Rasat växellådan på turbohojen! IGEN!!!

ranzid

Ny medlem
Gick med
24 May 2005
Ort
KlIpPaN
Hoj
fireblade
Ett tag va de ja! får se hur länge ett tag varar då.

Vore kanske ide o köpa en blade vet du.... håller i alla lägen.. :D
 

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
SÅLD
jag hade en trimmad 86a en gång i tiden och fick reparera den två gånger om året, sen gav jag upp och köpte nyare, ett råd till dig. köp nyare! så får du åka istället för att meka.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
hermes skrev:
jag hade en trimmad 86a en gång i tiden och fick reparera den två gånger om året, sen gav jag upp och köpte nyare, ett råd till dig. köp nyare! så får du åka istället för att meka.
Hehe, nädu, gammelgixxern stannar! :) Jag har kört trimmat på den sedan -99 och har aldrig haft några haverier förrän nu i år. Inte det minsta bekymmer med den. Årets båda växellådshaveri kan ju bero på att jag nu har mer än dubblerat både effekt och vrid pga turbon. Från 115 hk/90 Nm (ungefär) på hjulet till 266 hk/227 Nm vid 1,1 bar. Nu på 1,3 bar så blir det väl runt 290 hk/250 Nm på hjulet. Så det är ju kanske inte så konstigt.. Men skulle jag handla nyare båge och trimma lika mycket där så går det sönder ännu mer.. dagens hojar är ju inte lika robust byggda. Ska man få dem att hålla så blir det mycket dyrare. Jag kör ju fortfarande med original kolvar och original stakar, vilken nyare hoj hade klarat det! Så, tackar för rådet, men jag byter inte! :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
lahi skrev:
Hehe, nädu, gammelgixxern stannar! :) Jag har kört trimmat på den sedan -99 och har aldrig haft några haverier förrän nu i år. Inte det minsta bekymmer med den. Årets båda växellådshaveri kan ju bero på att jag nu har mer än dubblerat både effekt och vrid pga turbon. Från 115 hk/90 Nm (ungefär) på hjulet till 266 hk/227 Nm vid 1,1 bar. Nu på 1,3 bar så blir det väl runt 290 hk/250 Nm på hjulet. Så det är ju kanske inte så konstigt.. Men skulle jag handla nyare båge och trimma lika mycket där så går det sönder ännu mer.. dagens hojar är ju inte lika robust byggda. Ska man få dem att hålla så blir det mycket dyrare. Jag kör ju fortfarande med original kolvar och original stakar, vilken nyare hoj hade klarat det! Så, tackar för rådet, men jag byter inte! :)



Han kanske menade den " nyare R motorn" den har kraftigare lagring på utgående axel

Man kan även montera dubbelt lager med tätning ytterst på den gammla axeln
men som jag sagt tidigare så de här med att plocka drev hit å dit håller inte i längden

I stort sett ALLA drev hänger ihop på ett eller annat sätt kuggflank eller ingrepp

Ronnie på NC racing tar ut 400 hk å säkert 350 nm i vrid på sin R växellåda
så du ligger nog långt under gränsen för vad din ska palla

Surt är de att köra sönder de kan ja intyga
men det är bara att kämpa på tillslut så har man dom där lilla extra kunskaperna att bygga nått som håller ( förutsatt att man inte kör som en idiot) haha men de e svårt å låta bli de e ju såååå kuul :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
ranzid skrev:
Ett tag va de ja! får se hur länge ett tag varar då.

Vore kanske ide o köpa en blade vet du.... håller i alla lägen.. :D
Det blir ett långt tag nu! :tummenupp Nu är det nya drev och nya lager så nu ska det inte gå åt pipan igen hoppas jag.

Hehe, nix, ingen blade! Håller säkert inte om man börjer trimma... :hihi Kan ju inte köra original! Ska du inte ha turbo på din nu? Du har ju kört original länge nu.. Du har ju nära till mc-verkstaden iaf, och Bengt har säkert tid att hjälpa dig :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
Han kanske menade den " nyare R motorn" den har kraftigare lagring på utgående axel

Man kan även montera dubbelt lager med tätning ytterst på den gammla axeln
men som jag sagt tidigare så de här med att plocka drev hit å dit håller inte i längden

I stort sett ALLA drev hänger ihop på ett eller annat sätt kuggflank eller ingrepp

Ronnie på NC racing tar ut 400 hk å säkert 350 nm i vrid på sin R växellåda
så du ligger nog långt under gränsen för vad din ska palla

Surt är de att köra sönder de kan ja intyga
men det är bara att kämpa på tillslut så har man dom där lilla extra kunskaperna att bygga nått som håller ( förutsatt att man inte kör som en idiot) haha men de e svårt å låta bli de e ju såååå kuul :D

Aha, ja, det kanske han menade... Jag funderade på att konvertera till det där dubbellagret, men det blev aldrig av. Vet inte riktigt varför...
Går dreven åt pipan igen så köper jag begagnade kompletta växelaxlar där allt har gått ihop. Kunde tydligen köpa det för 1800:- per axel! Verkade vara ett bra pris tycker jag.

Ja, jag fick också för mig att nc-racing-bågen ligger runt den effekten och det verkar hålla, så det måste varit något annat som gjorde att mina drev pajade. Dreven var jättefina förutom att en tand hade brutits av nere vid roten. Mysko...

Det är lite tråkigt att köra sönder, men det är sådant som händer! Du har väl också vanan inne nu, men den är väl ihop igen? Fick för mig att du också körde sönder.. Ja, det är riktigt roligt med turbo! Kommer nog aldrig att köpa en sugmotorhoj igen. Kanske bara för att bygga turbo på den då... :hihi
 

ranzid

Ny medlem
Gick med
24 May 2005
Ort
KlIpPaN
Hoj
fireblade
lahi skrev:
Det blir ett långt tag nu! :tummenupp Nu är det nya drev och nya lager så nu ska det inte gå åt pipan igen hoppas jag.

Hehe, nix, ingen blade! Håller säkert inte om man börjer trimma... :hihi Kan ju inte köra original! Ska du inte ha turbo på din nu? Du har ju kört original länge nu.. Du har ju nära till mc-verkstaden iaf, och Bengt har säkert tid att hjälpa dig :tummenupp


Jag får inte trimma för min mor. Hon säger nej..... bestämmt nej!!! Mors ord är lag!!! :Bugar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lahi skrev:
Jag funderade på att konvertera till det där dubbellagret, men det blev aldrig av. Vet inte riktigt varför...

Jag konverterade min -90gsxr/98bandit motor till dubbellager. Fick slipa ett nytt spår i lagret (DET var INTE det enklaste) för att få det på rätt plats. Spåret ska sitta 4 mm lägre utåt drevet till. Enklast är nog att fräsa upp ett nytt spår i själva blocket då aluminium är "lite" enklare att bearbeta. Man lär även använda 91-92 distansen till framdrevet och packboxen på utgående sitter lite på sniskan men kommer att hålla tätt.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
andersbrink skrev:
Jag konverterade min -90gsxr/98bandit motor till dubbellager. Fick slipa ett nytt spår i lagret (DET var INTE det enklaste) för att få det på rätt plats. Spåret ska sitta 4 mm lägre utåt drevet till. Enklast är nog att fräsa upp ett nytt spår i själva blocket då aluminium är "lite" enklare att bearbeta. Man lär även använda 91-92 distansen till framdrevet och packboxen på utgående sitter lite på sniskan men kommer att hålla tätt.

Hehe...Du ska se min packbox!!! Måste knäppa ett kort vid tillfälle...och den håller tätt! hheheehehe
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top