Rea tipps på hjälm (önskas)

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
sx-pojken skrev:
2502385 en mc-hjälm ska vara gjort av antingen glasfiber eller kolfiber.... de materialen expanderar vid kollision..plasthjälmar trycks ihop vid kollision...

Hej Tobbe.
Tror bestämmt du är lite fel ut. En hjälm där skalet är gjort av ett fibermaterial trycks in och absorberar energin över en större yta. Dessutom "studdsar" inte en sån hjälm lika mycket och är på så sätt bättre för nacken. Äldre plasthjälmar hade en förmåga att spricka när dom slog i backen, nu har jag iof hört att nya plasthjälmar ska vara mycket bättre pga av andra plastblandningar. Men jag har alltid kört med komposithjälmar och kommer att fortsätta med det...

Henrik

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
ja både du och jag har väl smakat backen mm....
antar att det du säger e sant... var en på lelles som sa så till tjejen...
hur som helst...glasfiber/kolfiber e ju grejen iallafall....

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
Rea på Yamahacenter/Haninge i helgen!!

Blev en Arai Condor m. svart visir för 3 lax !! :tummenupp

Ordinarie pris; ca. 5500 sek :)

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Köp inget från FC-moto det är ok priser om inget strular men om du behöver skicka tbx grejor som dom levererar fel, så får du själv pröjsa för frakten tillbaks. Sämst kundservice!

mt01

Ja!
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
varierar
köpte en shoei xr 1000 diabolic 2 eller nåt sånt namn.
sitter snorbra på mig.
stenhårt men ändå inte så att det klämmer nån stans.
kompletterade med ett whisper kit och ett rökfärgat visir med ett extra imskyddsvisir.
summa för allt : 2995 = hjälm 748 för resten = totalt = 3743 kronor
ett klipp tycker jag
obs !! nya grejer i affär

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Tänkte låna tråden för en snabbis :felämne :ajjabajja

Frågan:
Hur mycket skiljer temperaturen mellan t ex Shoei RF-1000 svart & silver, det borde väl bli en ganska stor skillnad en solig sommardag 20+ grader eller är ventilationen så pass bra att man inte märker nån större skillnad?

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
Lite hjälp med Hjälm

Jag har hittat en AGV-hjälm (AGV TiTech Multi) jag vill ha på FC-Moto, det jag funderar över är att jag inte har provat ut någon hjälm av de olika fabrikaterna som finns så jag vet inte vad som sitter bäst på kolan, men om man hittar en hjälm man faller för & den finns i rätt storlek, spelar det då någon större roll? :va

Fundering nr 2, den som har beställt från FC-Moto, har du då betalat via kort eller i cash när ups kommer med varan? Krånglar de som jag läste att nån skrivit eller är de smidiga att beställa ifrån?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
RobVance skrev:
2633409 Jag har hittat en AGV-hjälm (AGV TiTech Multi) jag vill ha på FC-Moto, det jag funderar över är att jag inte har provat ut någon hjälm av de olika fabrikaterna som finns så jag vet inte vad som sitter bäst på kolan, men om man hittar en hjälm man faller för & den finns i rätt storlek, spelar det då någon större roll? :va

Fundering nr 2, den som har beställt från FC-Moto, har du då betalat via kort eller i cash när ups kommer med varan? Krånglar de som jag läste att nån skrivit eller är de smidiga att beställa ifrån?

Jag köpte en Shark RSR2 från FC-moto. Beställde fredag kväll, fick hjälmen med UPS på onsdagen efter. Betala med kort, orderbekräftelse direkt via e-mail.
Funka suveränt, fast jag vet inte hur det blir om dom plockar ihop fel grejer...

Ryu

Gick med
14 Oct 2006
Hoj
J-mark skrev:
2633420 Jag köpte en Shark RSR2 från FC-moto. Beställde fredag kväll, fick hjälmen med UPS på onsdagen efter. Betala med kort, orderbekräftelse direkt via e-mail.
Funka suveränt, fast jag vet inte hur det blir om dom plockar ihop fel grejer...

