lindhamre
Återfallsförbrytare.
Jag såg aldrig att Pedrosa fick något straff för att han torpederade Dovi? I reprisen ser man att Pedrosa snabbt tar in på Dovi som går brett under inbromsningen, alltså Pedrosa hade högre fart än Dovi in i kurvan och trotts det valde han att ta innerspår. Hade han inte låst hjulen och ramlat så hade han med den farten med stor sannolikhet träffat Dovi i vilket fall.
Jag menar Iannone gjorde ju ganska exakt samma sak förra racet, förutom att han då höll sig på hjulen ändra fram tills att han nästan träffade Dovi, Pedrosa låste hjulen tidigare och lät hojen glida in i Dovi istället. Man kan argumentera att det finns små skillnader mellan fallen, men i båda fallen gällde det en felbedömd inbromsning (för sen bromspunkt) och sedan krock med en annan förare.
Är det bara jag som tycker att Race Direction inte är konsekventa med sina bestraffningar, vad är egentligen kriteriet som gjorde att Iannone fick straff men inte Pedrosa? Var det för att Pedrosa bad om ursäkt och var snäll direkt efter kraschen som han inte fick straff?
Vilket var ganska logiskt att han inte fick med tanke på att det inte var en överambitiöst omkörning i sista kurvan, risken var för uppenbar.
Dessutom som ni alla vet så fick Rossi en penalty point förra året för att han låg i vägen för Lorenzo under kvalet och där med sabbade ett av Lorenzos varv (denna penalty point avgjorde att VR fick starta sist i Valencia). Men när Lorenzo gjorde exakt samma sak för Rossi i Qatar detta år så fick inte Lorenzo någon penalty point.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/123359
Skillnaden mellan dom 2 incidenterna är milsvid!
Lorenzo höll sig på vita linjen ut från depån medan Rossi hindrade medvetet Lorenzo sista kurvan på sista varvet.