Regler 5/7 knudan

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
FICK DETTA IDAG

Vi träffas på Knutstorp Ring kl.08.00 där uppe innanför grindarna. Där kommer jag ( Jane ) och Jan ( Canoly ) att stå och bocka av er, dela ut matkuponger och klisterlappar samt skicka er vidare till fyra besiktningsgubbar som kommer att checka av följande: däcken, kedja, ev. läckage, ljudnivån ( max 95 dB förbipasserande, obs: detta kommer att kollas noga då det är dryga böter om vi överskrider gränsen ) och utrustning ( personlig ). Har du originaldämpare är det bra att byta redan innan så att du slipper stå och tokmecka i depån och samtidigt kanske missa ett körpass. Utrustningen ska bestå av skinnställ eller gore-tex, hjälm, handskar och stövlar. Ryggskydd rekommenderas. Personlig utrustning på den vita gruppen kontrolleras innan första körpasset. Därefter lotsas ni ner till depån där Kristian ( Metallgutten ) tar emot er och visar var ni ska ställa upp hojarna. Första körpasset är kl. 09.00. Vi kör 15 minuters pass.

Grön, gul och röd grupp kommer att ställas upp på linje i innerdepån och den vita i ytterdepån. Vad beträffar el till den vita gruppen är detta fortfarande ett osäkert kapitel då banägaren önskar oerhört mycket pengar för detta. Alltså är det inte säkert att vi har tillgång till el.

När alla i gruppen har kommit kommer gruppledaren att hålla en liten teorikurs med de mest väsentliga sakerna som gäller. Detta sker i ytterdepån och tar cirka 20-25 minuter.

Därefter börjar vi köra och ordningen som gäller är grön, gul, röd och vit. Den gröna gruppen kommer att ha en föråkare första passet och därefter gör vi som vanligt, ingen gruppföråkare men dock tillgång till mycket bra föråkare vid personlig begäran. Vid problem eller annat vill vi att ni i första hand vänder er till gruppledaren som löser det smidigast möjligt.

Gruppledare för grön grupp : Ronny Englesson CBR 900 ( Svart/ gul )
gul : Lars Borg Yamaha trx 850 ( grön )
röd : Royne Mjösberg R1 ( röd/ svart )
vit : Kristian Larsson R1 ( blå )

Glöm inte att ta med vattenflaskan.

Vi kommer inte att hålla lunchstängt utan kör hela dagen. Är lite osäker på när lunchen serveras men det berättar gruppledaren för er på morgonen. Middagen som serveras är fläskköttgryta med ris samt dryck. Cafeterian kommer att hålla öppet under dagen för försäljining av dryck och tilltugg.

Körningen avrundas vid 16.45 då vi alla hjälps åt att städa efter oss och sedan kör vi i lugnt tempo hem efter en förhoppningsvis mycket rolig, solig, lärorik och givande dag.

Vi kommer att ha bil med släp tillgänglig. Dock används denna bara för att transportera eventuella avkörda hojar från banan och in till depån. Alltså inga hemfärder. Skulle man av någon anledning inte kunna köra hem sin hoj får man själv ombesörja hemtransporten.

Funktionärer till denna dag sökes. Vi behöver minst 12 stycken till. Alla föranmälda funktionärer bjuds på mat. Som flaggvakt står man sitt pass mellan kl 09.00-13.00 eller 13.00 till 17.00.

Jan Nilsson ( Canoly ) från Canoly-foto kommer att finnas på plats för att fotografera. Om ni önskar förbeställa eventuella bilder så gör det i god tid på morgonen. Under dagen kommer vi att ha max två fotografer ute samtidigt. Detta ansöker ni om hos mig. ( Jane ) Mig hittar ni i depån större delen av dagen.

En försäljare från AIM-racing kommer att finnas på plats för eventuell demonstration och försäljning. AIM-racing marknadsför my-chrone tidtagningsutrustning. Som medlem i föreningen har du 10 % rabatt på ordinarie pris.

Nu hoppas jag att inget är glömt och att vi ska få en mycket trevlig dag tillsammans. Om det är något ni undrar över är ni välkomna att maila.

/ Sydskanes Emse
Jane Nilsson 046-255218
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Hur mäts detta "max 95 dB förbipasserande, obs"?
Mina blås (LeoVinci Carbon) klarade 98 dB hos SBP men då mäter de ju lite konstigt. Beroende på slaglängd så tar man fram ett varvtal (i mitt fall 5000 rpm/66mm slag) och så håller man mic:en precis bakom blåset och så konstant gas vid detta varvtal.

95dB är väldigt mycket lägre en 98 (en halvering av ljudtrycket) men å andra sidan så antar jag att man inte kör runt med en microfon på banan utan att den står strategiskt utställd (avståndet till microfonen påverkar ljudtrycket väldigt mycket). Så då kommer den tredje faktorn in, nämligen att på banan så kör man inte omkring med konstant varvtal precis, och som alla hojar så låter min som mest vid kraftigt gaspåslag.

Hur kan man veta om man klarar 95dB? Meckigt att byta blås.
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Originalsystem är ett enkelt sätt att få bukt med bullerkravet.
Vi kräver ej originalsystem men rekommenderar detta precis som Bike-Events och SMC.

Enligt Bilprovningen är 103 dB stillastående med mätpunkten enligt Vägverkets direktiv lika med 95 dB förbipasserande.

