Redskap för små raska äventyr

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
🤔var tvungen att kika på trådstarten lite - lite huliganfaktor sökte du då det vette fan om du har i tracern 🤷‍♂️

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Motorn är trevligare än i exempelvis T7.
Vem bryr sig om motorn? Jag har ägt en KTM 1190, den var visserligen rolig upp till 240 men vilken nytta gör man över 120 annat än att ta sig snabbt från A till B? -Ingen om jag får säga vad jag tycker.

Nä motorn är nog det sista jag kollar på när jag köper hoj. Mycket viktigare att hojen har bra väghållning och att den inte känns otymplig att köra på blandat underlag, kan ju låta lite rolig att jag kör en Tiger när jag söker dessa parametrar men där handlar det mest om att det var väldigt mycket hoj för pengarna och den kommer jag köra i graven.

T7 är lite av en drömhoj för mig, ingen stånka men ändå smidig och grusvänlig, för asfalt utgör ändå bara 1-2% av Sveriges vägnät och lär man sig köra med bredsladd så är det en jävla go känsla tills man möter en timmerbil. ABS är aldrig fel att ha på framhjulet heller, körde 200 på grus med min 1190 och nöp frambromsen stenhårt med flit, vissa söker svar den tuffa vägen men allt gick galant :Bugar

1-2% kan låta lite, bara en uppskattning, egentligen tror jag det är mindre med hänvisning till: https://nvdbpakarta.trafikverket.se/map (välj "Slitlager" och zooma)

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om jag inte ska bry mig om motorn kan jag ju åka DR650 året runt. Den är ungefär lika yster som en T7.
Jag behöver effekt för att kompensera min brist på talang på körningen. För några år sen hade jag en Transalp 700 och den sög glädjen ur åkturerna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om jag inte ska bry mig om motorn kan jag ju åka DR650 året runt. Den är ungefär lika yster som en T7.
Jag behöver effekt för att kompensera min brist på talang på körningen. För några år sen hade jag en Transalp 700 och den sög glädjen ur åkturerna.

Tracer 900 har en mycket trevlig motor (i verkligheten framförallt) och är en bra hoj i övrigt också för både vardagsbruk och skojturer. Den blir du nöjd med.

Eller så slår du till på den där snygga R-varianten med samma motor.
895694dec9d139677da4428a8c4cd1e3.jpg

Mvh

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Ducati Hypermotard 950 och släng på ett par väskor vid behov. Det är en cykel som definierar små och raska äventyr och har karaktär i överflöd. Just Tracern tycker jag personligen ser ut att ha hängbuk...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Håller med, motorn är inte oviktig.
Hade en Tenere 660 av det senare snittet, med insprutning.
Fin hoj och även en bra motor, men lite för klen när det blev touringkörning på asfalt, den gav sig liksom redan strax över 100km/h.
Det är där T7:an kom in, den har lite mer pulver som även klarar den typen av körning.
Men då har jag haft en MT-09, och tycker att den motorn var helt fantastiskt trevlig.
Så även jag sneglar på en Tracer nu, som komplement till T7:an.
Skulle vara skönt med även en ren touringhoj ibland.
Visst, det går att köra i lera och öken med en sporthoj, men rent mentalt har jag svårt att tackla den uppgiften.
Med T7:an så är jag inte så brydd om jag välter, det spricker lite plast eller repar lacken.
Men där har jag en tröskel i hjärnan som tycker att det är synd att buckla tanken på en ny Tracer.
Så, en hoj för lite mer experimentell körning på dåliga vägar måste jag alltid ha tillgång till....fortfarande (men det kan ju ändras med stigande ålder).

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Alltså jag tycker fortfarande ni är inne på alldeles för tunga hojar åt Mäki. Allt över 500 cc är för tungt för små raska äventyr. Men nu tror jag att jag hittat en perfekt hoj för saken:

Kawasaki KL 250 Super Sherpa

128 kg blötvikt, och 30 hästar.

.. eller blir det för mycket 'moped'? Jag är själv jättenyfiken på en sån. Intalar mig att den är som min KLX 230 fast starkare.

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska