Redskap för små raska äventyr

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Siddu, den har verkligen krupit under radarn.

Jag måste säga att jag blev lite småkåt på 4.0'an själv, dvs samma(?) men med 18/21-hjul.
ALP-4.0-side.jpg

För mig som velat ha en DR4-Z, men tycker att 12k€ är idiotiskt, så verkar ju denna för 7900€ helt flång-bueno rätt schysst.
Hmmm, ser onekligen intressant ut.
Vore trevligt att få klämma o känna på den IRL, helst testa den i spenaten!
Dock fattar jag inte valet av framskärm...??

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Kolla vilken snygg framgaffel! Inte USD. Hallå det är 2025!
Hela hojen är snygg och 35 hästar hade min inte lika varvvilliga DR500. Som jag hade skitkul med 1983-85. Det var då det.
DR-Z400 däremot är/var varvvillig när jag testade en för en massa år sedan.
Framskärmen ja. Den säger fuktig och mjuk och härlig grusväg. Eller iofs ett lattefik och uppvikta jeans.
Däcket säger all lera och blött gräs och skit släpper fint. Rätt på oljekylaren. Varför har inte låga framskärmar stänklapp i gummi? Fastnar dom på alla stormfällda träd som ligger överallt?
Men asså, ljuddämparen? Var inte marknaden och marknadsavdelningarna överens om att den måste sitta offroad-högt, adventure-högt eller ja äventyrshögt? Man kör ju fast direkt.

Ofjädrad vikt. Asså det där är sååå jävla dumt och fult. En baggis att fixa. Varför har hojen ingen bakstänka?

IMG_1447.jpeg
Inget måste, men en liten stänka att fästa nummerplåten i. Skyltbelysning från bakljuset, genomskinligt glas i underkant.
Å riv bort skiten som nummerplåten sitter på.

Det är också en baggis att höja framskärmen ett par cm så inte geggan låser framhjulet.
Högt monterad skärm kanske är ballare men ni har säkert sett hur skitvattnet från däcket stänker framåt och sedan vänder och blåser bakåt-uppåt över lyset, hojen och dig själv. Vid 50-60 blås eller så.

Så ja, jag gillar hojen. Med den ljuddämpardragningen så sitter mjuka packväskor slimmat, tajt och symmetriskt, utan att det bränner hål i högerväskan. Så jäla king. Unikt!
Lämna Bred last-skylten hemma!

Asså, igen, framgaffeln! ❤️

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Varför har hojen ingen bakstänka?
Det ligger i nya Euro7-kravet.
Alla tar ändå bort den, och flyttar upp nummerplåten.
Man vill ju inte köra med "bögläpp" - Nej...rensad bakdel ska det vara, "tälj tajdy" heter det i folkmun.
Så, det är ett led i att skapa mindre plast på soptippen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hmmm, ser onekligen intressant ut.
Vore trevligt att få klämma o känna på den IRL, helst testa den i spenaten!
Dock fattar jag inte valet av framskärm...??
Kinamotor (och säkert mycket annat) förstås, för det priset, men åtminstone så är det lite överkomligt.

Ja, den framskärmen är lite knas när man bemödat sig med 21" hjul.
Dock lätt löst.

Kanske ser lite mongo ut med stor hög skärm?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det ligger i nya Euro7-kravet.
Alla tar ändå bort den, och flyttar upp nummerplåten.
Man vill ju inte köra med "bögläpp" - Nej...rensad bakdel ska det vara, "tälj tajdy" heter det i folkmun.
Så, det är ett led i att skapa mindre plast på soptippen.
Aha, tack för svaret. 👍

Såg denna. Folk tycker olika.

IMG_1449.jpeg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Kinamotor (och säkert mycket annat) förstås, för det priset, men åtminstone så är det lite överkomligt.

Dock lätt löst.

Kanske, folk lär nog byta. Något annat som ser konstigt ut är både hög och låg skärm. DR750/800 och moderna BMW t ex.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Enda modifieringen jag gjort på min MT-09 är förlängd framskärm. Det grisade ner kylaren nåt fantastiskt utan den. Den är förstås inte gjord för att köra utomhus...

Att jag inte la en beställning direkt igår är för att jag funderar på hur jag ska komplettera fordonsparken om en sån tar plats. Jag har saknat bekvämligheter som vindskydd för händer, farthållare och en del annat när vädret varit halvknackigt. Frågan är också hur skön en Beta är på väg mellan hemmet och nästa grusvägsavsnitt.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-

Dock lätt löst.

De äldre Alp 200 och Alp 4.0 hade Suzukimotorer, så jag har utgått från att även denna har det. Hoppas det inte är bytt mot nån kinamotor.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
De äldre Alp 200 och Alp 4.0 hade Suzukimotorer, så jag har utgått från att även denna har det. Hoppas det inte är bytt mot nån kinamotor.
De gamla hade Suzuki motor, denna har en ; "350cc, single-cylinder engine developed in partnership between Beta and Tayo Motorcycles", = Kinamotor.

Man kan ju fundera på hur stor input Beta haft i detta "partnership". Kanske det är en Italiensk motor som sätts ihop i Kina? -Jag är realist, och misstänker att de kanske skarvat i med logotypen.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Det där är väl inget man kör på vägen med utanför tävling?
Jo .. men jo! Du har alltså inte provat en? Du måste i alla fall testa, den är skitsköööön!

Visst är den lite känslig på gasen och reagerar väldigt friskt på allt du gör med reglagen, så du behöver vänja dig vid det. Justera handtagen / broms / växel-pedaler, vinkel och utslag, styret ... , och spänn gasvajrarna så att du kopplar in handtaget till nerven i högerhanden, hojen ska bli som en välstämd fiol. Och när du fått kläm på hojens reaktivitet, DÅ börjar allt skoj.

450 excf är inte direkt för enrudo, åtminstonne inte i våra tajta skogar. Inte ens mindre crossbanor funkar då du aldrig får upp nån hastighet, möjligtvis nån större bredare mx-bana med långa hopp osv, så att du får användning av motorns kapacitet. Kanske sandbanor som Uringe kan funka då bakhjulet ofta snurrar mer än det behöver 😁

Hur som helst är KTMs 450 toppen när du drevat för vägen (t ex 14/44), då kan du ha skitkul på grusvägar och dammiga dåligt underhållna apokalypsvägar på landsbyggden, eller dom gropiga/lagade gamla vägarna i villaområdena i Hägersten, Långbro ..m fl, men se upp för korsningarna där, och inte efter läggdags ;)

Du kommer alltid att njuta av ljudet, skippa öronproppar, och ha helst öppen hjälm. Däcken kan man alltid byta till nåt mer personligt, bekväm sits från copnceptseats, och installerar du egna plaster med fina dekaler så blir hojen din älskling för alltid. Äventyret blir sällan raskare än så.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det där är väl inget man kör på vägen med utanför tävling?
Jodå men på grus /har ett häng här som kör fe501/exc 500
Kolv byts inte på tävlingsintervall utan mer 3-400 timmar då dom inte anser att dom slits på samma vis och olja/filter å nån gång ibland ventilspel är inte mycket jobb

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Kolv byts inte på tävlingsintervall utan mer 3-400 timmar då dom inte anser att dom slits på samma vis och olja/filter å nån gång ibland ventilspel är inte mycket jobb
eller hur.. Jag kände ganska snart på väg hem med hojen från Rotebro att den var väldigt lik min KTM 350, men mycket lugnare i motorn, och varven (drevad 13/52!). Den har högre potential att bli min 'lekhoj' ute i landet då jag säkert kan färdas längre och bekvämare på den, än på min 350.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Något halvt annat men på samma tema som Beta-Kina.
Såg att Voge ska få svenska försäljare nu. Det kan bli intressant att klämma på en 525 när den dyker upp.
Kommer de ner mot 70' för en flång ny så borde den väl vara intressant?

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Jo .. men jo! Du har alltså inte provat en? Du måste i alla fall testa, den är skitsköööön!

Visst är den lite känslig på gasen och reagerar väldigt friskt på allt du gör med reglagen, så du behöver vänja dig vid det. Justera handtagen / broms / växel-pedaler, vinkel och utslag, styret ... , och spänn gasvajrarna så att du kopplar in handtaget till nerven i högerhanden, hojen ska bli som en välstämd fiol. Och när du fått kläm på hojens reaktivitet, DÅ börjar allt skoj.

450 excf är inte direkt för enrudo, åtminstonne inte i våra tajta skogar. Inte ens mindre crossbanor funkar då du aldrig får upp nån hastighet, möjligtvis nån större bredare mx-bana med långa hopp osv, så att du får användning av motorns kapacitet. Kanske sandbanor som Uringe kan funka då bakhjulet ofta snurrar mer än det behöver 😁

Hur som helst är KTMs 450 toppen när du drevat för vägen (t ex 14/44), då kan du ha skitkul på grusvägar och dammiga dåligt underhållna apokalypsvägar på landsbyggden, eller dom gropiga/lagade gamla vägarna i villaområdena i Hägersten, Långbro ..m fl, men se upp för korsningarna där, och inte efter läggdags ;)

Du kommer alltid att njuta av ljudet, skippa öronproppar, och ha helst öppen hjälm. Däcken kan man alltid byta till nåt mer personligt, bekväm sits från copnceptseats, och installerar du egna plaster med fina dekaler så blir hojen din älskling för alltid. Äventyret blir sällan raskare än så.

Jag har förstått det som att enduro/mc-hojar inte har ryckutjämnare i baknavet = jobbig att köra. Har denna hoj det? Nån som vet hur det är med ktms/husqvarnas 500?
Kan dessa fortfarande köpas nya och inreggade för landsväg?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har förstått det som att enduro/mc-hojar inte har ryckutjämnare i baknavet = jobbig att köra. Har denna hoj det? Nån som vet hur det är med ktms/husqvarnas 500?
Kan dessa fortfarande köpas nya och inreggade för landsväg?
Dom är landsvägsreggade följer med blinkers och backspeglar i en kartong.
Men köper du en begagnad så är det viktigt att den har varit påställd tidigare då det blev nya regler som började gälla vid årsskiftet. Så har den inte varit påställd innan så går det inte att ta ut den i trafik.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...