Slangan
RIP Marco #58
Oj, intresset verkar lite större än jag trodde..
När det gäller ramen så var min första idé att stoppa motorn i ett 250-chassi. Finns en hel del som gjort detta runt om i världen och jag vet två som gjorde det under nittiotalet här hemma i Sverige. Efter en stunds efterforskning kom jag dock fram till att det ligger långt utanför min kompetens och/eller budget.
Visst hade det varit coolt med en grov aluminiumram, men i ärlighetens namn så är orginalramen sannolikt kraftig nog åt mig ändå. Glöm inte bort att den dels är gjord i stål så den behöver inte vara lika grov som en aluminuim dito. Dels går ramrören nedanför motorn som även den är en integrerad del av chassit.
Har själv aldrig känt att ramen är den svaga punkten under alla de år jag körde. Sämsta biten var tveklöst bakdämparen. När denna byttes ut mot en Öhlinare märkte man hur dålig gaffeln var osv.
Men vem vet, det blir kanske ett framtida projekt. Har motorer till det i alla fall.
Duger en orginalram med liknande modifieringar som jag planerar åt folk som är vana vid att köra riktiga räsermaskiner (TZ250) så duger den garanterat åt mig som knappt ens suttit på en tvåhjuling på 12 år.
Köpte ett vrak till 500 till i somras, den skall jag ha att puttra runt på under tiden jag bygger YZR tänkte jag. I stort sett bara elsystemet kvar att reda ut på den. När "YZR:n" är klar skall den andra orginalrenoveras, även om jag börjar bli sugen på att bygga om den till en 80-tals YZR istället.. Vi får väl se vad som händer.
Har haft den stora turen att få låna en uppsättning YZR-kåpor från en 99:a som jag provmonterade på "vraket". Dessa kräver helt klart lite jobb, men de passade förvånansvärt bra utan några modifikationer.
Gjutformar till detta kåpset skall vara på ingång as we speak. Vill dock ha bakdelen som är ett år äldre, den något kantigare. Dels för att jag tycker den är ett snäpp snyggare (även om jag vant mig vid den här också), men framförallt eftersom mina befintliga Jollypipor skall gå att klämma in under den äldre. Har en sådan bakdel på gång i England, skall bara få rätsida på ekonomin först..
När det gäller färgsättning lutar det åt någon form av Yamahas fabriksfärger. Abe är en stor favorit hos mig så en replika av hans YZR då de var som snyggast är vad jag siktar på just nu. Se Den bifogade bilden.
Henrik: Tackar för erbjudandet när det gäller delar. Har dock fyra mer eller mindra kompletta motorer plus ett par vevpartier och annat smått och gott liggandes. Samlade på mig en del genom åren, vilket känns bra nu med tanke på hur svårt det är att hitta delar.
Tjena !
Den här ska vara byggd av en aussie så vitt jag minns. RD500 motor på över 100 bhp i Mito-ram. Har för mig han hade en torr vikt på 135 kg. Håll till godo och keep on posting !