Registrera om BMW k75 till 35kw? Bromsbänk i Stockholm?

flygaren_93

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2013
Ort
Täby
Hoj
Honda CM400T
Jag tog mitt MC kort i höstas med A2 behörighet så där till måste jag köra motorcyklar med max 35 kw och max strypt med max 50 %...

För tillfället kör jag min Honda CM400T men tänkte ta över min fars Bmw K75:a. Problemet är att den har 55Kw vilket skulle ger problem med farbror blå om jag skulle köra den.

Min tanke var att jag skulle strypa den men problemet är att det inte finns någon som tillverkar färdiga 35kw strypningar till den och modellen är så gammal att ingen tillverkare producerar några strypsatser. Det enda färdig som går att få tag på är 25kw men de skapar problem att motorcykeln i så fall strypt med över 50% så den blir olaglig för mig av den anledningen (sjukt tycker jag!)

Istället vad jag vet är ända lösningen om jag skulle tillverka en egen strypning och köra den i bromsbänk och på så sätt registrera att den med lägre effekt.

Min fråga:
Hur svårt/dyrt är det att registrera om en motorcykel själv med bromsbänk och egentillverkad strypning (typ gasspärr)

Tack för svar på förhand
 

flygaren_93

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2013
Ort
Täby
Hoj
Honda CM400T
Jag önskade att det var så enkelt att jag kunde köra med 25kw strypning men eftersom mc har orginal 55kw som utsprungseffekt betyder det att den då strypts med mer än 50% vilket gör det olagligt med A2 körkort.
När jag fick höra det första gången tyckte det lät så konstigt så jag har även mailade transportstyrelsen vilket komfimerade att det är så.

Det betyder att motorcykeln måste strypas så den får en effekt mellan 27,5-35kw för att vara laglig att köra för någon med A2 körkort!

Där med tillbaka till min fråga om det finns bromsbänkar i sthlm för det endamålet att rega in?

Tack för svaren
 

sliCk_hampus

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675 banhoj
Jag ställde samma fråga och fick då ett annat svar, svaret var att det inte finns några sådana begränsningar.


Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2013/9642.

Fråga:
Hej, en fråga angående a2 behörigheten.

Att 70kw är max ursprungseffekt är jag med på, och att det är 35kw gräns för att få köras på A2-behörigheten. Men kan man strypa en mc med säg 70kw original till 20kw. Detta för att klara av vikt/effekt förhållandet?

Mvh Hampus



Svar: Finns inget hinder för detta, vill du strypa ner den till 20kW så är det ok.

För vidare kontakt i ärendet använd länken:
xxxx


Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Supportenheten
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Urklippt ur körkortportalen:

1. Tvåhjulig mellanstor motorcykel
(max 35 kW och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten

Men det är väl inte så petigt så länge man ej ska köra upp med den.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Du har feltolkat reglerna! Du får ha hur lite effekt du vill. Om du känner för det skulle du till och med kunna ha 1kw.
 

flygaren_93

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2013
Ort
Täby
Hoj
Honda CM400T
Jag stälde inte exakt samma frågor till TS men fick dessa svar vilket jag tolkar som att man inte får strypa en mc med mer än 50kw till 25kw... Men jag skulle bli väldigt glad om jag hade fel.
Undligt att de svarar så "olika" på TS. Jag skulle vilja veta exakt så man inte skulle få problem med försäkring eller likanande om man skulle köra omkull...
______________________________________________________________________
Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2013/13299.

Fråga: Min fråga gäller effektbegränsning av motorcykel till A2 behörighet

Bakgrund: ***Bortklippt del för att inte bli för långt***

Så till min fråga:

1.) Vad står det ordagrant i lagen om effektbegränsning av motorcykel till körkort(A2)?
2.) Om det är den undre definitionen som gäller, hur ställer transportstyrelsen till att lagen delvis motverkar sitt syfte, med att man inte får köra en effekt-svagare motorcykel?

Med vänliga hälsningar

//Alexander

Svar: Båda "definitionerna" är korrekta.
Skrivningen på Körkortsportalen är ett direkt citat ur 2 kap 5 § körkortslagen (1998:488): "A2 - tvåhjulig motorcykel som har en nettoeffekt av högst 35 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kilogram och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten".
I publikationen har man skrivit ut vad "dubbla effekten" innebär, nämligen 2 x 35 kW = 70 kW.

Formuleringen "dubbla effekten" är i sin tur tagen ur EU:s tredje körkortsdirektiv (2006/126/EG) i dess svenska översättning. Det har förekommit frågor om vad som avses med detta och man har i publikationen förtydligat genom att ange en siffra, medan lagtexten återger direktivets formulering.


Med vänliga hälsningar
Bo Sannholm

Enhet Support
Transportstyrelsen
_________________________________________________________________________

Dumt skriven lag i alla fall!!!
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Jag stälde inte exakt samma frågor till TS men fick dessa svar vilket jag tolkar som att man inte får strypa en mc med mer än 50kw till 25kw... Men jag skulle bli väldigt glad om jag hade fel.
Undligt att de svarar så "olika" på TS. Jag skulle vilja veta exakt så man inte skulle få problem med försäkring eller likanande om man skulle köra omkull...

Tror att det är det minsta problemet om du skulle köra omkull, att någon skulle hänga upp sig på att hojen är nedtypad till 25Kw.

Listar jag riskerna med hojåkning så skulle det nog inte ens komma med på listan :)

Kanske tom fundera på annan hobby.........
 

flygaren_93

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2013
Ort
Täby
Hoj
Honda CM400T
Tror att det är det minsta problemet om du skulle köra omkull, att någon skulle hänga upp sig på att hojen är nedtypad till 25Kw.

Listar jag riskerna med hojåkning så skulle det nog inte ens komma med på listan :)

Kanske tom fundera på annan hobby.........

Jag kan hålla med om att ifall man kör om kull så kanske det inte är det första man bryr sig om att motorcykeln är godkänd att framföras med det körkort som man innehar, men enligt min mening är det intressant att veta om den motorcykel man tänkt köra är en laglig kombination med A2 eller inte...
Sen är inte den här delen av forumet för att diskutera om hojåkning är en farlig hobby/transportfordon...

Hur som hälst har jag tillsist hittat en tillverkare i Spanien som tillverkar 35kw strypning så det inte behöver uppstå några problem med tolkningar av lagen eller liknande. (Får desutom lite mer hk i motorn)

Någon som känner till eller hört talas om "Atimpex"? intresant att höra innan man beställer?
http://www.atimpex.com/europe/35kw_power_restrictors.php?brand=BMW

Tack för alla svar hitils
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Undrar lite hur det gick för dig? Beställde du ett 35kW kit från Spanien och reggade om hojen? Berätta för oss nyfikna.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top