RC45 på Blocket

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Kommer med tiden.......

Efter att ha läst wikipedian så....
Gubbar o nostalgi asså...Fan heller att man betalat 249k för en 15 år gammal hoj.

Gubbar e ett alldeles för brett uttryck. Jag känner många gubbar och de gör som du skakar på huvudet bara. 99,98% utav de med gubbstämpel har ingen pejl på vad en RC45a står för.

Jag skulle vilja kalla dessa för "motorcyklister som hängt med ett tag" . Känner själv att min kunskapsbrist gör att man måste läsa på ibland. Imellanåt blir man osäker på allt som skrivs på nätet. Tidens gång har ju skapat många grejer, när man ser, hör eller läser något ifrån tider som man ej känner till........ måste man kanske själv blunda och sätta fart på fantasin och hamna i rätt dimension. Det är ju samma med framtiden..... ljudlösa el-hojar, svårt att fatta!

Jag tycker det är fantastiskt att det finns grymmt extreemt dyra grejer till försäljning, det är tur att det finns extreemt rika människor som betalar en bit över en 1/2 mille för en motorcyckel, Ducatis Moto-GP racer för gatan. Detta gör ju att gänget som tillverkar hojar skapar grymma maskiner för oss med vanlig plånbok.

Efter några år dyker dessa fordon ut på begagnatmarknaden, och man har då möjligheten att fundera över, ska jag se om man kan göra affär på gammelhojen, något jag kanske alldrig sett i verkligheten. Eller ska jag rusa in hos lokale mc-handlaren och köpa modern 1000cc sporthoj, likadan som de andra i gänget har: Efter det plockar jag bort nya grejor för många sköna 10 tusentals-lappar för att ersätta med andra exclusiva prylar för att bli lite annorlunda än kompisens hoj......... Det är grymmt skönt och bekvämt med ny hoj, garanti och inga gammla o-ringar packningar som torkat pga ålder....... bara till å gasa på!

Jag vill ju tro att vi motorcyklister, alltid är motorcyklister. Även om det skiljer sig 40år. Gubbe känner man sig som imellanåt fast i helt andra sammanhang, och man behöver nog inte vara speciellt gammal för det.

I takt med att åren går skapar man sig nya möjligheter..........

249.000.-- för en 15 år gammal RC45a, har ju själv ochså svårt för att tro att någon pröjsar detta nu när samhället inte funkar helt ok! När hojen är såld kanske vi kan få reda på dagsvärdet.

Tror inte att en gubbe köper den utan det blir en erfaren motorcyklist, till vardagsrummet som smycke. Till den privata samlingen "Investering". Till att åka på när man inte känner för nya R1an. Till skyltning i annat mc-sammanhang. Till något mc-fordonsmuseum.

Jag kan ju imellanåt tycka att en del nya hojar är gräsligt fula, men året efter när man vant sig kan märka att man tycker annorlunda. Man styrs ju hela tiden utav "NYA designen" och imellanåt är ju den gammal.

Ha det gott motorcyklister, och hoppas inte det ekonomiska läget tar ifrån oss alla udda lite kul grejer. Tänk er om utbudet är, liten, mellan och stor hoj!

Toyman drömmer i båda riktningarna, motorsport som hobby i 46 år! Ha de gött!
Nu nyklippt med maskin, jävligt kort blev det....... några kallade mig SkallePer?? Han var väl en "GUBBE"

En dåres, gubbes försvarstal? Jag köpte mig en Rc45a för några år sedan, har den i trafik och vi har stunder:krama utav Superbikemoments medans vi låter V4an yla över landsbyggden i norra Halland
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
En annan sak som många missar är vad som gör en hoj till en snabb hoj? För det verkar ju vara det som vissa här menar är en bra hoj :D

Är det massor med effekt eller är det handling?

Visst är en zx10 skit snabb (rakt fram), massor med effekt. Men om en Aprilia RS250 (med en tredjedel så mycket hp) kör skiten ur ZX10:an när det inte är rakt. Vilken hoj är då egentligen snabbast :va
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
En annan sak som många missar är vad som gör en hoj till en snabb hoj? För det verkar ju vara det som vissa här menar är en bra hoj :D

Är det massor med effekt eller är det handling?

Visst är en zx10 skit snabb (rakt fram), massor med effekt. Men om en Aprilia RS250 (med en tredjedel så mycket hp) kör skiten ur ZX10:an när det inte är rakt. Vilken hoj är då egentligen snabbast :va

Ducatin! :krama
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En annan sak som många missar är vad som gör en hoj till en snabb hoj? För det verkar ju vara det som vissa här menar är en bra hoj :D

Är det massor med effekt eller är det handling?

Visst är en zx10 skit snabb (rakt fram), massor med effekt. Men om en Aprilia RS250 (med en tredjedel så mycket hp) kör skiten ur ZX10:an när det inte är rakt. Vilken hoj är då egentligen snabbast :va

Föraren kanske?

Vet inte om kört en zx-10 men de är überbrutalt snabba, även när det svänger. :tummenupp

Kul att RSV4:an togs upp som exempel på en värsting. Performance Bike testade just Aprilian mot en Endurance-kittad RC45 i senaste numret. Inte en helt ärlig jämförelse eftersom Aprilian var en gathoj, men faktum kvarstår, den 15 år gamla reliken piskade skiten ut RSV4:an.

snart dags för popcorn, eller...:whip

Toyman, bra skrivet!

Och så finns det ju ett kul test av just SP1 mot ett gäng modernare hojar i senaste numret av Performance Bike :fakta

Rätt trevlig läsning för alla oss som sitter på denna blivande klassiker. Den når nog inte samma höjder som RC30/45 men vem vet med homologeringsmaskiner....:D:D
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Säljaren får nog sikta in sig på en utländsk köpare. Många exklusiva objekt säljs den vägen idag tack vare vår lågt värderade valuta.

Är det någon som vet vilka faktiska priser RC 30 och RC 45 säljs för hemma och utomlands?

Runt 2003 såg jag en RC 30 i bruksskick till salu för ca 85 000 kr hos en handlare lokalt. Vad jag vet såldes den för de pengarna. Stod ett bra tag i försäljningshallen. Efter det har jag sett ett par stycken utannonseras på bl a blocket för runt 120 000 kr. Senast var runt 2007 om jag inte minns fel.

Tittar man på mobile.de begär man över 20 000 Euro för en RC 30. Då är de ofta i väldigt bra skick och har få mil på mätaren.

På Ebay låg det ute en RC 30 för ett par dagar sedan med 879 mil på mätaren (inte garanterad). Den hade varit i backen. Fanns spår av repor på nedre delen av sidokåpan och kopplingshandtag. I övrigt såg den ut att vara fin. Den var utrustad med HRC kylare och hade en extra temperaturmätare. Budgivningen slutade på 9600 Euro och den nådde inte sitt lägsta pris. Blev inte såld med andra ord. Ett nytt kåpset kostar över 30 000 kr ex moms. Att laga den befintliga skadan kostar betydligt mindre.

Kan man dra slutsatsen att säljarna har höga förväntningar på värdet på RC30 och RC45?

Håller med. Vill säljaren ha ut max så är det exportmarknaden som gäller.

Har inte följt RC30/RC45´s prisutveckling specifikt men väl Suzukis 750 RR modeller från 86, 89 och 94. Dessa togs inte in till tex USA och där finns det folk som är villiga att slanta en bra bit över över 100k. Samma med Yamaha OW1. RC30 borde ligga i samma division, om inte något högre.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Föraren kanske?
Vet inte om kört en zx-10 men de är überbrutalt snabba, även när det svänger. :tummenupp

Jag menar inte att en ZX10 inte är snabb men om man har likvärdiga förare (inga fantomer då) kommer Aprilian vara snabbare när det svänger bra.

När det svänger är de sjukt snabba. Men de saknar effekt för att kunna vara snabb på rak vag. Eller på snabba banor som tex anderstorp.

Skall man då dra det till ytterligheter så kanske man skall jämföra med en tex 250 racer. Typ TZ250 eller liknande. 80hkr tror jag att de ligger på utan kitt delar. En sådan är ruskigt mycket snabbare än vilken R1 eller ZX10 som helst.

En gammal RC30 är lite som en TZ fast med lysen och lite annat för vägen.

Om man ser det på det viset borde de flesta med mc intresse förstå varför en tex RC30 kan betinga ett så högt värde :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Lätt att glömma........

Lätt att glömma och inte alla vet, Hondas RC45a tog dubbelt så många vinster som sin förgångare RC30an. Givetsvis var Ducatis 916 problemet..... eller var det den grymma chaffisen Carl Fogarty!

Aron Slight på Castrol Hondan kallas ibland den bäste Superbikepiloten som alldrig vunnit serien, 3a 93/94/95, 2a 96, 3a 97 och 2a 98

Honda VFR750R RC30 tävlade under åren 1988-1992
Tävlingar 115
Vinster 16
2 Världsmästerskap Åren 1988-1989

Honda RVF750R RC45 tävlade under åren 1993-1999
Tävlingar 172
Vinster 33
1Mästerskap Året 1997
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Kawa o ducce var i topp ;)

ZXR750R har tyvärr inte fått samma status liksom de övriga RRversionerna - synd, då den hojen är så mycket bättre än de andra.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Skoj att en modern sporthoj som är typ 10ggr bättre kostar 150 tusen mindre.

Hoppas ingen gör misstaget att köpa den. :)
Bättre på vad?

En väsentlig del av en motorcykels prestanda är dess karaktär, ljud, utseende, historia, lukt, kött och blod. I dessa avseenden är en RC45 eller en RD 350 (speciellt med rätt tidstypiska prestandadelar)10 ggr bättre än en -09 CBR 1000 RR.
 

Bifogat

  • 1135.jpg
    1135.jpg
    66.8 KB · Visningar: 81
  • 1jf-1.jpg
    1jf-1.jpg
    60.9 KB · Visningar: 63
  • 1EL85front.jpg
    1EL85front.jpg
    132.5 KB · Visningar: 67
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Känsla...

en film som måste ses av motorsportsnostalgiker, dock handlar det här om en rc30. Visste ni föressten att det står en fabriksny sådan i värmlandsskogarna? Ungdom med känlsa för motorsporthistoria.

http://www.youtube.com/watch?v=iO9YVYg4FyU&feature=channel_page

En härlig känsla i arbetet med att justera in titaniumstakarna, och att veta att detta var med den inställningen hela hojen byggdes. Slutresultatet med lite extra HRC delar gav ju hojen massor utav framgångar. Hojen är nu över 20 år om ni skulle bli ägare till en sådan, men jag lovar att den känslan som följer med hela grejen är skön:)! Förutsatt att man kan sin mc-historia lite grann! Toyman

Den där nya som står i skogen, berätta mera!
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Green and mean!

Kawa o ducce var i topp ;)

ZXR750R har tyvärr inte fått samma status liksom de övriga RRversionerna - synd, då den hojen är så mycket bättre än de andra.

Ja,,, e de så att man kan skönja att regelverket och till viss del kapitalet är det som regerar.
Ducati fick hela tiden lite mer cubic att jobba med.
Honda är ju mc-tillverkaren med mest kulor i kistbotten.

Kawasakis R, RR maskiner var ju lite mer standardbetonade och så tillverkades det ett gäng extreema kit till dessa som då gjorde hojen till en grymm racer. Kawas 1991,1993 och 1996 R, RR maskin är det ju inte jättestor skillnad på, och modellen låg i, in på 2000 talet. Jag har åkt omkring några mil på dessa olika modeller och de känns att det är skapta i samma anda. Gillar starkt Kawas modellserie. Toyman. Och nu e de ju riktigt inne.... Go Green!:banana

1993 vart året då Kawasaki tog VM titeln i Superbike, mellanversionen ( se bild RÖDA och bikern i svart) med stort luftintag som hjälpte till att få några extra kusar i hög fart, pressade Honda och Ducati till att komma fram med nya homologiseringsmodeller. Hondas RC30 och Ducatis 851 med 888 motor härstamma ju ifrån sent 80-tal, så1994 kom Hondas RC45 och Ducatis 916, Ducati hade ochså megastjärnan Carl Fogarty... utan han vet vi ju inte riktigt om Ducces 916 saga vart så framgångsrik! 1997 lyckades Honda knipa glorian ifrån Ducati!
 

