Reagerar inte kamerorna?

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Partille Göteborg
Hoj
Kawazuki ZX9R
Reagerar inte de nya fartkamerorna på en hoj?
Jag har precis kört från Jönköping till GBG och på den vägen är det en hel del kameror.
Jag har hållt 150-160 förbi i stort sett varenda kamera i "förhoppning" om att få komma med på bild. De nya kanske inte blixtrar när de tar kort?
Om de nu inte reagerar på en hoj så behöver vi inte oroa oss för att de ska skaffa ett system som mäter hastigheten mellan två kameror för att sen fota en hoj bakifrån på ett bra tag antar jag? Jag menar då får de ju "bygga om" dom igen i så fall.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Reagerar inte de nya fartkamerorna på en hoj?
Jag har precis kört från Jönköping till GBG och på den vägen är det en hel del kameror.
Jag har hållt 150-160 förbi i stort sett varenda kamera i "förhoppning" om att få komma med på bild. De nya kanske inte blixtrar när de tar kort?
Om de nu inte reagerar på en hoj så behöver vi inte oroa oss för att de ska skaffa ett system som mäter hastigheten mellan två kameror för att sen fota en hoj bakifrån på ett bra tag antar jag? Jag menar då får de ju "bygga om" dom igen i så fall.

Alla nya fina kameror är väl inte i bruk helt. Vissa skickar bilder digitalt direkt till en central men inte alla tror jag. Kanske någon vet bättre?

Så länge svensk lag säger att föraren måste kunna identifieras så spelar det ju ingen roll hur mkt dom fotar framåt och bakåt och mäter snitthastigheter :tungan

/Nitrous
 

Jolly

Bikerboyz Sthlm
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Tokholm
Hoj
GSX-R 1000
Jag har inte fått någon att blinka.. ... många försök har gjorts....
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Gissning

Det ligger magnetslinga nedgrävd för signal om mätning. Denna slinga reagerar kanske inte för MC. Ungefär som man upplever ibland när rödljusen aldrig slår om på natten.
Inte 100% säker på detta men nästan, såg nämligen då dom installerade en slinga i asfalten en gång vid en kamera. men som sagt, jag är inte hundra på det...
 

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Målsättningen är (i alla fall vad jag har förstått) att alla skåp ska ha en kamera men alla är inte påkopplade. Polisen kan koppla på och av kamrorna på distans. De skulle få allt för mycket att göra om alla kamror var påslagna jämt.

KjellF
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jo då, de reagerar. Men det är endast några vägsträckor med kamera som är aktiverade åt gången. Sträckorna byts med jämna mellanrum.
 

Morphed & Milla

eat my dust!
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Sala
Hoj
KTM 450 SX-F/505 SX-F -07 Honda cr 500 kart
Det ligger magnetslinga nedgrävd för signal om mätning. Denna slinga reagerar kanske inte för MC. Ungefär som man upplever ibland när rödljusen aldrig slår om på natten.
Inte 100% säker på detta men nästan, såg nämligen då dom installerade en slinga i asfalten en gång vid en kamera. men som sagt, jag är inte hundra på det...

Hmm... När dom sätter upp ett nytt kameraskåp,gräver dom upp asfalten då och ner med en "magnet" slinga?? :va de va som attans.. Trodde skåpen skicka lazer-mojängssignaler. Man kanske skulle köpa plastraket så man inte fasnar i magnetslingan :D
 

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hallsberg
Hoj
Bmw s1000r
En magnetslinga är det inte utan farterna mäts med radar från skåpen. Skåpen kan slås på och av när som helst och det som avgör är t ex hastighetsöverträdelser, trafikintensitet och olycksbelastning på
den aktuella vägsträckan. Alltså skåpen mäter farter på alla bilar och är det väldigt många som åker för fort slås dem på så folk fotograferas och bötfälls. Det blixtrar också alltid i samband med fotografering. All info är tagen från vv:s hemsida :tummenupp
 

Den galne målaren

Potatoesmc.com
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda cbr 1000rr-08, Ktm 525 03
polisen har inte tillräkligt med data minne för att kunna använda alla kamror. så det tas lite här och där, tills systemet har byggts ut. då kommer fler att användas sammtidigt.
 

Andårs

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Trelleborg
Hoj
954
Här är en möjlighet - trafikkameror/trafiksäkerhetskameror/fartkameror/hastighetskameror (kärt barn tydligen) blixtrar inte! En bekant i blått påstod det i allafall, han är visserligen ingen trafikpolis...

