Reflexväst

Skogsfinnen

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha TDM 900 A
Efter fyra säsonger med mc använder jag numera nästan alltid gul reflexväst ovanpå skyddsjackan när jag kör. Den vanligaste incidenten i trafiken (enligt min erfarenhet) är nämligen att bilisterna inte ser motorcykeln. Det har varit ruskigt nära flera gånger just därför. Jag vet att det inte är speciellt snyggt/tufft/manligt men förhoppningsvis blir jag mer synlig i trafiken !:tummenupp
 

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Nu så
Jag med. Jag klär ändå bättre i reflexväst än dräglandes i en rullstol
 

Pizzabagarn

Guest
Ursäkta trådlyftet men........

om man vill synas riktigt bra i trafiken så skall man köra naken
Finns väl inte en normal människa som skulle missa det.

Jag med. Jag klär ändå bättre i reflexväst än dräglandes i en rullstol


Kör du så jävla dåligt att du behöver reflexväst?
 
Last edited:

fjune

Guest
Ursäkta trådlyftet men........

om man vill synas riktigt bra i trafiken så skall man köra naken
Finns väl inte en normal människa som skulle missa det.




Kör du så jävla dåligt att du behöver reflexväst?

Kaxigt svar, idiotiskt svar. Det kan fortfaande vaar BILENS fel.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ursäkta trådlyftet men........

om man vill synas riktigt bra i trafiken så skall man köra naken
Finns väl inte en normal människa som skulle missa det.




Kör du så jävla dåligt att du behöver reflexväst?

Naken i bara väst,, det är manligt,,,,,,,, öh,,, eller åt helvete med västen och ge den till nån med blysläde och fransar
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag kör ofta med väst på kvällar.
Mitt skinställ är svart, svart hjälm och svart MC. Kan behöva lite skarpa färger i skymning och mörker.
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
Du kör alltså utan belysning?

och reflexer?


Bilister ser inte motorcyklar för att de inte tittar efter dem.

hur väl syns en väst när du sitter bakom rutor och kåpor?

nästintill noll!

en fluorescerande grön/gul hjälm skulle vara bättre, men fortfarande ser inte bilisterna dig.. för att de inte letar efter dig.

förare av kawor blir också ihjälkörda av bilar som inte "ser", trots spygrön färg.


har man inte syn/vett nog för att se andra fordon som är i originalutförande, har man inte i trafiken att göra.


edit: att hålla hastigheterna underlättar för andra trafikanter att se dig, det är också i bilarnas fall lättare att upptäcka andra trafikanter när de gör samma.

hur många gånger ser man inte en bil som kommer fram till en korsning i full fart, för att nästan tvärnita när de upptäcker att det kommer nån?


av de bilar jag ser dagligen på vägarna följer kanske 10% trafikreglerna och har god uppsikt.
av motorcyklisterna, närmare 90%.. sen får ntf's skitstatistik påvisa vad fan den vill.

Tvi
 
Last edited:

Pizzabagarn

Guest
Förhoppningsvis är det en fluga som kommer att självdö till säsongen 2009 så att man slipper se skiten :huvet
Problemet är egentligen inte västarna utan de som använder dem.
 

Draedon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Ort
-
Hoj
-
Måste erkänna att jag känner mig rätt löjlig i min reflexväst... men jag ville ju inte fästa övningskörskylten direkt på skinstället, så jag får stå ut med väst ett tag. :p
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Någonstans måste man ju fan dra gränsen. Min går vid en gay reflexväst. På något sätt hänger inte en sådan ihop med en röd Ducati SBK...Fast visst, en saftblandare ovanpå hjälmen skulle öka min synbarhet ytterligare !
 

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Södertälje
Hoj
YZF 600 -97
Problemet är väl också att det börjar gå inflation i gula västar, polisen, vägarbetare, motorcyklister, dagisbarn... Allvarligt, vem lägger märke till en gul väst idag?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Be två kompisar om hjälp. Sätt dem på vars en motorcykel och låt dem köra emot dig. En klädd i de grällaste och mest lysande färger ni kan hitta (dekaltrimma gärna hojen i neonorange och grönt också) och den andra med halvljuset på. Se sedan vem du upptäcker först och på vilket avstånd, halvljuset är det som har betydelse - dag som natt!

Reflexvästen hjälper dig om du blir stående med hojen och måste gå av, särskillt under de mörkare timmarna. Vid körning spelar det i princip ingen roll alls om du inte kan få alla bilister att sitta och leta efter reflexvästar och få dem att erkänna att motorcyklar inte ska tas för mopeder (som är en otäckt vanlig ursäkt vid kollision).

en saftblandare ovanpå hjälmen skulle öka min synbarhet ytterligare !
Det skulle troligen funka väldigt bra :tummenupp
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vill man öka chansen att bli sedd framifrån av bilister så rekommenderar jag helljus.

De som har signalväst minskar huvudsakligen risken att bli påkörd bakifrån och visst, en del löper den risken.
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
hittade en rolig en :
[YOUTUBE-ID]VH34xzIdY58[/YOUTUBE-ID]


faast, tänk om det funkar? då skulle ju tant agda 85 som ska ut med hunden också ha dylik "säkerhetsklädsel" :zpy
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ja, om vi nu ska ha reflexväst typ nästa år för att synas, sen blir vi fortfarande påkörd av bilister som inte ser oss ska vi då ha reflexbyxor, reflexstövlar och så vidare.
Då blir ju min fråga ska bilister få åka runt halvblinda hur länge som helst.

Reflexväst åt folk som arbetar på väg.
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Vill man öka chansen att bli sedd framifrån av bilister så rekommenderar jag helljus.

De som har signalväst minskar huvudsakligen risken att bli påkörd bakifrån och visst, en del löper den risken.

Tror det är en myt att dem ser en bättre, på natten har jag åkt med helljus på och ibland inte slagit av ljuset, efter 20 bilar och ingen blinkat på mig så tror jag inte någon märkte att det var helljus på. eller så såg de inte mig trots det var kolmörkt... (motorväg)
Eller så tänkte 20 st att de va ok (ye right)

På dagen så är det väl så mycket annat ljus att man inte tänker på det? Eller? Aldrig stött på någon hoj som åkt med helljus så jag har märkt det iallafall..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top