RC ventilen, strypning på dom nyare NSRena?

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Loy skrev:
2690675 Men klart som fan det sackar! Jag drar min crm så mycket det går på 4:an och 5:an. Då är man kanske uppe i 130. Lägger man sedan i 6:an så sackar det som fan ner till 90-100 typ.

Jaha, men det är ganska konstigt ändå..

Ligger å pressar på 5an.. Sen upp på 6an.. Och den verkligen inte orkar, allt försvinner?

Dom lär väll knappast bygga växellådan så att 6an ska bli en överflödig växel som endast kan användas på raksträcka och nedför.. :näsblod

Padde skrev:
2690714 Höm ja då vet jag faktiskt inte vad ni gjort.

Min NSR höll på så innan jag satte på effektsystemet och bestyckade (kollade även så porten öppnade osv), sen varvade jag lätt ut den på 6an. Den ska göra det om allt står rätt till!

Btw du har 2 markeringar, och varvade du innan du slog av tändningen kan den stå fel nu. Läs i NSR 125s manual hur du ställer in den optimalt.

Btw: Inge problem att dreva fel så inte en maskin går riktigt dåligt och inte orkar på toppen när det gäller 2-takt 125or. Dom flesta orkar ju precis över effekt pucklen på 6an.

Edit: När bytte du kolv senast? Minns du om den nångång orkar hålla kvar på 6an? Tex nyligen efter bytad kolv osv?

ja, läget är så att den nu är skuren, men det var endast klantighet av mig så inget att beskylla.. Men ja, efter renoveringen kanske den blir piggare, kan ju varit slitet.. När vi tog bort RC ventilen så var den exakt inställd, Båda markeringarna stog över varann..

Har ingen anning om service då den är direkt impoterad och typ inga papper följde med :näsblod

Jo, har tänkt att testa dra ner nån kugg på framdrevet, fårse om det hjälper.. Men skulle knappast tro det..
 
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
_Nille_ skrev:
2690721 Jaha, men det är ganska konstigt ändå..

Ligger å pressar på 5an.. Sen upp på 6an.. Och den verkligen inte orkar, allt försvinner?

Dom lär väll knappast bygga växellådan så att 6an ska bli en överflödig växel som endast kan användas på raksträcka och nedför.. :näsblod



ja, läget är så att den nu är skuren, men det var endast klantighet av mig så inget att beskylla.. Men ja, efter renoveringen kanske den blir piggare, kan ju varit slitet.. När vi tog bort RC ventilen så var den exakt inställd, Båda markeringarna stog över varann..

Har ingen anning om service då den är direkt impoterad och typ inga papper följde med :näsblod

Jo, har tänkt att testa dra ner nån kugg på framdrevet, fårse om det hjälper.. Men skulle knappast tro det..

Men andra ord kan kompet på din hoj varigt dåligt.

Renovera, kör in och se om problemet kvarstår.

Jag körde original drevning, elr ja, 1 ner fram 3 upp bak = noll. Och det funka bra.
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Padde skrev:
2690744 Men andra ord kan kompet på din hoj varigt dåligt.

Renovera, kör in och se om problemet kvarstår.

Jag körde original drevning, elr ja, 1 ner fram 3 upp bak = noll. Och det funka bra.

Okey.. Jo, jag ska kolla det..
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Jag fattade inte riktigt, men ska jag byta hela servot :va

Var ute och kolla men hitta ingen beteckning på den där det stod "TV-124" ..

Jag läste det igen och gjorde lite google sökningar, men fatta inte riktigt vilken jag ska läsa av..

Lägger upp en blid så får du säga vilken av dom som jag markerat som beteckning ska stå på..

Edit: Är lite bökigt nämligen att få ut den undre som är en CDI box (eller styrninge till RC ventilen :va ?) Så om nån vet ifall det är den man ska byta så kan ni skirva det så kollar jag betecknignen sen :tungan
 

Bifogat

  • Hmhaladadall.JPG
    Hmhaladadall.JPG
    41.2 KB · Visningar: 55
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
80km/h hojarna stryps av = blackbox.

Tror fortfarande att har du vatt uppe i 130-140 i nästsista växeln har det inte något med porten att göra så länge den är rätt inställd. Skulle avgasporten elr servot till den vara bytt för att vara anpassat till 80km/h skulle väl din hoj hängt på en moped ungefär, du lär ju ha kännt kraftig skillnad gämnfört mot andra 125or.
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Mm.. Var ute å kollade nyss.. VAr en TV-124 :(

Så vart kan man få tag i en TV-78 ? :)

Om man inte får tag i en sån så borde den ju nästan gå bäst om man spärrar ventilen i högsta läget, och efter betyckning mm osv?

Lägger upp en bild på hur TV-124 arbetar, stog i länken Jaggu skicka..
Ja, den öppnar alltså inte helt vid 7500 varv..
 

Bifogat

  • TV-124.JPG
    TV-124.JPG
    30.8 KB · Visningar: 46
Last edited:

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
_Nille_ skrev:
2690648 Padde, jag leta upp en gammal tråd jag starta och hitta att !Antes NSR verkar vara likadann

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2366570&postcount=2 :va
japp det stämmer! hoppas det märks att jag jobbat med min stavning numera:D
140km/h toppar den jämnt o notera att det är en tysk hojj vi snackar om! Men tänker inte lägga ner någon mer tid på min hojj nu då jag tycker det är roligare att pilla på bilen i garaget:tummenupp

Padde skrev:
2691689 80km/h hojarna stryps av = blackbox.

