Rasslande efter premiärturen

Halloj!
Andra året som hojägare så jag tog kortet i somras. Hann bara köra ca 100 mil, så premiärturen igår var härlig.
Dock upptäckte jag att ett rasslande ljud, från vad jag tror är kamkedjan, uppenbarades när hojen blivit riktigt varm. Hojen har stått i kallgarage hela vintern men jag har varit ute och låtit den stå på tomgång var fjärde vecka typ, och även tagit kortare svängar för att motionera hojen lite..
Hojen går bra som fan och är lättstartad. Jag renoverade förgasarna och synkade dom förra sommaren.
Vad tror ni, är det bara oljan som behöver bytas igen eller har jag fått nåt annat problem? Ljudet ändrar sig inte när kopplingen är intryckt.
Hojen det rör sig om är en gammal Kawasaki GPZ550 från -82. Ska tilläggas att hojen bara har gått 2500 mil. Nya stift, luftfilter, olja och motorolja innan vinterförvaringen.
tramsnisinskedjan kan slamra kolla synken på fuggarna igen
 
Nu får du förklara lite. Är det en kedja till? Och kan de låta av det menar du?
Hojen har ju knappt gått 70 mil sen senaste synk och den går ju bra 🤔
 
Ja juste, den ja. Men hur påverkar förgasarna rassel på den? Är det som så att förgasarna måste gå jämnt för att ta ut vibrationerna som blir eller?
Hur som haver borde ju inte förgasarna ha gått ur synk...
 
Om Kawan gick lät/gick bra innan du vinterställde den (väl?) trots att den då gått varm utan missljudet, undrar jag - hörde du rasslet någongång då du tomgångskörde hojen, eller kom det enbart i samband med varm motor och belastning alltså?
 
Ja då gick den fint. Den går precis lika fint nu också.
Nej jag hörde inget förrän jag faktiskt hade kört en mil och kom tillbaka. Då lyssnade jag lite när jag hade fått av mig hjälmen och lurarna. Sedan stängde jag hojen och lät den stå en halvtimme då grannen kom ut, så startade jag den igen bara för att låta honom lyssna och han tyckte också att det rasslade lite mer än vanligt.
 
Ja juste, den ja. Men hur påverkar förgasarna rassel på den? Är det som så att förgasarna måste gå jämnt för att ta ut vibrationerna som blir eller?
Hur som haver borde ju inte förgasarna ha gått ur synk...
Förgasarna i sig går inte så mycket, men motorn går ojämnt om förgasarna inte är synkade, och går inte motorn jämnt så skapar det rörelser som orsakar olika resonansfenomen, och då kan det skramla i något.
 
Egentligen upprepar jag bara vad andra har sagt, men om du har startat den flera gånger utan att den får bli varm så har du garanterat spätt ut oljan med bensin. När den sen börjar bli varm är oljeslasket ännu mer lättflytande och du får inte samma ljud från motorn.
 
Hoppas Mäkinen har rätt. Motorn går jämnt och fint. Renoverade förgasarna med i princip allt förra sommaren. Inklusive vakuumgummina. Efter detta så hjälpte en gammal roadrace-snubbe mig att synka dom.
Ska byta olja först så får vi se.
Köpte även med lite additiv. Vet att det är delade meningar om dom men jag köpte med ifall. Liqui Molys engine flush och motor oil additive. Kanske hjälper till att skydda motorn lite extra.
 
Bara för att upprepa, ett oljebyte till en kvalitetsolja, ofta trivs äldre motorer bättre med delsyntet eller mineraloljor. Vad står det i manualen/handboken om du har en?
Förutom oljebytet kan du som tidigare beskrivite plocka ut kedjespännarmekanismen och göra rent o kolla.
Jag fick hyfsat tyst på en gammal Honda bara genom just rengöring och ut och in med spännaren, kasnke hamnade något i aningen annat läge eller så men tystare blev den.
 
Som sagt så brukar jag använda biltemas racing-olja och den har funkat fint. Är det något som är bättre för min hoj så är jag i idel öra.
 
Här finns en del info kring oljor:
 
Är inte det en myt?
Det kanske det är men ändå sägs det så ofta gällande 70-80-talshojar, och äldre såklart.
Och så länge oljan uppfyller minst den klassning som manualen föreskriver så lär inget gå sönder.
Min GSX får delsyntet och Hyndan får nog samma nu i vår.
De röda får finaste o dyraste som finns i helsyntet men de är ju nyare.
 
Som sagt så brukar jag använda biltemas racing-olja och den har funkat fint. Är det något som är bättre för min hoj så är jag i idel öra.
Jag vet inte hur Biltemas oljor är, men när jag höll på med amerikanska bilar avråddes jag av kunniga från att använda racing-olja. Största skillnaden på den och vanlig olja var att det saknades tillsatser för att hålla motorn ren över tid i racingvarianten. Den var tänkt att bytas oftare.
 
Haha de där trådarna har jag faktiskt läst ett par gånger men det var visst bra med en uppdatering :)
Helsyntet verkar ju vara bäst då det är en gammal hoj med luftkyld motor.
Och gällande racingoljan så byter jag ofta. Jag bytte olja två gånger förra sommaren trots att jag bara körde 100 mil. Så den borde nog funka bra för mig ändå när jag läser.
 
Haha de där trådarna har jag faktiskt läst ett par gånger men det var visst bra med en uppdatering :)
Helsyntet verkar ju vara bäst då det är en gammal hoj med luftkyld motor.
Och gällande racingoljan så byter jag ofta. Jag bytte olja två gånger förra sommaren trots att jag bara körde 100 mil. Så den borde nog funka bra för mig ändå när jag läser.
Och det är helt onödigt, det är bortkastad tid och pengar. Visst, om det var en timmes tomgångskörning per körd mil, men inte annars.
 
Bortkastat eller inte, jag visste inte hur väl förre ägaren hade tagit hand om den. Därav ville jag byta två gånger.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top