Regplåt fram.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Det koster mera än det smakar, och en skylt fram räddar fortfarande inga liv
Pengar spelar ingen som helst roll när myndigheter sätter den sidan till.
(myndigheter styrs av vanliga människor uppväxta med jantelagen)

Det kommer att få kosta hur mycket som helst bara för att få bort ”orättvisorna” runt hastighetskamerorna.

Om det bara handlade om pengar skulle vi redan ha skylt fram.
Nu är det väl annat som sätter käppar i hjulen för myndigheterna?
Varför har vi inte skylt fram redan?
Är det bara för att det måste till grundlagsändringar, eller nåt sånt, som inte kan genomföras hur som helst?

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...Synd att motorcyklisterna inte inser att deras attityd kommer drabba dom själva, samt andra!...
Låt personlig mognad samt förståelse växa upp från barnstadiet till en mer vuxen samt ansvarstagande nivå.

Ahh - nu fick Ni mej att blixtra till lite gran - hittade lite bilder..
(sen kan man prata om korsningsolyckor, mm..)

Och lösningen är enkel - se till att inga MC kommer med på bild..

Bifogat

• ATK 82 50 wheelie.JPG
    ATK 82 50 wheelie.JPG
    60.1 KB · Visningar: 70
  • ATK 187 90.JPG
    ATK 187 90.JPG
    73.6 KB · Visningar: 71

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
Finns det något annat land i världen som har den lagen? Har det hjälpt att minska olyckorna?
Kommer det att minska olyckorna eller minskar det bara irritationsfaktorn hos polismyndigheterna?
Jag tror inte det handlar så mycket om framskylt, utan hur man ska dra ner statistiken över de tråkiga siffrorna. Framskylt eller ej så har man fortfarande hjälm på skallen (som tidigare säkert har nämnts). Ägaransvar?.....
Känns som att det är en jäääääävligt långt process oavsett vad utslaget blir.

Vi kanske ska underlätta för de stora hjärnorna som funderar kring den här spänande frågan och ge dem ärliga för- och nackdelar.
Med den enkla undersökningen tror jag man kommer att inse antingen att det är grymt med en segel där framme eller helt åt helvete.

Hur gör man en sådan för- och nack lista på SH?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ahh - nu fick Ni mej att blixtra till lite gran - hittade lite bilder..
(sen kan man prata om korsningsolyckor, mm..)

Och lösningen är enkel - se till att inga MC kommer med på bild..
Coolt!

Kan man få dom hemskickade sen eller? Eller det är cåppyrajt å skit så dom blir dyra? Behöver lite nya bilder på moppen! :yoparty

Bäst med en sånnhär.. :rolleyes:

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Roke: Mja, vi har kommit en bit från främre skylt, jag skiter i vilket (bortsett från att jag skulle tycka det skulle se för djävligt ut) så länge vi har rättssäkerhet i landet, dvs föraransvar. Blir det ägaransvar blir det att skriva hojen på någon av ungarna och dega böter för deras kk kan dom inte ta då dom är för små...
Alternativt sätta dit ett lite missvisande regnr och låta Pysch eller någon annan paragrafryttare ägna en massa tid åt att åka buss till och från rätten då han/hon skulle vara skyldig tills vederbörande lyckats bevisa sin oskuld!:D
Jag kör på mitt sätt, på min sida av vägen och försöker ta ansvar för mitt framförande av fordon, jag hoppas mina mottrafikanter gör detsamma men det är inget jag har sett papper på så alla är idioter tills dom bevisat motsatsen, det är hur jag kör, bil eller hoj.
Alla har rätt till en åsikt och att vädra den, men alla behöver inte hålla med....

Puss och Kram

Fredrik:tummenupp

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
  1. Hur stort är dagens problem med falskskyltade motorcyklar?
  2. Hur stort hade problemet blivit med falskskyltade motorcyklar i samband med ägandeansvar?
  3. Vem hade kört med stulna skyltar?

Försök att svara seriöst på dessa frågor!

