Reflektioner ang finansiering av bana i sthlm.

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
hur många miljoner kostar det att bara lägga asfalten på en bana? inklusive markarbete... räcker 30 miljoner? på en ca 2500-3000m lång bana


Dessutom så lär det ju vara så att det är endast folket som bor runt banan elle rhar möjlighet att nyttja den som är intresserade att ställa upp med pengar/spelrätter.. vilket begränsar det en hel del till området banan är tänkt att placeras på.
Tomter/mark behöver ju dock inte vara så dyrt.. beroende på hur mycket arbete man vill lägga på den.
 
Last edited:

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
R6 med lila kåpor
Golfbanor ploppar upp överallt och hela tiden... Och varje golfbana i sig tar betydligt mer plats än en bana. Samt kostar mer. Hur många golfbanor har vi i sverige, 300-400 kanske? Antal roadracingbanor, inkl mindre "låtsasbanor" där hojåkare får åka på gocartbana, säg 10? Antalet golfare kanske är det dubbla, men de har ändå kanske 50 gånger fler banor avsedda för sin hobby.

Hur finansieras då en golfbana?

http://www.golfofcourse.se/?id=2604
Massa text


Jag har själv tänkt liknande tankar, räknat, tittat och funderat på att försöka bygga en Racing bana i Umeå trakten.

Att jämföra med en golfbana tycker jag är ganska lyckat, eftersom dom (golfarna) har lyckats med något som vi (MC och bilförare) vill göra. Bygga en anläggning att utöva sitt fritidsintresse på.

Jag hoppas att jag lyckas med vad jag satt som mål och det innom rimlig framtid. Även om jag inte har kommit särskilt långt ännu.

hur många miljoner kostar det att bara lägga asfalten på en bana? inklusive markarbete... räcker 30 miljoner? på en ca 2500-3000m lång bana


Dessutom så lär det ju vara så att det är endast folket som bor runt banan elle rhar möjlighet att nyttja den som är intresserade att ställa upp med pengar/spelrätter.. vilket begränsar det en hel del till området banan är tänkt att placeras på.
Tomter/mark behöver ju dock inte vara så dyrt.. beroende på hur mycket arbete man vill lägga på den.

Med tanke på hur långt vissa åker idag för att träna så tror jag att upptagnings området inte kommer att bli allt för litet. Men självklart så är det begränsat.
 
Last edited:

Gabor

Guest
http://www.vikingmotorpark.com/

De som har missat fleråriga problem med att anlägga en motorbana...

De som tror att det är problemfritt att anlägga en motorbana...

Vill ni hjälpa till med att dra igång ett projekt, lägg ner energin då istället på att hjälpa till i ett redan långt gånget sådant..välkommna.! :tummenupp

Läs gärna igenom fliken UTREDNINGAR, det finns ett stort antal på vänster sida sedan i pdf format.

När ni läst alla dessa, då kommer det att visa sig att "det är inte bara att dra igång "

http://www.vikingmotorpark.com/
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Antalet golfare är väl iofs ungefär det dubbla, ca 550.000 aktiva, men det är inte riktigt en relevant jämförelse. Alla dessa golfare gör nämligen bandagar (6 var i snitt, dvs totalt 3.300.000 stycken per år), medan de flesta hojåkare (av någon outgrundlig anledning) är helt ointresserade av banåkning. Hur stort är intresset för hojdagar på bana i Sverige per år? Ingen aning, men om man gissar på 30.000 så är väl runt 100 gånger fler golfbanor än roadracingbanor rimligt.

Då pratar vi dock om heltidsekvivalenter, och en golfbana är öppen för golfare kanske 100 timmar i veckan, de banor vi har är väl knappast öppna för hojåkare mer än 10 timmar i veckan i snitt, så där försvinner en faktor 10. Givet att bantyperna kostar lika mycket att driva (återigen, ingen aning) och att vi är lika benägna att betala för banutrymme som golfarna borde vi alltså med nuvarande utnyttjandegrad ha 30-40 rr-banor i Sverige, dvs klart fler än vi har.



Kan inte tänka mig att det skulle vara svårt att hitta underlag för en bana i Stockholmstrakten, det som krävs är nog framför allt någon/några med kunskaperna, finanserna, drivet och modet att satsa. Sedan finns ju alltid den politiska aspekten också, men jag tror att med en seriös huvudman, ett genomtänkt förslag i ett bra geografiskt läge så vore det lösbart.

"Ointresset" för banåkning kanske beror på att det är väldigt komplicerat jämfört med att busa på gatan ?

Jag har länge velat testa bana men det stupar alltid på planeringen. Däremot funkar det alldeles utomordentligt att åka till en stuntkväll på tex Barkarby.

Varför ? - Jo man kan bestämma sig för att åka med kort planering. Det ligger nära. Man åker dit får en genomgång av reglerna. Skriver på att man kör på egen risk. Sen är det bara att åka. Och det finns funktionärer och till och med polis som ser till att reglerna följs.

JaJa lite mer regler för bana men ......


Jag är kassör i en skytteförening och gissa om myndigheterna ställer till det för oss som gillar att skjuta på bana, det smäller ju. (Hur många bankrån utförs med kalliber 22 vapen tro :va ?). Här är det inte en fråga om att bygga banor utan att kämpa för att dom som finns inte skall läggas ner, Stockholms fenomen.

Båda sporterna bullrar och kan vara farliga och myndigheterna sätter käppar i hjulen, framför allt i Stockholm

Trots att man är Stockholmare börjar man luta åt att det borde döpas om till Fjollträsk.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
De som tror att det är problemfritt att anlägga en motorbana... bla bla bla.... massa annat också

Jag tror grundkonceptet att tänka bort från kommunal och statlig inblandning är den enda vägen.
Att det sedan innebär en mängd konsekvensanalyser är ju helt naturligt.
Kolla med dom som anlägger golfbanor, det är inte helt trivialt det heller.

Viking motorpark är ett intressant projekt, det är igenomtänkt.
Men!! Återigen så lutar man sig mot kommunen, främst genom markfrågan.

Nu konstaterade jag att man hade stöd i kommunen i Enköping, vilket är oerhörtspännande.
Frågan är vad som händer efter en mandatperiod..
Risken för att en motoranläggning med politisk inblandning plötsligt blir en val-fråga är stor.

KAn vi inte i stället för att försöka "bygga något nytt" besluta oss för att supporta kanske just Viking Motor park..
Dom ligger säker 5 år före.

Är SMC delaktiga? stöttar, lobbar ni för det projektet?
Vi!
Hela MC kollektivet? Gå in på deras hemsida och anmäl ert intresse
Vi kan gemensamt lyfta profilen för en det arbete som dom gör.

http://www.vikingmotorpark.com/intr.php
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
hur många miljoner kostar det att bara lägga asfalten på en bana? inklusive markarbete... räcker 30 miljoner? på en ca 2500-3000m lång bana


en 4 filig motorväg kostar ca: 3000:- per meter, med förarbete, bärlager & asfalt

en bana är inte lika bred, men 3 lappar ggr 3 km = 9 mille
sedan tillkommer iofs maskiner & löner

(uppgifter jag fått från från en som jobbar inom asfaltsläggning)
 
Last edited:

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Varberg
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
en 4 filig motorväg kostar ca: 3000:- per meter, med förarbete, bärlager & asfalt

en bana är inte lika bred, men 3 lappar ggr 3 km = 9 mille
sedan tillkommer iofs maskiner & löner

(uppgifter jag fått från från en som jobbar inom asfaltsläggning)

3000 per meter är nog bara asfalt, 10 000 per meter totalt för motorväg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
hmm.
På en bana som jag äger aktier i kommer Vägverket vara bannat!

