Reflexväst für alle ?

Använder du reflexväst när du kör hoj.


  • Antal röstningar
    0

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Åhh detta forum sviker en aldrig!

Denna tråden utvecklades från att väst var ok till att man ska ha gul hjälm istället till att man tror att hubble-teleskopet ska titta på bara mig om jag har väst till att man har ihjäl poliser och vägarbetare genom att sno samma färger som dem har!

Underbart underhållande på så många sätt att jag kan gissa mig till att vi bara är 10-15% av medlemmarna här som kan se det roliga i denna diskussionen!
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Jag sätter femtio spänn på att dom som tycker att reflexväst är helt ok är inblandade i mycket färre olyckor än som som tycker att reflexväst är ultramesigt. Med största sannolikhet är den förra gruppen också äldre, har färre hästkrafter per kilo hoj (eller kör mer på bana), och har dessutom mer trafikerfarenhet. Förmodligen har dom också fler polare som varit med om trafikolyckor - eftersom den kvoten ökar med åldern.

Det brukar nämligen vara så att gubbar som gillar trafiksäkerhetsprylar och kör touringhoj klarar sig bättre än 20-åringar som kör bombrepor och har värsta attityden.

Som tur är kommer omdömet med åldern. Precis som att man får mer betalt på jobbet med ökande erfarenhet. Så det finns hopp, era snorisar - när ni blir äldre, klokare och rikare så kommer det att kännas naturligt att sätta på reflexvästen :FU
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Hur många motorcyklister har blivit nermejade bakifrån för att bilföraren inte sett motorcykeln?

Not sent from an iPhone...

Om jag ser honom på långt håll bakifrån så ser jag honom förmodligen även på långt håll både från sidan och framifrån.....

Nu ska jag försöka igen :)

När du ser att en hojåkare har väst så har du sett hojen för länge sen pga. att hojar har lyse och det syns mycket tidigare än vad du någonsin kan se västen.




Not sent from an iPhone...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag sätter femtio spänn på att dom som tycker att reflexväst är helt ok är inblandade i mycket färre olyckor än som som tycker att reflexväst är ultramesigt. Med största sannolikhet är den förra gruppen också äldre, har färre hästkrafter per kilo hoj (eller kör mer på bana), och har dessutom mer trafikerfarenhet. Förmodligen har dom också fler polare som varit med om trafikolyckor - eftersom den kvoten ökar med åldern.

Det brukar nämligen vara så att gubbar som gillar trafiksäkerhetsprylar och kör touringhoj klarar sig bättre än 20-åringar som kör bombrepor och har värsta attityden.

Som tur är kommer omdömet med åldern. Precis som att man får mer betalt på jobbet med ökande erfarenhet. Så det finns hopp, era snorisar - när ni blir äldre, klokare och rikare så kommer det att kännas naturligt att sätta på reflexvästen :FU

Så din sammanfattning är att reflexväst är gubbigt? :hihi
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Nej.

Men detta kanske räknas :va

challanger1_b_laba.jpg

Jag tror att en jacka, med relativt skarpa kontraster och "färgbrytningar", fungerar lika bra som en reflexväst, faktiskt. Min jacka är svart, men med en ganska bred, vit rand från axel till axel, rakt över bröstet.

En sådan brytning, precis som Nikel´s jacka har, räcker i mina ögon.

Mvh Tompten
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
För att ta tillbaks diskussionen:
- Vi är på sporthoj.com; inte gubbhoj.com; inte cråmsläde.nu; inte packväskor.se och heller inte jethjälm.net.

Om man tänker efter lite inser man snabbt att den här diskussionen aldrig skulle uppstå i något annat land än Sverige, tror ni seriöst att man skulle diskutera detta på ett sporthojsforum från staterna? Nope.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Visst gör man det. Hade man blinkljus och saftblandare monterat skulle man synas ännu bättre.

Jajjemen! :tummenupp

För att ta tillbaks diskussionen:
- Vi är på sporthoj.com; inte gubbhoj.com; inte cråmsläde.nu; inte packväskor.se och heller inte jethjälm.net.

Om man tänker efter lite inser man snabbt att den här diskussionen aldrig skulle uppstå i något annat land än Sverige, tror ni seriöst att man skulle diskutera detta på ett sporthojsforum från staterna? Nope.

Jo, det gör man även där. :krama
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Jag tror att en jacka, med relativt skarpa kontraster och "färgbrytningar", fungerar lika bra som en reflexväst, faktiskt. Min jacka är svart, men med en ganska bred, vit rand från axel till axel, rakt över bröstet.

En sådan brytning, precis som Nikel´s jacka har, räcker i mina ögon.

Mvh Tompten

JAHA, typ så här?! Top-notch visibility...:tummenupp
 

Bifogat

  • peacock_657_600x450.jpg
    peacock_657_600x450.jpg
    99.5 KB · Visningar: 48
  • cockatoo-cages.jpg
    cockatoo-cages.jpg
    14.3 KB · Visningar: 51
  • major-mitchell-cockatoo-pictures.jpg
    major-mitchell-cockatoo-pictures.jpg
    228.5 KB · Visningar: 59
  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    85 KB · Visningar: 55
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu ska jag försöka igen :)

När du ser att en hojåkare har väst så har du sett hojen för länge sen pga. att hojar har lyse och det syns mycket tidigare än vad du någonsin kan se västen.

Not sent from an iPhone...

Alla fordon har lyse och du lär ju helt klart observera hojen i trafiken bättre om föraren har väst.

Dessutom har hojar inga lampor på sidorna, men det kanske din har?
Ponera att du står och skall svänga ut på en större väg. Ser bilisten dig bra då om du står där med svart hoj och svart ställ?

För att ta tillbaks diskussionen:
- Vi är på sporthoj.com; inte gubbhoj.com; inte cråmsläde.nu; inte packväskor.se och heller inte jethjälm.net.

Om man tänker efter lite inser man snabbt att den här diskussionen aldrig skulle uppstå i något annat land än Sverige, tror ni seriöst att man skulle diskutera detta på ett sporthojsforum från staterna? Nope.

Ja just ja. Vi är ju på ett SPORTHÅJSFORUM. Här ska man vara tuFf ung och sportig, så nåde den som diskuterar trafiksäkerhet här :FU
 
Last edited:

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Vad är egentligen problemet med att se hojar när man kör bil?
Dom enda som har varit lite kluriga att se är dom puckon som tror att reflexvästen är så bra att dom inte behöver slå på lysena på hojen:gnissla

Om bilister inte ser stora långtradare eller ens utryckningsfordon med fullt påslagna blåljus, vad ska då en liten reflexväst åstadkomma?!
 

MC Doktorn

Guest
Jag sätter femtio spänn på att dom som tycker att reflexväst är helt ok är inblandade i mycket färre olyckor än som som tycker att reflexväst är ultramesigt. Med största sannolikhet är den förra gruppen också äldre, har färre hästkrafter per kilo hoj (eller kör mer på bana), och har dessutom mer trafikerfarenhet. Förmodligen har dom också fler polare som varit med om trafikolyckor - eftersom den kvoten ökar med åldern.

Det brukar nämligen vara så att gubbar som gillar trafiksäkerhetsprylar och kör touringhoj klarar sig bättre än 20-åringar som kör bombrepor och har värsta attityden.

Som tur är kommer omdömet med åldern. Precis som att man får mer betalt på jobbet med ökande erfarenhet. Så det finns hopp, era snorisar - när ni blir äldre, klokare och rikare så kommer det att kännas naturligt att sätta på reflexvästen :FU

:tummenupp

Sporthojs kollektivet vill inte synas pga en attitydsfråga.

När jag rastar min best på 48hk och 200kg så tänker dom.

Där kommer en sån där töntig gubbe, sån kommer jag aldrig bli

Ett par år senare har dom sålt hojen, köpt en bil med 5 stjärnor i Euroncap. Skaffat säkerhetslås till dörren, barnsäkra spisar och röstar på djurhålt som tryggar välfärden.

Outlaw attityden är som borta :gnissla
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Hela diskussionen om reflexväst är ju skrattretande egentligen.

Vissa hävdar att man skulle bli en SÄMRE förare pga. att man drar på sig en reflexväst med anledning av den falska trygghet som kan uppkomma.

Omvänt så skulle detta då innebära att pga. att man drar på sig en svart Sporthojströja så blir man per automatik MER uppmärksam och försiktigare?

Jag har åkt tillräckligt med gruppåka för att inte riktigt hålla med om att så är fallet. Däremot skulle jag kanske kunna drista mig till att säga att reflexväståkare som grupp oftare håller moderatare tempo än sporthojscollegetröjeåkarna som grupp.

Jag skulle hävda att reflexvästen ökar dina chanser. Det finns undersökningar som visar detta, reflexväst + vit kruka gav maximal överlevnadseffekt. De som hävdar motsatsen kan gärna ge exempel där reflexvästen varit av ondo.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Dessutom har hojar inga lampor på sidorna, men det kanske din har?
Ponera att du står och skall svänga ut på en större väg. Ser bilisten dig bra då om du står där med svart hoj och svart ställ?

Ponera att motorcyklisten inte är dum i huvudet och kör ut framför en bil. :gnissla

Ett par år senare har dom sålt hojen, köpt en bil med 5 stjärnor i Euroncap. Skaffat säkerhetslås till dörren, barnsäkra spisar och röstar på djurhålt som tryggar välfärden.

Outlaw attityden är som borta :gnissla

Läste en artikel som var baserad på en forskarrapport i den väl ansedda tidskriften Aftonbladet, att människor förlorar intelligens i samband med att de får barn.

Jag tror skarpt på den slutsatsen, cuuuuuuuurling :)
 
Last edited:

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Ähh någon jävla måtta får det vara, jag tar mina chanser och kör utan väst, bara jag slipper kränga på mig ytterligare nåt skit "för säkerhetsskull".

Är ju redan snudd på att alla prylar man ska ha på sig börjar bli glädjedödande, är ju liksom ingen mening att köra hoj om det inte är roligt.
Jag ser varken ner eller upp till folk som har väst, pallar du hålla på med skiten, ta på dig då, men tvinga för fan inte andra till det om dom inte vill :tungan

Om man är så satans orolig och mån om sitt liv borde man inte köra hoj alls, för det ÄR farligt, oavsett om du minskar risken med 000,34% (ja i sann SH anda är siffrorna tagna ur luften :D) procent med en väst.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top