Edit: Snurrade in på polisen.se å fann snabbt att han var full av skit, vad har man annars fotoblixt till... :confused:

Från VV.se;

Frågor till Vägverket, telefon 0771-119 119
Frågor som rör bland annat följande områden besvaras av Vägverkets kundtjänst på telefonnummer 0771-119 119:

*Sträckor där trafiksäkerhetskameror finns/ska finnas
*Mätplatsen (själva kameraskåpet och dess innehåll)
*Hur kameran fungerar
*Effekter
*Hur trafiksäkerhetskameran styrs

Ring å kolla om du vill veta. Eller så kan vi, som ju är mkt roligare, fortsätta spåna. ;)
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Hmm... När dom sätter upp ett nytt kameraskåp,gräver dom upp asfalten då och ner med en "magnet" slinga?? :va de va som attans.. Trodde skåpen skicka lazer-mojängssignaler. Man kanske skulle köpa plastraket så man inte fasnar i magnetslingan :D

Jag såg att dom gjorde det en gång, men syftet eller om det sker varje gång ska jag låta vara osagt. Skåpet använder väl radar (vad jag sett i dokumentation tyder på det), och det är lite onödigt att ligga på med mätning varje sekund. Det skulle motivera en magnetslinga. Jag trodde först att det var lasermätning på elektroniken i skåpen men jag har förstått att det är radar. Ringde och frågade kriminallaboratoriet i linköping då jag ändå hade en annan fråga om vapenmätningar, dom var glidande och sa att det är sekretessmaterial. Det är tydligen statens maskinprovningsanstalt som har mätat och klassat skåpen. Jag tycker det är kul med mätteknik i allmänhet. Teorier om elektromagnetisk strålning(radar, laser, ljus..) i synnerhet.
(faaan vad puckat det lät... ... jag vet men ibland så har man sina hemligheter)
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag har för mig att jag sett några kameror blixtra till mot en lastbil som körde på tok för fort framför mig. Har dock aldrig varit upplevt det med hoj eller bil mot mig personligen.
 

Smirre

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640smr -06
Dom gamla skåpen blixtrar till iaf... Det kan jag garantera :rolleyes: Fin bild blev det också :tummenupp
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag såg att dom gjorde det en gång, men syftet eller om det sker varje gång ska jag låta vara osagt. Skåpet använder väl radar (vad jag sett i dokumentation tyder på det), och det är lite onödigt att ligga på med mätning varje sekund. Det skulle motivera en magnetslinga. Jag trodde först att det var lasermätning på elektroniken i skåpen men jag har förstått att det är radar. Ringde och frågade kriminallaboratoriet i linköping då jag ändå hade en annan fråga om vapenmätningar, dom var glidande och sa att det är sekretessmaterial. Det är tydligen statens maskinprovningsanstalt som har mätat och klassat skåpen. Jag tycker det är kul med mätteknik i allmänhet. Teorier om elektromagnetisk strålning(radar, laser, ljus..) i synnerhet.
(faaan vad puckat det lät... ... jag vet men ibland så har man sina hemligheter)

Jag har aldrig sett insidan på ett skåp. Men har man gått i skola så fattar man ju automatiskt att det inte är någon magnetslinga nergrävd. Vad skulle den göra? Trigga en mätning?...nä då finns det mycket billigare sätta att starta mätningen på.
 

Nicotin

Guest
det blinkade duktigt längs salavägen ikväll i alla fall....
 

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Ort
Hova
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Polisen kan begära att vissa kameror utmed vissa sträckor ska slås på o stängas av precis hur dom vill. Underlaget som används är trafikintensiteten på just den sträckan, antalet stoppade fortkörare i polisens egna radarkontroller utmed samma vägsträcka, antalet olyckor som rapporterats etc alltså statistik som jag tror vti (Vägtransportinstitutet) tillsammans med vägverket bistår polisen med då jag har för mig att de är med o sammanställer denna information.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Importerade bil för ca en månad sedan och tänkte som så att exportskyltarna har väl ingen koll på så vi satte farthållaren på 160km/h mellan helsingborg - kristinehamn.
Visserligen på natten, men ändå, enbart för att se hur dom blinkar men inte en enda blink fick vi se :huvet
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Har för mig att det är nån nisse i Kiruna som sköter vilka som är igång och inte om jag inte missminner mig.
Nån "Av-och-på"-central typ :D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top