Regler vid uppkörningen?

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Angående Lågfartsdel 2:
Du ska sätta ner en fot. Har läst nånstans att det är höger man ska sätta ner, men min körlärare sa att det är bättre att sätta ner vänster, så man har kvar en fot om man behöver bromsa... man ska ju ändå inte växla... Han sa också att man INTE ska sätta ner båda fötterna.

Jag fick lära mig att man skall sätta ner den foten åt vilket håll man skall svänga

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Jag fick lära mig att man skall sätta ner den foten åt vilket håll man skall svänga

Vanligtvis har man vänsterfoten kvar på fotpinnen för att slippa leta efter växelpinnen när man drar iväg igen. Dessutom ska väl inte fotbromsen användas för att stanna, utan endast för att korrigera farten i låghastighetskörningen? Så gjorde i alla fall jag på min uppkörning, korrigerade farten med fotbromsen och stannade till vid konerna med handbromsen.

Darkseed

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
Aprilia 550 SXV
Jag körde upp i Stockholm i början av sommarn...

Bromsning: Vid bromsprovet i 70 och 90 använde jag alla fingrar, inte tummen dock hihi...vid inbromsning i högfartsdelen använde jag två fingrar. Hade man blivit kuggad om de sett det månntro?

Lågfartsdel 2: Jag satte ner högerfoten vid dubbelkonerna.

Högfartsdel 2: Inför undanmanövern lärde min körlärare mig att gå ut åt sidan innan de första konerna du passerar så att du tar undanmanövern i en båge, jäkligt lätt då...kom bara ihåg att inte slå av på gasen utan håll jämn gas, jag fick köra om första gången då jag släppte av på gasen och vv-lirarn hörde ojämnt gasläge.

Regn: Även jag hade strålande sol på uppkörningen så det vette f-n...jag övade en del på regnvåt bana dock. Är det blött borde de ha instruktioner till dig.

Jag har haft polare som fått göra om ban-moment 3 ggr...så försök slappna av. Det som de inte tummar på är bromsprovet har jag förstått, jag var utanför linjen på krypkörningen men fick ok ändå.

Konstigt att körskolorna nekar till lektion, i Stockholm vet jag att man kan ta provlektioner på vissa skolor för reducerad avgift och inte hört talas om att de nekat ngn bara för man kört mycket privat.

Lycka till!

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Panikinbromsning så tror jag att jag använder alla fyra faktiskt, vardaglig körning blir det två fingrar.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Du blir kuggad om du inte har 4 fingrar på bromsen, hände en bekants bekant :D

Höger fot ner, du får varva så mkt du vill.

Du ska absolut inte använda handbromsen vid krypkörning, ALDRIG !

(själv använder jag 2 vilandes konstant på bromsen, sätter ner fot/fötter slumpmässigt och använder både fram och bak :D )

Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Off topic kanske men varför envisas vissa med att bara använda 2 fingrar på bromsen? Är det coolt? Känns det skönare? Bättre kontroll? Gör Rossi så?
Allt jag vet om Rossis bromsningar är att de är senare än mina. :D

Jag bromsar med två fingrar, eftersom jag inte har anledning att använda fyra. Kan jag bromsa framhjulssläpp med två fingrar utan att anstränga mig ett dugg så ser jag inte vitsen att flänga upp hela handen kring bromsgreppet.

(Jag använder till och med ett avkapat bromsgrepp, ett minne från när min fru knäckte sitt på en brant garageuppfart i Ungern och vi bytte mellan hojarna. Rundade av brottytan och fortsatte hojsemestern med kortare grepp, helt utan problem.:tungan I praktiken kör jag sedan många år med pek- och långfingrarna konstant vilande på bromsgreppet vilket åtminstone i teorin borde kapa bromssträckan nån procent.)

XB12Ss

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
2005
Min första uppkörning ösregnade det(17 juni i år).
Provade högfarten precis innan vv-gubben kom och fick då ett litet släpp(eller det kändes som det) vid undanmanövern, hann inte prova nån mer gång.
Frågade vv-gubben om farten på banan eftersom det regnade som fan.
Han sa att man ska kunna göra en undanmanöver i 50 km/h även om det regnar...
Det enda han sa om annorlunda i regn var att man fick ha lite längre bromssträcka i 70 och 90.

Kuggade p.g.a att jag släppte gasen precis innan undanmanövern på högfarten.
Han tyckte även jag varvade lite mkt på lågfarten, han berömde min balans och krypkörning men sa att jag jobbade fel med kopplingen.
Fick inte köra i trafik...
Andra uppkörningen var det bättre väder,satte den perfekt, inte ett klagomål.:tummenupp

majo1972

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Hoj
Yamaha FJ1100
HeraGbg nämnde att Högfartsdel 2 är borttagen på uppkörningen. Kan fler verifiera detta?

Sandgren79

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
En vit
Lånar tråden lite..

Jag skall köra upp snart och hade då tänkt låna polarens hoj, en Ducati Monster 695. Dock säger vägverkets regler att hojen måste ha minst 700 kubik vilket isf diskvalifiserar polarens monster.

Vad jag funderar på är hur (eller om) effekten på något vis kollas innan uppkörning. Knappar snubben från vägverket in mc:ns regnummer för att få fram att den har 695 kubik? Och vad händer isf, blir det mc-kort med begränsning då?

Tacksam för svar av någon som vet, inte gissar :tummenupp

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Hej!

Pysslar med övningskörning mot A-KK och brukar utbilda några/år

Svarar på dina frågor i lite punktform..

1. Bromsning:
Måste man verkligen använda hela handen/alla fingrar vid inbromsning?
Man bör använda fyra, dels pga mer kraft men även pga att uppkörningsmannen har svårt att se om du bara har två fingrar på bromsen i trafiken då han kollar när/om du har bromsberedskap.

2. Lågfartsdel 2:
Får man eller ska man/inte sätta ned fötterna vid dubbelkonorna? Du SKALL sätta ner en fot vid dubbelkonorna i ena lågfartsbanan

3. Får man använda fotbroms? Ja! för att korrigera farten men även för att balansera i svängarna. OBS använd inte frambromsen i lågfartmanöverbanan.
Ang motorvarvtal så är det olämpligt att tokvarva utan försök använda den gas du behöver utan att du riskerar motorstopp.

4. Högfartsdel 2:
Ska undanmanövern ske utan inbromsning, och får man "lätta" på gasen inför undanmanövern? Du skall genomföra undanmanövern i ca 50km/h och den farten skall du ha uppnått före undanmanövern så ingen bromsning skall behövas, försök även hålla en jämn gas under undanmanövern och samma i resten av banan men naturligtvis skall man bromsa in för vändningen.

5. Om det regnar:
Vad gäller då, förutom sunt förnuft i trafiken? Får jag "fega" på provbanan om jag är rädd att cykeln ska släppa? Naturligtvis skall du köra så det sker säkert men det enda som egentligen är något som påverkar manöverbanan vid regn är bromssträckan i 70 och 90 bromsprovet så bromsa och kör som vanligt, dvs lätta på bromsen om du låser upp något hjul OBS! Tänk på att inte ha "stela" armar om framhjulet låser när du bromsar och ha blicken riktad i färdriktningen, dvs sänk inte huvudet när du bromsar.

Finns en massa andra saker att tänka på under uppkörningen och en av dem är att du skall visa att du har uppsikt och anpassar dig efter trafiken. Tänk även på att ha bromsberedskap och jag utgår från att du kan alla trafikregler.

När du sedan har KK i hand rekomenderar jag att du om möjligt alltid kör med två fingrar på bromshandtaget, det gör jag och det har räddat mig många gånger:tummenupp

Edit: Lycka till med uppkörningen! Läs även de nya direktiv som VV släppte 1april i år där beslutades om att det numera bara finns en högfartsbana men det infördes samtidigt miljöprofilering så tokgasa inte

Last edited:

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx-r 750
Lånar tråden lite..

Jag skall köra upp snart och hade då tänkt låna polarens hoj, en Ducati Monster 695. Dock säger vägverkets regler att hojen måste ha minst 700 kubik vilket isf diskvalifiserar polarens monster.

Vad jag funderar på är hur (eller om) effekten på något vis kollas innan uppkörning. Knappar snubben från vägverket in mc:ns regnummer för att få fram att den har 695 kubik? Och vad händer isf, blir det mc-kort med begränsning då?

Tacksam för svar av någon som vet, inte gissar :tummenupp

Du ska ha med reg.bevis till uppkörningen! och ja, i de flesta fall kollas det att effekten och kubiken stämmer överens med det prov du ska göra också....

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Allt jag vet om Rossis bromsningar är att de är senare än mina. :D

Jag bromsar med två fingrar, eftersom jag inte har anledning att använda fyra. Kan jag bromsa framhjulssläpp med två fingrar utan att anstränga mig ett dugg så ser jag inte vitsen att flänga upp hela handen kring bromsgreppet.
[/I]

Kan inte annat än hålla med. Detta handlar inte om lathet etc utan att det funkar lika bra och du kan mellangasa vilket är viktigt iallafall på hojar utan slirkoppling.
Dock som många framhöll, om risken är en kuggning kör då med fyra, hade väl alla gjort. Om du sedan vill lär dig med 2 och använda mellangas, så gör det.
För visst e det mycket man gör under en uppkörning man inte bryr sig om senare? :D
Bättre att klara lappen

majo1972

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Hoj
Yamaha FJ1100
En fråga till:
Innan körning i stadstrafik (vid uppkörningen), hur omfattande säkerhetskontroll ska man göra? Räcker det med bromsprov eller ska man köra hela listan?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
En fråga till:
Innan körning i stadstrafik (vid uppkörningen), hur omfattande säkerhetskontroll ska man göra? Räcker det med bromsprov eller ska man köra hela listan?

Det beror på vad förrättaren tycker att du ska gå igenom. Vill han/hon att du kör hela kontrollen...ja, då får du vara så god och köra kontrollen. Annars finns risken (är stor) att du kuggar.

Lycja till!

majo1972

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Hoj
Yamaha FJ1100
Ja, jag får väl fråga honom om han inte säger nåt :)

Och så ett par saker till:
Måste man alltid kolla i "döda vinkeln" när man ska svänga? Även i korsningar på 30- och 50-väg? Räcker det med att titta EN gång?

Innebär bromsberedskap att man ALLTID måste ha alla 4 fingrar på handbromsen och foten på fotbromsen vid körning i tättbebyggt område med många skymda utfarter och parkerade bilar?
Känns rätt obekvämt på min gamla FJ där bromshandtaget sitter långt ut från gasgreppet. Får svårt att hålla jämn gas samtidigt... Kan förstå att det funkar helt ok med två fingrar och på en nyare MC men på min så...

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Ja, jag får väl fråga honom om han inte säger nåt :)

Och så ett par saker till:
Måste man alltid kolla i "döda vinkeln" när man ska svänga? Även i korsningar på 30- och 50-väg? Räcker det med att titta EN gång?

Innebär bromsberedskap att man ALLTID måste ha alla 4 fingrar på handbromsen och foten på fotbromsen vid körning i tättbebyggt område med många skymda utfarter och parkerade bilar?
Känns rätt obekvämt på min gamla FJ där bromshandtaget sitter långt ut från gasgreppet. Får svårt att hålla jämn gas samtidigt... Kan förstå att det funkar helt ok med två fingrar och på en nyare MC men på min så...

Är ganska säker på att man måste det, i alla fall om det kommer en gång/cykelväg. Jag missade det dock 2ggr, tror jag det var, på min uppkörning, och det var inga problem.

Den andra frågan vet jag inte, men jag körde iaf med 2 fingrar.

Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Att kolla döda vinkeln är väl ganska så självklart, detsamma där vad det gäller var man ska ha bromsberedskap, vet man inte det så ska man inte boka en uppkörningen:rolleyess:

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Hoj
VFR 800 ABS -02
Titta gärna mer än en gång; först när du förbereder svängen och sen precis innan du ska börja svänga. Den sista av de två är viktigast. Detta gäller speciellt på 30/50-väg då titten precis innan/i början av svängen blir en kommer-det-någon-på-cykelbanan-som-jag-missat-titt. Glömmer du att göra det så är chansen att du lyckas på uppkörningen liten.

Bromsberedskap på handbromsen ska alltid finnas. 4 fingrar på handtaget under hela uppkörningen, det är det enkla svaret. Jag lyfte bort foten från fotbromsen under uppkörningen då jag "visste" att jag inte skulle behöva den (fri sikt på 70-väg etc ..) men annars ska den vara med - speciellt i stadstrafik. Fick nästan kramp i foten, men vill man vara fin så får man lida pin.

majo1972

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Hoj
Yamaha FJ1100
Jodå, Krillan, jag vet vad uppmärksamhet och försiktighet innebär, men eftersom folk jag läst om har blivit kuggade för att de varit extra försiktiga så skadar det inte att fråga om det brukar vara så :va

Så: Kolla gärna flera gånger innan sväng, och alltid hand och fot i bromsberedskap. Då vet vi det.

(Men att kolla döda vinkeln gäller väl inte om man står i en dedikerad vänsterfil vid trafikljus va?)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln