RD500 vill bli YZR500

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Spännade!
Blev ritkigt bra med svingen, ser uberrace ut.

Lycka till!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tackar. Är du seriöst intresserad av att köpa en motor så kanske vi kan lösa det, men RD500-motorer är hårdvaluta idag och jag håller hårt i de jag har. För att sälja en motor måste jag övertygas om att den kommer hamna i ett riktigt kul projekt som jag kan följa på nära håll. :)
Låg en motor på Blocket för några dagar sedan, den såldes direkt och då är hysterin ändå inte i närheten av lika stor här som i resten av världen. Spinnin Wheel har en utan cylindrar till salu.

Är bara en av mina motorer som är 100% komplett, den steg ett trimmade saken som just nu sitter i ratbiken.

Min orginalmotor lär behöva en totalrenovering då den ju gått över 10.000mil och rasslar rätt fint i lagren. Den är fortfarande på originalborrningen! Rätt säker på att det är världsrekord.

Min steg 2 trimmade sak rasade jag duktigt -97 då jag skulle rasta en Triumph på motorvägen.. Original bensinkran är för mesig för den motorn när den går på högvarv. Inga problem vid körning på landsväg/bana där man inte ligger med konstant fullgas, men jag missade varningssignalen en gång för mycket på motorvägen. Har inte vågat öppna motorn mer än att plocka av cylindrarna. Härdsmälta är det första jag tänker när jag ser dem..
Att inte skaffa en riktig besninkran är det dummaste jag gjort, skulle ju köpa, men det kom alltid annat ivägen.. :mad:

Sista motorn är den som satt i vraket jag köpte i somras. Skicket på den är totalt okänt. Saknas kolvar i den.

Som du ser kräver alla motorerna en del kärlek innan de är användbara och jag skulle rekommendera dig att köpa en komplett rishög till cykel istället. Då får du ju med all elektronik också.

Seriöst intresserad är jag, men jag har ju knappast obegränsad budget. Tänkte mer om du hade en undanstoppad sak med lite renoveringsbehov till övers:)
Hehe, jag har massor av planer för RD500-motorer...:D Jag vill sätta en i ett 250 racechassi, jag vill bygga en tz750 "replica" med twist, jag vill bygga motogp-replica... Fan vet var man börjar:D Men det skulle definitivt bli projekttråd av det, och du vore självklart välkommen att granska även på närmare håll om du så önskar:tummenupp

Jag förstår. 100% komplett är inget direkt krav, kolvar hade ju kunnat behöva bytas ändå menar jag. Och självklart är motorrenovering det första på agendan, så renoveringsbehov räknar jag med:)

Kan tänka mig att det finns att göra ja. Skulle också vilja ha en komplett cykel, men de växer ju inte på träd de heller...:( Jaja, får ta och leta runt:) För någon gång SKA jag ha en RD500 (eller åtminstone en hoj med motorn från en), det har varit min drömhoj så länge jag kan minnas!:tummenupp Är duktigt avis på dig och ditt projekt, bara så du vet!:krama
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Härligt ! Kör hårt. Detta fixar du.

Har själv ett RD350/mito bygge på g men är fan aldrig hemma så det blir
lååååångdraget.

Har läst att det det är många i UK och Australien som förstärker sina RD ramar. Finns garanterat mkt att göra där innan du byter ram.

Lycka till och uppdatera ofta och mkt.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Det fick du på köpet när du körde, räknas som uppkörning :D

Om jag verkligen körde bussen så har jag förträngt det, och det står inget om bussbehörighet på mitt körkort. Dubbelkollade nyss. :)
Det mest bussliknande jag kört i mina dagar är en första generations FZR1000. Den gick fort rakt fram, men det var ett projekt varenda gång en kurva dök upp...

Har läst att det det är många i UK och Australien som förstärker sina RD ramar. Finns garanterat mkt att göra där innan du byter ram.

Har funderat på det där med att förstärka ramen, men jag är inte övertygad om att det är rätt väg att gå. Alla förstärkta ramar jag sett har ju orginaldimension kvar runt kicken. Försvinner inte hela vitsen med att förstärka om man nu inte går hela vägen? En kedja blir aldrig starkare än den svagaste länken.
Tror som sagt fortfarande att orginalramen kommer duga utmärkt för mig. Vågar nästan garantera att en RD500-ram är stabilare än en motocrossram, och på de senare byggs det ju väldigt populära roadracingcyklar idag: http://www.450gp.com/
Visst, en V4 lär väga mer och lämna högre effekt än vad en encylindig crossmotor gör, men jag tror som sagt inte att detta kommer vara ett problem. Jag är trots allt ingen Schwantz/Doohan/Abe/Rossi-reincarnation. :)

För någon gång SKA jag ha en RD500 (eller åtminstone en hoj med motorn från en), det har varit min drömhoj så länge jag kan minnas!:tummenupp Är duktigt avis på dig och ditt projekt, bara så du vet!:krama

Du får svänga förbi och provköra den dag jag har ett rullande chassi med motor. Vi bor ju trots allt nästan grannar.
Under tiden kan du ju köpa motorn från Spinin Wheel och hålla ögonen öppna efter cylindrar mm. Det brukar dyka upp på eBukten rätt ofta. Skulle det krisa så har jag ett gäng extra cylindrar och topplock liggandes.. :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det här var ju bara underbart! RD500 kan vara en av de coolaste vägcyklarna någonsin. Hade gärna haft en själv men ekonomin sätter feta stopp för sådan utsvävningar.
Sälj en motor billigt till Bushido så kan jag få nöjet att skratta åt den lille pågens sjuka byggen. Tror dock att hans fjälla inte hade tyckt det var lika trevligt om han fastnade ännu mer i garaget:D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Härligt ! Kör hårt. Detta fixar du.

Har själv ett RD350/mito bygge på g men är fan aldrig hemma så det blir
lååååångdraget.

Har läst att det det är många i UK och Australien som förstärker sina RD ramar. Finns garanterat mkt att göra där innan du byter ram.

Lycka till och uppdatera ofta och mkt.


Va, har du en Mitomotor i ett RD350 chassie...:va

Närdå:öl
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sälj en motor billigt till Bushido så kan jag få nöjet att skratta åt den lille pågens sjuka byggen. Tror dock att hans fjälla inte hade tyckt det var lika trevligt om han fastnade ännu mer i garaget:D

Ja tack, gör gärna det:D

Men vad menar du med skratta va?:va Vems hoj är det som rullar och vems rullar inte alls särskilt mycket över huvud taget egentligen?:7peta

Om det är något du kommer göra så är det att sätta garvet i halsen, för mina RD-byggen kommer bli awesome:banana
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ja tack, gör gärna det:D

Men vad menar du med skratta va?:va Vems hoj är det som rullar och vems rullar inte alls särskilt mycket över huvud taget egentligen?:7peta

Om det är något du kommer göra så är det att sätta garvet i halsen, för mina RD-byggen kommer bli awesome:banana

Pfff tror jag lagt fler mil på hoj detta året ändå:arsele :tungan

Sen vet både du och jag att du mer eller mindre saknar fritid såväl som alkoholtolerans:fyllisar så dina byggen kommer ju bli ståendes tills du är färdigutbildad:D

Nog med en faslig massa OT!

Tror inte du behöver förstärka ramen som du säger. Sålänge du inte ger dig på att trimma motorn en massa så får man ju hoppas att sakerna håller. Sen kan man ju leva med att ha en possörhoj om den blir såhär fet. Ingen som kommer våga sig på att rasta den ändå:yoparty
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur många hk har en sån här motor då? Vid vilka varv rör den på sig bäst? Någon som har bänkpapper?
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Yessss!:tummenupp
Ännu en taliban med dom rätta takterna :yoparty
"Keep us update" Helt klart ascoolt bygge:cool:
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Sen kan man ju leva med att ha en possörhoj om den blir såhär fet. Ingen som kommer våga sig på att rasta den ändå:yoparty

Possörhoj.. Jo, man får väl kalla den för det eftersom jag ju trots allt skall byta kåpor samt väljer ett snäpp grövre bakfälg än vad som kanske vore ultimat.. Men jag gillar inte uttrycket för det. :)

Hur många hk har en sån här motor då? Vid vilka varv rör den på sig bäst? Någon som har bänkpapper?

