Regplåt fram.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Du får väl tacka mig..:rolleyes:

Ne skämt åsido så är det väl VV sätt att försöka bötfälla bort ligisterna..
Och genom detta ochså tro att dödsolyckorna går ner.

Har ju funkat jättebra för alla kriminella mc gäng:gnissla
Har en kul historia ang detta.

Träffade ett par medlemmar ut ett beryktat mc gäng och alla dessa hojar saknade allt vad regplåtar heter och allt annat som vanliga mcfolk åker på böter en ons på sveavägen.:tungan

Jag frågade om dom inte var less på att hela tiden bli stoppade för detta.
Killen svarade: vadå stoppade ? dom vågar inte stoppa oss,enda gången dom vågar sig på att stoppa oss är om piketen är med.
Hur ska dom bötfälla bort beteenden undrar jag ?
Ingen regplåt i världen skulle ändra ovanstående gängs inställning el någon annans heller.
Man angriper problemet från fel håll tycker jag.
I alla fall om man vill få ner dödsolyckorna, vill man se till att VV plånis blir så fet som möjligt så ja då är det ett bra sätt men det kommer inte påverka folks attityd el att dödsolyckorna går ner..

Men en kille som har huvudet med sig i alla fall i stockholms mc värld är kjelle.
Han har fattat en sak som ingen annan myndighetsperson förstått sig på.
Påverka genom att medverka och vara synlig i city.:tummenupp
Hehe, du har nog rätt i att det inte finns något att göra.
Eftersom jag är en feg looser så kommer jag antagligen att stå där med min skylt frampå mc.

Men på fredagarna, efter ett par bira i bastun, då jävlar blir jag stor och stark och nästan lite farlig igen, åtminstone ett par timmar.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...2007 dog 60 människor på hoj, ca 80% (minns inte den exakta siffran, Jesper hjälp mig här?) var inte "Riktiga motorcyklister"
...
Människor, framförallt unga människor kommer att köra ihjäl sig, oavsett vilka nya lagar och regler som hittas på, så länge det är tufft att ha en "Live hard, die young" attityd. Enda sättet att ändra detta är att ändra gruppens attityd...

Mina 2 cents

Vägtrafikinspektionen, hade uppe på OECD konferensen om MC att man så runt 87% av alla dödsolyckor med MC hade någon typ av (trafik) kriminalitet - alkohol, droger, icke körkort, f. hög hastighet, mm.. Jag hoppas att detta studie offentliggörs.

Nu är det så att SMC konsekvent refererar till MC-OLA´s konklusioner. Och det görs även om SMC inte är överens i alla sammanställningar. T. ex. saknas att man samkör f. ex. alkohol med icke ägare - för att ge ett intryck av hur många döda, som inte är vanliga motorcyklister! Tyvärr är det sannolikt så att en del av dom alkohol/drog relaterade olyckor är tjuvar, pundare som aldrig åkt MC tidigare - men som har stulit en MC på fyllan!

Den regionale MC-OLA i Stockholm som håller på att avsluttas, och i gruppen så man bl. a att 43% av dom avlidna hade haft nått ingrep i körkort behörigheten!

Även olyckor som går på "Vägens beskaffenhet" kan ifrågasättas, ganska enkelt grundat att MC perspektiv/kunskap kanske saknas hos den som skrev rapporten av den enstaka olycka. Och därför saknas någon information kanske i det vidare djubstudie arbeta!
Vi vett från flera internationella studier om singelolyckor att annat kan ha föranledigat olyckan. Ex. en bil gener i i en kurva - den motkörande MC vinglar sedan av och dör. Bilisten så inte vad som hände - inga vittnen. Men, det räknas som en singelolycka - och kanske statistikken påpekar att motorcyklisten gick grundet för hög hastighet.

SMC har som mål att alla åsikter är baserad på sund fornuft, och med forskning som underlag. Jag är lite förvånad över att motorcyklisterna inte diskuterar prioritets punkterna från OECD konferensen, som är den viktigsta konferens för MC som någonsin varit - Länk till prioriteterna

Och ja det är forskning som pågår omklring effekten av SMCs sporthojskurser - första delen av studien finns här och den påvisar en vis trafiksäkerhets effekt eftersom flera numera endast kör bana! Sista delen vart samband med fortbildning och olyckor undersöks förväntas klart årsskiftet 2009/2010.

