Regler för polis kontroll????

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Det duggar med trådar där man får höra hur folk dragit snuten, sedan är avskyn och ilskan stor när polisen HAR tagit någon. Att ta sitt ansvar och erkänna skit man gjort handlar om mognad. Bit ihop och ta straffet. Att böter skulle vara ogiltiga för att polisen skulle vara gömda eller ha civila kläder...

Ingen som ser det komiska i själva argumenterandet? :D
Jodå, otroligt komiskt faktiskt. Inte böterna i sig naturligtvis, men argumentationen som sagt.

Att köra hoj innebär risker, man kan göra sig illa och vill man ha lite kul man kan få böter, men vi älskar väl alla hojåkning tillräckligt för att det ska vara värt riskerna? Ibland förlorar man, det ingår i dealen. Som Denis Leary säger: "Life sucks, get a fucking helmet!".

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ja, du har ju skrivit på redan, så nu är det lönlöst ändå... Lägg timmarna du lägger på att försöka komma undan på att jobba extra i stället och dra in dom pengarna som kommer kosta extra nästa månad... Om du inte vill pröjsa så skriv inte på och undvik kontakt med rättsväsendet... Det funkar...

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
Kollade runt på skolan idag. Och jag kunde inte hitta någon lagtext som talar om att man skall ha uniform när man skjuter laser.
Angående att stå gömd, står det ju bara i RPS FAP att man inte skall stå farligt. :va

mvh runken

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Hoj
En Liten
Erkänn och flina men be aldrig om ursäkt, det gör polisen arg...

André E

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Suzuki M1800R -07
Fanns för något år sedan en polis som var medlem här i forumet, vet ej om han är kvar, men det hade varit suveränt om någon sakkunnig kunde yttrat sig, mer än "Runken" som tydligen är polisaspirant om jag har förstått det rätt.

Jag vet att jag kollade upp när jag blev stoppad 00.45 efter att dom stod med laser på en 50väg om dom verkligen inte var skyldiga att ha reflexväst på sig då, men då hittade jag att deras vanliga jacka med de reflexband där är på den var tillräckliga för att jobba på natten, praktiskt för dom, för de reflexerna täckte han väldigt väl över när han stod och riktade med laserpickadollen!

Fattar inte en arbetsgivare som inte har mer ansvar för sina anställda än att dom ska stå mitt i en väg utan något som lyser upp på natten!

Tyvärr har jag absolut INGET förtroende för det svenska rättsväsendet, baserar detta på att jag har blivit ordentligt rövknullad av det!! Inte med den sketna fortkörningen jag nämnde ovan men i ett annat fall som jag inte tänker gå in på...

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
Rådrum är alltså inget polisen kan neka dig på plats?

Jo polisen kan neka. saxat
ur http://www.polisen.se/static/fap/FAP261_1_RPSFS2000_10.pdf

Allmänna råd
Huvudregeln är att ett föreläggande av ordningsbot omedelbart skall
godkännas och undertecknas av den misstänkte. Om den misstänkte
begär rådrum eller är tveksam i sin inställning till att godkänna, men
polisen ändå finner det sannolikt att föreläggandet kommer att
godkännas, får den misstänkte medges rådrum
.... Är den misstänkte under 18 år bör han medges rådrum för att
rådgöra med föräldrar eller annan vuxen person. Detta bör särskilt
beaktas om botbeloppet är 800 kronor eller däröver.

mvh runken

Fanns för något år sedan en polis som var medlem här i forumet, vet ej om han är kvar, men det hade varit suveränt om någon sakkunnig kunde yttrat sig, mer än "Runken" som tydligen är polisaspirant om jag har förstått det rätt.

Fattar inte en arbetsgivare som inte har mer ansvar för sina anställda än att dom ska stå mitt i en väg utan något som lyser upp på natten!

QUOTE]

Polisen du talar om är CHROLO http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=11103

Du har helt rätt angående kläderna. Det är meningen att man skall använda gul reflexväst när vi arbetar på väg. Men det är ju bara upp till arbetsgivaren att tillhandahålla dessa, och upp till var och en att använd. Jag kommer använda västen i mitt framtida yrke ty även jag är gjord av fläsk och ben och vill inte stoppa en bil i 70 Km/h med min kropp

Last edited:

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Jo polisen kan neka. saxat
ur http://www.polisen.se/static/fap/FAP261_1_RPSFS2000_10.pdf

Allmänna råd
Huvudregeln är att ett föreläggande av ordningsbot omedelbart skall
godkännas och undertecknas av den misstänkte. Om den misstänkte
begär rådrum eller är tveksam i sin inställning till att godkänna, men
polisen ändå finner det sannolikt att föreläggandet kommer att
godkännas, får den misstänkte medges rådrum
.... Är den misstänkte under 18 år bör han medges rådrum för att
rådgöra med föräldrar eller annan vuxen person. Detta bör särskilt
beaktas om botbeloppet är 800 kronor eller däröver.

mvh runken

"Om den misstänkte begär rådrum eller är tveksam i sin inställning till att godkänna, men polisen ändå finner det sannolikt att föreläggandet kommer att godkännas, får den misstänkte medges rådrum"

Greppar inte riktigt det hela. Vi spånar att en person blir stoppad för ett trafikbrott och "verkar" vara sugen på att erkänna. DÅ kan polisen i fråga godkänna "rådrum".? Vad händer då om man nekar direkt? Har dom rätt att inte medge "rådrum" eller vadå?

För rådrum måste väl även kunna handla om en längre betänketid än att ge ett direkt svar på plats.?

Last edited:

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
Du har helt rätt angående kläderna. Det är meningen att man skall använda gul reflexväst när vi arbetar på väg. Men det är ju bara upp till arbetsgivaren att tillhandahålla dessa, och upp till var och en att använd. Jag kommer använda västen i mitt framtida yrke ty även jag är gjord av fläsk och ben och vill inte stoppa en bil i 70 Km/h med min kropp

Jag måste instämma i att det är slappa regler som gäller Polisen isf jag jobbar med vägmålning och om en av vägverkets kontrollanter kommer på mig :ajjabajja utan varselkläder kan han ge mig 5000:- i böter. :skrämd

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
"Om den misstänkte begär rådrum eller är tveksam i sin inställning till att godkänna, men polisen ändå finner det sannolikt att föreläggandet kommer att godkännas, får den misstänkte medges rådrum"

Greppar inte riktigt det hela. Vi spånar att en person blir stoppad för ett trafikbrott och "verkar" vara sugen på att erkänna. DÅ kan polisen i fråga godkänna "rådrum".? Vad händer då om man nekar direkt? Har dom rätt att inte medge "rådrum" eller vadå?

För rådrum måste väl även kunna handla om en längre betänketid än att ge ett direkt svar på plats.?

dom menar att om polisen bedömer det som sannolikt att han kommer att åka dit så medges rådrum, annars skiter han i allt ihopa och pekar bara aj aj aj med fingret och sedan slipper man undan

jobaby

Jobaby
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
Kawasaki gpx 750 R
Vid hastighetskontroll får polisen stå hur de vill. Behöver inte alls ha poliskläder på sig, om polisen har civila kläder måste denne dock legitimera sig. Att böter måste skrivas ut är styrt från regeringen och sedan neråt... finns mål som ska uppfyllas.. sen är det naturligtvis viktigast att förebygga att folk kör för fort. Alltså bäst att polisen syns. Då pratas det från mun till mun att polisen har haft en kontroll..

Skrivs det inte tillräckligt med botar blir det ett himla liv från toppen...

Larvigt att säga att det begåtts mord och att polisen borde jobba där istället, om polisen bara visste i förväg var brotten begås vore det inte så svårt att hindra det......!!!

Att neka har man rätt till men helt onödigt..att ta upp det till rätten kostar samhället 30-40000 kr, kanske man kan använda pengarna till annat istället.....

/ ordningspolis

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
dom menar att om polisen bedömer det som sannolikt att han kommer att åka dit så medges rådrum, annars skiter han i allt ihopa och pekar bara aj aj aj med fingret och sedan slipper man undan

Eller så får han säga vad han vill å man nekar oavsett :tummenupp

Larvigt att säga att det begåtts mord och att polisen borde jobba där istället, om polisen bara visste i förväg var brotten begås vore det inte så svårt att hindra det......!!!

Att neka har man rätt till men helt onödigt..att ta upp det till rätten kostar samhället 30-40000 kr, kanske man kan använda pengarna till annat istället.....

/ ordningspolis

Så kan man också se på det hela. Jag tycker att man borde lägga ner mer tid och resurser på att lösa vettiga brott istället för att reta upp "hedliga" svenssons och slå dom på fingrarna för skit saker.

Last edited:

jobaby

Jobaby
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
Kawasaki gpx 750 R
En förklaring till obot, primärrapport mm

Det finns bara två val vid hastighetsöverträdelse.
Det ena är obot, när man har skrivit på kan man inte överklaga eller ta tillbaka sitt erkännande. Man har erkänt och är överens med polismannen.

Tycker man att något är oklart med hastighetsöverträdelsen kan man neka och då skrivs det en primärrapport som går till åklagaren. Summan blir dock densamma som med obot.

Rådrum används inte så mycket vid dessa "brott". Rådrum är en betänketid..används oftast när personen är ung 15-18 år och man behöver kontakta föräldrarna.
Är något oklart så skriver man i regel en primärrapport. Då får man ju tid att fundera hur man ska göra. Åklagaren kommer att skicka ut ett strafföreläggande med bötessumman. Vill man fortfarande inte erkänna blir det rätten.

finns fler funderingar bara att skriva så ska jag förklara så gott jag kan....

Håller med du.. visst ska polisen jobba med att lösa "riktiga" brott men trafiken ger oss faktiskt mycket jobb också. Hastigheten och bälte t ex har en avgörande effekt vid trafikolyckor o dyligt.

Tycker även att bötesbeloppen är för höga vid hastighetsöverträdelse.....

Om någon undrar vart pengarna går till?? Till b la rättshjälp, advokater och målsägandebiträden mm. Råkar man i klammer med rättvisan är det nog skönt att få en bra advokat utan att man själv behöver betala...

Last edited:

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Löjligt att klandra Dogge för att han försöker finna kryphål som kan hjälpa oss alla mot poliser som trycker i buskage med laser istället för att jaga förbrytare som pedofiler, mördare och andra grövre brottslingar.

Vist ska man ta sitt straff oavsett vad man begått för brott, men det känns löjligt att betala hutlösa summor på grund av en stackars fortkörning. Vad jag hört är att allt arbete på väg kräver varselväst. Men poliserna har förstås stora eller rättare sagt ENORMT STORA resurser när det gäller att jaga fortkörare, medan deras resurser blir allt mindre och fattigare när det gäller att stoppa narkotikan, Förhindra brott mot gamla och svaga och alla våldsbrotten i samhället.

Stå på dig Dogge och låt inte någon trycka ned dig utan att själva ha svalt ned sina fortkörningslappar med ett glattleende och med äkta glädje över att bidra med pengar åt statskassan.

Vad har du för källor för dina påståenden om resursfördelningen inom polisverksamheten?:va

Själv tycker jag det är vettigt om polisen jagar alla typer av skurkar... våldsverkare och insiders såväl som trafikbrottslingar

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Till alla er som gnäller om att man ska ta sitt straff, och att man är omogen om man inte gör det.

Har ni någonsin tänkt er att det kanske finns andra tankesätt än era "lägga sig på rygg och ge upp"

Vissa av oss ansér det inte vara någon fara att gasa på de ställen vi gasar,
vi ansér därför ej att lagstiftningen stöder vår vilja vilket är vad meningen med lagen är, att upprätthålla samhället på det vis som invånarna vill.

Vi tycker inte att det är så farligt att gasa på, på vissa vägar,
men vi tycker att mördare, våldtäcktsmän och dylikt borde åka in i finkan med huvet före.

Hur kan ni då komma och säga att vi ska ta vårat straff precis som om det vore en självklarhet
och att alla ska tycka att dom har gjort fel.

Faktum är att vi inte tycker att vi har gjort fel och kan därmed inte tycka att det är "rätt åt oss".

Det är inte en mognadsfråga, vi har bara en förmåga att tänka längre än näsan räcker.

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
Vi tycker inte att det är så farligt att gasa på, på vissa vägar,
men vi tycker att mördare, våldtäcktsmän och dylikt borde åka in i finkan med huvet före.

Hur kan ni då komma och säga att vi ska ta vårat straff precis som om det vore en självklarhet
och att alla ska tycka att dom har gjort fel.

Faktum är att vi inte tycker att vi har gjort fel och kan därmed inte tycka att det är "rätt åt oss".

Det är inte en mognadsfråga, vi har bara en förmåga att tänka längre än näsan räcker.

Men varför vill du spärra in våldtäktsmän, mördare osv. många av dom har säker inte heller gjort nått fel om du frågar dom varför ska dom behöva följa lagen när du anser att du inte behöver göra det? :huvet

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Triumph
Oddjob, vad du anser om lagarna har ingen betydelse.

De är fastställda av sveriges riksdag som är vald enligt den demokratiska modell vi har i Sverige, och gäller alla innevånare i Sverige, oavsett vad man tycker om lagen.

Vill du ändra på lagen så får du och dina likasinnade kompisar antingen starta ett politskt parti eller påverka andra partier för att förändra lagen.

Lycka till.

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Nu är det ju så att dessa "hedliga" svenssons tar död både på sig själva och andra då och då.....

Ja och det kommer dom alltid att göra oavsett om dom står med sina pickor och stör folk och sabbar trafikrytmen eller ej. Dom ska inte tro att dom kan styra å ställa hur dom vill när dom inte har majoriteten av befolkningen på sin sida. Att folk kommer dö i trafiken kommer aldrig gå att stoppa. Bygg säkrare vägar istället för att gå på det enskilda folket.

OT: http://www.city.se/webb-tv/index.html?serialid=4157

"-Polisens nya cykelpatrull fanns på plats"
"-Vi har tagit folk som har cyklat på ett mer eller mindre vårdslöst sätt"

Ojojoj dom kan ju cykla ihjäl någon snart.... SE UPP! Underbart att se hur resurserna används...

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...