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Den dag ägaransvar införs kommer då jag personligen att verka för att detta blir mycket kortvarigt. Det kommer alltid att orsaka problem för folk som är oskyldiga och bästa sättet att göra systemet omöjligt för de som i så fall inför det.

Tänk så enkelt det är att bara kolla ett annat fordon som liknar ditt eget och sedan bara låta tillverka en skylt med samma reg nr, idag är detta så lätt att var man med enkelhet kan göra detta hemma:tummenupp

Själv kommer jag då att köra med de som infört en sådan "lag" reg nr då detta är det mest effekfulla sätt jag kan protestera på riktat direkt och personligt mot de som hittar på det:tungan

Det "vanliga" buset kommer nog att knycka skyltar och använda dessa som vanligt och det kommer nog även att öka intresset från folk som tycker att det är kul att retas med statens lakejer genom att "låna" en skylt och sedan köra sina rundor framför plåtisarna med :tomten -masken på. Naturligtvis kommer samma personer som idag undgår kamerorna vara lika kreativa så de även i framtiden undgår dem.

Med ägaransvar kommer rättssäkerheten att urlakas i samhället i samma takt som förståelsen för beslutsfattarnas iver över att trampa på medborgarnas mänskliga rättigheter minskar.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Den dag ägaransvar införs kommer då jag personligen att verka för att detta blir mycket kortvarigt. Det kommer alltid att orsaka problem för folk som är oskyldiga och bästa sättet att göra systemet omöjligt för de som i så fall inför det.

Tänk så enkelt det är att bara kolla ett annat fordon som liknar ditt eget och sedan bara låta tillverka en skylt med samma reg nr, idag är detta så lätt att var man med enkelhet kan göra detta hemma:tummenupp

Själv kommer jag då att köra med de som infört en sådan "lag" reg nr då detta är det mest effekfulla sätt jag kan protestera på riktat direkt och personligt mot de som hittar på det:tungan

Det "vanliga" buset kommer nog att knycka skyltar och använda dessa som vanligt och det kommer nog även att öka intresset från folk som tycker att det är kul att retas med statens lakejer genom att "låna" en skylt och sedan köra sina rundor framför plåtisarna med :tomten -masken på. Naturligtvis kommer samma personer som idag undgår kamerorna vara lika kreativa så de även i framtiden undgår dem.

Med ägaransvar kommer rättssäkerheten att urlakas i samhället i samma takt som förståelsen för beslutsfattarnas iver över att trampa på medborgarnas mänskliga rättigheter minskar.
Det var väl så det blev i England..

Regplåtarna stals hej-vilt..

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-

Vad svarar man på ett sånt här inlägg? :va

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
Jag är inte helt insatt i ämnet men att införa nummerplåt fram på mc och ägaransvar kommer inte bara drabba mc utan ägaransvar kommer även i sånt fall gälla alla andra fordon. Det kan omöjligt bli så att vi har olika böter för olika fordon vid samma förseelse. Fortkörningsböter för bilföraren oavsett vem som äger bilen och hastighetsöverträdelseavgift för mc-ägaren oavsett vem som kör hojen. Det kommer inte funka i Sverige där alla ska dömmas lika.

Två senario vid ägaransvar att tänka på är om du lånar ut din hoj till en polare som kör förfort förbi en fartkamera. Då åker du dit och får dega hastighetsöverträdelsen.
Kör samma person in i en fartkontroll som snuten har satt upp så undrar jag vem är skyldig då till att köra för fort? Du har ju fortfarande ägaransvar av hojen och vad är skillnaden mellan de två fallen rent rättsligt? Ska ägaren staffas i det första fallet men inte det andra och ska polaren gå fri i första fallet men åka dit i det andra?

Kan du som ägare få ditt körkort indraget för att nån annan har kört förfort eller full med din bil/hoj (givetvis påställd, skattad å besiktigad)?

Ägaransvar är rena dumheterna!!!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag är inte helt insatt i ämnet men att införa nummerplåt fram på mc och ägaransvar kommer inte bara drabba mc utan ägaransvar kommer även i sånt fall gälla alla andra fordon. Det kan omöjligt bli så att vi har olika böter för olika fordon vid samma förseelse. Fortkörningsböter för bilföraren oavsett vem som äger bilen och hastighetsöverträdelseavgift för mc-ägaren oavsett vem som kör hojen. Det kommer inte funka i Sverige där alla ska dömmas lika.

Två senario vid ägaransvar att tänka på är om du lånar ut din hoj till en polare som kör förfort förbi en fartkamera. Då åker du dit och får dega hastighetsöverträdelsen.
Kör samma person in i en fartkontroll som snuten har satt upp så undrar jag vem är skyldig då till att köra för fort? Du har ju fortfarande ägaransvar av hojen och vad är skillnaden mellan de två fallen rent rättsligt? Ska ägaren staffas i det första fallet men inte det andra?

Kan du som ägare få ditt körkort indraget för att nån annan har kört förfort eller full med din bil/hoj (givetvis påställd, skattad å besiktigad)?

thank u:tummenupp

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Med ditt reg nr kanske:) Du lobbar rätt hårt för ett införande så..

Det "vanliga" buset har inget behov att stjäla en regskylt.

En stulen regskylt anmäls stulen relativt snart. Vilket gör att användaren kör runt på ett stulet fordon.

Mc-förarna som har skapat denna situation är till största delen förare av sportmotorcyklar. Det är förmodligen även till största del dessa som kommer att hitta på åtgärder att komma förbi systemet. Vill dom inte köra runt med stulna regskyltar så kör dom utan. Kör dom med stulna skyltar kommer det visa sig relativt snart inom mc-kretsen vilka dessa personer är, för chansen att dom har stulit skyltarna av någon här på SH är stor!

Kör samma person in i en fartkontroll som snuten har satt upp så undrar jag vem är skyldig då till att köra för fort? Du har ju fortfarande ägaransvar av hojen och vad är skillnaden mellan de två fallen rent rättsligt? Ska ägaren staffas i det första fallet men inte det andra och ska polaren gå fri i första fallet men åka dit i det andra?

Varför skulle det inte gå att införa ägandeansvar på enbart fordon som klassas in under motorcykel? Vi har i dagsläget olika lagkrav.

Lånar du ett fordon och du får p-böter, vem blir krävd på boten?

Vi har redan en viss del ägandeansvar i dagsläget, utan att många vet om det.

Last edited:

RacerRaffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500

En stulen regskylt anmäls stulen relativt snart. Vilket gör att användaren kör runt på ett stulet fordon.

Mc-förarna som har skapat denna situation är till största delen förare av sportmotorcyklar. Det är förmodligen även till största del dessa som kommer att hitta på åtgärder att komma förbi systemet. Vill dom inte köra runt med stulna regskyltar så kör dom utan. Kör dom med stulna skyltar kommer det visa sig relativt snart inom mc-kretsen vilka dessa personer är, för chansen att dom har stulit skyltarna av någon här på SH är stor!

Nu talar du faktiskt i nattmössan, "buset" har faktiskt stort behov av att stjäla regskyltar och detta sker ofta då de vill hålla skyltarna "svala" dvs ej stöldanmälda samtidigt som de ofta inte vill kunna kopplas till det egna fordonet (när det används av de som har sådana)som därför falskskyltas med hjälp av just stulna skyltar.

Kör buset redan ett stulet fordon gör de det med beräkningen att göra det under relativt kort tid, byta fordonet mot ett annat stulet alternativt byta skyltarna:fakta

Jag tror eller rättare sagt är ÖVERTYGAD om att de som kör på sina egna MC inte kommer att knycka andra hojåkares regskyltar rent fysiskt utan istället vid ett införande av ägaransvar använder sig ex vis ditt, Skogös eller vem de nu anser skall få skit för det tilltaget. Samtidigt är ju risken att någon skulle använda sig av mina reg nr om någon fick syn på dem så även av denna anledning är det tryggare att inte använda sina egna reg nr på något fordon man äger själv då ägaransvaret skulle öppna upp oanade "möjligheter" för de som vill göra livet surt för någon fordonsägare och iom detta så uppstår även läget att just gruppen fordonsägare särbehandlas negativt av rättsväsendet.

Edit: Ditt "snack" får mig att minnas en gång när jag som 18åring fick ett brev hem i brevlådan med ett krav på kemtvätt av en "fotgängare" som hävdade att jag vid ett speciellt klockslag och plats skulle ha stänkt ner denna fotgängare, summan var rimlig och brevet var artigt skrivet, problemet var bara att händelsen skulle ha inträffat ca 110mil från mig i en stad jag aldrig varit i och då gjorde jag polisanmälan som resulterade att denna person åkte dit. Vad som hade skett var att en person stått vid en vattenpöl och skrivit upp reg nr på passerande med syftet att lura alla på pengar(såg dock fel på ett så det blev mitt reg nr istället). Om någon redan då gjorde sig ett sådant besvär så kommer det att finnas massor som orkar leta igen ett passande reg nr på nätet. Då fanns det rättssäkerhet men det var ändå mycket besvär för mig pga detta. Med en kamera och ägaransvar så försvinner all rättssäkerhet

Last edited:

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra

Du har inte tänkt på att det finns större kriminella mc gäng som kör med hojar. och hur kommer dessa lösa detta problem?
sedan så finns det redan idag måltavlor eller vad de kallas, ett mc gäng skaffar sig en måltavla som de tecknar sina hojar på. kör som galningar och personen som äger(måltavlan) alla hojarna får hemskickat alla böter, men varken är kreditvärdig eller jobbar vitt.
Finns många som gör på detta vis när det gäller tullarna som finns i sthlm.

Eller en måltavla äger en mc, lånar ut sina plåtar till ett större gäng när det behövs.

Måltavlorna brukar inte ha nån inkomst och tas god hand om av större kriminiella gäng. Vem ska då betala?

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Nu talar du faktiskt i nattmössan, "buset" har faktiskt stort behov av att stjäla regskyltar och detta sker ofta då de vill hålla skyltarna "svala" dvs ej stöldanmälda samtidigt som de ofta inte vill kunna kopplas till det egna fordonet (när det används av de som har sådana)som därför falskskyltas med hjälp av just stulna skyltar.

Kör buset redan ett stulet fordon gör de det med beräkningen att göra det under relativt kort tid, byta fordonet mot ett annat stulet alternativt byta skyltarna:fakta

Vart har du fått detta ifrån?? :va
När det gäller bil har även jag flera incidenter som detta stämmer med.

Jag tror eller rättare sagt är ÖVERTYGAD om att de som kör på sina egna MC inte kommer att knycka andra hojåkares regskyltar rent fysiskt utan istället vid ett införande av ägaransvar använder sig ex vis ditt, Skogös eller vem de nu anser skall få skit för det tilltaget. Samtidigt är ju risken att någon skulle använda sig av mina reg nr om någon fick syn på dem så även av denna anledning är det tryggare att inte använda sina egna reg nr på något fordon man äger själv då ägaransvaret skulle öppna upp oanade "möjligheter" för de som vill göra livet surt för någon fordonsägare och iom detta så uppstår även läget att just gruppen fordonsägare särbehandlas negativt av rättsväsendet.

Så du menar att det inte finns andra sätt att göra livet surt för någon annan i dagsläget? Utan att detta öppnar den möjligheten... :va

Nu är det så att det endast är en liten del mc-kollektivet som känner ett tvång över att hävda sig i trafiken. En stor del av dom befinner sig på detta forumet så jag förväntar mig inte något större gehör här... Tycker det är synd att en lite grupp ska förstöra för en större grupp, utan att den större gruppen gör något åt saken!

Edit: Ditt "snack" får mig att minnas en gång när jag som 18åring fick ett brev hem i brevlådan med ett krav på kemtvätt av en "fotgängare" som hävdade att jag vid ett speciellt klockslag och plats skulle ha stänkt ner denna fotgängare, summan var rimlig och brevet var artigt skrivet, problemet var bara att händelsen skulle ha inträffat ca 110mil från mig i en stad jag aldrig varit i och då gjorde jag polisanmälan som resulterade att denna person åkte dit. Vad som hade skett var att en person stått vid en vattenpöl och skrivit upp reg nr på passerande med syftet att lura alla på pengar(såg dock fel på ett så det blev mitt reg nr istället). Om någon redan då gjorde sig ett sådant besvär så kommer det att finnas massor som orkar leta igen ett passande reg nr på nätet. Då fanns det rättssäkerhet men det var ändå mycket besvär för mig pga detta. Med en kamera och ägaransvar så försvinner all rättssäkerhet

Och hur svårt var det att reda ut den saken då?

Du har inte tänkt på att det finns större kriminella mc gäng som kör med hojar. och hur kommer dessa lösa detta problem?
sedan så finns det redan idag måltavlor eller vad de kallas, ett mc gäng skaffar sig en måltavla som de tecknar sina hojar på. kör som galningar och personen som äger(måltavlan) alla hojarna får hemskickat alla böter, men varken är kreditvärdig eller jobbar vitt.
Finns många som gör på detta vis när det gäller tullarna som finns i sthlm.

Eller en måltavla äger en mc, lånar ut sina plåtar till ett större gäng när det behövs.

Måltavlorna brukar inte ha nån inkomst och tas god hand om av större kriminiella gäng. Vem ska då betala?

Vad är skillnaden mot dagsläget?

Last edited:

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra

Så du menar att det inte finns andra sätt att göra livet surt för någon annan i dagsläget? Utan att detta öppnar den möjligheten... :va

Nu är det så att det endast är en liten del mc-kollektivet som känner ett tvång över att hävda sig i trafiken. En stor del av dom befinner sig på detta forumet så jag förväntar mig inte något större gehör här... Tycker det är synd att en lite grupp ska förstöra för en större grupp, utan att den större gruppen gör något åt saken!

Eftersom frågan ställdes först till dig så tala om det för mig du!!!

RacerRaffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500

Buset som kör bil jobbar på samma sätt som de som kör MC, med skillnaden att intresset för att dölja eget reg nr är större bland bil buset då de ofta använder bilar som "verktyg" vid andra brott.

Vet att du är kreativ på att hitta på saker som gör livet surt för andra, själv vill jag begränsa dessa "möjligheter"

Tror faktiskt inte att det är så många som har det hävdelsebehov du tillskriver vissa av SH-medlemmar utan det är nog bara så att vissa finner nöje i att "retas" med "storebror" som har satt upp tandlösa kameror som de sedan kan fnissa åt när de tänker på den irritation "storebror" lär känna när de ser fotona. Många skiter nog även blankt i kamerorna just därför att de kan göra det och för denna grupp finns det nog inte det minsta hävdelsebehov.

Ang min erfarenhet som 18åring och rättssäkerheten så var det faktiskt en jobbig tid då jag inte kände till hur jag skulle agera då personen stod på sig att det var mitt reg nr som den sett vilket gjorde att jag var tvungen att leta reda på vittnen som vittnade om att jag vid tidpunkten befunnit mig 110mil från platsen samt att fordonet också gjort det, blev besök hos Polisen osv vilket störde mina studier och koncentrationen på dem. Du tycks tro att det är en "baggis" att tvingas bevisa sin oskuld och det kan jag säga dig att där tror du fel då det inte räcker med ditt ord utan du måste plocka fram trovärdiga motbevis, vittnen osv vilket kostar tid och därmed oftast även pengar.

Edit: Glömde även min ena hojs regplåt stals i fjol vintras komplett med skylthållare och belysning, nu finns det en polisanmälan att detta skett så tanken slår mig, kanske är det även en möjlighet att kringgå ett ägaransvar. Det har efter stölden länge stått "skylt stulen" under särskilda upplysningar så kanske innebär även en fingerad stöld av egen regskylt "grus" i maskineriet för "storebror":tummenupp

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
va f_n, kom igen nu!! Vad är NI beredda att göra för att förbättra situationen för mc-kollektivet?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...