RC45 på Blocket

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Säga vad man vill om maskineriet, men rent estetiskt var den icke före sin tid.

Man förväntar sig iofs inget annat från en japs :D

Kolla på duccen som kom -94 :Bugar
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Ähh en Fireblade från samma tidsera hade ju mer ompa i spisen...så RC45an är ju lite blek jämfört med rc30an.... är ju en lite nostalgisk gubbe av mig men fattar inte hur en sketen 750 ska kunna få lite eller ens en susning av samma körglädje som en K6 1000 sugi!! :-D
Så hellre Stroh rom än en gammal whisky eller ett gott vin? Det är mer ompa i romen :rolleyes:
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Smak?

Så hellre Stroh rom än en gammal whisky eller ett gott vin? Det är mer ompa i romen :rolleyes:

Känner hur det vattnas i munnen, ett gott vin eller en len inte så rökig Whiskey. En gång smaka jag riktig hård ompa. Outspätt hembränt........ Racekollegor ifrån Norge bjöd och jag var ovetandes, fy fan va den.......... Den var stark/hård men inget mer!:va

Liten upplaga, inte löpande stora bandet, lite segrar, mytomspunnen, kommer alltid vara förknippad med mänskliga legender. Ompa med själ! John Kocinsky fel gubbe som vann på RC45an, de två HRC fabrikshojarna fick lång näsa!
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
För oss gamla gubbar som kört hojar sedan antiken. Är den väl ungefär som R1an för er yngre förmågor.

Med den skillnaden att 1994 när den blev tillgänglig på marknaden fanns det totalt bara 200 sägs det. Jag har fattat det som att alla är 94års modell. Men utav de få som ej hammnade direkt på Racebanan, vart de ett visst köpmotstånd.... prislappen var inte nådig. Samtidigt som den hade svårt att hävda sig på Racebanan sina första levnadsår, förarna hade inte fullt förtroende för greppet i framaxeln........ å då e de ju svårt att svänga. Modellen hängde kvar till och med 1999, 6 år och skördade stora framgångar i Superbike, på Isle of Man och andra landsvägslopp samt många långdistanlopp.

Det var ju en Race-hoj med vardagskostym på. En bit över hundra hästar i den kostymen, Honda hade ju utan problem kunnat släppa ut hojen på gatan med ca 140 hkr i 750 motorn och bibehållit kvalitet och körbarhet någorlunda i trafiken, men de var ju lite så att det under ett gäng års tid varit ca 100hkr plus lite till i många maskiner. Som Racehoj under sina glansdagar kramade de ut 190hkr. Men då fick Race-teamen snacka med HRC och komma med en stor påse pengar, vardagskostymen byttes ut och Racevarianten plockades fram. Och det är precis likadant i dag med hojarna som kör värstingklassen i Superbike-VM.

En Racehoj i världsklass måste trimmas ner för att kunna saluföras på gatan. Det var så som Racehojen RVF750R alias RC45an kom till butikerna. Hojen vart ju svindyr och förmodligen blev några utav de få ex som ej hamnade på racebanan ej sålda 1994 och blev då kallade för andra årsmodeller beroende på vilket år de gatreggades. Jag vill minnas att en utav de få som fanns till salu i Sverige såldes efter många år som skyltex, Ny till Irland.

Tror att Europaversionen med original buller gav 118hkr, lite finetuning och ett öppnare avgassystem, så klara denna hoj utav betydligt mer än gemene man klar utav att hantera. Så är ni inne på en ny 1000cc hoj, kostar väl uppemot 150 papp nu, jag tror då att en RC30/45a i samma prisklass är ett ok val. Klart ramlar ni i backen finns väl inga delar, men va ska en där och göra? Ni som drömmer om ett liv som racer-stjärna på lite bandagar skulle säkert finna tillfredsställelse i att gasa runt en Racing-legend "RC45"

Hur som helst, det vart inte så många kvar som alldrig rullat på racebanan. Hamnade hos entusiaster. Säljs idag utav entusiaster (för det mesta) och köps utav entusiaster. Prisnivån är hög... vi är många "gubbar" och som vanligt blir det marknaden som sätter priset. Jag tror att just nu sviktar marknaden, jag tror att priset som denna hojen har är kanske rätt i Storbritanien och helt klart USA. Men i Sverige? Tror jag inte den säljs.. till det priset. Men som sagt, ska man ha en sådan finns det nästan inga till salu.

