RC ventilen, strypning på dom nyare NSRena?

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Ja, jag gör en ny tråd om detta..

Som sagt, min NSR varvar in fullt ut på 6ans växel.. Ingenting knappt.. Om man bottar den på 5an, ca 140 km/h vid 10-11k varv och sen petar upp till 6an sackar den som fan typ ner till typ 90 km/h vid 6k rpm..

Det måste alltså vara avgasporten som stryper på 6ans växel.. Finns det nått sätt att koppla ur utan att behöva byta CDI lr likannde?

Jag testade förut att koppla ur RC ventilen i högsta läget, men då blev den satans till högvarvig.. Effekten kom runt 12k rpm, och härket gav avgassmällar, kan menas med för snål bestyckning? Kör på 132 munstycke, funkar fint med ventilen inkopplad..

Därför är RC- ventilen "strypningen"till denna modell.. Tkr det låter litekonstigt men så kanske fallet kan vara? Delvis aatt den aldrig öppnar fullt och stänger yttligare på 6ans växel?

/ Nicklas
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
_Nille_ skrev:
2690065 Ja, jag gör en ny tråd om detta..

Som sagt, min NSR varvar in fullt ut på 6ans växel.. Ingenting knappt.. Om man bottar den på 5an, ca 140 km/h vid 10-11k varv och sen petar upp till 6an sackar den som fan typ ner till typ 90 km/h vid 6k rpm..

Det måste alltså vara avgasporten som stryper på 6ans växel.. Finns det nått sätt att koppla ur utan att behöva byta CDI lr likannde?

Jag testade förut att koppla ur RC ventilen i högsta läget, men då blev den satans till högvarvig.. Effekten kom runt 12k rpm, och härket gav avgassmällar, kan menas med för snål bestyckning? Kör på 132 munstycke, funkar fint med ventilen inkopplad..

Därför är RC- ventilen "strypningen"till denna modell.. Tkr det låter litekonstigt men så kanske fallet kan vara? Delvis aatt den aldrig öppnar fullt och stänger yttligare på 6ans växel?

/ Nicklas
Så du menar att RC-ventilen känner av vilken växel du har i? Det tycker jag låter mysko.
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Kör du med 132 munstycke? :O
Sitter 142 original på CRM och såvitt jag vet är det nästan likadana motorer.
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Loy skrev:
2690070 Så du menar att RC-ventilen känner av vilken växel du har i? Det tycker jag låter mysko.

Mja, den sackar ju som fan på 6an.. Kommer inte på nått annat det kan vara än RC-ventilen.. :va

Nicco skrev:
2690073 Kör du med 132 munstycke? :O
Sitter 142 original på CRM och såvitt jag vet är det nästan likadana motorer.

Jaha.. fan va konstigt.. När jag drog på Giannelli systemet så blöddra den på ett 136 munstycke, så det vart i med orginal igen och då gick den bra.. ( fst typ inte så mkt fortare :mad: :va )
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Nicco skrev:
2690116 byt munstycke då :p

varför? Den går ju bäst med orginal munstycket.. Skulle däremot vara intresant att testa ett större munstycke och koppla ur RC ventilen.. Får göra det till sommarn..

back to topic.. FS :)
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Nej CDI´n elr RC ventilen känner inte av vilken växel du har i.:tungan

Det handlar om att NSR´en inte pallar varva ut på sista växeln, min var likadan. Trimsystem löser biffen. Kommer du upp över 130 lär din RC vara inkopplad elr är du långt utanför din varvmätare.

Dom pallar 5an men inte 6an utan trimsystem.
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Padde skrev:
2690216 Nej CDI´n elr RC ventilen känner inte av vilken växel du har i.:tungan

Det handlar om att NSR´en inte pallar varva ut på sista växeln, min var likadan. Trimsystem löser biffen. Kommer du upp över 130 lär din RC vara inkopplad elr är du långt utanför din varvmätare.

Dom pallar 5an men inte 6an utan trimsystem.

Jag har trimsystem, och det blev ingen skillnad.. Och den sackar jääävligt mkt på 6ans växel ..
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
_Nille_ skrev:
2690094 Mja, den sackar ju som fan på 6an.. Kommer inte på nått annat det kan vara än RC-ventilen.. :va



Jaha.. fan va konstigt.. När jag drog på Giannelli systemet så blöddra den på ett 136 munstycke, så det vart i med orginal igen och då gick den bra.. ( fst typ inte så mkt fortare :mad: :va )
Hahah, skiten har inte tillräckligt med hästkrafter bara, thats it :D
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Loy skrev:
2690229 Hahah, skiten har inte tillräckligt med hästkrafter bara, thats it :D

Haha, ja måste vara det :D

nej, men det är seriöst sjuk hur mkt den sackar.. det borde inte vara så mkt.. Lixom 140 sen upp på 6an å den seeegar utav bara helvte men börjar dra igen runt 90 km/h.. Får ju fan damp :D
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
_Nille_ skrev:
2690225 Jag har trimsystem, och det blev ingen skillnad.. Och den sackar jääävligt mkt på 6ans växel ..

Alså uppförandet är det att den orkar gott och väl på 5an men såfort du växlar upp till 6an efter att ha kört 5an ut sackar den?

Är den rätt bestyckad då kan det bara vara CDI´n eftersom NSRén har en strypning i instuget och en i avgas. MEN eftersom strypningen i NSRéns CDI är ipnrecip obefintligt är det inte den, under min tid med NSRén testade ett tyskt forum att strypa av en NSR CDI, ingen skillnad. Dessutom så om det SKULLE vatt CDIn skulle den klippt på dom andra växlarna också.

Lär vara bestyckningen, får den luft o soppa som den ska?

Edit:

Tips:

Sätt avgasporten som den ska, klydda inte mer än nödvändligt! Sätt den på markeringarna som den står original för det har funkar för alla andra så det funkar för dig också.

Kolla så du inte har nån plugg i ditt system, JA endel trimsystem leveras med strypning i, dock mkt synliga i mynningen till cylindern så kolla om du inte gjort.

Kolla färg på stift, går den snålt/för mycket?

Kolla även så avgasporten öppnar som den ska! Så där inte ligger nått skit i vägen elr nått, om den inte öppnar som den ska är det int konstigt den inte pallar.
 
Last edited:

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Padde skrev:
2690236

Tips:

Sätt avgasporten som den ska, klydda inte mer än nödvändligt! Sätt den på markeringarna som den står original för det har funkar för alla andra så det funkar för dig också.

Kolla så du inte har nån plugg i ditt system, JA endel trimsystem leveras med strypning i, dock mkt synliga i mynningen till cylindern så kolla om du inte gjort.

Kolla färg på stift, går den snålt/för mycket?

Kolla även så avgasporten öppnar som den ska! Så där inte ligger nått skit i vägen elr nått, om den inte öppnar som den ska är det int konstigt den inte pallar.

Jag ställde in avgasporten i sommras.. Blev ingen skillnad.. Dock tog den inte så mkt fel från början så..

Och bensin luft blandnigen borde vara bra.. för jag drog i ett 138 eller 136 munstycke, kmr inte ihåg.. Då blöddra den och hacka precis inann effekt kicken, så då satte jag i orginal igen, 132, och då gick den bäst och "renast" .. vet dock inte om det var för snålt..
 
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Rekomenderar dig till att sätta ihopa hojen original så den fungerar bra.

Sen sätta på trimsystem och dona med bestyckningen.

Står allt som det ska så funkar det. Går hojen rent och fint original och porten öppnar/stänger när den ska då kan du ju gå vidare och prova ha på effektsytem /bestycka om.

Jag tror nått står fel.
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Padde skrev:
2690261 Rekomenderar dig till att sätta ihopa hojen original så den fungerar bra.

Sen sätta på trimsystem och dona med bestyckningen.

Står allt som det ska så funkar det. Går hojen rent och fint original och porten öppnar/stänger när den ska då kan du ju gå vidare och prova ha på effektsytem /bestycka om.

Jag tror nått står fel.

Den gick lika dant med orginal systemet, Och effekten var typ den samma som med trimavgaset.. Och gick sådär konstigt på 6ans växel.. :va
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
_Nille_ skrev:
2690268 Den gick lika dant med ordinal systemet.. Och effekten var typ den samma som med trimavgaset :va

Går den lika snabbt/samma accelaration med trimsystem som med original systemet? :näsblod

Du har kollat efter blackbox som stryper? CDI strypningen kommer nån snart och säger att den finns, men söker du i tyska forum ger dom dig bra förklarningar till att inte ens lägga ner besväret att leta efter den. Dom testar allt snäppet vildare på sina hojar för att dom ska gå så fort som möjligt, och dom avrådde mig från att ens leta efter den.

