Rassel vid tomgång GSXR -99

Frallan80

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Enköping
Hoj
GSXR 1000 K6
Hojen rasslar vid låga varv på ettan samt vid tomgång. Om jag varvar upp den lite grann vid tomgång och släpper av så rasslar det när varvtalet sjunker ner mot tomgång igen... Låter som det kommer från högersidan men är inte säker. Hojen har inte rullat mer än ca 1300 mil. Nån som har nån aning om vad som kan vara problemet?

Tack på förhand!
/Frank
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Kamkedjesträckaren och/eller kamkedjan. Men det låter konstigt om kamkedjan skulle redan vara slut. Sitter det en automatisk eller manuell kamkedjespännare på den?
Den automatiska spännaren som satt på original är väldigt dålig.

Edit: Om du inte känner att du klarar av att byta den, så hjälper jag dig gärna :)
 
Last edited:

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
nån skillnad om du drar in kopplingen? vet inte på vilken sida kamkedjan sitter på din hoj, om det är den som rasslar. kanske kamkedjesträckaren som är boven?
 

Frallan80

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Enköping
Hoj
GSXR 1000 K6
Antar att det är den automatiska som sitter på från början, har inte bytt och har inte fått nån info från föregående ägare att den skulle vara bytt.

Ingen skillnad om jag håller in kopplingen!
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Antar att det är den automatiska som sitter på från början, har inte bytt och har inte fått nån info från föregående ägare att den skulle vara bytt.

Ingen skillnad om jag håller in kopplingen!

Då är det nog garanterat att det är sträckaren.
 

Frallan80

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Enköping
Hoj
GSXR 1000 K6
Ok!

Är det nån fara att köra några mil till innan man byter den eller ska det utföras pronto? Ska man byta till en ny automatisk eller manuell?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det sliter mer med slak kedja.

ÄR det den automatiska med spårskruv i mitten är det bara att ta de 2 insex till tanken. håll uppe den kanske med pinnen som ligger i kutsen till och med.

Ta lös gummipluppen som sitter långt ner till höger på sträckaren.
Starta motorn och skruva försiktigt IN med en lång smal plattskruvmejsel.
Ändras inte ljudet med en gång är det dags att byta.

Var försiktig då ovanstående metod är den jag själv kört på min srad några gånger. dét farliga är om du är våldsam och hjälper den automatiska spännarfjädern och skruvar in spännaren för långt. Överspänner dvs.

ELLER skruvar ut den och kejdan blir FÖR lös.
Ett halvt varv, inte ett helt varv skall räcka om allt står rätt till.

Ok!

Är det nån fara att köra några mil till innan man byter den eller ska det utföras pronto? Ska man byta till en ny automatisk eller manuell?
 

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Paris
Hoj
Ninja zx6r
byt direkt, kan sluta i en dyr historia annars. vet inte hur det är att byta på en gixxer men på min hoj vara det förvånansvärt enkelt att byta lycka till .:tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top