hitman theswede
Ny medlem
Ni tycker alltså att Pedrosa/Dovi och AI/Dovi var precis samma sak?
Nej Pedrosa försöker inte köra om. Han gör ett misstag.
Ni tycker alltså att Pedrosa/Dovi och AI/Dovi var precis samma sak?
Rent tekniskt sett så var det samma sak, en förare gjorde ett misstag och bromsade på sig och kraschade in i en annan så att båda åkte av banan utan att någon vann något på situationen, precis på samma sätt som när Pedrosa kraschar med Hayden och Hayden nästan förlorar mästerskapet. Att man sedan kan tycka att Iannones körning såg mer aggressiv ut, eller att han kanske hade ett motiv av att trycka sig förbi, är ju bara åsikter och inte fakta.
Jag instämmer också med tidigare talare att ingen av dem borde fått bestraffning från första början, främst för att det är straff nog att krascha ut ur racet och det var inte ett avsiktligt försök att ta ut en annan förare. Men om man ska börja ge bestraffningar för avåkningar där man drar med sig en annan förare så måste det vara konsekvent mellan alla förare och nationaliteter.
Ett bra exempel är när MM bromsade på sig och tog ut Pedrosa i Aragon 2013, MM kunde köra vidare och vinna racet och där med utöka poängställning till Pedrosa med 25 poäng. Men straffet var bara en penalty point för det och han fick behålla sina 25 poäng. Iannone fick inga mästerskapspoäng, en penalty point samt starta 3 platser längre bak i nästa race.
Jag förstår inte öht hur man kan jämföra dom två händelserna är det ingen som tittar på repriserna?
Pedrosa försöker inte ens komma om Dovi utan hans hoj kastar av honom i mitten på rejset i första kurvan medans Ianonne går in stenhårt i näst sista kurvan på sista varvet. Det är nästan så att jag tycker att det enda som räddar Ianonne är att han tar ut sin teamkamrat för alla fattar att han inte vill göra det.
Hade det varit annorlunda om Pedrosa kört in i Dovi på sista varvet i sista kurvan?
Jag tittade flera gånger på båda händelserna och Iannones attack är inte mer offensiv än många andra attacker som skett tidigare (ett klassiskt exempel är t.ex. Rossi vs Gibernau, eller MM och VR förra året i Assen, fast där stannade VR på hjulen även om han blev avputtad från banan i sista kurvan).
Gällande Pedrosa så hade han betydligt högre fart (för hög fart) än både Lorre och Dovi in i kurvan (se on-board kameran) och om han inte hade ramlat så hade han träffat rakt i sidan på Dovi i vilket fall. Så den stora skillnaden som jag ser är att Iannone stannade på hjulen längre tills att de nästan gick i varandra och därför såg det ut som att Iannone "körde" in i Dovi, men Pedrosa bromsade omkull med längre avstånd till Dovi och därför såg det mer ut som att Pedrosas hoj "råkade" glida in i Dovi's.
Det kommer alltid finnas skillnader mellan incidenter och folk kommer ha olika åsikter, men de jag menar är att race direction är inkonsekventa i deras beslut och dessutom är bestraffningarna olika hårda från gång till gång.
Åsikter och tyckande ska inte vara orsaken till bestraffningar, för då kommer vi ser mer incidenter liknande MM och VR från förra året där man försöker smutskasta varandra för att tvinga fram bestraffningar (men det kanske genererar publicitet som attraherar nya tittar?). Själv tycker jag att klara regelbrott eller avsiktliga handlingar där personen gynnas av händelsen ska vara grund för bestraffning.
Bestraffa Pedrosa vore rena löjan. Jag är tveksam till AIs bestraffning också.
Gällande Pedrosa så hade han betydligt högre fart (för hög fart) än både Lorre och Dovi in i kurvan (se on-board kameran) och om han inte hade ramlat så hade han träffat rakt i sidan på Dovi i vilket fall.
Kan du backa upp det påståendet med något? Ett klipp typ... Vad jag har sett (repris, efter repris, efter repris) så håller Pedrosa jämna steg med Dovi tills hans bakände börjar jazza. Han håller ett annat spår än Dovi, men det är också allt.
Det är bara att kika på overheaden från c:a 32s in för att se att påståendet att DP hade betydligt högre fart än AD inte stämmer.
Eller från 41s i den här, om man vill ha från officiella kanaler.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |