RD500 vill bli YZR500

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Oj, intresset verkar lite större än jag trodde.. :)

När det gäller ramen så var min första idé att stoppa motorn i ett 250-chassi. Finns en hel del som gjort detta runt om i världen och jag vet två som gjorde det under nittiotalet här hemma i Sverige. Efter en stunds efterforskning kom jag dock fram till att det ligger långt utanför min kompetens och/eller budget.
Visst hade det varit coolt med en grov aluminiumram, men i ärlighetens namn så är orginalramen sannolikt kraftig nog åt mig ändå. Glöm inte bort att den dels är gjord i stål så den behöver inte vara lika grov som en aluminuim dito. Dels går ramrören nedanför motorn som även den är en integrerad del av chassit.
Har själv aldrig känt att ramen är den svaga punkten under alla de år jag körde. Sämsta biten var tveklöst bakdämparen. När denna byttes ut mot en Öhlinare märkte man hur dålig gaffeln var osv.
Men vem vet, det blir kanske ett framtida projekt. Har motorer till det i alla fall.

Duger en orginalram med liknande modifieringar som jag planerar åt folk som är vana vid att köra riktiga räsermaskiner (TZ250) så duger den garanterat åt mig som knappt ens suttit på en tvåhjuling på 12 år. :)

Köpte ett vrak till 500 till i somras, den skall jag ha att puttra runt på under tiden jag bygger YZR tänkte jag. I stort sett bara elsystemet kvar att reda ut på den. När "YZR:n" är klar skall den andra orginalrenoveras, även om jag börjar bli sugen på att bygga om den till en 80-tals YZR istället.. Vi får väl se vad som händer.

Har haft den stora turen att få låna en uppsättning YZR-kåpor från en 99:a som jag provmonterade på "vraket". Dessa kräver helt klart lite jobb, men de passade förvånansvärt bra utan några modifikationer.
RD500_YZRkapor_02.jpg


Gjutformar till detta kåpset skall vara på ingång as we speak. Vill dock ha bakdelen som är ett år äldre, den något kantigare. Dels för att jag tycker den är ett snäpp snyggare (även om jag vant mig vid den här också), men framförallt eftersom mina befintliga Jollypipor skall gå att klämma in under den äldre. Har en sådan bakdel på gång i England, skall bara få rätsida på ekonomin först..

När det gäller färgsättning lutar det åt någon form av Yamahas fabriksfärger. Abe är en stor favorit hos mig så en replika av hans YZR då de var som snyggast är vad jag siktar på just nu. Se Den bifogade bilden.

Henrik: Tackar för erbjudandet när det gäller delar. Har dock fyra mer eller mindra kompletta motorer plus ett par vevpartier och annat smått och gott liggandes. Samlade på mig en del genom åren, vilket känns bra nu med tanke på hur svårt det är att hitta delar.

Tjena !

Den här ska vara byggd av en aussie så vitt jag minns. RD500 motor på över 100 bhp i Mito-ram. Har för mig han hade en torr vikt på 135 kg. Håll till godo och keep on posting !
 

Bifogat

  • yzr5002tlf6.jpg
    yzr5002tlf6.jpg
    50 KB · Visningar: 243

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Inte den Mito500n jag sett tidigare, så det finns m.a.o. minst två sådana byggen där ute. Finns f.ö. rätt många trevliga byggen som bygger runt en RD500 motor. Förvånansvärt många egentligen med tanke på hur få cyklar Yamaha byggde. Önskar att jag hade halva kompetensen och verkstadsutrustningen som många av ägarna till dessa har. Vi får väl se vad jag lär mig under den här resans gång. Har ju som sagt ett par extra motorer liggandes inför framtida projekt om jag får blodat tand gällande att motorcykelknåpande. :)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Inte allt för mycket aktivitet här, men nu när den andra 500:n blivit körklar kan fokusen återigen hamna på det här projektet.
En rak gaffel från en nyare R6 har ersatt den sneda jag blev pålurad tidigare.
 

Bifogat

  • yzrbygge001.jpg
    yzrbygge001.jpg
    114.3 KB · Visningar: 313

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Efter lång tids väntan fick jag äntligen hem kåpsetet jag beställde i vintras.

Det lär krävas en del arbete för att få fin finish på det, men det skall nog lösa sig. Tyvärr passar inte bakdelen ihop med Jollypiporna, vilket den skulle göra enligt säljaren. Det var endast därför jag valde den här lite kantigare bakdelen framför den något modernare. :(

Jag har kanske bara otur när jag tänker så jag har bett om bilder på hur han monterat piporna på sin cykel.
Tänkte jag skulle slippa kapa i bakramen, men som jag ser det blir jag illa tvungen till det. Inget större ingrepp i sig, men jag hade hela tiden en föreställning om att kunna återställa cykeln till originalskick om så skulle behövas för besiktning osv.

Blir ju något agressivare körställning på den här än originalet..
 

Bifogat

  • yzrkåpor02.jpg
    yzrkåpor02.jpg
    107.4 KB · Visningar: 215
  • yzrkåpor03.jpg
    yzrkåpor03.jpg
    114.1 KB · Visningar: 172

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Efter lång tids väntan fick jag äntligen hem kåpsetet jag beställde i vintras.

