Reflexväst

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tror det är en myt att dem ser en bättre, på natten har jag åkt med helljus på och ibland inte slagit av ljuset, efter 20 bilar och ingen blinkat på mig så tror jag inte någon märkte att det var helljus på. eller så såg de inte mig trots det var kolmörkt... (motorväg)
Eller så tänkte 20 st att de va ok (ye right)

På dagen så är det väl så mycket annat ljus att man inte tänker på det? Eller? Aldrig stött på någon hoj som åkt med helljus så jag har märkt det iallafall..

Jag möter en hoj dagligen som kör med helljus,,, han syns,,,, så då kan vi gräva ner den förbannade västen
 

prime_

hisanisse
Gick med
16 May 2006
Ort
örebro
Hoj
ducce
mötte en glidarhoj här om dagen. han hade inte bara väst på sig.. hela han var gul. händer, fötter, ben, rubbet. som nån neonkondom.. han syntes..
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Lika bra att köra en mattsvart båge utan lampor.
Det dom inte ser lider dom inte av!
Bara ta för givet att dom inte ser då.:tummenupp
 

Wadahell

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-750F
Jag tycker dock vi glömmer en viktig grej. :7peta

Han som startade tråden sa ju att han började använda väst eftersom han vid upprepade gånger tidigare har känt att folk inte sett honom (och därmed uppenbarligen utsatts för risker). Frågan är ju då om HAN själv märker någon skillnad på hur andra trafikanter beter sig nu när han faktiskt använder denna väst...
Det är väl ändå han som bör ha svaret, inte ni alla andra som bara hackar ner på hela konceptet från början. Det må se ugly ut, men är det säkrare så är det så, punkt slut. :fakta
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Tror det är en myt att dem ser en bättre, på natten har jag åkt med helljus på och ibland inte slagit av ljuset, efter 20 bilar och ingen blinkat på mig så tror jag inte någon märkte att det var helljus på. eller så såg de inte mig trots det var kolmörkt... (motorväg)
Eller så tänkte 20 st att de va ok (ye right)

På dagen så är det väl så mycket annat ljus att man inte tänker på det? Eller? Aldrig stött på någon hoj som åkt med helljus så jag har märkt det iallafall..

Är ditt ljus för lågt ställt?
Mig blinkar de iaf åt, även på dagen, och då tänker jag "bra, jag syns" :tummenupp
 
Last edited:

KrocketKiller

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Leksand
Hoj
1997, Yamaha XV750 vill köpa Er6-F

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Han som startade tråden sa ju att han började använda väst eftersom han vid upprepade gånger tidigare har känt att folk inte sett honom (och därmed uppenbarligen utsatts för risker). Frågan är ju då om HAN själv märker någon skillnad på hur andra trafikanter beter sig nu när han faktiskt använder denna väst...

Jag har själv börjat använda en reflexväst och kan intyga att man MÄRKER att billister ser en bättre.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Ursäkta trådlyftet men........

om man vill synas riktigt bra i trafiken så skall man köra naken
Finns väl inte en normal människa som skulle missa det.

joo. blinda.
och blinda är normala så behöver vi inte kommentera det.
:tummenupp

hittade en rolig en :
[YOUTUBE-ID]VH34xzIdY58[/YOUTUBE-ID]

killen på slutet, stoppar han mobilen i...arslet?
 
Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
de är normala så länge jag kan se

"Syn, en del av nervsystemet som gör det möjligt för en organism att se. Den räknas även till människans sinnen. Olika djur har olika synsystem och kan uppfatta ljus av olika våglängder. Människan kan uppfatta ljus mellan 380 - 750 nm vilket brukar kallas synligt ljus. Synen bygger på samverkan mellan en rad organ i kroppen. För att ett skarpt seende skall komma till stånd fordras förutom bildens inträffande på näthinnan, ett klart medium, näthinnans, synnervens och hjärnans integritet, tillräcklig belysning, samt att avståndet till föremålet är tillräckligt stort."

så frågan är egentligen: hur stort avstånd har du till blinda?
 

Pizzabagarn

Guest
bara så att ni vet så har jag reflextryck i min ubercoola klubbtröja.....muhahahaha.

så frågan är egentligen: hur stort avstånd har du till blinda?

om jag har en blind bilförare bakom mig så försöker jag hålla minst 100 meter, nu ser ju en blind person inte så bra så jag åker alltid ifrån dem.

Detta leder till att jag konstant håller hög fart då jag förutsätter att samtliga bilförare är blinda.

Tänker jag rätt nu......eller????
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
och sådana självlysande asfula lappar lite här och var på hojen...med början på speglarna...shit, jag har ju inga speglar på min Hypermotard....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top