Bifogat

  • IMG_4258 sh.jpg
    IMG_4258 sh.jpg
    155 KB · Visningar: 54
  • IMG_4259 sh.jpg
    IMG_4259 sh.jpg
    146.1 KB · Visningar: 50
  • IMG_4260 sh.jpg
    IMG_4260 sh.jpg
    136 KB · Visningar: 54
  • IMG_3460 sh.jpg
    IMG_3460 sh.jpg
    130.8 KB · Visningar: 76
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Historia.

Om ej så gammal. Se you tube länken!

http://www.youtube.com/watch?v=wStMCth6dwE&translated=1


Hej på er!:) Lite klipp ur inläggen i tråden. Fundera på vad ni säger. Joey Dunlop 20 år äldre än David Jefferies, hans 750cc RC45 härstammar ifrån tidigt 90tal och Jefferies R1 1000cc är sent 90tal. Får väl dra slutsatsen att den uddahojen RVF750R alias RC45 kommer att bli svår att få tag i, många vill ha och priserna åker i höjden!

Dum fråga kanske, men vad är det som är så speciellt med dessa hojjar (RC45)

Ursäkta min ignorans med jag tycker det liknar en vanlig firebladeish, vad är skillnaden?

Skulle inte betala mer än 30 papp för en "RC" - ful som en gammal (s)urgixxer...

Efter att ha läst wikipedian så....
Gubbar o nostalgi asså...Fan heller att man betalat 249k för en 15 år gammal hoj.

Skoj att en modern sporthoj som är typ 10ggr bättre kostar 150 tusen mindre. Hoppas ingen gör misstaget att köpa den.

Ähh en Fireblade från samma tidsera hade ju mer ompa i spisen...så RC45an är ju lite blek jämfört med rc30an.... är ju en lite nostalgisk gubbe av mig men fattar inte hur en sketen 750 ska kunna få lite eller ens en susning av samma körglädje som en K6 1000 sugi!! :-D

För att annat smartare folk lyckats tuta i dem att deras gamla skit är jättebra investering!

Säga vad man vill om maskineriet, men rent estetiskt var den icke före sin tid.

Man förväntar sig iofs inget annat från en japs. Kolla på duccen som kom -94

Onödigt vetande:
I Performance Bike senast stod det att hade Guy Martin* hade svårt att slå tiderna han satt med en gammal rc45:a med hans nya HydrexHonda Fireblade i superbikeutförande på Cadwell Park**...

Samma här. Trodde det skulle vara ett monster till cykel.
 
  • Gilla
Reaktioner: CM

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Det förlovade landet i väster.....

Håller med. Vill säljaren ha ut max så är det exportmarknaden som gäller.

Har inte följt RC30/RC45´s prisutveckling specifikt men väl Suzukis 750 RR modeller från 86, 89 och 94. Dessa togs inte in till tex USA och där finns det folk som är villiga att slanta en bra bit över över 100k. Samma med Yamaha OW1. RC30 borde ligga i samma division, om inte något högre.

Jag tror nog att RC30 är den dyrare utav alla 1988-2002 homologiseringsmodeller.

De mest kända modellerna.

Honda: RC30, RC45, SP1 och SP2
Ducati: 851/888 sp versionerna, 916 och dess SP, SPS varianter, 996R och 998R.
Yamaha: OW01 OW02 (R7) imellan dessa ett gäng YZF750SP.
Suzukis: GSX.R 750 R och GSX-R 750 SP
Kawasaki: ZXR 750R (K), ZXR 750R (M) och ZX7RR (N1)
Bimotas: SB8R
Aprillias: RSV Mille SP

Är alla härliga maskiner, sköt om de och värdet står sig, du behöver ej göra om hojen, grannen har inte samma. Varför kom de till? För att skapa en stomme som Superbikereglementet krävde, grunden till en privat alternativt fabriksracer. Toyman
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top