Rasslande efter premiärturen

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
Ja juste, den ja. Men hur påverkar förgasarna rassel på den? Är det som så att förgasarna måste gå jämnt för att ta ut vibrationerna som blir eller?
Hur som haver borde ju inte förgasarna ha gått ur synk...
ju jämare den går ju mindre ryck i transkedjan. cyckel kan gå toppen med lite osynk men det rycker i kedjan så en extra koll på synken . kall olja dämpar rycken i trans men varm så kan den flexa /skramla ,, vilket som så är det inte en tyst motor 550in ,tuta o kör:tummenupp
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Okej då är jag med :)
Ska börja med oljan, sen får jag nog införskaffa mig en klocka så att jag kan synka själv. Men borde vara bra. Har nog känsliga våröron också...
Meeen så fort våren kommer tillbaka (snöar här just nu) så ska jag byta olja, köra den varm och sen filma en snutt :)
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Jag formulerade mig fel. Ska självklart köra den varm innan jag tappar ur oljan. Sen köra en sväng för att se hur den låter och sen filma en snutt.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag har en GPZ500 som bara gått ca 3500 mil.
När jag köpte den för en del år sedan så gick den riktigt piggt och fint vid acceleration.
På tomgång däremot så lät det en viss del ”mekaniskt” och en gnutta skramligt/rassligt.
Inget direkt missljud som så, bara mekaniskt ljudligt så att säga.
Pratade med en verkstad som trodde det var kamkedjan som behövde bytas (trots då bara 2800mil!).
”Du vet, så här det med gamla hojar” tyckte meken…
Bara kosmetiskt tillade han, inte värt att göra något åt.

Lät konstigt att kamkedjan skulle vara så sliten med relativt få mil.
Nå, det gick några år till innan jag beslöt att göra en egen service på den.
Ventilerna stod en del off visade det sig, framförallt avgas vad jag minns.
Efter justeringen av ventilerna, och förvisso rengöring av förgasarna, så försvann det mesta av rasslet och en del av det allmänt mekaniska ljudet från motorn.
Meken killgissade fel, det var inte slitet, bara behov av ventiljustering och service av förgasarna!

GPZ500 motorn är ganska lik din GPZ550, så min rekommendation är att kolla ventiljusteringen.
Därefter vid behov synka förgasarna igen.
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top