Reflexväst

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Ni som redan köpt reflexväst kan ju lägga den i fickan på kavajen... Kan ju vara bra att ha om man går hem från krogen efter en obelyst väg och vinglar så mkt så man tar upp hela vägbanan...:)
 

Kyro

Med lem
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Simlångsdalen
Hoj
1998 Yamaha XJ900
Säg en anledning varför man INTE ska synas i trafiken.

Sen kan du ställa dej på en åker o se om du får medhåll!
 
Last edited:

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Asså det var ett jävla tjat om reflexväst... Kanske beroende lite på att tråden handlar om det men skit i reflexvästen och kör Reflexställ. Det måste ju vara det ultimata. Alltså inget utanpå utan ett skinnställ som är pippigult med massa refleser på...
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Säg en anledning varför man INTE ska synas i trafiken.

Sen kan du ställa dej på en åker o se om du får medhåll!

Om du nu är så orolig för att inte bli sedd i trafiken så ska du ju använda dig av något ovanligt typ rotorljus på hjälmen som någon sa i någon ovanlig eller polisblå färg.

Vem ser dig när du har en väghyvelgul mc med en vägarbetarreflexväst om du har ett pågående vägarbete bakom dig eller en dagisklass med 50 reflekterande ungar?
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Om du nu är så orolig för att inte bli sedd i trafiken så ska du ju använda dig av något ovanligt typ rotorljus på hjälmen som någon sa i någon ovanlig eller polisblå färg.

Vem ser dig när du har en väghyvelgul mc med en vägarbetarreflexväst om du har ett pågående vägarbete bakom dig eller en dagisklass med 50 reflekterande ungar?

Precis, det är därför jag tagit bort min blinkers och stängt av halvljuset :tummenupp
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Precis, det är därför jag tagit bort min blinkers och stängt av halvljuset :tummenupp

Jaja glömde skriva att man inte behöver måla hojen i asfaltsfärg å måla vita ränder från framskärmen och bakåt då blir man ju liksom inte bara ovanlig utan även osynlig...:D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Risken finns väl att du blir invaggad i något slags falsk känsla av trygghet med en reflexväst.

Om jag inte missminner mig så har exempelvis SMC medvetet valt att inte gå ut med någon rekommendation om att reflexväst är bra att ha när man kör eftersom dom har gjort undersökningar och kommit fram till att en reflexväst inte är någon fördel. Bilisterna som inte ser dig utan ser dig inte med västen heller helt enkelt.

Det finns ingen genväg till att ha så bra chanser till att bli upptäckt. Den enda vägen är att hålla igen lite vid korsningar och hålla en sansad fart så att bilisterna har en chans att hinna se dig och ta hänsyn till att du kommer. Dessutom skapar du marginaler till dig själv att agera om dom hittar på något dumt.
Kör du med så små marginaler att du anser att du måste ha reflexväst för att klara dig så har du helt enkelt lagt ribban för högt och valt ett tempo som medför att du är över din förmåga för vilka hastigheter och situationer du kan hantera.
Kör som om alla andra trafikanter vill döda dig så klarar du dig.

Bilister ser inte motorcyklister för att dom inte letar efter oss. Likaså ser dom inte reflexvästar eftersom dom oftast sitter på vägarbetare och dom rör sig inte så fort för det mesta. Ur det perspektivet så försämrar du dina chanser när du tar på dig reflexvästen.

Den enda klädsel som förbättrar din synlighet är att ta på dig ett ställ som ser ut som polisens ställ. För polisen letar alla bilister efter när dom är ute och kör.

Jag litar på dom slutsatser som SMC dragit i frågan och säger. Skippa västen och kör med insidan av huvudet så har du så bra förutsättningar du kan få för att överleva ditt motorcykelåkande.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Måste erkänna att jag känner mig rätt löjlig i min reflexväst... men jag ville ju inte fästa övningskörskylten direkt på skinstället, så jag får stå ut med väst ett tag. :p

när jag övningskörde stripade jag fast övningskörningsskylten på ett gammalt bälte och drog runt mig, funkade fint och dessutom slapp man den fladdrande jäkla västen som bara är ivägen...
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Risken finns väl att du blir invaggad i något slags falsk känsla av trygghet med en reflexväst.

Jag litar på dom slutsatser som SMC dragit i frågan och säger. Skippa västen och kör med insidan av huvudet så har du så bra förutsättningar du kan få för att överleva ditt motorcykelåkande.

Snyggt, lugnt och metodiskt har vi fått förklarat och förhoppningsvis så glömmer vi tråden och folk gör och kör efter egen förmåga,,
 

Linkan_85

Guest
Borde va lag på reflexväst!!!!!!
Hur kan man köra utan?????
 

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Jag tycker det är gott med snus. Borde va lag på det.

Du får ju ha reflexväst hur mycket du vill. Varför tycker du att det behövs en lag? Vi har inte ens lag på skyddskläder annat än hjälm, och ändå är Svenskarna bland de säkrast klädda i världen (kan iofs delvis bero på att det är så förbannat kallt jämt).
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Risken finns väl att du blir invaggad i något slags falsk känsla av trygghet med en reflexväst.

Om jag inte missminner mig så har exempelvis SMC medvetet valt att inte gå ut med någon rekommendation om att reflexväst är bra att ha när man kör eftersom dom har gjort undersökningar och kommit fram till att en reflexväst inte är någon fördel. Bilisterna som inte ser dig utan ser dig inte med västen heller helt enkelt.

Det finns ingen genväg till att ha så bra chanser till att bli upptäckt. Den enda vägen är att hålla igen lite vid korsningar och hålla en sansad fart så att bilisterna har en chans att hinna se dig och ta hänsyn till att du kommer. Dessutom skapar du marginaler till dig själv att agera om dom hittar på något dumt.
Kör du med så små marginaler att du anser att du måste ha reflexväst för att klara dig så har du helt enkelt lagt ribban för högt och valt ett tempo som medför att du är över din förmåga för vilka hastigheter och situationer du kan hantera.
Kör som om alla andra trafikanter vill döda dig så klarar du dig.

Bilister ser inte motorcyklister för att dom inte letar efter oss. Likaså ser dom inte reflexvästar eftersom dom oftast sitter på vägarbetare och dom rör sig inte så fort för det mesta. Ur det perspektivet så försämrar du dina chanser när du tar på dig reflexvästen.

Den enda klädsel som förbättrar din synlighet är att ta på dig ett ställ som ser ut som polisens ställ. För polisen letar alla bilister efter när dom är ute och kör.

Jag litar på dom slutsatser som SMC dragit i frågan och säger. Skippa västen och kör med insidan av huvudet så har du så bra förutsättningar du kan få för att överleva ditt motorcykelåkande.

WORD!
 

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
Ja och BMW-klubben och Blysläde-klubben och
MaruderViragoDragstar-klubbarna IIIIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii :mad:

Än så länge verkar H-D kollektivet ha hållt sig borta från o-tyget :arsele men om trenden vänder så kanske man får bli raggare istället, hemska tanke :skrämd .


Kan vi inte demonstrera utanför Riksdagshuset mot reflexväst,,,,,, :näsblod
:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top