Red Bull Grand Prix of The Americas

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
En liten italiensk räcer.
Vad anser Du om Dani Pedrosa. Jag förundras som alla andra över MM:s körning och överlägsenhet. Dock förväntade jag mig att Dani skulle "ta chansen" nu när hot #1 Jlo körde på sig redan första metern. Vad är anledningen att Dani inte var förmögen att ta chansen. Vart Dani bekväm med en solklar 2:a plats eller är MM så pass överlägsen att det inte vart någon ide för Dani att ens försöka?

Nu vet jag att frågan inte var riktad till mig, men man kan ju ändå beakta följande: Om Dani hade kört på samma race-tid förra året som han gjorde i år, så hade han vunnit racet för Marquez. Så att säga att Dani inte försökte är nog att ta i. Han kunde helt enkelt inte hänga med i Marquez tempo och det kunde ingen annan heller. Dani var ju trots allt 16 sekunder före trean, vilket säger en del om både hojpotential och förarinsats i mitt tycke.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Du har uppenbarligen ett svagt öga för vad som gör en bra bana. Vad kan du möjligen ha emot Americas? En både snabb och teknisk bana samtidigt med många omkörningsmöjligheter.
Vad vill du ha, en go-kartbana?

Jag tycker också att banan ser tråkig ut. Jag har nämligen kört både på bana med hårnål efter rakan, samt olidligt långt sick-sack-parti. Sån körning ger ingen glädje alls.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
"Even without the jump start, Lorenzo would have found it hard to take the fight to Marquez. Taking away the 23 seconds extra his ride through cost, plus the 6 or so seconds lost to backmarkers as he fought his way forward, that still left Lorenzo with deficit of some 20 seconds to Marc Marquez. It is indicative of the mountain he still has to climb."

Min åsikt att Lorenzo gjorde en bra uppkörning baserar sig inte på varvtiden eller på hur långt efter Marquez han till slut blev. Den baserar sig enbart på den placering han till slut nådde och att han visade sig vara intresserad att rädda poäng. Ingen som kör upp sig genom fältet kommer att kunna göra samma varvtider som när han leder racet. Dels för att han kommer ikapp långsammare förare (som ju ligger före honom i racet och därför inte får blåflagg) och tvingas till planerade omkörningar. Dels för att en ride through bestraffning automatiskt blir ett avbrott eller i alla fall en avtrubbning i koncentartionen vilket tenderar att sänka tempot. Så jag skulle nog säga att Emmets analys är väl mycket spekulation. Det går inte att bara räkna plus och minus på sekunderna en förare tappar. Enda sättet att veta hur det hade gått är att köra om racet UTAN Lorenzos groda.

Men visst var VR:s framtoffla rätt maläten, att döma av bilderna? Däremot var ju både Bradls och HRC:s tekniker mycket intresserade av skicket fram efter rejset och bland annat Iannone och Redding tillhörde de som led. Har VRs återhämtning skett till priset att han nu överbelastar fronten så pass att problemen återkommer i fler rejs?
Det var inte bara Valentinos framdäck som gick ner sig, även om det är den bilden media vill kabla ut. Även de förare du nämner samt de två första hade ganska jobbigt på slutet. Det är naturligtvis omöjligt för alla utanför Bridgestone att bedöma vems däck som gick ner sig mest, men det är i alla fall tydligt att Valentino var den som tappade mest tempo. Om jag var Valentino så skulle jag nog vara mindre orolig över att däcket överbelastas men desto mer orolig varför det påverkar min körstil mer än andra.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad anser Du om Dani Pedrosa. Jag förundras som alla andra över MM:s körning och överlägsenhet. Dock förväntade jag mig att Dani skulle "ta chansen" nu när hot #1 Jlo körde på sig redan första metern. Vad är anledningen att Dani inte var förmögen att ta chansen. Vart Dani bekväm med en solklar 2:a plats eller är MM så pass överlägsen att det inte vart någon ide för Dani att ens försöka?

