Rasslande efter premiärturen

Ja juste, den ja. Men hur påverkar förgasarna rassel på den? Är det som så att förgasarna måste gå jämnt för att ta ut vibrationerna som blir eller?
Hur som haver borde ju inte förgasarna ha gått ur synk...
ju jämare den går ju mindre ryck i transkedjan. cyckel kan gå toppen med lite osynk men det rycker i kedjan så en extra koll på synken . kall olja dämpar rycken i trans men varm så kan den flexa /skramla ,, vilket som så är det inte en tyst motor 550in ,tuta o kör:tummenupp
 
Okej då är jag med :)
Ska börja med oljan, sen får jag nog införskaffa mig en klocka så att jag kan synka själv. Men borde vara bra. Har nog känsliga våröron också...
Meeen så fort våren kommer tillbaka (snöar här just nu) så ska jag byta olja, köra den varm och sen filma en snutt :)
 
Jag formulerade mig fel. Ska självklart köra den varm innan jag tappar ur oljan. Sen köra en sväng för att se hur den låter och sen filma en snutt.
 
Jag har en GPZ500 som bara gått ca 3500 mil.
När jag köpte den för en del år sedan så gick den riktigt piggt och fint vid acceleration.
På tomgång däremot så lät det en viss del ”mekaniskt” och en gnutta skramligt/rassligt.
Inget direkt missljud som så, bara mekaniskt ljudligt så att säga.
Pratade med en verkstad som trodde det var kamkedjan som behövde bytas (trots då bara 2800mil!).
”Du vet, så här det med gamla hojar” tyckte meken…
Bara kosmetiskt tillade han, inte värt att göra något åt.

Lät konstigt att kamkedjan skulle vara så sliten med relativt få mil.
Nå, det gick några år till innan jag beslöt att göra en egen service på den.
Ventilerna stod en del off visade det sig, framförallt avgas vad jag minns.
Efter justeringen av ventilerna, och förvisso rengöring av förgasarna, så försvann det mesta av rasslet och en del av det allmänt mekaniska ljudet från motorn.
Meken killgissade fel, det var inte slitet, bara behov av ventiljustering och service av förgasarna!

GPZ500 motorn är ganska lik din GPZ550, så min rekommendation är att kolla ventiljusteringen.
Därefter vid behov synka förgasarna igen.
 
Ja högre viskositet kanske inte är så dumt heller. Synd Biltema inte har så många MC-oljor att välja på, men får väl beställa från XLmoto kanske.
 
Kan inte högre viskositet innebära att olja inte kommer fram på vissa ställen (trånga oljegångar eller vad det kan heta). Om ni inte 20W-50 är med i manulen inom temperaturintervall som hojen tänker användas i, då ska det ju inte vara ett problem
 
Går och poppar popcorn nu, vilka vill ha?

Sist jag köpte olja blev det från Tyskland.
24 liter fick det vara för den lägsta fraktkostnaden.
 
Last edited:
Risken är nog större att något går fel med tjockare olja än det lilla rasslet du hör
0-30 olja då noll är hur lätt den flyter/rinner när den är kall (viktigt vid kallstart 0ch 30 hur den flyter när den är varm . 0-60 olja är då samma kall men tjockare varm ,men den är ju inte tjockare vid kallstart så vad kan gå fel . så om man vill ha tjockare olja varm motor så är det inte farligt att ha en typ 10/60 10/50 olja ( bara onödigt dyrt) (om man inte är i alperna med en luftkyld maskin för då kan det behövas)
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top