Dum fråga kanske, men hur funkar det med UPS, om man jobbar & inte vet om man är hemma när de kommer? Ringer de innan de kommer eller så? :va (Har aldrig beställt över nätet från utlandet innan) :D

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
RobVance skrev:
2633409 Krånglar de som jag läste att nån skrivit eller är de smidiga att beställa ifrån?

Jag har beställt därifrån två gånger.

Första gången var ett skinnställ i våras. Det tog lång tid, och när jag ringde och frågade varför det gick så sakta så undrade de om jag verkligen skulle ha den storleken jag beställt. :huvet

Men när de väl fick iväg beställningen så gick det bra och snabbt.

Så nu i höstas såg jag att de hade bra priser på utgående modeller på handskar så jag slog till och tänkte att de har ju lite tid på sig att få fram paketet innan våren. Paketet kom idag, exakt en vecka från beställningsdatum. Då hade budet också varit här även innan helgen men då var jag bortrest.

Cash on Delivery känns säkrast men egentligen är det smidigare att betala med kort eftersom buden inte tar kort och inte har växelkassa. Man måste helt enkelt ha den exakta summan pengar hemma. Mitt bud fick två kronor i dricks av den anledningen.

De svarar aldrig på mejl men om man ringer till dem så brukar det lösa sig ganska smidigt. Killarna jag pratat med där klarar av engelska bra.

RobVance skrev:
2633442 Dum fråga kanske, men hur funkar det med UPS, om man jobbar & inte vet om man är hemma när de kommer? Ringer de innan de kommer eller så? :va (Har aldrig beställt över nätet från utlandet innan) :D

Där har jag två olika erfarenheter, första gången ringde dem och avtalade tid.
Nu senast fick jag en lapp i brevlådan att de varit här plus att man får en massa mejl om att de försökt lämna paktetet när man inte varit hemma.

Jag tror att UPS lejt ut lokalleveranserna på olika underleverantörer och de har nog olika rutiner helt enkelt.

Mobilnumret hade jag angett i båda beställningarna.

Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
RobVance skrev:
2633442 Dum fråga kanske, men hur funkar det med UPS, om man jobbar & inte vet om man är hemma när de kommer? Ringer de innan de kommer eller så? :va (Har aldrig beställt över nätet från utlandet innan) :D

Jag fick mail med tracking-nummer, jag antar att man kan ringa dom.
När man beställer kan man uppge olika leveransadress och faktura address, så du kan få grejerna levererade till jobbet.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
J-mark skrev:
2633420 Jag köpte en Shark RSR2 från FC-moto. Beställde fredag kväll, fick hjälmen med UPS på onsdagen efter. Betala med kort, orderbekräftelse direkt via e-mail.

Nöjd med RSR2n? :)

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Jag har RSR Freeze, silverfärgad till salu för 1990,- inkl frakt inom Sverige. Har kvar storlekarna S och M. Är föregangaren till RSR2 som alla kan gissa...

Hjälmarna är sprillans nya i kartong. Jag säljer ut mitt restlager.

Ryu

Gick med
14 Oct 2006
Hoj
Nu eller sen? Hmm..

Sitter just nu & funderar & klurar på om jag ska beställa hjälmen jag vill ha redan nu, har ju sparat ihop lite mer än vad den kostar.. Eller om jag ska vänta med att köpa den & fortsäta & spara tills samtidigt som jag köper skinnstället, handskarna & bootsen mm i slutet av januari, så det blir allt i en smäll då.. hmm... :va

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
xyx skrev:
2633528 Nöjd med RSR2n? :)

Har inte hunnit köra nåt ännu men den känns skön.
Det som kanske inte når upp till Arai/Shoei är finish på skalet som känns lite billig, får se hur den ser ut om ett år.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!