Ingen av dessa pojkar är bekväm med en andra plats, samtidigt som de kör med ett mästerskap i åtanke. Jag tror helt enkelt att han gjorde så gott han kunde och att han ansåg att Marquez tempo blivit för stor risk.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min åsikt att Lorenzo gjorde en bra uppkörning baserar sig inte på varvtiden eller på hur långt efter Marquez han till slut blev. Den baserar sig enbart på den placering han till slut nådde och att han visade sig vara intresserad att rädda poäng. Ingen som kör upp sig genom fältet kommer att kunna göra samma varvtider som när han leder racet. Dels för att han kommer ikapp långsammare förare (som ju ligger före honom i racet och därför inte får blåflagg) och tvingas till planerade omkörningar. Dels för att en ride through bestraffning automatiskt blir ett avbrott eller i alla fall en avtrubbning i koncentartionen vilket tenderar att sänka tempot. Så jag skulle nog säga att Emmets analys är väl mycket spekulation. Det går inte att bara räkna plus och minus på sekunderna en förare tappar. Enda sättet att veta hur det hade gått är att köra om racet UTAN Lorenzos groda.


Det var inte bara Valentinos framdäck som gick ner sig, även om det är den bilden media vill kabla ut. Även de förare du nämner samt de två första hade ganska jobbigt på slutet. Det är naturligtvis omöjligt för alla utanför Bridgestone att bedöma vems däck som gick ner sig mest, men det är i alla fall tydligt att Valentino var den som tappade mest tempo. Om jag var Valentino så skulle jag nog vara mindre orolig över att däcket överbelastas men desto mer orolig varför det påverkar min körstil mer än andra.

Kan vara så att "kurvhastighets-yamma" lider mer av dåligt framdäck än "stop and go-honda" med. :) MMs fram såg inget fint ut heller.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag tycker också att banan ser tråkig ut. Jag har nämligen kört både på bana med hårnål efter rakan, samt olidligt långt sick-sack-parti. Sån körning ger ingen glädje alls.

Då föreslår jag ovalbana för dig då. Men du får nog köra ensam.
:gråta
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Tittade just på racet igen och att det var precis när ljuset slogs PÅ istället för när ljuset slogs AV som Lorenzo drog iväg! Han var nog bra snurrig där :fyllisar han kommer dock igen! :Bugar
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Då föreslår jag ovalbana för dig då. Men du får nog köra ensam.
:gråta

Det kanske är kul, det har jag inte provat. För dig föreslår jag en 20m bred och 1km lång rak asfaltsbit som består av en raksträcka med vändkoner i ändarna längs ena långsidan, och slalombana med jämt utplacerade koner längs andra långsidan.

Annars tycker jag att vanliga banor, där kurvor övergår till rakor, som övergår till kurvor är roligt.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
det var precis när ljuset slogs PÅ istället för när ljuset slogs AV som Lorenzo drog iväg!

Just den startproceduren som används har faktiskt varit uppe för diskussion. Många av förarna anser att den är usel och i ett ögonblick på helspänn kan det nog vara lätt att dra på "fel" signal. Finns flera som anser att det borde vara konstant rött ljus som skiftar till grönt ljus, eller någon form av nedräkningssystem typ F1.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
ImageUploadedByTapatalk1397656680.748709.jpg
aze3y2ed.jpg

3y8uhyha.jpg

Kevin Schwantz körde runt några varv, ca 2:12 min.
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Suzuki concluded is private post-race MotoGP test at the Circuit of the Americas with Randy de Puniet setting a lap time comparable to top Open class rider Aleix Espargaro.

de Puniet completed a total of 62 laps on the final day, with a fastest time of 2m 5.85sec; just-over half-a-second quicker than his previous best and set on a 'race tyre'.

That would have put de Puniet 13th in terms of best race laps in the grand prix, between Forward Yamaha's Espargaro and Gresini Honda rookie Scott Redding. The fastest lap was a new record of 2m 3.575s by Honda race winner Marc Marquez, while the best lap by a Ducati rider - competing under the same Factory-Open rules as Suzuki next season - was a 2m 3.978s by Andrea Iannone.
eqyzu7y3.jpg



/crash.net
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har Lorre klämt fram nån bra ursäkt för grodan i starten än (nej, jag har inte läst hela tråden.)?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
En liten italiensk räcer.
Skulle ju onekligen varit intressant att se vad någon riktig toppförare kunde sätta för tider med den där Suzukin. Inget allt för illa om RdP, men det känns inte riktigt som att han är rätt man att kräma ur all den potential som den där hojen förmodligen har. Den lär ju vara snabbare än en RCV1000 med rätt man i sadeln.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kalas
MM, som dessutom skoja till det lite i sista böj..
Dani, kul med han på pallen igen.
Bradl

Ras
JLo...
Bridgestones framdäck (nej, fler än Rossi hade bekymmer. )
Crash-oow, när ska han börja hålla sig på hjulen..
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top