hannuse
När resan är målet
- Gick med
- 4 Apr 2013
Hej på er.
Har en RD 350 YPVS som jag pysslar lite med, men inte får riktigt ordning på.
Historiken är att den stått förvarad i ett garage i 25 år.
Jag startade den aldrig när jag övertog den, utan plockade isär förgasare, bytte olja i växellådan, nya bromsar mm.
Men jag får den inte att gå riktigt som den ska.
Den är lättstartad, och går bra på låga varv.
Men sedan när man ska upp på "rätt" varv, så känns det som att det "motar" ordentligt, den tappar kraften.
Ibland kan den rycka till, och man känner att effekten kommer.
Jag får aldrig upp varven riktigt ordentligt, och trodde att det berodde på bränslebrist.
Så isär med förgasarna igen, mätte även flottörernas läge, men till min besvikelse så hittar jag inget uppenbart fel.
Flyttade upp nålarna ett snäpp, och nu är dom högst upp, men ingen skillnad.
Känns som att det är högfarten som är problemet i alla fall.
Bränslekranen är också kontrollerad, och i PRI-läget så verkar det rinna på bra.
Kan inte så mycket om reed-ventiler och YPVS.
Men när jag bort locket som döljer vajrarnas ingång till YPVS-mekaniken, så ser jag att den går en cykel när jag vrider på tändningen, och om jag gasar så rör den sig lite med varvtalet.
Finns det någon som har pysslat med detta och har några tips?
Tänkte om man kan prova att YPVS fungerar som det ska, eller om det kan vara något annat allmänt känt fel?
M.V.H
/Tobias
Har en RD 350 YPVS som jag pysslar lite med, men inte får riktigt ordning på.
Historiken är att den stått förvarad i ett garage i 25 år.
Jag startade den aldrig när jag övertog den, utan plockade isär förgasare, bytte olja i växellådan, nya bromsar mm.
Men jag får den inte att gå riktigt som den ska.
Den är lättstartad, och går bra på låga varv.
Men sedan när man ska upp på "rätt" varv, så känns det som att det "motar" ordentligt, den tappar kraften.
Ibland kan den rycka till, och man känner att effekten kommer.
Jag får aldrig upp varven riktigt ordentligt, och trodde att det berodde på bränslebrist.
Så isär med förgasarna igen, mätte även flottörernas läge, men till min besvikelse så hittar jag inget uppenbart fel.
Flyttade upp nålarna ett snäpp, och nu är dom högst upp, men ingen skillnad.
Känns som att det är högfarten som är problemet i alla fall.
Bränslekranen är också kontrollerad, och i PRI-läget så verkar det rinna på bra.
Kan inte så mycket om reed-ventiler och YPVS.
Men när jag bort locket som döljer vajrarnas ingång till YPVS-mekaniken, så ser jag att den går en cykel när jag vrider på tändningen, och om jag gasar så rör den sig lite med varvtalet.
Finns det någon som har pysslat med detta och har några tips?
Tänkte om man kan prova att YPVS fungerar som det ska, eller om det kan vara något annat allmänt känt fel?
M.V.H
/Tobias