Det lär krävas en del arbete för att få fin finish på det, men det skall nog lösa sig. Tyvärr passar inte bakdelen ihop med Jollypiporna, vilket den skulle göra enligt säljaren. Det var endast därför jag valde den här lite kantigare bakdelen framför den något modernare. :(

Jag har kanske bara otur när jag tänker så jag har bett om bilder på hur han monterat piporna på sin cykel.
Tänkte jag skulle slippa kapa i bakramen, men som jag ser det blir jag illa tvungen till det. Inget större ingrepp i sig, men jag hade hela tiden en föreställning om att kunna återställa cykeln till originalskick om så skulle behövas för besiktning osv.

Blir ju något agressivare körställning på den här än originalet..

Det där blir kanon! Fram med kapen bara allting går:tummenupp
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Efter några års stiltje har jag återigen fått lite fart på projektet.
Förrutom husrenovering kom ju även två andra cyklar ivägen och tiden springer iväg..

Nåja, gjorde ett ryck för någon dag sedan och monterade ihop de delar jag har för att se hur långt jag kommer.
Fick ihop ett rullande chassi med motor och kunde för första gången provsitta cykeln.

YZRD001.jpg

Planen var att ha skaffat en uppsättning expansionskammare vid det här laget, GP-stil, men en massa oförutsedda utgifter satte stop för detta. Vill ha dessa på plats innan jag börjar kapa i bakramen.

YZRD003.jpg

Tänkte roa mig med att börja passa in kåpan som nästa steg, även om det kan innebära att jag får modifera den något när jag väl får tag på piporna.
 
Last edited:

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Härligt att det börjar hända något:tummenupp Du hinner väl klart till Bikeweek!!

//Tommy
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Kul med mer 2-taktsbyggen! Hoppas jag och fler får inspiration!
 

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Se där!!! Ännu en rättrogen som vaknar till liv efter lång sömn.:D
Kör på I garaget bara,så blir det ett kanon bygge. :tummenupp
//Uffe
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Planen var att ha skaffat en uppsättning expansionskammare vid det här laget, GP-stil, men en massa oförutsedda utgifter satte stop för detta. Vill ha dessa på plats innan jag börjar kapa i bakramen.



Tänkte roa mig med att börja passa in kåpan som nästa steg, även om det kan innebära att jag får modifera den något när jag väl får tag på piporna.

GP-stil, är det bägge nedre ut på höger det?

Om du vill kan du låna mina tills du hittar egna. :)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Härligt att det börjar hända något:tummenupp Du hinner väl klart till Bikeweek

Lätt! Det är ju över en månad dit, och jag har ju knappt något kvar att göra på bygget. ;)
Nä, om jag tar mig upp dit blir det nog på Aprilian som det ser ut idag.

GP-stil, är det bägge nedre ut på höger det?

Om du vill kan du låna mina tills du hittar egna. :)

Stämmer fint.

Det är väldigt snällt av dig och skall ha det i åtanke om det börjar dra ut på tiden.
Du vill inte sälja/byta mot ett par sida-sida Jolly Motos?
Har sådana på andra cykeln nu, men de fungerar inte ihop med R6-svingen.

Står annars lite i valet och kvalet hurvida jag skall göra livet lätt för mig och beställa ett par "of the shelf" pipor eller om jag skall få tillverkat en uppsättning specialare baserade på Yamahas fabrikstrim.

Standard Jolly eller Lomas-pipor är jag hyfsat säker på kommer att passa cykeln och sätet jag valt utan större modifieringar.

TSI-piporna* kräver sannolikt att cykeln måste lämnas bort till någon som kan skräddarsy dem direkt på chassit.
Känns alltså som en betydligt dyrare och mer omständig lösning då jag inte känner till någon som är villig att göra detta för en rimlig peng i södra delen av vårt land.

Då det här är mitt första motorcykelprojekt och jag inte riktigt vet vad jag gör, lutar det åt att ta den lättaste vägen och spara TSI-trimmet till nästa bygge.

*TSI = Yamahas fabrikstrim.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Ser bra ut Mats, köp piporna nu så du kommer vidare :D

Tackar!

Gjorde ett litet ryck med inpassning av kåpan idag.

YZRD004.jpg

Fick plocka fram vinkelslipen och göra processen kort med luftkanalerna på sidorna. De kolliderade med sidostyckena på luftburken, vilka jag planerar att behålla.

Kommer få sätta kapen i magkåpan också, svänghjulet sticker ut något för mycket, så bubblan för detta och eventuellet kopplingskåpan måste förstoras/flyttas en aning.

Känns som om jag skall sänka kåpan något mer i fronten och höja den något mer i bakkant för att få rätt stuk på den. Får givetvis finjustera när den står på hjulen, utan depåstöd för att se hur det blir i praktiken.

Vad är en normal markfrigång i framkant av kåpan på en fabriksracer? Dvs. hur nära marken vågar man låta kåpan sitta utan att det blir problem med markfrigången tro?

Aprilian jag har här hemma känns onormalt hög för en räser, så jag har inte mycket vettigt att jämföra med.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kul att det rör på sig! :tummenupp
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top