Mätning kommer att ske vid besiktningen samt när motorcyklarna passerar depårakan.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ta med slangklämmor och tomburkar så fixar vi biffen :tummenupp
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
är det detta som gäller så är det lugnt :tummenupp

Enligt Bilprovningen är 103 dB stillastående med mätpunkten enligt Vägverkets direktiv lika med 95 dB förbipasserande.

Mätning kommer att ske vid besiktningen samt när motorcyklarna passerar depårakan. [/B][/QUOTE]
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
abstruse skrev:
Mat! Man får mat! Weeeeee! :D

Kan din syrra passa mina barn medans jag är ute på mina körpass, fråga snällt utan att vara dominant nu ;)

jag kör endast fm så att nr.18 kan få köra mitt em pass.

Barnen är 4 resp. 7 år och dom gillar Kawasakisar :D
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
GSXR1100R skrev:
Kan din syrra passa mina barn medans jag är ute på mina körpass, fråga snällt utan att vara dominant nu ;)

jag kör endast fm så att nr.18 kan få köra mitt em pass.

Barnen är 4 resp. 7 år och dom gillar Kawasakisar :D

Hon ska ju tokfota mig när vi kör! :) Du får väl fråga henne snällt...

Goodstuff passar gärna barn annars och han behöver ju träna! :fakta :D
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
abstruse skrev:
Hon ska ju tokfota mig när vi kör! :) Du får väl fråga henne snällt...

Goodstuff passar gärna barn annars och han behöver ju träna! :fakta :D

Åkej då får Tant Gustav läsa sagor på Lördag :tummenupp
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
GSXR1100R skrev:
Åkej då får Tant Gustav läsa sagor på Lördag :tummenupp

Det här kan bli en bättre helg än förväntat. Tur man har voice-memo på nallen. Det kan bli läge för inspelning av utpressningsmaterial.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
GSXR1100R skrev:
Åkej då får Tant Gustav läsa sagor på Lördag :tummenupp

Om jag var du skulle jag definitivt inte låta barnen vara i apsnusen händer några längre stunder. Läsa sagor och fantisera är han ju ganska begåvad på den gode Herrljunga-Iglesias.

Det enda jag vet är att jag ser fram emot Knudan ordentligt. Inget regn nu bara.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Kurvmakaren skrev:

Enligt Bilprovningen är 103 dB stillastående med mätpunkten enligt Vägverkets direktiv lika med 95 dB förbipasserande.

Mätning kommer att ske vid besiktningen samt när motorcyklarna passerar depårakan.

Om 103 dB stillastående är lika med 95 dB förbipasserande så måste jag alltså köra med konstant gas 5000 rpm i förbipasseringen? Eller jag kan kanske unna mig hela 6000 rpm då jag på SBM endast kom upp i 98 dB. (112dB toppvärde när han drog på fullt, men mic:en var iofs. nästan instoppad i ena dämparen.)
Får väl sätta på orginalburkarna igen då, fast det är ju så tråkigt. Dessutom måste jag köpa nya packningar då jag var tvungen att modifiera dem dem lite då jag skulle kränga på slip-on burkarna... :(

Knepigt att min hoj är godkänd för gata, men inte bana. Man får alltså blåsa omkring på vägen mellan Röstånga och Kågeröd, men inte inne på Lill-Ringen.
 
Last edited:

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
alla som har gör klokast i att sätta på eller ta med original-blås

erfarenheten talar ... gissa hur surt det är att stå där med brevlådan i skägget :fakta
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
grandmaster skrev:
alla som har gör klokast i att sätta på eller ta med original-blås

erfarenheten talar ... gissa hur surt det är att stå där med brevlådan i skägget :fakta
Tänker ni köra denna gång, tänk om det regnar på er ;)
 

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Är det lönt att argumentera om blåsen.

Vi mätte Lilltösen på Bike Events och fick 97 db bara att kasta på org.
Så slipper Jane och company en massa diskutioner.
Jag tycker att de har nog med körningen att ta hand om.

Och de 2 - 4 hästarna de kanske tappar har ni ingen nytta av på Knutstorp....
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Snabbe_jag skrev:
Är det lönt att argumentera om blåsen.

Nope, det är bara att byta. Måste bara beställa nya packningar först.

Snabbe_jag skrev:
Och de 2 - 4 hästarna de kanske tappar har ni ingen nytta av på Knutstorp....

Jag hade inte haft nytta av 20-40 hästar till, jag är en av dårarna som kör med slip-on för ljudets skull och inte effekten... '
Jag vill bara slippa onödigt skruvande, men jag skruvar hellre hemma än på Knutstorp.

Tollarp är en fin by, där bodde jag i tretton år :bow
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
FireSalle skrev:
Nope, det är bara att byta. Måste bara beställa nya packningar först.



Jag hade inte haft nytta av 20-40 hästar till, jag är en av dårarna som kör med slip-on för ljudets skull och inte effekten... '
Jag vill bara slippa onödigt skruvande, men jag skruvar hellre hemma än på Knutstorp.

Tollarp är en fin by, där bodde jag i tretton år :bow

Äh, det är ju inte ens lite mek, ett slipon hinner man byta 5 min innan start, ett bolt-on kanske 10.

Dessutom är ju 95 dB samma regel som alltid på Knutstorp, dvs på SM och kvällsträningarna. Bra slipon klarar sig utan problem även om det händer att folk blir plockade av banan. Har ni Micron,Vims och trams eller annat skit så byt.....
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Packalen#27R600 skrev:
Vill också :hej

Har inte varit o kört på knudan än. Finns det platser kvar i vit grupp? Vad kostar det?
Fullbokat denna runda, du måste vara ute i god tid innan nästa om du vill vara med (1-2 månader innan).
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top