Men vet att enheldel NSRér från Tyskland har blackbox som stryper varvtal, MEN då bör den strypa på alla växlar för glöm att den håller koll på vilken växel du har i. Kan jag aldrig tänka mig. Det är billiga saker, bara ett motstånd typ som du själv kan ställa, Inge avancerat.

Alså vad har du för drevning på den? Orsaken att den sackar kan inte vara att du kör på helt fel drevning så den inte orkar rent ut sagt?

Fast iofs, går den lika dåligt med original grejorna som med trim grejorna kan det väl också vara ett ganska stort tecken på att avgasporten är tokfel inställd. För är bestyckningen rätt ska du känna stor skillnad på original och effekt system. Stor skillnad.
 

NOspeedlimit

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Nora
Hoj
dt125 r + fiddy= sant
_Nille_ skrev:
2690232 Haha, ja måste vara det :D

nej, men det är seriöst sjuk hur mkt den sackar.. det borde inte vara så mkt.. Lixom 140 sen upp på 6an å den seeegar utav bara helvte men börjar dra igen runt 90 km/h.. Får ju fan damp :D

:näsblod neeeeej inte damp, snälla Nicklas:tummenupp

hmmmz, låter mysko.. på min DT så blire bara att den är seg på att varva ur 6,an.. du kasnek skulle vänta ett tag å kolla om han är villig på att varva upp 6,an?..:va

kasnke skulle ställa på mer soppa flöde?:p brukar få fart på maskiner:yoparty

// NIcklas
 
Last edited:

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Padde skrev:
2690287 Går den lika snabbt/samma accelaration med trimsystem som med original systemet? :näsblod

Du har kollat efter blackbox som stryper? CDI strypningen kommer nån snart och säger att den finns, men söker du i tyska forum ger dom dig bra förklarningar till att inte ens lägga ner besväret att leta efter den. Dom testar allt snäppet vildare på sina hojar för att dom ska gå så fort som möjligt, och dom avrådde mig från att ens leta efter den.

Men vet att enheldel NSRér från Tyskland har blackbox som stryper varvtal, MEN då bör den strypa på alla växlar för glöm att den håller koll på vilken växel du har i. Kan jag aldrig tänka mig. Det är billiga saker, bara ett motstånd typ som du själv kan ställa, Inge avancerat.

Alså vad har du för drevning på den? Orsaken att den sackar kan inte vara att du kör på helt fel drevning så den inte orkar rent ut sagt?

Fast iofs, går den lika dåligt med original grejorna som med trim grejorna kan det väl också vara ett ganska stort tecken på att avgasporten är tokfel inställd. För är bestyckningen rätt ska du känna stor skillnad på original och effekt system. Stor skillnad.

Nej, har ingen blackbox.. Finns dock sladdar att koppla in men domär ihopsatta så, nej.. den varvar ju ur på alla andra växlar iaf så..

Drevning ja, typ 14 - 35 eller 36 inte säker.. Men borde inte spela nån större roll.. Inte heller att ska sacka så mkt.. Knappast troligt :näsblod

Och det med avgasporten så ställde jag in den efter denna markering:
 

Bifogat

  • mjohah.JPG
    mjohah.JPG
    69.7 KB · Visningar: 43

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Men klart som fan det sackar! Jag drar min crm så mycket det går på 4:an och 5:an. Då är man kanske uppe i 130. Lägger man sedan i 6:an så sackar det som fan ner till 90-100 typ.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
_Nille_ skrev:
2690648 Padde, jag leta upp en gammal tråd jag starta och hitta att !Antes NSR verkar vara likadann

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2366570&postcount=2 :va

Höm ja då vet jag faktiskt inte vad ni gjort.

Min NSR höll på så innan jag satte på effektsystemet och bestyckade (kollade även så porten öppnade osv), sen varvade jag lätt ut den på 6an. Den ska göra det om allt står rätt till!

Btw du har 2 markeringar, och varvade du innan du slog av tändningen kan den stå fel nu. Läs i NSR 125s manual hur du ställer in den optimalt.

Btw: Inge problem att dreva fel så inte en maskin går riktigt dåligt och inte orkar på toppen när det gäller 2-takt 125or. Dom flesta orkar ju precis över effekt pucklen på 6an.

Edit: När bytte du kolv senast? Minns du om den nångång orkar hålla kvar på 6an? Tex nyligen efter bytad kolv osv?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top