Orginal ger motorn runt 85hk vid ca 9500rpm.
Min steg två-motor med expansionskammare levererade uppskattningsvis cirkus 100 pållar vid 11000 varv. Det är här jag planerar att lägga mig igen då det är lätt att nå dit samt motorn håller utan problem (så länge man inte snålar med att byta soppakran..:huvet).
100 hästar låter inte mycket i dagens klimat, men det är skillnad på hästar och hästar, det vet alla som kört större tvåtaktsmaskiner någon gång. :)

De tuffa grabbarna (läs de riktigt duktiga trimmarna) har lyckats klämma ur 120 äkta bakhjulshästar ur motorn, med bibehållna orginalförgasare och motorvolym. Hur länge detta håller vet jag dock inte.. Men kul hade det varit. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Pfff tror jag lagt fler mil på hoj detta året ändå:arsele :tungan

Sen vet både du och jag att du mer eller mindre saknar fritid såväl som alkoholtolerans:fyllisar så dina byggen kommer ju bli ståendes tills du är färdigutbildad:D

Nog med en faslig massa OT!

Menvaihelvete...:hihi

Man har exakt så mycket tid som man tar sig, varken mer eller mindre. Hade jag haft ett såhär fett projekt i garaget hade jag väl fått prioritera om:yoparty
Sen så skulle du bara veta hur mycket (lyckat) supandet det varit senaste månaden:fyllisar F-nollning säger jag bara...:D

Ja, det håller jag med om! Sorry för spam:rodnar
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Om jag verkligen körde bussen så har jag förträngt det, och det står inget om bussbehörighet på mitt körkort. Dubbelkollade nyss. :)
Det mest bussliknande jag kört i mina dagar är en första generations FZR1000. Den gick fort rakt fram, men det var ett projekt varenda gång en kurva dök upp...

Jo då det tog tid innan vi övertalat dig men visst faan körde du, om jag inte missminner mig så finns det till och med ett foto på dig även om du försöker att gömma ansiktet.
Centralstödet klonkade och blixtrade rätt ordentligt på vägen ner till strippen och det var ett djävla gnäll på dig efteråt :D

Hehe du kan få återuppleva den känslan igen med min iofs inte 1:a generationen men dock FZR, det är bara att ratta ut.

Förresten, Magnus snackade om att ta en tur snart, du skulle visst låna någon förnuftig 4-taktare eller vad han nu snackade om :D
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jo då det tog tid innan vi övertalat dig men visst faan körde du, om jag inte missminner mig så finns det till och med ett foto på dig även om du försöker att gömma ansiktet.
Centralstödet klonkade och blixtrade rätt ordentligt på vägen ner till strippen och det var ett djävla gnäll på dig efteråt :D

Det heter väl att man ofta får en minneslucka i samband med nära döden upplevelser? Är väl därför jag inte minns något alls av den körningen..
Att jag försöker gömma ansiktet låter ju onekligen som jag, har aldrig gillat att hamna på bild.

Jag kan troligtvis låna tidigare nämnda FZR precis när som helst, så länge jag får en dags förvarning eller så. Måste hämta den utanför Kävlinge.
Just nu står det en traktor av modell Suzuki Marauder ute i mitt garage som jag även kan ta en sväng på om ni vill ut och lufta er.
Den senare passar egentligen bäst för mig att köra på just nu då jag ju inte kört någon vettig tvåhjuling på många år, samt framförallt att jag måste göra mig av med ett tjugotal kilo innan jag kommer i ett skinnställ igen.. :gråta
Träningscykel står på inköpslistan. Vill ju kunna använda min 500:a nästa sommar..
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Va, har du en Mitomotor i ett RD350 chassie...:va

Närdå:öl

Tjenare !

Nä, tvärtom ska det vara:yoparty

Men tyvärr är det bara en massa grejor som ligger i lådor än så länge.
Men jag har allt jag behöver utom framdel (gaffel,hjul å bromsar) och en bättre bakdämpare. Men miton har ganska kraftiga USD gafflar så det kryllar av bolt on varianter.

Köpte ett färdigt motorkonv.kit som gör att 350 motorn är bolt-on i mito ramen och linar perfekt mellan framdrev och bakdrev med orginalbakhjulet kvar. Snyggt CNC jobb från holland.

Vill ngn ha ett kit så PMa mig. Köpte 2 om jag skulle fucka up. Men det va ju skitlätt som det ser ut. Behöver således bara ett kit själv.

Mvh
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Ska bli kul att följa det här bygget! :tummenupp
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top