RD500 vill bli YZR500

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Då jag fått intrycket av att det finns ett visst intresse för mitt projekt här tänkte jag att det är väl dags för ännu en projekttråd.

En kort bakgrund:
Skar min orginalmotor sommaren -98. Den hade då passerat en bra bit över 10.000 mil med mig bakom styret så ni kan ju gissa hur lagren lät i den..
Men den gick bra..
Istället för att börja renovera fick jag tag på en bättre begagnad motor. Tyvärr var någon klåfingrig typ framme medan jag väntade på motorn.
Någon fick för sig att de behövde ett rullande RD500-chassi mer än vad jag behövde det, så det försvann från mina föräldrars trädgård.
Tappade sugen efter detta. Har än idag aldrig fattat vad någon skulle ha ett RD500 chassi utan motor till.

Nåja, köpte hus med stort garage förra sommaren och fick även en 500-ram av en kompis. Egentligen skulle de närmsta åren vigas åt husrenovering, men plötsligt stod jag där ute i garaget och hade lite dötid medan jag väntade på att färg skulle torka.
Tre timmar senare hade jag rotat igenom alla mina backar och satt ihop detta:

RD500_001.jpg


Hade faktiskt mer delar än jag trodde. Bortsett från den uppenbara svingen med tillhörande bakhjul var det bara stötdämparfästet som skall sitta under ramen och svingaxeln som saknades för att kunna bygga ihop en komplett cykel.

Var rädd att jag inte skulle ha någon CDI-box kvar, men det hade jag visst. Vet dock inte om det är en 47X (-84)eller 1GE (-85) då klistermärket är borta från den.

Min cykel har sett alla årstider och synat asfalten på nära håll mer än en gång så att kalla delarna för fina vore en lögn. Att återställa cykeln till nyskick känns alltså inte lönt utan jag skall istället göra det jag velat göra så länge jag kan minnas: Bygga en YZR500 inspirerad cykel och uppdatera väghållningen.

Vi hoppar raskt framåt några månader i tiden och projektet ser ut såhär idag:

RD500_023.jpg


Framgaffel kommer från en R6 och är i stort sett på millimetern lika lång som RD-gaffeln. Tyvärr är vänster gaffelben krökt, men det får jag lösa senare. Gaffeln duger åtminstone att ha på cykeln under uppbyggnaden.

RD500_022.jpg

Även svingen kommer från en R6. Tog tid att få den, men det var värt väntan. Modifierad för att passa RD-ramen av en kille i Florida. Imponerande hantverk måste jag säga. Passformen är perfekt.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ska definitivt följas :tummenupp

Vad har du mer för framtidsplaner?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ser onekligen kul ut. Synd att du behållt Rd:ns riktigt svaga punkt, Ramen. Även om man hänger på bra grejer både fram och bak så brukar ramen göra att hojen känns så gammal som den är iallafall.
När jag hade min RD500 så hade jag långt gående planer på att sätta motorn i ett TZR250 chassie med annan gaffel och sving. Hade köpt ett RD block och ram modifierat för att passa med varandra(kicken får man plocka bort bl.a), massor av delar, hjul och en del kåpor. Tyvärr tog min ekonomi slut samt att det var bökigt att meka i källarförrådet två trappor ner i underjorden. Annars kunde det blivit en intressant maskin på 110 kg torrvikt och Steg 3 trimmad maskin med Nikon pipor, 32 mm förgasare RD350 reedkorgar m.m.

Hoppas det går bättre för dig.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Körr baah:tummenupp
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
det här ska bli kul att följa trots att det är två-takt...:tummenupp
Vilken modell av YZR 500 är målet?
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag vill osså va me o heja på:yoparty
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Häftigt projekt!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Toppen att du fått upp tråden nu,ska följas!

Behöver du några motordelar så PM:a,har en nästan komplett reservdelsmotor liggandes.

Henrik

Edit. Förresten,var inte det 130 breda bakdäcket manligt nog eller? :D
 
Last edited:

Analoguno

Med Lem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
GBG
Hoj
Yamaha R6-07
Vilket bra projekt, själv tycker jag att denna hojen är grym, vill ha
 

Bifogat

  • bikepics-1144531-800.jpg
    bikepics-1144531-800.jpg
    57.3 KB · Visningar: 432

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Grymt projekt... ser verkligen fram emot utgången av det här men som någon sa innan i tråden att om du väl updaterar sving och framfjädring så kan du lika gärna lagt motorn i en annan ram - ser ju onekligen vek ut den ramen jämfört med de andra pryttlarna fan :(
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top