Regler i Nordic Superbike 2004?

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Såg detta på Oddgeir Havnens hemsida:
----------------------------------------------------------------
Havnen Racing 18/11

Havnen Racing boikotter Nordisk Superbike !!!! pga reglemang !!

Hei alle sammen . jeg skal kjøre ein YAMAHA YZF R1-04 i norske Superbike, vi skal desverre ikke kjøre den nordiske Superbike serien til neste år pga det dustete reglemanget som svenskene har stelt i stand( dem vil nekte for 1000ccm superbikere og bruke super stock reglemang på dem og vanlig reglemang på 750 og twin....forstå det hvem som vil, i Norge kjører vi etter FIM sitt 04 reglemang og det burde dem ha gjort også. Super stock er dessuten en rekruteringsklasse for superbike med aldersgrense på 24 år !!!!)Det største problemet er at vi må ha to sykler som er ulikt oppbygd, har forskjellige dekkdimensjoner og er ulike og kjøre, med det budsjettet vi har for 04 så går det ikke!!!Vi kommer tilbake med mer info om litt...
--------------------------------------------------------------

Stämmer detta? :va Vilka regler gäller i Nordic Superbike nästa år? :confused:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Heh, jo, det är inte helt enkelt att komma överens om reglementen i standardklasserna. Vissa vill ha billiga cyklar, andra vill ha värstingracers o sen är det igång..
Vet inte vem jag ska tycka ha rätt eller fel den här gången..

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Vet inte riktigt om jag förstår norska tillräckligt bra men om jag förstår det rätt så skall de i Norge köra efter FIM reglemente medan Nordic kör efter något annat :confused: Superstock? Låter som om det är fri trimning för twinnar 1000cc men ej för radfyror?

Tycker det vore trevligt med både en standardklass och en med "värstingtrimmat".

Varför inte en 1000cc standardklass i Veidec Trophy?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
reglerna är enkelt så att man kan åka med en 750cc4cyl eller 2cyl1000cc efter "gamla" vm reglerna, eller en 1000cc 4cyl efter superstock regler, fjädring, bromsslang, avgassystem, luftfilter, top-packing, ändra på sprutdatan, clipon och fotpinnar.
Petter R #29 NSBK

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
R2 skrev:
reglerna är enkelt så att man kan åka med en 750cc4cyl eller 2cyl1000cc efter "gamla" vm reglerna, eller en 1000cc 4cyl efter superstock regler, fjädring, bromsslang, avgassystem, luftfilter, top-packing, ändra på sprutdatan, clipon och fotpinnar.
Petter R #29 NSBK

Medan man inom FIM får trimma 1000cc radfyrorna lite mer.

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
R2 skrev:
Petter R #29 NSBK

Tack, intressant...
Om man tittar på årets serie i Nordic så var väl 1000cc hojarna (som väl körde med samma reglemante i år som förslagits för nästa år?) inte direkt underlägsna de med fri trimning? Rätt eller fel? Beroende på bana kanske? Tittar man på WSB däremot så är ju duccarna överlägsna.

Det man vill se är ju jämn tät racing. Sedan borde man väl kunna enas om reglemente i de olika nordiska länderna så att inte situationer som den som verkar råda nu inträffar.

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
KRK skrev:
Sedan borde man väl kunna enas om reglemente i de olika nordiska länderna så att inte situationer som den som verkar råda nu inträffar.

Jo då alla är överens på hösten under Nordiska mötet men sen kommer normännen och vill ändra någon månad senare. Att de ändrar sig tror jag beror på att just Havnen lobbar därför att han jobbar med att trimma hojar. Förra året var alla tydligen också överens på hösten att det skulle vara samma reglemente i alla Nordiska länder män ändå så gjorde norrmännen en vändning och gick en egen väg.

Det känns bara som det vanliga problemet med klasser för "modifierade landsvägshojar", men jag är övertygad om att Sverige och Norden här bättre regler och att NSB klarar sig utan Havnen och eventuellt någon norrman

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Zilversurfer skrev:
Vore synd tycker jag, Havnen är en trevlig prick :hej

Mvh//ZS

Håller resten av norden ihop så kommer säkert norge följa efter. Sen tror jag att Havnen ändå kommer dyka upp.

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Med de regler vi har, och har haft, i sverige får vi superbike och superstock till en jämn o tät klass.
Superbikar för de som gillar att maxmecka, superstockar för de som vill kunna köra utan maxbudget.
Vad skulle alternativet vara?
Två klasser?
Med 10-12 förare i varje?
Skulle de klasserna vara attraktiva för förare? publik?
Hur ska en arrangör kunna göra en vettig tävling med en klass till? Redan nio klasser, som ett fullt SM har idag, är egentligen ohanterligt, ingen får tillräcklig bantid och om något händer med banan (läs: stort oljespill) så går tidsschemat åt h:vete omgående.

/ Racerpelle, LMS

P.S. Klasser på en full SM tävling:
125 Junior
125 Racer
250 Racer
250 SP
Standard 600 (eller vad det ska heta)
Nordic SuperBike
Rookie 600
Rookie 1000
Sidvagn
D.S.

PL

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Vad menar han med att superstock är en rekryterings klass till superbike med
en åldrersgräns på 24 år? menar han i superstock EM eller?
För det finns väl förare som kör 1000 kubikare i NSB som är en bra bit över 24?

Racerpelle

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Jodå, Havnen syftar på internationell superstock.
I sverige är nog genomsnittsåldern en bit över 24...

/ Racerpelle

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
PL skrev:
Vad menar han med att superstock är en rekryterings klass till superbike med
en åldrersgräns på 24 år? menar han i superstock EM eller?
För det finns väl förare som kör 1000 kubikare i NSB som är en bra bit över 24?

just precis så är det

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Nordgren skrev:
Jo då alla är överens på hösten under Nordiska mötet men sen kommer normännen och vill ändra någon månad senare. Att de ändrar sig tror jag beror på att just Havnen lobbar därför att han jobbar med att trimma hojar. Förra året var alla tydligen också överens på hösten att det skulle vara samma reglemente i alla Nordiska länder män ändå så gjorde norrmännen en vändning och gick en egen väg.

Det känns bara som det vanliga problemet med klasser för "modifierade landsvägshojar", men jag är övertygad om att Sverige och Norden här bättre regler och att NSB klarar sig utan Havnen och eventuellt någon norrman

Bra med lite input från er som har praktisk erfarenhet av RR i Norden. Själv är jag bara teknikfreak och åskådare utan egen tävlingserfarenhet.

Okej, så man var överens…och sen inte.
Om man nu antar att det du säger är Oddgeirs motiv så undrar man ju stilla om han verkligen har sådan makt i Norge så att Norsk RR vill ändra den överenskommelse du hänvisade till bara för den skull? Låter lite könstigt if you ask me…

Hmm, så även till i år ville norrmännen annorlunda…varför?

Hur pass mycket skiljer sig FIM:s reglemente för 1000cc hojar mot det som används i NSB? Förstår helt enkelt inte varför man inte kunde använda FIM:s reglemente? Utan att veta vad som är skillnaden så brukar det ju alltid vara bra att försöka standardisera när det gäller det mesta. Öppnar väl upp för mer RR utbyte mellan olika serier och länder om man skulle ha samma reglemente?

Det ”vanliga problemet med klasser för landsvägshojar”? Hur menar du? Utveckla lite mer tack…förstår nämligen inte exakt vad du syftar på.

Personligen skulle jag som åskådare och teknikfreak sakna Havnens körning och hotta hojar!

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Racerpelle skrev:
Med de regler vi har, och har haft, i sverige får vi superbike och superstock till en jämn o tät klass.
Superbikar för de som gillar att maxmecka, superstockar för de som vill kunna köra utan maxbudget.
Vad skulle alternativet vara?
Två klasser?
Hur ska en arrangör kunna göra en vettig tävling med en klass till? Redan nio klasser, som ett fullt SM har idag, är egentligen ohanterligt, ingen får tillräcklig bantid och om något händer med banan (läs: stort oljespill) så går tidsschemat åt h:vete omgående.

/ Racerpelle, LMS

P.S. Klasser på en full SM tävling:
125 Junior
125 Racer
250 Racer
250 SP
Standard 600 (eller vad det ska heta)
Nordic SuperBike
Rookie 600
Rookie 1000
Sidvagn
D.S.

Först:
Jag har ingen insyn i hur NSB eller SM fungerar. Det överlåter jag till er som tävlar att berätta. Själv är jag väldigt intresserad rent tekniskt av motorcyklar (I detta avseende tycker jag en kittad hoj är roligare att se än en standard sådan.) och av RR i största allmänhet som åskådare.

Om reglerna för NSB fungerar bra så är väl det bra. Inte mig emot. (Däremot så fungerar uppenbarligen inte reglerna lika bra i WSB där Ducati har varit tråkigt överlägsna.) Personligen har jag sett NSB som ”värstingklassen” med högtrimmade 750cc 4-cyl och 1000cc 2-cyl Superbikes där i princip allt varit tillåtet vilket på många sätt men speciellt ur ett teknikperspektiv varit väldigt kul att följa under åren. Därför tycker jag att det skulle vara roligt med lite mer frikostiga regler även för 1000cc 4-cyl maskiner i framtiden. Kommer att sakna den typen av hojar annars. Men det finns många ”MEN”, det är jag medveten om. Budget är en sådan.

” Vad skulle alternativet vara?
Två klasser?
Hur ska en arrangör kunna göra en vettig tävling med en klass till? Redan nio klasser, som ett fullt SM har idag, är egentligen ohanterligt, ingen får tillräcklig bantid och om något händer med banan (läs: stort oljespill) så går tidsschemat åt h:vete omgående.”

Tja, vad ska jag säga? Det låter onekligen som befogade farhågor.

Dock i fråga om när det gäller många klasser:
Visst finns det väl 3 st klasser för 600cc? (Rookie 600, Standard 600 och Veidec)

Vad är skillnaden på dessa klasser? (Här måste man ju skilja på A- och B-förare förstås.)

Skulle det finnas plats för exempelvis en Veidec 1000cc klass eller räcker inte förarna till? (Alltså för Rookie 1000, NSB och Veidec 1000cc.) Tycker iofs att det låtit lite här på forumet som om det vid rookie race varit många som inte ens fått ställa upp i race pga det höga antalet tävlande.

Racerpelle

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Visst KRK, SuperSport 600 (Veidec Trophy) är också en SM-klass, räknade inte med den eftersom de inte kör de vanliga SM-tävlingarna utan tillsammans med STCC-bilarna. Tror att det skulle bli väldigt svårt att få in en klass till i STCC samarbete (tolkar att det är så du menar med "Veidec 1000"), först o främst för att vi inte har tillräcklig kvalitet på någon annan klass dessutom är det inte självklart att STCC skulle tycka att en MC-klass till skulle tillföra något i deras evenemang.

Vad gäller B-förarantalet så är det en hel del av årets B-förare som fått A-licens och går vidare o breddar SM-klasserna, fler B-tävlingar planeras för 2004 så förhoppningsvis ska det inte bli någon som inte får vara med! (om man anmält sig i tid alltså).

Å så till påståendet om tekniknivån:
Går det att hävda att en fullkittad 4-cyl 1000cc är häftigare än motsvarande 750? Eller häftigare än en fullrace 2-cyl 1000cc? Jag tror inte det.

Däremot om man tillät fri trimmning på 4cyl 1000cc så skulle deltagarantalet sjunka - det är inte så många som skulle ha råd. Teknikfreaksen med plånbok finns allaredan i SuperBikedelen av klassen. Personligen skulle jag sakna en kille som Miinin som på material för ungefär 1/3 kostnad kan köra ifrån de vassaste Superbågarna.

/ Racerpelle

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Skillnaden mellan FIM:S SB.reglemente och NSB ( för 4-cyl 1000 kubikare) är väl i princip att enligt FIM får du byta "allt" på chassit, samt nästan fri trimning i motorn så länge du har en restriktor. I NSB får du byta dämpare bak, fjädrar i gaffeln, drev, avg. system, bestyckning samt fotpinnar & styre. Plus lite annat smått & gott.

I korta drag betyder det att du bygger en vinnarhoj i NSB för under 200 lapp (Pär J vann SM 2003 på en R1:a som inte ens var bänkkörd...) medans en FIM preppad R1: kostar runt en mille. Och med tanke på att deltagarantalet har varierat mellan 17-30 deltagare i NSB lär det inte bli fler om det det dessutom skall bli 5 ggr så dyrt med en "vinnarcykel :D

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nej visst är det så att det blir dyrare med friare regler, även om man inte är tvungen att hänga på i trim kriget så skulle det bli gnäll. (även från mig)
Men jag håller med om att det är synd att de värst hojarna inte syns till så mycket längre.
Havnen gör ju helt klart ett lurigt utspel nu, han kommer komma och åka här, vore mycket konstigt annars.
Tyvärr (för att jag växt upp med 750 reglerna), men det finns redan utgifter så det räcker, bara däck för att hänga med går på upp mot 100000:-
Norrmänen får stilla sig, eller dela med sig av stålarna.
Karl, får du hem Arata rör till nya bladen?

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...