Om nu 249.000.-- är dagspriset idag! Så om jag minns rätt var det för ca 6 år sedan hälften.

År 2003.. vad kostade en 1994 års modell Fireblade? Och vad kostar den idag 2009, ca 30.000.--. Som det ser ut så är pris-stegringen på Hondas och förmodligen en del andra fabrikats modeller ( RR-SP-SPS-R-Limited Edition varianter ) ca 20% upp om året. Det finns absolut ingen likhet mellan en FireBlade och en RC45a, jo lite krimskransgrejer tillhörande vardagskostymen.
Om vi skulle hitta en RC45a med 6-7 tusen mil på mätaren vart ju priset något helt annat, kanske som en 2008 R1a med 2000mil på mätaren.

Inte att förglömma i denna situation, priset är inte korrekt före det finns ett undertecknat köpeavtal, då har vi fått ett dagspris. Entusiastpris!:va

Toymans RC45 flummande:confused:

Fortfarande inte en hoj jag skulle pungat ut multum för men bra fröklaring toyman du övertalade mig nästan :D (nej inte ironiskt)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är så ung och oförstående att jag ådragit samma fetish för literhojarna runt 00 som gammelgubbarna har för dessa. 929, ZX9R och surgixxern med ruttet chassie e grejjer det. Gillar även 90-talets vulgärna CBR900, YZF750, ZX7R.. Grejjer det!
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Säga vad man vill om maskineriet, men rent estetiskt var den icke före sin tid.

Man förväntar sig iofs inget annat från en japs :D

Kolla på duccen som kom -94 :Bugar

Eh, OK? Är det 916 du snackar om eller? Designstöld någon?:rolleyes: Honda NR750 kom -92.
Finns ju en del likheter: lysena, utblås under sadeln, enkelsving...
 

Bifogat

  • 28916Monoposto1994_800.jpg
    28916Monoposto1994_800.jpg
    192 KB · Visningar: 79
  • honda-nr750.jpg
    honda-nr750.jpg
    101.7 KB · Visningar: 68
Last edited:

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Eh, OK? Är det 916 du snackar om eller? Designstöld någon?:rolleyes: Honda NR750 kom -92.
Finns ju en del likheter: lysena, utblås under sadeln, enkelsving...

Så du menar att Ducati har snott designen från Honda?

Nu har du pillat med pinnen i fel getinbo :)


God kamp
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Det borde ju inte Ducati behöva, design är väl nånting italienarna INTE behöver sno!
Men håll med om att det finns likheter! Men det finns ju onekligen en hel del OLIKHETER också.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Skoj att en modern sporthoj som är typ 10ggr bättre kostar 150 tusen mindre.

Hoppas ingen gör misstaget att köpa den. :)

Jo det kommer någon att göra, garanterat. Och ha lika kul och kunna åka lika fort som du. Och om/när vederbörande säljer om 5 år kommer en framfälg vara mer värd än din Retta....:D

För oss gamla gubbar som kört hojar sedan antiken. Är den väl ungefär som R1an för er yngre förmågor.

Med den skillnaden att 1994 när den blev tillgänglig på marknaden fanns det totalt bara 200 sägs det. Jag har fattat det som att alla är 94års modell. Men utav de få som ej hammnade direkt på Racebanan, vart de ett visst köpmotstånd.... prislappen var inte nådig. Samtidigt som den hade svårt att hävda sig på Racebanan sina första levnadsår, förarna hade inte fullt förtroende för greppet i framaxeln........ å då e de ju svårt att svänga. Modellen hängde kvar till och med 1999, 6 år och skördade stora framgångar i Superbike, på Isle of Man och andra landsvägslopp samt många långdistanlopp.

