hmm.
På en bana som jag äger aktier i kommer Vägverket vara bannat!
Om jag i värsta fall skulle bli tvungen att acceptera att majoriteten av
aktieägarna vill att dom skall få utnyttja banan, skulle dom få betala
ett oerhört högt timpris för att få besudla en ren racinganläggning med sina
febriga nollvisionsfingrar.
Vem vet man kanske till och med på så vis skulle kunna finansiera en specialavdelning åt vv, med vajerräcken, stålräcken lyktstolpar etc. mitt i banan, så att man kan få dom att trivas riktigt ordentligt.
EDIT: Naturligtvis skulle Vägerket, bara Vägverket, också få betala 32% Skatt
på timpriset! (utöver andra normala skatter och moms.)
Varför hålla på med såna dumheter?
Jag tycker det är ganska bra med räcken, så att jag inte blir påkörd av mötand, folk inte ramlar ner i raviner i halkan och belysning är inte så dumt heller...
Problemet är att VV/politikerna har tagit fel linje för att nå nollvisionen, istället för att utbilda folk i riskerna i trafiken och konsekvenserna av deras handlingar och ändra folks inställning förbjuder man allt istället. Väldigt få här inne (hoppas jag iaf) begår inbrott, men de beror ju inte på den extrema övervakning av villor och lägenheter, de hårda straffen och arga poliser, utan för att vi vet att det är fel.
Hur ser det ut i trafiken? Majoriteten kör för fort, vissa kör som idioter och antalet olyckor talar ju sitt tydliga språk, folk anpassar inte sin körning till rådande trafiksituation. Hur många bilister kan aktiv kurvtagning? Hantera en sladd? Skillnad i grepp med varma/kalla/våta däck? Däremot är vi otroligt övervakade, en kamera var 200'e meter, trängselskattskameror i stockholm osv, och skenande straff för alla trafikförseelser. Hjälper det? Nej, för folk är inte medvetna om vad som kan hända om det går bara lite snett. I synnerhet spelar nog sannolikhetsinlärningen många ett stort spratt. "Jag brukar alltid...", "det har alltid gått förr...", och "det händer ju aldrig mig", det är nog den farligaste!
Där tror jag att en bana skulle kunna göra en stor nytta för oss alla. Jag går SMC's kurser, i första hand för att jag vill bli en bättre hojåkare. Tänk om banan vintertid skulle användas av bilister som kan träna halkkörning. Jag skulle tjäna mycket på det, eftersom jag fastnar i köer varenda gång nån åker av rakorna på E4 när det blir halt!
Kurser på sommaren där man går igenom riskmedvetenhet, tränar på halka i regn, ungefär det som vi gör på SMC-kurser.
Och kanske på sikt får man tex motormännen ett samarbete med ett försäkringsbolag, så de som går kurser får bättre försäkring.
Nu kanske jag låter som en zatzy-mupp, men det är min fasta övertygelse om att det ska vara "vi" i trafiken, och inte "dom å vi", dvs tjänar vi alla på att alla utbildas! Och just där kommer banan in, det bor rätt mycket folk i storstockholm, och det är även här vi har mest trafik i Sverige, och därför även mest olyckor. Jag tror att alla skulle tjäna på en bana, men vi har så jävla svårt att samarbeta över gränserna!
Tänk om tex Folksam, som vi redan samarbetar med, skulle inse hur mycket dom kan tjäna på det här, precis som dom gör med SMC-försäkringen, och kasta in lite småpengar, 30-40 mille kanske! Och som vanligt i det moderna samhället, pengar = makt...