Regler för polis kontroll????

Dogge26

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
R6 streetfigther.Husqvarna 610sm*såld* -06,Gsxr 1000 -08,R6 -06 Race kittad*såld*,Ktm 660 *Stulen* -06,R6 -99*såld*
Någon som vet vart man kan hitta info angående hur poliserna får stå med laser samt hur deras klädsel skall vara utformad vid laserkontroll, varselväst vid arbete på väg ???

Anledningen till detta är att jag fick fortkörningsböter idag 2400:-
Polisen stod gömd vid en busskur på järnvägsgatan i Linköping. det är 50 väg där och visst gasade jag på lite men inte så mycket så jag tvivlar inte på att jag är skyldig.. uppmätt 68km/h. Frågan är då får de stå gömda??. De andra polis bilarna samt poliserna stod inkörda så att man inte hade en chans att se dom förrens man var i höjd med dom. Han som sköt med lasern hade ingen varsel väst på sig och klev ut i vägen framför mig. Men de andra som man inte såg hade varselväst på sig. Vad jag vet och har fått lära mig så är det lag på att ha varsel väst vid arbete på väg????.

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
vad jag vet så får dom gömma sig bäst dom vill...

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Du ska vara glad att dom flesta trafikpoliserna har västar på sig. Tror Sverige en av dom sista länderna där dom står med spygröna västar mitt i gatan och skjuter.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
läs detta

Bifogat

• Rikspolisstyrelsens föreskrifter om hastighetsövervakning på land med laserhastighetsmätare.txt
    4 KB · Visningar: 1,487

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Frågan är då får de stå gömda??.

Frågan är ju om inte du kan åka och gömma dig också så slipper du böter :tummenupp
2 mord i Borås på under en månad men tur att vi har poliser till att få in skattemedel så de har pengar att lägga på mordutredningarna.. :huvet

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Om du skulle sett poliserna på avstånd, skulle du då fortsatt köra i 68 km/h?

När jag åkte fast för fortkörning med bilen för några år sen så hade snuten parkerat bakom ett buskage så att jag inte hade en chans att se honom. Men allt annat vore ju kontraproduktivt.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016

När jag åkte fast för fortkörning med bilen för några år sen så hade snuten parkerat bakom ett buskage så att jag inte hade en chans att se honom. Men allt annat vore ju kontraproduktivt.

jag som trodde att polisens uppgift var att förhindra & att förebygga brott
inte fungera som en mjölkko åt staten

2 polisbilar i patrull på en motorväg, sänker hastigheten mer än vad en hastighetskontroll ger. svenskarna är ögontjänare :fakta

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Läs ovan nämnda länkar, mycket bra och matnyttig läsning. Trist med böter, det är ju sällan man håller prick 50km/h med hoj!? :va

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Polisen får klä sig/gömma sig precis hur dem vill ;).

Edit: Det är ju bara att fråga sig själv: vad är det för mening med kontroller om man måste "synas"?

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Polisen får klä sig/gömma sig precis hur dem vill ;).

Edit: Det är ju bara att fråga sig själv: vad är det för mening med kontroller om man måste "synas"?

Jag har hört av min polare vars far är polis att de inte är så, de får inte gömma sig, men jag kan även minnas fel.. men har ändå för mig att de är så.

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
nope, såld
Har också för mig att det är som wdac säger. Dom får inte gömma sig. Men alla kan ha fel även jag :D

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm

Det är väl alldeles ypperligt om dom gör det för att få ner hastigheten, och inte för att få in skattepengar som dom gör och alltid har gjort (men säger något annat :mad:). Har du inte tänkt på att folk kryper fram såfort en polisbil är i folks sikte? Skulle dom vara civila eller inte synas så skulle väl ingen "smyga" fram, p.g.a att dom inte har en susning om att en snut finns inom synhåll.

Lite OT:
Folk kör och kommer alltid köra över skylthastigheten oavsett vad (OM dom inte höjer böterna KRAFTIGT, riktigt ordentligt så att ingen vanligt arbetande svensson kan ta smällen). Tycker man inte det är något fel så varför "ta sitt straff" som vissa säger. I mitt tycke så är man fan schizofren om man medvetet "kör för fort" trotts att man vet att det är olagligt men ändå "tar sitt straff".... vafan, antingen tycker man det är fel eller inte.

Dogge26

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
R6 streetfigther.Husqvarna 610sm*såld* -06,Gsxr 1000 -08,R6 -06 Race kittad*såld*,Ktm 660 *Stulen* -06,R6 -99*såld*

Självklart hade jag inte fortsatt i 68km/h om jag hade sett honom man e ju inte helt bakom flötet...tycker bara att det är så jävla ruttet av dom att smyga och gömma sig har ju inte en chans att se dom bland 5-6 st "vanliga människor" vid en busskur.......ja ja surt e det i alla fall men jag kommer väll tänka mig för vart jag gasar i alla fall :va

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Självklart hade jag inte fortsatt i 68km/h om jag hade sett honom man e ju inte helt bakom flötet...tycker bara att det är så jävla ruttet av dom att smyga och gömma sig har ju inte en chans att se dom bland 5-6 st "vanliga människor" vid en busskur.......ja ja surt e det i alla fall men jag kommer väll tänka mig för vart jag gasar i alla fall :va

Erkände du på plats?

Dogge26

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
Erkände du på plats?

Tyvärr va jag ju så jävla duktig och gjorde det.......frågan är ju hur det är med det gammla tricket att dom måste ha instrumentet kalibrerat osv....

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Tyvärr va jag ju så jävla duktig och gjorde det.......frågan är ju hur det är med det gammla tricket att dom måste ha instrumentet kalibrerat osv....

Ajdå :gnissla. Jo det snackas ju om kalibrerade pistoler o.s.v. Men det "smartaste" måste vara att neka i första hand. För att sen åka till närmaste dator med internet och ta reda på så mycket fakta man kan för att få ärendet ogiltigt :D

Med ditt erkännande på plats blir det säkert svårt att överklaga och vinna i efterhand. Men vem vet :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024