Jag har en GPZ500 som bara gått ca 3500 mil.
När jag köpte den för en del år sedan så gick den riktigt piggt och fint vid acceleration.
På tomgång däremot så lät det en viss del ”mekaniskt” och en gnutta skramligt/rassligt.
Inget direkt missljud som så, bara mekaniskt ljudligt så att säga.
Pratade med en verkstad som trodde det var kamkedjan som behövde bytas (trots då bara 2800mil!).
”Du vet, så här det med gamla hojar” tyckte meken…
Bara kosmetiskt tillade han, inte värt att göra något åt.
Lät konstigt att kamkedjan skulle vara så sliten med relativt få mil.
Nå, det gick några år till innan jag beslöt att göra en egen service på den.
Ventilerna stod en del off visade det sig, framförallt avgas vad jag minns.
Efter justeringen av ventilerna, och förvisso rengöring av förgasarna, så försvann det mesta av rasslet och en del av det allmänt mekaniska ljudet från motorn.
Meken killgissade fel, det var inte slitet, bara behov av ventiljustering och service av förgasarna!
GPZ500 motorn är ganska lik din GPZ550, så min rekommendation är att kolla ventiljusteringen.
Därefter vid behov synka förgasarna igen.