Om jag i värsta fall skulle bli tvungen att acceptera att majoriteten av
aktieägarna vill att dom skall få utnyttja banan, skulle dom få betala
ett oerhört högt timpris för att få besudla en ren racinganläggning med sina
febriga nollvisionsfingrar.
Vem vet man kanske till och med på så vis skulle kunna finansiera en specialavdelning åt vv, med vajerräcken, stålräcken lyktstolpar etc. mitt i banan, så att man kan få dom att trivas riktigt ordentligt.

EDIT: Naturligtvis skulle Vägerket, bara Vägverket, också få betala 32% Skatt
på timpriset! (utöver andra normala skatter och moms.)
Varför hålla på med såna dumheter? :va

Jag tycker det är ganska bra med räcken, så att jag inte blir påkörd av mötand, folk inte ramlar ner i raviner i halkan och belysning är inte så dumt heller...

Problemet är att VV/politikerna har tagit fel linje för att nå nollvisionen, istället för att utbilda folk i riskerna i trafiken och konsekvenserna av deras handlingar och ändra folks inställning förbjuder man allt istället. Väldigt få här inne (hoppas jag iaf) begår inbrott, men de beror ju inte på den extrema övervakning av villor och lägenheter, de hårda straffen och arga poliser, utan för att vi vet att det är fel.
Hur ser det ut i trafiken? Majoriteten kör för fort, vissa kör som idioter och antalet olyckor talar ju sitt tydliga språk, folk anpassar inte sin körning till rådande trafiksituation. Hur många bilister kan aktiv kurvtagning? Hantera en sladd? Skillnad i grepp med varma/kalla/våta däck? Däremot är vi otroligt övervakade, en kamera var 200'e meter, trängselskattskameror i stockholm osv, och skenande straff för alla trafikförseelser. Hjälper det? Nej, för folk är inte medvetna om vad som kan hända om det går bara lite snett. I synnerhet spelar nog sannolikhetsinlärningen många ett stort spratt. "Jag brukar alltid...", "det har alltid gått förr...", och "det händer ju aldrig mig", det är nog den farligaste!
Där tror jag att en bana skulle kunna göra en stor nytta för oss alla. Jag går SMC's kurser, i första hand för att jag vill bli en bättre hojåkare. Tänk om banan vintertid skulle användas av bilister som kan träna halkkörning. Jag skulle tjäna mycket på det, eftersom jag fastnar i köer varenda gång nån åker av rakorna på E4 när det blir halt!
Kurser på sommaren där man går igenom riskmedvetenhet, tränar på halka i regn, ungefär det som vi gör på SMC-kurser.
Och kanske på sikt får man tex motormännen ett samarbete med ett försäkringsbolag, så de som går kurser får bättre försäkring.
Nu kanske jag låter som en zatzy-mupp, men det är min fasta övertygelse om att det ska vara "vi" i trafiken, och inte "dom å vi", dvs tjänar vi alla på att alla utbildas! Och just där kommer banan in, det bor rätt mycket folk i storstockholm, och det är även här vi har mest trafik i Sverige, och därför även mest olyckor. Jag tror att alla skulle tjäna på en bana, men vi har så jävla svårt att samarbeta över gränserna!
Tänk om tex Folksam, som vi redan samarbetar med, skulle inse hur mycket dom kan tjäna på det här, precis som dom gör med SMC-försäkringen, och kasta in lite småpengar, 30-40 mille kanske! Och som vanligt i det moderna samhället, pengar = makt...
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Problemet med golf är väl att klart mer kommun pampar spelar golf än åker banåkning i nån form... Sedan är det tufft o kunna säga till sina direktörskompisar att 'den här golfbanan är min' ...