Det var ju en Race-hoj med vardagskostym på. En bit över hundra hästar i den kostymen, Honda hade ju utan problem kunnat släppa ut hojen på gatan med ca 140 hkr i 750 motorn och bibehållit kvalitet och körbarhet någorlunda i trafiken, men de var ju lite så att det under ett gäng års tid varit ca 100hkr plus lite till i många maskiner. Som Racehoj under sina glansdagar kramade de ut 190hkr. Men då fick Race-teamen snacka med HRC och komma med en stor påse pengar, vardagskostymen byttes ut och Racevarianten plockades fram. Och det är precis likadant i dag med hojarna som kör värstingklassen i Superbike-VM.

En Racehoj i världsklass måste trimmas ner för att kunna saluföras på gatan. Det var så som Racehojen RVF750R alias RC45an kom till butikerna. Hojen vart ju svindyr och förmodligen blev några utav de få ex som ej hamnade på racebanan ej sålda 1994 och blev då kallade för andra årsmodeller beroende på vilket år de gatreggades. Jag vill minnas att en utav de få som fanns till salu i Sverige såldes efter många år som skyltex, Ny till Irland.

Tror att Europaversionen med original buller gav 118hkr, lite finetuning och ett öppnare avgassystem, så klara denna hoj utav betydligt mer än gemene man klar utav att hantera. Så är ni inne på en ny 1000cc hoj, kostar väl uppemot 150 papp nu, jag tror då att en RC30/45a i samma prisklass är ett ok val. Klart ramlar ni i backen finns väl inga delar, men va ska en där och göra? Ni som drömmer om ett liv som racer-stjärna på lite bandagar skulle säkert finna tillfredsställelse i att gasa runt en Racing-legend "RC45"

Hur som helst, det vart inte så många kvar som alldrig rullat på racebanan. Hamnade hos entusiaster. Säljs idag utav entusiaster (för det mesta) och köps utav entusiaster. Prisnivån är hög... vi är många "gubbar" och som vanligt blir det marknaden som sätter priset. Jag tror att just nu sviktar marknaden, jag tror att priset som denna hojen har är kanske rätt i Storbritanien och helt klart USA. Men i Sverige? Tror jag inte den säljs.. till det priset. Men som sagt, ska man ha en sådan finns det nästan inga till salu.

Om nu 249.000.-- är dagspriset idag! Så om jag minns rätt var det för ca 6 år sedan hälften.

År 2003.. vad kostade en 1994 års modell Fireblade? Och vad kostar den idag 2009, ca 30.000.--. Som det ser ut så är pris-stegringen på Hondas och förmodligen en del andra fabrikats modeller ( RR-SP-SPS-R-Limited Edition varianter ) ca 20% upp om året. Det finns absolut ingen likhet mellan en FireBlade och en RC45a, jo lite krimskransgrejer tillhörande vardagskostymen.
Om vi skulle hitta en RC45a med 6-7 tusen mil på mätaren vart ju priset något helt annat, kanske som en 2008 R1a med 2000mil på mätaren.

Inte att förglömma i denna situation, priset är inte korrekt före det finns ett undertecknat köpeavtal, då har vi fått ett dagspris. Entusiastpris!:va

Toymans RC45 flummande:confused:

Härligt med lite sakkunskap i ämnet:tummenupp:tummenupp

Håller iofs en RC30 högre, en sån skulle va mumma att ha i garaget. Meanwhile så får SP2an duga och bida sin tid....:tummenupp
 
Last edited:

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Kul att RSV4:an togs upp som exempel på en värsting. Performance Bike testade just Aprilian mot en Endurance-kittad RC45 i senaste numret. Inte en helt ärlig jämförelse eftersom Aprilian var en gathoj, men faktum kvarstår, den 15 år gamla reliken piskade skiten ut RSV4:an.

snart dags för popcorn, eller...:whip

Toyman, bra skrivet!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
SNUSKIGT högt affektionsvärde på dessa, men är nog jävligt svårt ändå få någon lätta på lädre och hosta upp dessa pengar..mer rimligt marknadsvärde borde väl vara 1/10 del OM det varit en dussinhoj..
 
