KRK
Banåkning forever
Racerpelle skrev:Visst KRK, SuperSport 600 (Veidec Trophy) är också en SM-klass, räknade inte med den eftersom de inte kör de vanliga SM-tävlingarna utan tillsammans med STCC-bilarna. Tror att det skulle bli väldigt svårt att få in en klass till i STCC samarbete (tolkar att det är så du menar med "Veidec 1000"), först o främst för att vi inte har tillräcklig kvalitet på någon annan klass dessutom är det inte självklart att STCC skulle tycka att en MC-klass till skulle tillföra något i deras evenemang.
Vad gäller B-förarantalet så är det en hel del av årets B-förare som fått A-licens och går vidare o breddar SM-klasserna, fler B-tävlingar planeras för 2004 så förhoppningsvis ska det inte bli någon som inte får vara med! (om man anmält sig i tid alltså).
Å så till påståendet om tekniknivån:
Går det att hävda att en fullkittad 4-cyl 1000cc är häftigare än motsvarande 750? Eller häftigare än en fullrace 2-cyl 1000cc? Jag tror inte det.
Däremot om man tillät fri trimmning på 4cyl 1000cc så skulle deltagarantalet sjunka - det är inte så många som skulle ha råd. Teknikfreaksen med plånbok finns allaredan i SuperBikedelen av klassen. Personligen skulle jag sakna en kille som Miinin som på material för ungefär 1/3 kostnad kan köra ifrån de vassaste Superbågarna.
/ Racerpelle
Jo Racerpelle, jag syftade på en 1000 cc klass i Viedec och det kanske bara är önsketänkade från min sida (Men nog bör väl denna tanke ha tagits upp till diskussion av STCC/Veidec cirkusen?) men det borde i alla fall vara lättare för förare i en sådan klass att få till sponsorer med tanke på TV sändningar etc.
Låter bra det där med B-förarna. Om man kommer till ett race och vill tävla så är det ju inte bra för någon om man inte får köra. Träning ger färdighet som bekant och både race och valiga träningar behövs förstås.
Tekniknivån:
Nja, en fullkittad 1000cc eller 750cc är väl hugget som stucket men däremot är en fullkittad 750/1000cc ”roligare” än en std 1000cc. Mina ”50 cents”.
Okej, det där med kostnader köper jag. Hoppas bara att 750cc och twin 1000cc blir kvar så det inte bara blir 1000cc standard kvar. Inte för att det blir sämre racing utan bara för att man inte kan dregla över hojarna lika mycket då! Annars så är det ju kul att 1000cc std hojarna kan matcha en fulltrimmad 750cc...det var omöjligt förut i superbike. Och visst skulle man sakna Miinin om du nu framställer det så…
/KRK