Se på Gotland Ring hur mycket dom får hjälp av kommunen... Ingenting, dom har inte ens ström, trots att det finns 50m från asfalten på banan, skita får man göra på en bajjamajja som dom får hyra...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Se på Gotland Ring hur mycket dom får hjälp av kommunen... Ingenting, dom har inte ens ström, trots att det finns 50m från asfalten på banan, skita får man göra på en bajjamajja som dom får hyra...
Det där är konstigt. Min gamla flygklubb utanför Sandviken fick varje år slåss som troll för att få ett litet bidrag från kommunen, trots att vi hade ungdomsverksamhet mm. Jag tror att det var 5 eller 10kkr. Vi hade dessutom bullerrestriktioner som hette duga, vi fick lägga om landningsvarvet (flyga åt fel håll åt ena hållet) för att inte störa mm. Hon som drev igenom det hade köpt en sommarstuga där, ca 20 år efter att klubben startades... :huvet
I Dala-Järna (Vansbro kommun) hjälper kommunen klubben, stöttar den och ser till att den trivs. Vilket även hela byn gör, dom är stolta över att det är några som håller igång och är engagerade! Dom lyckas dessutom dra ihop en flygdag vartannat år med proffs från hela världen, allt å alla kommer verkligen. Till en håla mitt i ingenstans :Bugar
Så nog kan kommuner om dom bara vill! Problemet är väl som sagt bara att dom inte vill i det här fallet.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.


Se på Gotland Ring hur mycket dom får hjälp av kommunen... Ingenting, dom har inte ens ström, trots att det finns 50m från asfalten på banan, skita får man göra på en bajjamajja som dom får hyra...


Nu finns det ström och vatten (toa) vid banan i den nya resturangen.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Det skulle verkligen behövas en. Åkte tungelstavägen idag. Iihh säger jag bara. Att folk vågar. Folk som genar, hojar som kommer wheelande över krön, grus och sand på stora delar av vägen, lastbilar som står parkerade bakom blinda krön, förstår inte varför man vill utsätta sig själv för det där. Satt mest med hjärtat i halsgropen hela tiden. Att få alla tokar till en bana i stockholm kanske skulle minska olyckorna lite.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
en 4 filig motorväg kostar ca: 3000:- per meter, med förarbete, bärlager & asfalt

en bana är inte lika bred, men 3 lappar ggr 3 km = 9 mille
sedan tillkommer iofs maskiner & löner

(uppgifter jag fått från från en som jobbar inom asfaltsläggning)

Jasså, de var inte de uppgifter jag fick. När jag pratade med en anlägagre som även har eget asfalt bolag så handlade det om ca 10.000 per meter motorväg man lägger och då var de inklusive grundarbete om marken mm var jämn och iordninggjord. (och detta är totalkostnad, så inkl löner, arbete, asfalt, maskiner, grus och sten till grund)

3000 per meter är nog bara asfalt, 10 000 per meter totalt för motorväg

då hade vi ju ungefär samma uppgift :tummenupp
men sen får man ju ta i beräkning allt arbete med att rensa upp en "fri väg" (stubbar - fälla skog - jämna till över krön - ska berg bort mm)
 
Last edited:

IronMike

Guest
ca 10.000 per meter motorväg man lägger och då var de inklusive grundarbete om marken mm var jämn och iordninggjord.

Jag tror "de folkvalda", vägverket & polisen skulle sponsra med lite asfalt ifall någon kunde banka in faktumet i deras skallar - får vi en fet bana i sthlm, så skulle människoliv sparas..

Man kan lägga enorma resurser i miljardbellop på detaljer som inte ens borde ha en gnutta påverkan.

Medan man i andra fall sparar frenetiskt. Såhär sommartider, åker halva sthlm ut till värmdö/skärgården. En flaskhals i trafiken har alltid varit mölnvik-grisslinge -varpå man bygger sveriges första (?) sträcka med reversibla körfält, 2 gånger per dygn åker 4 gubbar från vv ut och lägger om trafiken manuellt. Det kostar 3,6 miljoner per år, bara att lägga om ett par refuger. Digitala tavlor hade kostat 8 miljoner ca, som engångssumma. Men nu valde man en långsiktigt snål lösning istället. Visst, trafiken flyter på, men det är knappast sparsamt mer än förstaåret. Från och med 2008 går de back, and so on. Det är redan underdimensionerat, varpå man kanske borde lagt 4 filer från början, men nej nej..årsbudget ska gå jämt ut, nästa års budget görs upp "sen".

:huvet

Eller som i nacka, när de la ny asfalt på 222an som redan hade felfri asfalt å jag bad om att få prata med "förman", budgeten skulle nås, så att man inte fick mindre pengar nästa år.

Hur i helvete resonerar folk som vi röstar på, vistas de i trafiken? eller ägnar de bara tid åt att knullputsa sina segelbåtar? När får vi se lite straffskatt på segelbåtar för förargelseväckande beteende?

Men det är klart, skulle jag komma till makten, så skulle jag finansiera en bana till varje storstad genom att införa straffskatt på plastiga båtar över 44 fot, som gör att naturen inte ser ut som den ska. Samtidigt med all rätt, eftersom de ytbehandlar skrov med prylar som skadar miljön mer än några banhojåkare gör. De skulle även gott och väl kunna pynta lite straffskatt, de snålaste gubbarna med de fetaste plånböckerna.
 
Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Ironmike,

Haha, helsike vad roligt att se... ett tvättäkta exempel på fördomarna om jantelags-svensken. Ett halvt inlägg om hur bra andra har det och hur det ska straffbeskattas istället för att tala om det du vill :D.

Vad gäller vägverkets asfalterande... är det verkligen inte allmänbildning att det är en fristående myndighet där tjänstemän tar beslut. Inte folkvalda.

Nej, gott folk. Ge ert stöd till Viking motorpark i Enköping istället, ett seriöst projekt för oss motorintresserade (inte ett projekt drivet av personer som ser rött p.g.a. golfbanor och segelbåtar).
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.


Eller som i nacka, när de la ny asfalt på 222an som redan hade felfri asfalt å jag bad om att få prata med "förman", budgeten skulle nås, så att man inte fick mindre pengar nästa år.

ja de är så budjet systemet funkar i sverige, bli politiker å ändra på det.
 

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Utan igen...
Eller som i nacka, när de la ny asfalt på 222an som redan hade felfri asfalt å jag bad om att få prata med "förman", budgeten skulle nås, så att man inte fick mindre pengar nästa år.

Samma sak förekommer på andra håll också.
En kompis jobbade med att dra sprinklersysten på karolinska under hur lång tid som helst.När jag frågade varför dom aldrig blev klara sa han att dom byggt om en och samma koridor typ 5 gånger.Så fort bygget var klart rev dom och byggde nytt bara för att sätta sprätt på stålarna så dom inte får mindre nästa år.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
IronMike for president. På allvar.
 

IronMike

Guest
Samma sak förekommer på andra håll också.
En kompis jobbade med att dra sprinklersysten på karolinska under hur lång tid som helst.När jag frågade varför dom aldrig blev klara sa han att dom byggt om en och samma koridor typ 5 gånger.Så fort bygget var klart rev dom och byggde nytt bara för att sätta sprätt på stålarna så dom inte får mindre nästa år.

det är sjukt, förjävligt.

tror det i grund och botten inte handlar om miljö-problem eller buller, en bana kan läggas fördelaktigt, samtidigt som den inte väsnas nattetid. men folk som bor med sjötomt, klagar inte på¨vassa motorbåtar - som väcker dem mitt i natten i strömma kanal -för de har ju båtar själva.

ngn enstaka granne kan tystas ner med lite pengar under bordet. utan problemet är snarare att de som bestämmer, inte vill ge oss nöjet att bryta mot lagen lagligt på bana, eller ha skoj på vårat vis - för de aldrig haft "balls" att skaffa egen hoj.

:huvet
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
trådbump

Så snabbt dog den här "debatten"..

En seriös bana i Tokholm är ju den stora drömmen men hur kommer det sig att det inte ens finns en lite större gocartbana tillgänglig för mc som det finns i div andra hålor?
Ett grustag vore ju the shizz för detta!

Men det är väl de älskade politikerna.. Kan slå vad om att piratpartiet skulle tillåta det dock. :tungan
Ska tamigfan bli snorigt rik enbart i syfte att bygga rejsbana i F1 skala här. :gnissla :tjöpalobbyist
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top