Regler i Nordic Superbike 2004?

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
Racerpelle skrev:
Visst KRK, SuperSport 600 (Veidec Trophy) är också en SM-klass, räknade inte med den eftersom de inte kör de vanliga SM-tävlingarna utan tillsammans med STCC-bilarna. Tror att det skulle bli väldigt svårt att få in en klass till i STCC samarbete (tolkar att det är så du menar med "Veidec 1000"), först o främst för att vi inte har tillräcklig kvalitet på någon annan klass dessutom är det inte självklart att STCC skulle tycka att en MC-klass till skulle tillföra något i deras evenemang.

Vad gäller B-förarantalet så är det en hel del av årets B-förare som fått A-licens och går vidare o breddar SM-klasserna, fler B-tävlingar planeras för 2004 så förhoppningsvis ska det inte bli någon som inte får vara med! (om man anmält sig i tid alltså).

Å så till påståendet om tekniknivån:
Går det att hävda att en fullkittad 4-cyl 1000cc är häftigare än motsvarande 750? Eller häftigare än en fullrace 2-cyl 1000cc? Jag tror inte det.

Däremot om man tillät fri trimmning på 4cyl 1000cc så skulle deltagarantalet sjunka - det är inte så många som skulle ha råd. Teknikfreaksen med plånbok finns allaredan i SuperBikedelen av klassen. Personligen skulle jag sakna en kille som Miinin som på material för ungefär 1/3 kostnad kan köra ifrån de vassaste Superbågarna.

/ Racerpelle

Jo Racerpelle, jag syftade på en 1000 cc klass i Viedec och det kanske bara är önsketänkade från min sida (Men nog bör väl denna tanke ha tagits upp till diskussion av STCC/Veidec cirkusen?) men det borde i alla fall vara lättare för förare i en sådan klass att få till sponsorer med tanke på TV sändningar etc.

Låter bra det där med B-förarna. Om man kommer till ett race och vill tävla så är det ju inte bra för någon om man inte får köra. Träning ger färdighet som bekant och både race och valiga träningar behövs förstås.

Tekniknivån:
Nja, en fullkittad 1000cc eller 750cc är väl hugget som stucket men däremot är en fullkittad 750/1000cc ”roligare” än en std 1000cc. Mina ”50 cents”.

Okej, det där med kostnader köper jag. Hoppas bara att 750cc och twin 1000cc blir kvar så det inte bara blir 1000cc standard kvar. Inte för att det blir sämre racing utan bara för att man inte kan dregla över hojarna lika mycket då! Annars så är det ju kul att 1000cc std hojarna kan matcha en fulltrimmad 750cc...det var omöjligt förut i superbike. Och visst skulle man sakna Miinin om du nu framställer det så…

/KRK
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
Robban #42 NSB skrev:
Skillnaden mellan FIM:S SB.reglemente och NSB ( för 4-cyl 1000 kubikare) är väl i princip att enligt FIM får du byta "allt" på chassit, samt nästan fri trimning i motorn så länge du har en restriktor. I NSB får du byta dämpare bak, fjädrar i gaffeln, drev, avg. system, bestyckning samt fotpinnar & styre. Plus lite annat smått & gott.

I korta drag betyder det att du bygger en vinnarhoj i NSB för under 200 lapp (Pär J vann SM 2003 på en R1:a som inte ens var bänkkörd...) medans en FIM preppad R1: kostar runt en mille. Och med tanke på att deltagarantalet har varierat mellan 17-30 deltagare i NSB lär det inte bli fler om det det dessutom skall bli 5 ggr så dyrt med en "vinnarcykel :D

Tack för infon!
FIM:s reglemente låter mycket roligare men förstås dyrare också…
Mitt recept skulle vara en racingklass där man tävlar med 1000cc std hojar och kittade i samma race (på samma sätt som man kör i Endurance VM). Då får ju de vill köra std och de som vill hålla på och kitta göra precis som de vill. Kan det vara något?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
KRK skrev:
Tack för infon!
FIM:s reglemente låter mycket roligare men förstås dyrare också…
Mitt recept skulle vara en racingklass där man tävlar med 1000cc std hojar och kittade i samma race (på samma sätt som man kör i Endurance VM). Då får ju de vill köra std och de som vill hålla på och kitta göra precis som de vill. Kan det vara något?

Men i Endurance VM är det väl mer än en klass? Ditt recept skulle ju innebära exakt samma sak som om FIM:s reglemente hade antagits här. För du tror väl inte att alla hade haft råd att köra fullkittade hojar? Det är inte så mycket fråga om att vilja i det fallet, jag vill också köra Aprilia RSR men jag har inte råd.
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
R2 skrev:
nej visst är det så att det blir dyrare med friare regler, även om man inte är tvungen att hänga på i trim kriget så skulle det bli gnäll. (även från mig)
Men jag håller med om att det är synd att de värst hojarna inte syns till så mycket längre.
Havnen gör ju helt klart ett lurigt utspel nu, han kommer komma och åka här, vore mycket konstigt annars.
Tyvärr (för att jag växt upp med 750 reglerna), men det finns redan utgifter så det räcker, bara däck för att hänga med går på upp mot 100000:-
Norrmänen får stilla sig, eller dela med sig av stålarna.
Karl, får du hem Arata rör till nya bladen?

Egentligen kan man väl säga att det är kul med balla hojar tills notan kommer för dom...

Den som lever får veta hur det blir med Havnen. Har ingen aning själv.

100 000:- på däck låter inget roligt!

Hehe, norrmän och deras olja ja....mmm, de borde dela med sig!

Som jag berättade per email så kommer ARATA säkerligen att finnas till den nya Bladen men har fortfarande ingen info om när. Återkommer till dig så fort jag får veta.
/KRK
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
Chris Ash skrev:
Men i Endurance VM är det väl mer än en klass? Ditt recept skulle ju innebära exakt samma sak som om FIM:s reglemente hade antagits här. För du tror väl inte att alla hade haft råd att köra fullkittade hojar? Det är inte så mycket fråga om att vilja i det fallet, jag vill också köra Aprilia RSR men jag har inte råd.

Jo det är väl flera klasser i ENdurance VM men man kör ju samtidigt och alltså riskerar man inte att det blir för få hojar ute och kör (pga att det är dyrt att trimma enligt FIM). Men nu är ju inte Endurance och Sprint lopp samma sak men ändå...

Så FIM trimmade och NSB trimmade i samma race alltså. Funkar, funkar inte?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
KRK skrev:
Jo det är väl flera klasser i ENdurance VM men man kör ju samtidigt och alltså riskerar man inte att det blir för få hojar ute och kör (pga att det är dyrt att trimma enligt FIM). Men nu är ju inte Endurance och Sprint lopp samma sak men ändå...

Så FIM trimmade och NSB trimmade i samma race alltså. Funkar, funkar inte?

Funkar så klart. Det är ju mer frågan om var man vill lägga nivån.
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top