Hej!
Pysslar med övningskörning mot A-KK och brukar utbilda några/år
Svarar på dina frågor i lite punktform..
1. Bromsning:
Måste man verkligen använda hela handen/alla fingrar vid inbromsning?
Man bör använda fyra, dels pga mer kraft men även pga att uppkörningsmannen har svårt att se om du bara har två fingrar på bromsen i trafiken då han kollar när/om du har bromsberedskap.
2. Lågfartsdel 2:
Får man eller ska man/inte sätta ned fötterna vid dubbelkonorna? Du SKALL sätta ner en fot vid dubbelkonorna i ena lågfartsbanan
3. Får man använda fotbroms? Ja! för att korrigera farten men även för att balansera i svängarna. OBS använd inte frambromsen i lågfartmanöverbanan.
Ang motorvarvtal så är det olämpligt att tokvarva utan försök använda den gas du behöver utan att du riskerar motorstopp.
4. Högfartsdel 2:
Ska undanmanövern ske utan inbromsning, och får man "lätta" på gasen inför undanmanövern? Du skall genomföra undanmanövern i ca 50km/h och den farten skall du ha uppnått före undanmanövern så ingen bromsning skall behövas, försök även hålla en jämn gas under undanmanövern och samma i resten av banan men naturligtvis skall man bromsa in för vändningen.
5. Om det regnar:
Vad gäller då, förutom sunt förnuft i trafiken? Får jag "fega" på provbanan om jag är rädd att cykeln ska släppa? Naturligtvis skall du köra så det sker säkert men det enda som egentligen är något som påverkar manöverbanan vid regn är bromssträckan i 70 och 90 bromsprovet så bromsa och kör som vanligt, dvs lätta på bromsen om du låser upp något hjul OBS! Tänk på att inte ha "stela" armar om framhjulet låser när du bromsar och ha blicken riktad i färdriktningen, dvs sänk inte huvudet när du bromsar.
Finns en massa andra saker att tänka på under uppkörningen och en av dem är att du skall visa att du har uppsikt och anpassar dig efter trafiken. Tänk även på att ha bromsberedskap och jag utgår från att du kan alla trafikregler.
När du sedan har KK i hand rekomenderar jag att du om möjligt alltid kör med två fingrar på bromshandtaget, det gör jag och det har räddat mig många gånger
Edit: Lycka till med uppkörningen! Läs även de nya direktiv som VV släppte 1april i år där beslutades om att det numera bara finns en högfartsbana men det infördes samtidigt miljöprofilering så tokgasa inte