Last edited:

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Kul att RSV4:an togs upp som exempel på en värsting. Performance Bike testade just Aprilian mot en Endurance-kittad RC45 i senaste numret. Inte en helt ärlig jämförelse eftersom Aprilian var en gathoj, men faktum kvarstår, den 15 år gamla reliken piskade skiten ut RSV4:an.

snart dags för popcorn, eller...:whip

Toyman, bra skrivet!

Så sant razor.. Den hojen är fan elak :)

Okej alla som tvivlar på att en så gammal hoj inte kan leverera ordentligt :D
Read it and weep...

Här är RC45 vs RSV4 reportaget:
http://www.sport-touring.net/forums/index.php?topic=41994.0

EDIT: Förarens kommentar efter att ha kört RC45:an och bytt till RSV4:an är ju för skön och säger det mesta:
"We swap bikes and I get on to the Aprilia. Suddenly the RSV4, which was fickle, harsh and ultra-focused on the ride down, now feels like a roomy sports tourer."
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jaja, brattsen fattar inte :rolleyes:

Hojarna är jäkligt snabba med alla sina kit delar. Tror nog en välpreppad RC45 hänger på en R1:a sjukt lätt. Skillnaden är att de har byggts i olika tidsåldrar. På den tiden fick de ta en rejs hoj och bygga om den så att den skulle bli gatlegal. Vilket innebär en massa skit på hojen för ljus mm. Även lite mildare kammar mm för att få folk i allmänhet att fixa den. Billigare fjädrings komponenter för att priset skulle bli överkomligt. Allt detta gjordes för de var tvungna att sälja x antal hojar för att få rejsa med dom.

Skillnaden på en R1 och en liknande gammal superbike racer känner man när man kör dom (ber på hur mycket original som finns kvar, dvs hur långt de behövt gå för att få den gatlegal). En R1 kan kännas jäkligt "tunn" på något sätt..

Det är lite som om de olika märken skulle ta motoGP hojarna och trimma ner dom sätta lysen på dom och lite billigare komponenter. Och sälja dom på det viset. Ducati har ju gjort detta på med sin GP racer. Skillnaden är att de tog hojen nästan som den är på bana och satte den på gatan. Anledningen till att de kan göra så nu är ju att de inte måste sälja så många för att få rejsa med dom. Nu gjorde de nog det enbart som pr för märket.

RC45 och liknande hojar kommer definitivt bli samlar hojar. Frågan är bara om inte dom som försöker sälja RC45:an på blocket ligger några år före, 250k låter lite väl :rolleyes:
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Säljaren får nog sikta in sig på en utländsk köpare. Många exklusiva objekt säljs den vägen idag tack vare vår lågt värderade valuta.

Är det någon som vet vilka faktiska priser RC 30 och RC 45 säljs för hemma och utomlands?

Runt 2003 såg jag en RC 30 i bruksskick till salu för ca 85 000 kr hos en handlare lokalt. Vad jag vet såldes den för de pengarna. Stod ett bra tag i försäljningshallen. Efter det har jag sett ett par stycken utannonseras på bl a blocket för runt 120 000 kr. Senast var runt 2007 om jag inte minns fel.

Tittar man på mobile.de begär man över 20 000 Euro för en RC 30. Då är de ofta i väldigt bra skick och har få mil på mätaren.

På Ebay låg det ute en RC 30 för ett par dagar sedan med 879 mil på mätaren (inte garanterad). Den hade varit i backen. Fanns spår av repor på nedre delen av sidokåpan och kopplingshandtag. I övrigt såg den ut att vara fin. Den var utrustad med HRC kylare och hade en extra temperaturmätare. Budgivningen slutade på 9600 Euro och den nådde inte sitt lägsta pris. Blev inte såld med andra ord. Ett nytt kåpset kostar över 30 000 kr ex moms. Att laga den befintliga skadan kostar betydligt mindre.

Kan man dra slutsatsen att säljarna har höga förväntningar på värdet på RC30 och RC45?
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Onödigt vetande:
I Performance Bike senast stod det att hade Guy Martin* hade svårt att slå tiderna han satt med en gammal rc45:a med hans nya HydrexHonda Fireblade i superbikeutförande på Cadwell Park**...

* Isle of Man och RRR-fantom samt diverse inhopp i BSB/BSS.
** Räcerbana i England.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top