av! Den låg i silen. Tycker det är konstigt att den bara kan gå av? Det var vid roten också, där den är som tjockast. Alla andra tänder är fina.

Räcker det att byta detta drev och inte det andra till 3:an? Det andra är i mycket fint skick (nyskick), och jag har undersökt det med sprickindikeringsgrejor och hittade inga sprickor någonstans. Ingen pitting på tänderna eller någon sådant öht. Har inte kört med det länge så Anders vet hur det ser ut. Kan jag låta det sitta kvar?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Om vi säger så här, jag har det utgående drev som ditt treans ingående har blivit inkört mot. Läge att prova det först kanske?
Wohooo!!! Du har PM! :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såja, nu har nytt drev kommit + en massa ramlager och vevlager till det facila priset av runt 5000 spänn.. :gnissla Skulle egentligen byta alla lager i vinter men nu när jag ändå har grejorna isär så tar jag det nu... Menmen, nu ska den snart vara ihop igen :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Då var hojen ihop igen med nytt drev och nya lager och den går som ett skott :) Växellådan har inte börjat rassla igen, så det verkar hålla... Har iofs bara provkört i 20 mil, men ändå. Nu ska här gasas! :banana
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
lahi skrev:
Såja, nu är motorn delad och växelaxlarna ute! Det var en tand på 3:ans drev på utgående axel som hade gått av! Den låg i silen. Tycker det är konstigt att den bara kan gå av?


Ja..för du har ju bara höjt vridet med drygt 100% :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
ranzid skrev:
Lahi Lahi Lahi lahi som du gör :yoparty
Hehe, jajjemän, men nu funkar den ju igen... ett tag till iaf! :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top