Så hellre Stroh rom än en gammal whisky eller ett gott vin? Det är mer ompa i romenÄhh en Fireblade från samma tidsera hade ju mer ompa i spisen...så RC45an är ju lite blek jämfört med rc30an.... är ju en lite nostalgisk gubbe av mig men fattar inte hur en sketen 750 ska kunna få lite eller ens en susning av samma körglädje som en K6 1000 sugi!! :-D
Så hellre Stroh rom än en gammal whisky eller ett gott vin? Det är mer ompa i romen
För oss gamla gubbar som kört hojar sedan antiken. Är den väl ungefär som R1an för er yngre förmågor.
Med den skillnaden att 1994 när den blev tillgänglig på marknaden fanns det totalt bara 200 sägs det. Jag har fattat det som att alla är 94års modell. Men utav de få som ej hammnade direkt på Racebanan, vart de ett visst köpmotstånd.... prislappen var inte nådig. Samtidigt som den hade svårt att hävda sig på Racebanan sina första levnadsår, förarna hade inte fullt förtroende för greppet i framaxeln........ å då e de ju svårt att svänga. Modellen hängde kvar till och med 1999, 6 år och skördade stora framgångar i Superbike, på Isle of Man och andra landsvägslopp samt många långdistanlopp.
Det var ju en Race-hoj med vardagskostym på. En bit över hundra hästar i den kostymen, Honda hade ju utan problem kunnat släppa ut hojen på gatan med ca 140 hkr i 750 motorn och bibehållit kvalitet och körbarhet någorlunda i trafiken, men de var ju lite så att det under ett gäng års tid varit ca 100hkr plus lite till i många maskiner. Som Racehoj under sina glansdagar kramade de ut 190hkr. Men då fick Race-teamen snacka med HRC och komma med en stor påse pengar, vardagskostymen byttes ut och Racevarianten plockades fram. Och det är precis likadant i dag med hojarna som kör värstingklassen i Superbike-VM.
En Racehoj i världsklass måste trimmas ner för att kunna saluföras på gatan. Det var så som Racehojen RVF750R alias RC45an kom till butikerna. Hojen vart ju svindyr och förmodligen blev några utav de få ex som ej hamnade på racebanan ej sålda 1994 och blev då kallade för andra årsmodeller beroende på vilket år de gatreggades. Jag vill minnas att en utav de få som fanns till salu i Sverige såldes efter många år som skyltex, Ny till Irland.
Tror att Europaversionen med original buller gav 118hkr, lite finetuning och ett öppnare avgassystem, så klara denna hoj utav betydligt mer än gemene man klar utav att hantera. Så är ni inne på en ny 1000cc hoj, kostar väl uppemot 150 papp nu, jag tror då att en RC30/45a i samma prisklass är ett ok val. Klart ramlar ni i backen finns väl inga delar, men va ska en där och göra? Ni som drömmer om ett liv som racer-stjärna på lite bandagar skulle säkert finna tillfredsställelse i att gasa runt en Racing-legend "RC45"
Hur som helst, det vart inte så många kvar som alldrig rullat på racebanan. Hamnade hos entusiaster. Säljs idag utav entusiaster (för det mesta) och köps utav entusiaster. Prisnivån är hög... vi är många "gubbar" och som vanligt blir det marknaden som sätter priset. Jag tror att just nu sviktar marknaden, jag tror att priset som denna hojen har är kanske rätt i Storbritanien och helt klart USA. Men i Sverige? Tror jag inte den säljs.. till det priset. Men som sagt, ska man ha en sådan finns det nästan inga till salu.
Om nu 249.000.-- är dagspriset idag! Så om jag minns rätt var det för ca 6 år sedan hälften.
År 2003.. vad kostade en 1994 års modell Fireblade? Och vad kostar den idag 2009, ca 30.000.--. Som det ser ut så är pris-stegringen på Hondas och förmodligen en del andra fabrikats modeller ( RR-SP-SPS-R-Limited Edition varianter ) ca 20% upp om året. Det finns absolut ingen likhet mellan en FireBlade och en RC45a, jo lite krimskransgrejer tillhörande vardagskostymen.
Om vi skulle hitta en RC45a med 6-7 tusen mil på mätaren vart ju priset något helt annat, kanske som en 2008 R1a med 2000mil på mätaren.
Inte att förglömma i denna situation, priset är inte korrekt före det finns ett undertecknat köpeavtal, då har vi fått ett dagspris. Entusiastpris!
Toymans RC45 flummande
Hade du läst sporthoj.com hade du kunnat undvika att köpa en Triumph också.
Säga vad man vill om maskineriet, men rent estetiskt var den icke före sin tid.
Man förväntar sig iofs inget annat från en japs
Kolla på duccen som kom -94
Eh, OK? Är det 916 du snackar om eller? Designstöld någon? Honda NR750 kom -92.
Finns ju en del likheter: lysena, utblås under sadeln, enkelsving...
Skoj att en modern sporthoj som är typ 10ggr bättre kostar 150 tusen mindre.
Hoppas ingen gör misstaget att köpa den.
För oss gamla gubbar som kört hojar sedan antiken. Är den väl ungefär som R1an för er yngre förmågor.
Med den skillnaden att 1994 när den blev tillgänglig på marknaden fanns det totalt bara 200 sägs det. Jag har fattat det som att alla är 94års modell. Men utav de få som ej hammnade direkt på Racebanan, vart de ett visst köpmotstånd.... prislappen var inte nådig. Samtidigt som den hade svårt att hävda sig på Racebanan sina första levnadsår, förarna hade inte fullt förtroende för greppet i framaxeln........ å då e de ju svårt att svänga. Modellen hängde kvar till och med 1999, 6 år och skördade stora framgångar i Superbike, på Isle of Man och andra landsvägslopp samt många långdistanlopp.
Det var ju en Race-hoj med vardagskostym på. En bit över hundra hästar i den kostymen, Honda hade ju utan problem kunnat släppa ut hojen på gatan med ca 140 hkr i 750 motorn och bibehållit kvalitet och körbarhet någorlunda i trafiken, men de var ju lite så att det under ett gäng års tid varit ca 100hkr plus lite till i många maskiner. Som Racehoj under sina glansdagar kramade de ut 190hkr. Men då fick Race-teamen snacka med HRC och komma med en stor påse pengar, vardagskostymen byttes ut och Racevarianten plockades fram. Och det är precis likadant i dag med hojarna som kör värstingklassen i Superbike-VM.
En Racehoj i världsklass måste trimmas ner för att kunna saluföras på gatan. Det var så som Racehojen RVF750R alias RC45an kom till butikerna. Hojen vart ju svindyr och förmodligen blev några utav de få ex som ej hamnade på racebanan ej sålda 1994 och blev då kallade för andra årsmodeller beroende på vilket år de gatreggades. Jag vill minnas att en utav de få som fanns till salu i Sverige såldes efter många år som skyltex, Ny till Irland.
Tror att Europaversionen med original buller gav 118hkr, lite finetuning och ett öppnare avgassystem, så klara denna hoj utav betydligt mer än gemene man klar utav att hantera. Så är ni inne på en ny 1000cc hoj, kostar väl uppemot 150 papp nu, jag tror då att en RC30/45a i samma prisklass är ett ok val. Klart ramlar ni i backen finns väl inga delar, men va ska en där och göra? Ni som drömmer om ett liv som racer-stjärna på lite bandagar skulle säkert finna tillfredsställelse i att gasa runt en Racing-legend "RC45"
Hur som helst, det vart inte så många kvar som alldrig rullat på racebanan. Hamnade hos entusiaster. Säljs idag utav entusiaster (för det mesta) och köps utav entusiaster. Prisnivån är hög... vi är många "gubbar" och som vanligt blir det marknaden som sätter priset. Jag tror att just nu sviktar marknaden, jag tror att priset som denna hojen har är kanske rätt i Storbritanien och helt klart USA. Men i Sverige? Tror jag inte den säljs.. till det priset. Men som sagt, ska man ha en sådan finns det nästan inga till salu.
Om nu 249.000.-- är dagspriset idag! Så om jag minns rätt var det för ca 6 år sedan hälften.
År 2003.. vad kostade en 1994 års modell Fireblade? Och vad kostar den idag 2009, ca 30.000.--. Som det ser ut så är pris-stegringen på Hondas och förmodligen en del andra fabrikats modeller ( RR-SP-SPS-R-Limited Edition varianter ) ca 20% upp om året. Det finns absolut ingen likhet mellan en FireBlade och en RC45a, jo lite krimskransgrejer tillhörande vardagskostymen.
Om vi skulle hitta en RC45a med 6-7 tusen mil på mätaren vart ju priset något helt annat, kanske som en 2008 R1a med 2000mil på mätaren.
Inte att förglömma i denna situation, priset är inte korrekt före det finns ett undertecknat köpeavtal, då har vi fått ett dagspris. Entusiastpris!
Toymans RC45 flummande
Eh, OK? Är det 916 du snackar om eller? Designstöld någon? Honda NR750 kom -92.
Finns ju en del likheter: lysena, utblås under sadeln, enkelsving...
Kul att RSV4:an togs upp som exempel på en värsting. Performance Bike testade just Aprilian mot en Endurance-kittad RC45 i senaste numret. Inte en helt ärlig jämförelse eftersom Aprilian var en gathoj, men faktum kvarstår, den 15 år gamla reliken piskade skiten ut RSV4:an.
snart dags för popcorn, eller...
Toyman, bra skrivet!
För att annat smartare folk lyckats tuta i dem att deras gamla skit är jättebra investering!
Efter att ha läst wikipedian så....
Gubbar o nostalgi asså...Fan heller att man betalat 249k för en 15 år gammal hoj.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |