RD 350 -83 införskaffad

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Annars kan du ju köpa en LED-pannlampa och komplettera med, för den ger nog fan bättre sken än lyset på en gammal RD ;)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Nu är den nybes. :banana

ingen anmärkning, men ett för lågt halvljus hade jag.
behöver inte bes. om hojen iaf.

men kommer att ordna detta ändå, eftersom det ger kass ljusbild på kvällen.

Gamla 7tums H4 insatser från tex Volvo ska passa
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag tycker det verkar vara slappt när man kickar, dåligt motstånd.

kanske jag som e ovan med kicka igång en hoj

är det någon som vet vad det är för komp på en rd 350 ?
tänkte göra ett kompprov, fast jag bytt kolvar & ringar
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
jag tycker det verkar vara slappt när man kickar, dåligt motstånd.

kanske jag som e ovan med kicka igång en hoj

är det någon som vet vad det är för komp på en rd 350 ?
tänkte göra ett kompprov, fast jag bytt kolvar & ringar

Den är "ganska " slapp när man kickar, går bra med handen. Original komp 6:0:1 (ej kompmätartryck) Kan kolla vad min har för värde med kompmätare
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Idag var det så fint väder att jag tänkte ta hojen till jobbet
som vanligt så går jag ut, startar upp den. kör mot jobb

på vägen dit tycker jag att den beter sig annorlunda & den är inte lika rapp.
när jag sedan slutat för dagen & skall köra hemåt, så går den sämre & sämre
och den (vad jag tror) nyper på ena cylindern.
(tempen gick även upp strax innan det röda, vilket den aldrig gjort innan)

efter att ha gjort ett kompprov ikväll, så kommer jag fram till 8 bar på vänster cylinder & bara 4-4,5 på höger
den "kvittrar" och smäller till ibland.¨

antingen har det varit dålig kylning (föga troligt) eller så är det den separata oljeblandningen som sketet sig (säkert jag som gjort fel)

så i helgen blir det att tömma kylsystemet & riva av cylindrarna för att kolla hur det ser ut.
får se om nya kolvringar räcker eller om det e kolv eller till o med borrning som gäller :(


JAG KOMMER HÄDANEFTER ATT KÖRA OLJA DIREKT I TANKEN ... PISS !!!!!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Idag var det så fint väder att jag tänkte ta hojen till jobbet
som vanligt så går jag ut, startar upp den. kör mot jobb

på vägen dit tycker jag att den beter sig annorlunda & den är inte lika rapp.
när jag sedan slutat för dagen & skall köra hemåt, så går den sämre & sämre
och den (vad jag tror) nyper på ena cylindern.
(tempen gick även upp strax innan det röda, vilket den aldrig gjort innan)

efter att ha gjort ett kompprov ikväll, så kommer jag fram till 8 bar på vänster cylinder & bara 4-4,5 på höger
den "kvittrar" och smäller till ibland.¨

antingen har det varit dålig kylning (föga troligt) eller så är det den separata oljeblandningen som sketet sig (säkert jag som gjort fel)

så i helgen blir det att tömma kylsystemet & riva av cylindrarna för att kolla hur det ser ut.
får se om nya kolvringar räcker eller om det e kolv eller till o med borrning som gäller :(


JAG KOMMER HÄDANEFTER ATT KÖRA OLJA DIREKT I TANKEN ... PISS !!!!!

Eller så har den gått snålt på en burk. Hål i kolv eller kvaddat ringland är ingen ovanlighet isf.
Tråkigt hur som helst och föga troligt att du kommer undan utan minst en ny kolv oavsett fel.

Jag lärde mig också den hårda vägen att när något känns fel på en 2-t så stannar man på en gång eller så blir det dyrt fort.:gnissla
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Idag var det så fint väder att jag tänkte ta hojen till jobbet
som vanligt så går jag ut, startar upp den. kör mot jobb

på vägen dit tycker jag att den beter sig annorlunda & den är inte lika rapp.
när jag sedan slutat för dagen & skall köra hemåt, så går den sämre & sämre
och den (vad jag tror) nyper på ena cylindern.
(tempen gick även upp strax innan det röda, vilket den aldrig gjort innan)

efter att ha gjort ett kompprov ikväll, så kommer jag fram till 8 bar på vänster cylinder & bara 4-4,5 på höger
den "kvittrar" och smäller till ibland.¨

antingen har det varit dålig kylning (föga troligt) eller så är det den separata oljeblandningen som sketet sig (säkert jag som gjort fel)

så i helgen blir det att tömma kylsystemet & riva av cylindrarna för att kolla hur det ser ut.
får se om nya kolvringar räcker eller om det e kolv eller till o med borrning som gäller :(


JAG KOMMER HÄDANEFTER ATT KÖRA OLJA DIREKT I TANKEN ... PISS !!!!!

Minsta lilla skit i ett huvudmunstycke och den går magert på en cylinder, fortsätter man köra när det går lite sämre slutar det med att den nyper.

Det kan ju vara något så enkelt, det måste inte vara oljebrist.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Minsta lilla skit i ett huvudmunstycke och den går magert på en cylinder, fortsätter man köra när det går lite sämre slutar det med att den nyper.

Det kan ju vara något så enkelt, det måste inte vara oljebrist.

njae.. det tror jag inte att det är, då förgasarna är ultraljudstvättade & alla munstycken,nålar mm är bytt i båda förgasarna
nyrenoverad soppekran
nya bensinslangar
nytt soppefilter
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
btw.
jag ryckte ut insatserna i dämparna förra helgen & då gick den lite sämre
kan detta vara något som inverkar ?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Auch, surt.

Tar för givet att du har soppafilter, så om du inte låg och pressade kan det ju vara oljerelaterat.

körde en rätt bra repa utan insatserna förra helgen.. gick lite la av en gång, tänkte inte mer på det.
sedan stått till idag, körde lugnt fram & tillbaka till jobbet (max 110 km/h)

men innan jag drog ut insatserna, så kunde jag svinköra med den utan att den protestera över huvud taget.

så, det kanske ligger ngt i att den gått magert då insatserna åkte ur.

får riva när jag får tid & se vad som hänt. bilder kommer i så fall, så får ni alla gissa/berätta vad som hänt
för jag håller forfarande på att lära mig om 2-taktarna
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Varför tog du ut insatserna? Måste låtit som satan? De ska väl va där för att får rätt mottryck...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vid minsta lilla förändring som påverkar avgassystem eller bränsle/luftmängd så måste man kolla bestyckningen, annars är ett ras bakom nästa knut.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För lite motstånd på en 2t leder oftast till lägre effekt och ofta till trasiga kolvringar.

Plus högre ljud som jag bara ser nackdelar med även om många inte delar den uppfattningen.

Fast symtomen låter iofs inte som trasiga kolvringar.
 
Last edited:
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top