Hastighets skillnaden mellan bil och MC har SMC och VV Konsult mätt 2007 på typiska MC vägar. Rapporten finns här
Det mest intressante här är att beteende bil/MC har en liten extrem grupp som står för dom största hastighets överträdelser. Tveklöst är det här vi hittar sporthojs olyckorna med dödligt resultat.
En uppfölgning från 2008 kommer under våren.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Svänger du vänster har du fullt ansvar, oavsett hur fort ett möte kör!!!
Kan du inte göra den bedömningen ska du köra rakt fram och vända vid lämpligt tillfälle, det står för fan i körskoleboken.

Visst gör det, men allt annat som står i samma bok då?
DU SKA KUNNA STANNA FÖR VARJE HINDER DU KAN FÖRUTSE!
DU SKA KUNNA STANNA PÅ DEN STRÄCKA DU KAN ÖVERBLICKA!
DU SKA ANPASSA HASTIGHETEN EFTER RÅDANDE OMGIVNING!
DET ÄR EJ LAGLIGT ATT ÖVERTRÄDA HÖGSTA GÄLLANDE HASTIGHET!

Det är lätt att påpeka andras brister, men att se till hur ens egna körsätt påverar andras bedömningsförmåga samt trafiksituation är något många blundar för!

Sen kan man med r******t räkna ut att dom flesta bilister tror vi är moppar, och det gör att du och jag får ta ansvaret för situationen om vi ska komma hem. Ett litet tips som jag kör efter är att alltid utgå från att alla bilister försöker ha ihjäl mig med flit!

Fredrik

Det är inget som dom flesta bilister tror, men det är bra att motorcyklisterna tror detta och kör efter den tron!

Ignorelistan rockar..:tummenupp

Att man är ute och åker med regeln att alla bilister är ute efter att ta död på en är en bra regel..

Det är ett bra risktänkande! :tummenupp

Tyvärr verkar det vara fler motorcyklister som tänker att ökar jag hastigheten så kör jag ifrån faran......

Last edited:

Nicotin

Guest
Visst gör det, men allt annat som står i samma bok då?
DU SKA KUNNA STANNA FÖR VARJE HINDER DU KAN FÖRUTSE!
DU SKA KUNNA STANNA PÅ DEN STRÄCKA DU KAN ÖVERBLICKA!
DU SKA ANPASSA HASTIGHETEN EFTER RÅDANDE OMGIVNING!
DET ÄR EJ LAGLIGT ATT ÖVERTRÄDA HÖGSTA GÄLLANDE HASTIGHET!

Det är lätt att påpeka andras brister, men att se till hur ens egna körsätt påverar andras bedömningsförmåga samt trafiksituation är något många blundar för!

Det är inget som dom flesta bilister tror, men det är bra att motorcyklisterna tror detta och kör efter den tron!

Hahahaha du verkar ju ha stenkoll på hur bilisterna tänker och fungerar:rolleyes:

Jag e nyfiken på hur du vet hur " dom flesta bilister tänker " ??

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
det var väl ngn ovan som har påstått att genom att ha en regplåt fram plus en massa annan övervakande utrustning så skulle antalet dödsolyckor gå ner..:rolleyes:

Så om dessa påhitt skulle rädda endast 1 liv per år, så är inte du villig att göra en uppoffring?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
regplåt fram för att man ska kunna fastna på kamerorna?

På dom roliga vägarna finns ju inga kameror :confused:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
...På dom roliga vägarna finns ju inga kameror :confused:

Exact - inte än!!!
Och det är här hela essensen är, om man tänker ett eller två steg vidara..

Finns endast ett sätt att unvika allt med reg.skylt fram, transponders kopplad med trafikförsäkring etc., och det är att åka med lagom vett och etikett - gassa på rätt ställen.. och inte synas i photoboxen.

Pysch är inte fullkomligt fel ute.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
regplåt fram för att man ska kunna fastna på kamerorna?

På dom roliga vägarna finns ju inga kameror :confused:

För att du ska sänka hastigheten...inte för att dom ska ha en adress att skicka idolfotot till!

Hur kommer det sig att motorcyklister anser att främre regskylt på bilen är okej, men inte på hojen? I mina ögon verkar det som om största anledningen är för utseendets skull, att det skulle ta bort en del av tuffheten. JA! många tycker att det är tufft att köra hoj, även jag till viss del...

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Hur kommer det sig att motorcyklister anser att främre regskylt på bilen är okej, men inte på hojen? I mina ögon verkar det som om största anledningen är för utseendets skull, att det skulle ta bort en del av tuffheten. JA! många tycker att det är tufft att köra hoj, även jag till viss del...

Japp - det ser fruktansvärt tömtigt ut - så enkelt är det!

Att det sedan koster en mindre förmögenhet, i mitt fall att sku få bygga på flera hojer - är jag inte sugen på..
Gissar på en genomsnittkostand på 1.500 kr per MC, och med 300.000 MCs i trafik är det 450 miljoner kroner.

Sen vore det ju enklare att vända på fotostudien och fota bak ifrån som man gör i England. Ägeransvar då? Vist, men då ska det vara samma för alla trafikanter - och då ska firmabilar, taxi och dylikt inte släppa fri som dom gör idag..

Jag är själv väldigt mån om hur mina hojer ser ut. En annan vanlig misuppfattning är miniskylt. Hojen blir ju mycket elegantera med mindra reg-plåt. Fast flera tror att man kan gömma sig för polisen - och där tror dom sannolikt fel.. Fast vi kan glädja oss över att standrad plåten faktisk är ganska liten - kolla på f. ex. Tyskland.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
För att du ska sänka hastigheten...inte för att dom ska ha en adress att skicka idolfotot till!

Tja då tar vi ditt eget resonemang ett par rundor och spottar ut följande.
du har själv sagt att Nej regplåt fram tillför ingenting ! om man inte kombinerar det med ägaransvar.
så varför skall vi då ha regplåt ? för ägaransvar vill vi ju definitivt inte ha.
så nu har du ju besvarat din egna fråga.

så nu kan du dra detta ett varv till så vi alla förstår att du minsan inte kan tänka dig en regplåt fram utan ägaransvar.
mig har du inte vunnit över med ditt skrivande, bara förstärkt min syn på att den som ivrar för regplåt fram inte har tänkt igenom alltihop runtomkring.
Den räddar inte liv så varför då inte satsa på saker som räddar liv.
Det är min ståndpunkt.

Det är ju skillnad på bil och mc, men du kanske brukar köra omkring med hjälm även i bilen. det vore lite roligt om vv skulle lagstifta om det.

För övrigt anser jag du är ett troll men när du gör ett sådant öppet mål på dig själv så kan man ju inte låta bli att svara.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Tja då tar vi ditt eget resonemang ett par rundor och spottar ut följande.
du har själv sagt att Nej regplåt fram tillför ingenting ! om man inte kombinerar det med ägaransvar.
så varför skall vi då ha regplåt ? för ägaransvar vill vi ju definitivt inte ha.
så nu har du ju besvarat din egna fråga.

så nu kan du dra detta ett varv till så vi alla förstår att du minsan inte kan tänka dig en regplåt fram utan ägaransvar.

Jag skulle kunna tänka mig att ha ägandeansvar!
Jag skulle kunna tänka mig att ha en främre regskylt!
Jag ser ingen nytta med en främre regskylt UTAN ägandeansvar!

Vart ville du komma med ditt inlägg?

mig har du inte vunnit över med ditt skrivande
:D :D :D

bara förstärkt min syn på att den som ivrar för regplåt fram inte har tänkt igenom alltihop runtomkring.
Den räddar inte liv så varför då inte satsa på saker som räddar liv.
Det är min ståndpunkt.

Det är ju skillnad på bil och mc, men du kanske brukar köra omkring med hjälm även i bilen. det vore lite roligt om vv skulle lagstifta om det.

För övrigt anser jag du är ett troll men när du gör ett sådant öppet mål på dig själv så kan man ju inte låta bli att svara.

Vad är det för skillnad på bil & mc? FÖRKLARA.

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag orkar inte, flytta till Kina/Nordkorea eller någon annan totalitär stat och njut av att vara kontrollerad.
Och håll dig i Gbg så kan vi ha övriga landet för oss själva...

Fredrik:pannkyss

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
detta måste vara det enda landet i världen där fortkörare betraktas som värre lagbrytare än pedofiler. Dom måste snart skicka snut ledningen på prioriterings kurs. det tar 20min eller mer för dom att komma på inbrott eller personrån men om nån fruktad outlaw på en sporthoj har för liten reg. plåt så kommer halva styrkan på under minuten.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Jag skulle kunna tänka mig att ha ägandeansvar!
Jag skulle kunna tänka mig att ha en främre regskylt!
Jag ser ingen nytta med en främre regskylt UTAN ägandeansvar!

Vart ville du komma med ditt inlägg?

:D :D :D

Vad är det för skillnad på bil & mc? FÖRKLARA.

vart jag ville komma med mitt inlägg var helt eneklt att dina frågor inte är relevanta för vi har varit runt busken 5 varv redan ochj svaren är avhandlade.
du vägrar ta till dig av någonting som sägs. och kommer med befängdheter som svar såfort någon överhuvudtaget nämner en verklighet som inte passar in i din värld som förövrigt mest verkar vara ren fantasi.
kort sagt troll.

vad är det för skillnad på bil och mc ? hmm ja vi börjar med att du lämnar in dina körkort då du inte förstår de stora vesäntliga skillnaderna.
om vi tar de två renodlade ytterligheterna och skippar tre och fyrhjuliga fordon som brukar räknas till mc.

1) styrning sker i huvudsak på en bil genom att man vrider på platta däck och därigenom ändrar riktning emedan den på en motorcykel i huvudsak sker genom att man lutar motorcykeln och därmed får två olika radier på det som ligger an mot vägen.
Därmed "äter" sig en motorcykel igenom en kurva, därav U profilen på mcdäck , givetvis finns det ett mått av att vrida på styret med i det hela men i hasstighet så är det i huvudsak detta som utverkar en sväng, lägg till att för att motverka centrifugalkraften som uppstår så lutar vi cykeln tills en tillfredställande jämnvikt mellan att falla att svänga och att fortsätta i tangentens riktgning infinner sig.

2 punkt 1 ger ett smidig och rörligt fordon.

3 skillnad vi har två hjul med en enormt mycket mindre anläggningsyta än vad en normal bil har.

4 en motorcykel är oftast bra mycket mindre och väger mindre än en bil.

5 en motorcyklist befinner sig oftast på sitt fordon emedan en bilist befinner sig i sitt fordon.

6 lastkapaciteten skiljer sig oftast markant mellan de olika fordonen.

7 antalet passagerar brukar normalt sett vara möjligt med fler i en bil än en mc.

8 det finns massor med fler skillnader men dessa i sig skapar en enorm skillnad i fordonets hantering och krav på vägmiljö.

Längstgående linjer i vägen är ett sådant exempel som jag är övertygad kostade en jag nog skulle vilja kalla vän livet i år, jag testade min thes och höll själv på att dra av i samma kurva när jag provocerade fram vad jag trodde hade hänt, och då var jag ändå beredd på det.

ytterliggare en olycka som inte finns med i din 7% eller vad det var.
så det där tror jag inte ett skit på.

nej fram för sunt bondförnuft (som att veta skillnaden på bil o mc).
o mindre paragrafryttare, fram för mer kunskap och mindre fan vad tufft attityd och fram för mer mänsklighet och mindre byråkrati.

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag orkar inte, flytta till Kina/Nordkorea eller någon annan totalitär stat och njut av att vara kontrollerad.
Och håll dig i Gbg så kan vi ha övriga landet för oss själva...

Fredrik:pannkyss
Och där tog dina argument tvärslut.

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Bil har fyra hjul och framförs ev ett pucko (enligt avrundningsreglerna )
Mc har oftast två hjul och framförs av en levnadsglad optimist

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
vad är det för skillnad på bil och mc ? + en massa orelevant dravel

Sir väs. Fattar du inte att det är skyltframfrågan det handlar om?
Vad är det för skillnad mellan bil och mc när det gäller skyltframfrågan?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
..
8 det finns massor med fler skillnader men dessa i sig skapar en enorm skillnad i fordonets hantering och krav på vägmiljö.

Längstgående linjer i vägen är ett sådant exempel som jag är övertygad kostade en jag nog skulle vilja kalla vän livet i år, jag testade min thes och höll själv på att dra av i samma kurva när jag provocerade fram vad jag trodde hade hänt, och då var jag ändå beredd på det.

ytterliggare en olycka som inte finns med i din 7% eller vad det var.
så det där tror jag inte ett skit på.

8. Fullkomligt korrekt - därför har SMC och övriga kollegor i EU bl. a jobbat fram detta dokument

Längsgående räfflor - hör jag mycket gärna mera om - för det kommer man att testa på flera MC vägar 2009 (och det är inte SMC som har önskad detta)

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Sir väs. Fattar du inte att det är skyltframfrågan det handlar om?
Vad är det för skillnad mellan bil och mc när det gäller skyltframfrågan?

Tyvärr verkar det som om många trafikanter eller jag menade användare på SH inte kan läsa, tänka och skapa sig en korrekt uppfattning... :rolleyes:

Nicotin

Guest
Tyvärr verkar det som om många trafikanter eller jag menade användare på SH inte kan läsa, tänka och skapa sig en korrekt uppfattning... :rolleyes:

äntligen är du helt rätt ute..

jag har inte fattat ett jota av ditt dravel som du kört i många dygn nu.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy