Rea tipps på hjälm (önskas)

Dominator-Rocks

Guest
Eniac skrev:
2491810 Annars så finns det ju Grex-hjälmar för 990:- :)

Mer seriöst så skulle jag väl säga att en bekväm men bullrig hjälm är
'Airoh Warrior2'. Ser ju dock så fräck ut att bruset kan vara värt det. ;)
Kostar ca 1500:-

Jag har warriorn som sagt rätt så fräck men det är ett jäddrans brus när man kommer över 80knyck, såfort jag åker utanför stan så åker dom gula propparna i.

Har ingen stor erfarenhet av andra hjälmar, men när jag tog upp just detta med vindbrus probbs i min hjälm var den nån här på SH som sade att jag skulle vara nöjd och att han (kommer inte ihåg exakt) hade en hjälm för 3-4K och det brusade som faan i den med!

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
-
xfader skrev:
2491837 Det undrar jag också. Hittar jag en rx-7 för 5 lax slår jag till utan att blinka :)
Kolla in Mlol.de ("Angebote" sektionen, klicka sen "Arai"/"Fundgrube"). Bara att slå till, inte många nu för nedsatt pris men allt finns det! :tummenupp

Kålle2

Medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
2002, Suzuki Savage
Ja på Mlol finns ju lite men är det gammla modeller de säljer ut, är de bra, har isf några alternativ:

Arai Maverick 299€
Arai Astro 359€

Shoei Z-One 299€
Shoei XR 900 249€
Shoei XR 1000 329€
Shoei Interceptor 249€

Vilken av dessa hjälmar är bäst?
-utmanare?

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
PL0J skrev:
2492917 Kolla in Mlol.de ("Angebote" sektionen, klicka sen "Arai"/"Fundgrube"). Bara att slå till, inte många nu för nedsatt pris men allt finns det! :tummenupp

Bra tips, tyvärr är det lite synd att ingen säljer ut de helsvarta hjälmarna (är inte så mycket för dom med roliga färger).

Men jag antar att dom aldrig blir "förra årets modell" i samma utsträckning :)

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
-
Kålle skrev:
2493044 Ja på Mlol finns ju lite men är det gammla modeller de säljer ut, är de bra, har isf några alternativ:

Arai Maverick 299€
Arai Astro 359€

Shoei Z-One 299€
Shoei XR 900 249€
Shoei XR 1000 329€
Shoei Interceptor 249€

Vilken av dessa hjälmar är bäst?
-utmanare?
Jag skulle satsat på Astro'n (första valet) eller Z-One'n. Men försök att få testat nån av dom i butik så du vet om du trivs med hjälmen på huvudet, passform är A och O men det känner du antagligen redan till.

xfader: Om du köper nått mer och smörar lite kanske dom kan ge dig rabatt...jag fick rabatt när jag beställde därifrån dock beställde jag lite mer utrustning.

Last edited:

FastestManAlive

Platina Member
Gick med
15 Jun 2006
Hoj
Kawazaki 1100
Araikaj skrev:
2491782 Köp billigt o väldigt bra här http://www.fc-moto.de/ Klicka dig fram till Arai Restposten. Köpte en Condor starflag, grymt nöjd. Lycka till

Vill varna för FC-moto.de....Beställde en Craft hjälm därifrån och fick en bekräftelse. Sedan blev det bara tyst i två månader. Trots flera mail och försök att nå dem via telefon så fick jag inga besked om när den skulle komma. Tröttnade till slut och köpte en ur butik härhemma. Mailade dessutom dem att jag tyckte det tog orimligt lång tid och att ordern var avslutad för min del.
En månad senare kommer en lapp om att det är bara att hämta ut den nu anlända hjälmen:mad: . Struntar i detta då jag har en annan hjälm nu. Två veckor senare kommer en räkning på 350 kr + frakt som det enligt dem bara är att betala.:mad:

Jävla sätt....

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
GARAGERÄV skrev:
2493189 Köp hjälm vart som helst bara det är i europa! Hjälmar från USA = ej ECE22-05

Spelar det ngn större roll om man inte ska köra tävlingar? jag menar, även en amerikansk arai borde ju hålla att vurpa i?

ngn som har köpt en arai från staterna?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Som någon sa, testa gärna en Z-one!
Skitskön hjälm för oss som måste ha storlek S.. Har kostat (kostar fortfarande?) en bit över 5000:- men går att få loss för drygt 3 med lite prut :)

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Infamous skrev:
2502356 Spelar det ngn större roll om man inte ska köra tävlingar? jag menar, även en amerikansk arai borde ju hålla att vurpa i?

Amerikanerna kör med Snell märkning, likvärdigt den europeiska märkningen
men genomgår i stället för våra ECE22-05 , deras Snell test och blir därefter godkända.
Vad jag förstått är det samma skal men olika inredningsdetaljer på US JAP och Europa versionerna

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
lägg 3-4 k på hjälmen...visst..det diskuteras att den och den hjälmen e så fräck...så resonerade jag ochså....sen köpte jag en hjälm på fun bike i v-ås...demo-ex.. 50% rabatt...svart xlite 601...för 1600kr...och inte en billig nolan plasthjälm....därför sitter jag här idag....en mc-hjälm ska vara gjort av antingen glasfiber eller kolfiber.... de materialen expanderar vid kollision..plasthjälmar trycks ihop vid kollision...

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Infamous skrev:
2502356 Spelar det ngn större roll om man inte ska köra tävlingar? jag menar, även en amerikansk arai borde ju hålla att vurpa i?

Har du en icke godkänd hjäm när du vurpar kan fb neka dig att få ut pengar...

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Rasorblade skrev:
2502579 Har du en icke godkänd hjäm när du vurpar kan fb neka dig att få ut pengar...

fifan, det va illa...får höra med mer folk när mässan kommer till stan i januari...

Rig

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Hoj
Blue R6
Jag var och provade en Reevu-hjälm (http://www.reevu.se) idag på AVA. Tyvärr hade dom bara typ XL-storleken hemma men dom var faktiskt ganska sköna.

Tyckte det funkade bra med den integrerade backspegeln, man fick faktiskt ett helt ok synfält bakåt. Tar nog ett tag att vänja sig vid ute i trafiken, men när man väl gjort det fungerar den nog klockrent.

Annars tycker jag hjälmar överlag är ganska jobbigt. Känns som jag ligger "mellan" två storlekar (S-M), så ingen vill sitta sådär "klockrent" som man önskar.

GARAGERÄV

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
Varierar
Om du väljer en "bra" (läs lite, lite bättre) hjälm så finns det hur många olika kindkuddar att välja på som helst!
Jag = medium hjälm (hjässa) med large kindkuddar = PERFEKT.:yoparty

Om du väljer en dyr hjälm så kostar kuddarna lite extra men det är det värt att få en hjälm som sitter som gjuten!
Lazer och AGV och shoei osv osv har inte riktigt lika dyra kuddar (eller inredning för den delen).

En komposithjälm håller ju många år om man inte tappar/vurpar/slarvar och det är skönt att kunna byta inredning efter
något år eller två.:tummenupp

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Pratade precis med If där jag har mina hoj-försäkringar. Dom har inte några krav på säkerhetsutrustning, spelar inte ngn roll vart hjälmen är köpt och du kan åka i shorts...om man nu vill...:tuttar

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!