Regler för polis kontroll????

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
angående att erkänna...

Om man vet att man körde för fort men vägrar erkänna och skall driva vettet ur rättssystemet så handlar det om mognad. Ingenting annat.

Att bekämpa världen och anse att poliser är världens ondska och man är sååå missförstådd och vet bäst vilken hastighetsbegränsning som skall gälla bättre än vägverket....

hehehe:)
Joo, det är mognad det försvinner med åren för de flesta. När man inser att lagarna finns där för en anledning. När man upplevt några begravningar, när man varit först på olycksplatsen några gånger...

Visst bryt mot lagar, men ta straffet om ni blir bötade. Gnäll inte...

ps. menar inte på nåt sätt att gå på personangrepp, jag har själv förut haft åsikter som jag numera skulle beteckna som "ej genomtänkta"

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm

Varför ska man ta "ett straff" som man inte finner någon substans i. T.ex brottet och brottetsstraff-skala aka 3600:- för 30km/h överskriden hastighetsgräns. Dom försöker få folk att sluta köra för fort genom att skinna folket på en jävla massa stålar. Ungefär som att öka på straffskalan till livstids fängelse för små saker likt USA... man ser ju hur det går för dom.
Sen får folk tycka vad dom vill.

Sen är det en helt annan sak att lagar givetvis är bra och skall finnas. Däremot kan det vara värt att se över endel lagar och regler.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Oddjob, vad du anser om lagarna har ingen betydelse.

De är fastställda av sveriges riksdag som är vald enligt den demokratiska modell vi har i Sverige, och gäller alla innevånare i Sverige, oavsett vad man tycker om lagen.

Vill du ändra på lagen så får du och dina likasinnade kompisar antingen starta ett politskt parti eller påverka andra partier för att förändra lagen.

Lycka till.
JA det är så läget är nu, men du förstod inte poängen,
man kan inte hålla på och tjata på oss att vi ska bara acceptera det osv.
VI vill vara arga, vi VILL komma undan.

Man kommer ingenstans genom att gnälla på någon med samma jävla sak hela tiden "det är bara att acceptera att man har gjort fel blablabla".

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
Honda
Självklart hade jag inte fortsatt i 68km/h om jag hade sett honom man e ju inte helt bakom flötet...tycker bara att det är så jävla ruttet av dom att smyga och gömma sig har ju inte en chans att se dom bland 5-6 st "vanliga människor" vid en busskur.......ja ja surt e det i alla fall men jag kommer väll tänka mig för vart jag gasar i alla fall :va

Tycker det är lite ruttet att skylla att du åkte för fort, samt blev tagen för det, på poliserna. Det är deras jobb. Ska väl inte spela någon roll om dem står o visar sig eller inte?
Jag kör inte alltid efter skyltarna, och blir jag tagen så är det väl mitt eget fel vare sig poliserna skyltar med hastighetskontroll eller ej?

Men som någon tidigare påpekat så hjälper en synlig polis på motorvägen mer än en hastighetskontroll. Men hur ofta har dom sådana kontroller på motorväg? Om det är 30 eller 50 väg man vill hålla hastigheter nere på så kan det ju bli lite svårt om man ska åka den korta sträckan med en polisbil några gånger varje dag.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jaha... då åkte man själv på 2800:- i böter idag..
körde med firmabilen

men som tur var, så hade jag ju läst denna tråden + lagt upp reglerna kring användning av laser på land

på platsen krävde jag att se platsprotokollet, där man ser tid, plats, test av lasern mm mm

dock kom jag inte ihåg allt som stod i regelboken & jag begärde rådrum
direkt efter jobbet, körde jag hem & läste igenom reglerna.

där fanns paragraf 3 kap & § 3

3 § Innan hastighetskontroll inleds skall sikteskontroll utföras mot ett föremål på ett avstånd av minst 20 meter & högst 200 meter. Tidpunkten för sikteskontrollen skall antecknas i platsprotokollet

Dett var INTE utfört & noterat i platsprotokollet

Ner till polishuset & ärendet lämnats vidare
troligtvis kommer boten att underkännas

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
körde med firmabilen

men som tur var, så hade jag ju läst denna tråden + lagt upp reglerna kring användning av laser på land

på platsen krävde jag att se platsprotokollet, där man ser tid, plats, test av lasern mm mm

3 § Innan hastighetskontroll inleds skall sikteskontroll utföras mot ett föremål på ett avstånd av minst 20 meter & högst 200 meter. Tidpunkten för sikteskontrollen skall antecknas i platsprotokollet

Underbart!!... Varför pröjsa när man kan slippa! :tummenupp

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
körde med firmabilen

Gött mos! :tummenupp

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Om man vet att man körde för fort men vägrar erkänna och skall driva vettet ur rättssystemet så handlar det om mognad. Ingenting annat.

Att bekämpa världen och anse att poliser är världens ondska och man är sååå missförstådd och vet bäst vilken hastighetsbegränsning som skall gälla bättre än vägverket....

hehehe:)
Joo, det är mognad det försvinner med åren för de flesta. När man inser att lagarna finns där för en anledning. När man upplevt några begravningar, när man varit först på olycksplatsen några gånger...

ps. menar inte på nåt sätt att gå på personangrepp, jag har själv förut haft åsikter som jag numera skulle beteckna som "ej genomtänkta"

Tja, mognad, brist på kunskap eller uppgivenhet - vem vet vad det är för fel. Går man på nollvisionen, att sänkt hastighet i alla lägen ger färre olyckor så anser jag att det handlar om okunskap och naivitet. Jag anser att våra straff är för hårda, hastigetsbegränsningarna för låga och att begreppet eget ansvar eftersatt. Enda lagliga sättet att protestera är att överklaga så långt det går - gör alla likadant blir det för dyrt med något som inte har bevisad effekt.

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Enda lagliga sättet att protestera är att överklaga så långt det går - gör alla likadant blir det för dyrt med något som inte har bevisad effekt.

Äntligen någon som har ett sunt förnuft :klappar
Precis min tanke också. Om alla bara skulle neka alla fortkörningsböter så skulle dom få stora problem. :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024