Tror fortfarande att har du vatt uppe i 130-140 i nästsista växeln har det inte något med porten att göra så länge den är rätt inställd. Skulle avgasporten elr servot till den vara bytt för att vara anpassat till 80km/h skulle väl din hoj hängt på en moped ungefär, du lär ju ha kännt kraftig skillnad gämnfört mot andra 125or.

ska bara säga en sak att jag kört emot 3st andra nsrer och min har till o med gått bättre än deras (kanske beror på föraren men).
det roligaste av allt var att min hojj gick bättre än en annan nsr med samma effektsystem dock körde den andra med alldeles för fet blandning!
Har dock aldrig kunnat testa emot en svenskåld NSR:gnissla
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Padde skrev:
2690216 Nej CDI´n elr RC ventilen känner inte av vilken växel du har i.:tungan

Det handlar om att NSR´en inte pallar varva ut på sista växeln, min var likadan. Trimsystem löser biffen. Kommer du upp över 130 lär din RC vara inkopplad elr är du långt utanför din varvmätare.

Dom pallar 5an men inte 6an utan trimsystem.



min varvar ur alla växlar hur lätt som helst. varva tom ut alla när den va strypt, han som jag köpte den av sa att den inte palla 6an strypt. (va ostrypt när jag köpte den) men jag va tvungen å göra nån jävla försäkringsbesiktning så jag slängde i pluggarna å köra ett tag å den toppa 130 utan problem å 6an va la lite seg men de va inte som han beskrev att man va tvungen å växla ner för å inte tappa fart. fast de kan iofs bero på att jag drog fullt för å dra ifrån polarna mä sina jävla gasgas å känna att jag e bäst på nånting:D

men nu ostrypt kan jag fan ligga på 6an i lite över 100.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
!ante skrev:
2692361
ska bara säga en sak att jag kört emot 3st andra nsrer och min har till o med gått bättre än deras (kanske beror på föraren men).
det roligaste av allt var att min hojj gick bättre än en annan nsr med samma effektsystem dock körde den andra med alldeles för fet blandning!
Har dock aldrig kunnat testa emot en svenskåld NSR:gnissla

Min hoj var också Tysk, en NSR. Kan ju då säga dig att 140 passerade den hyffsat snabbt med effektröret. Så har du piskat 3 andra NSRér med din hoj och den inte går som den ska, lär deras gå sämst elr lite föraregenskaper kanske.

Edit:

t4pp3r skrev:
2692368 min varvar ur alla växlar hur lätt som helst. varva tom ut alla när den va strypt, han som jag köpte den av sa att den inte palla 6an strypt. (va ostrypt när jag köpte den) men jag va tvungen å göra nån jävla försäkringsbesiktning så jag slängde i pluggarna å köra ett tag å den toppa 130 utan problem å 6an va la lite seg men de va inte som han beskrev att man va tvungen å växla ner för å inte tappa fart. fast de kan iofs bero på att jag drog fullt för å dra ifrån polarna mä sina jävla gasgas å känna att jag e bäst på nånting:D

men nu ostrypt kan jag fan ligga på 6an i lite över 100.

Ja alså rent generellt så går maskinen BRA ska det inte vara några problem att varva ut den strypt heller ju, strypningarna är rätt noga anpassade för att ändå få ut fulla register ju annars skulle dom likabra kunna spärra alla växlar på 5k varv ;).

Jag håller fast vid att JAG tror det lät skulle gå att få upp trådkaparens hoj att gå bra som den är idag, tror på antingen felaktiga inställningar på port elr bestyckning. Har Aldrig (läser vi igen) aldrig under 3 år jag vatt både moderator och användare på detta forum stött på en ändå med NSR som behövt byta nått med RC ventilen för att få hojen att gå bra. Möjligtvis ställa in bättre.
 
Last edited:

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Padde skrev:
2692912

Jag håller fast vid att JAG tror det lät skulle gå att få upp trådkaparens hoj att gå bra som den är idag, tror på antingen felaktiga inställningar på port elr bestyckning. Har Aldrig (läser vi igen) aldrig under 3 år jag vatt både moderator och användare på detta forum stött på en ändå med NSR som behövt byta nått med RC ventilen för att få hojen att gå bra. Möjligtvis ställa in bättre.

Men med större bestyckning så gick den nästan lite segare å hacka innan effekt kicken.. ( du fattar nog )

Men kolla bilden jag la upp.. jag har alltså styrningnen till RCn som har beteckningen "TV-124" och med det så öpnnar porten endast ca 75% vid 7500 varv, den öpnnar alltså aldrig helt :va

Ganska konstigt, men eftersom jag inte hittat några strypnignar i hojen skulle inte det kunna vara själva strypningen?
 

brandes

utan hoj så har man inget liv
Gick med
10 May 2006
Ort
trollhättan
Hoj
en ricktigt fräsig NSR :)
om det är okej och låna tråden lita.. så undrar jag hur man ställer in avgas porten på nsr 94...
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
brandes skrev:
2693552 om det är okej och låna tråden lita.. så undrar jag hur man ställer in avgas porten på nsr 94...

Kolla Niccos tråd om hur man ställer in på CRM .. La upp en blid där..

Skulle inte nån kunna skruva loss RC "styrenheten" på sin NSR och skriva i tråden vad den hade för beteckning? Alltså den under tanken (typ) Kolla bild längre upp i tråden.. Boxen som markeras med en röd pil..
 
Last edited:

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
bump

Nej, men DT 125orna så brukar man väll låsa RC ventilen (ypvs, iofs för yamaha, men iaf) Man skulle ju kunna göra någe liknande på min då.. Någon som testat och fått den att gå bättre? eller ni som gjort det på era DT 125er har ni märkt nån större skillnad?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top