Marsupilami
Tvåtaktstaliban
Då jag fått intrycket av att det finns ett visst intresse för mitt projekt här tänkte jag att det är väl dags för ännu en projekttråd.
En kort bakgrund:
Skar min orginalmotor sommaren -98. Den hade då passerat en bra bit över 10.000 mil med mig bakom styret så ni kan ju gissa hur lagren lät i den..
Men den gick bra..
Istället för att börja renovera fick jag tag på en bättre begagnad motor. Tyvärr var någon klåfingrig typ framme medan jag väntade på motorn.
Någon fick för sig att de behövde ett rullande RD500-chassi mer än vad jag behövde det, så det försvann från mina föräldrars trädgård.
Tappade sugen efter detta. Har än idag aldrig fattat vad någon skulle ha ett RD500 chassi utan motor till.
Nåja, köpte hus med stort garage förra sommaren och fick även en 500-ram av en kompis. Egentligen skulle de närmsta åren vigas åt husrenovering, men plötsligt stod jag där ute i garaget och hade lite dötid medan jag väntade på att färg skulle torka.
Tre timmar senare hade jag rotat igenom alla mina backar och satt ihop detta:
Hade faktiskt mer delar än jag trodde. Bortsett från den uppenbara svingen med tillhörande bakhjul var det bara stötdämparfästet som skall sitta under ramen och svingaxeln som saknades för att kunna bygga ihop en komplett cykel.
Var rädd att jag inte skulle ha någon CDI-box kvar, men det hade jag visst. Vet dock inte om det är en 47X (-84)eller 1GE (-85) då klistermärket är borta från den.
Min cykel har sett alla årstider och synat asfalten på nära håll mer än en gång så att kalla delarna för fina vore en lögn. Att återställa cykeln till nyskick känns alltså inte lönt utan jag skall istället göra det jag velat göra så länge jag kan minnas: Bygga en YZR500 inspirerad cykel och uppdatera väghållningen.
Vi hoppar raskt framåt några månader i tiden och projektet ser ut såhär idag:
Framgaffel kommer från en R6 och är i stort sett på millimetern lika lång som RD-gaffeln. Tyvärr är vänster gaffelben krökt, men det får jag lösa senare. Gaffeln duger åtminstone att ha på cykeln under uppbyggnaden.
Även svingen kommer från en R6. Tog tid att få den, men det var värt väntan. Modifierad för att passa RD-ramen av en kille i Florida. Imponerande hantverk måste jag säga. Passformen är perfekt.
En kort bakgrund:
Skar min orginalmotor sommaren -98. Den hade då passerat en bra bit över 10.000 mil med mig bakom styret så ni kan ju gissa hur lagren lät i den..
Men den gick bra..
Istället för att börja renovera fick jag tag på en bättre begagnad motor. Tyvärr var någon klåfingrig typ framme medan jag väntade på motorn.
Någon fick för sig att de behövde ett rullande RD500-chassi mer än vad jag behövde det, så det försvann från mina föräldrars trädgård.
Tappade sugen efter detta. Har än idag aldrig fattat vad någon skulle ha ett RD500 chassi utan motor till.
Nåja, köpte hus med stort garage förra sommaren och fick även en 500-ram av en kompis. Egentligen skulle de närmsta åren vigas åt husrenovering, men plötsligt stod jag där ute i garaget och hade lite dötid medan jag väntade på att färg skulle torka.
Tre timmar senare hade jag rotat igenom alla mina backar och satt ihop detta:
Hade faktiskt mer delar än jag trodde. Bortsett från den uppenbara svingen med tillhörande bakhjul var det bara stötdämparfästet som skall sitta under ramen och svingaxeln som saknades för att kunna bygga ihop en komplett cykel.
Var rädd att jag inte skulle ha någon CDI-box kvar, men det hade jag visst. Vet dock inte om det är en 47X (-84)eller 1GE (-85) då klistermärket är borta från den.
Min cykel har sett alla årstider och synat asfalten på nära håll mer än en gång så att kalla delarna för fina vore en lögn. Att återställa cykeln till nyskick känns alltså inte lönt utan jag skall istället göra det jag velat göra så länge jag kan minnas: Bygga en YZR500 inspirerad cykel och uppdatera väghållningen.
Vi hoppar raskt framåt några månader i tiden och projektet ser ut såhär idag:
Framgaffel kommer från en R6 och är i stort sett på millimetern lika lång som RD-gaffeln. Tyvärr är vänster gaffelben krökt, men det får jag lösa senare. Gaffeln duger åtminstone att ha på cykeln under uppbyggnaden.
Även svingen kommer från en R6. Tog tid att få den, men det var värt väntan. Modifierad för att passa RD-ramen av en kille i Florida. Imponerande hantverk måste jag säga. Passformen är perfekt.