Regplåt fram.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det är bra Pysch.
Jag gillar ditt sätt att diskutera.
Tycker du är saklig.

Gå inte på för hårt bara, då kommer förmodligen tråden stängas och du kanske bannas.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Ett sätt att lösa problematiken med att identifiera föraren är att lagstifta att alla hjälmar måste ha ett unikt nummer som syns både fram och bak, så som på polisernas kravallhjälmar.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett sätt att lösa problematiken med att identifiera föraren är att lagstifta att alla hjälmar måste ha ett unikt nummer som syns både fram och bak, så som på polisernas kravallhjälmar.

Det identifierar inte föraren, bara vems hjälmen är.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Varför ska man jämföra med andra?
Det ska alltid bortförklaras och hävdas att andra är ju värre, det bevisar bara hur långt den personliga mognaden har kommit!

Var 5:e motorcyklist som omkommer har alkohol i blodet! Bortförklara det inte, GÖR NÅTT ÅT DET ISTÄLLET!

Min poäng är att av dessa 20% som förolyckats under påverkan från droger är det en försvinnande liten del påverkbara motorcyklister och DÄRFÖR skall vi satsa på andra åtgärder där vi tror oss nå bättre resultat, till dessa åtgärder hör inte heller regskylt fram:tungan

Jag har pysslat med MC-utbildning i väldigt många år så jag anser att jag redan gör "något" :pannkyss

Att få bort"kriminellas" hojåkande och andra missbrukare är inte min uppgift och det kan inte heller vara det då jag inte ens känner någon som jag i mina vildaste fantasier skulle misstänka för att sätta sig i en sådan situation. Inom gruppen "riktiga motorcyklister" hävdar jag att det inte finns någon acceptans för att köra drogpåverkad så därför känns en riktning mot detta problem mot denna målgrupp irrelevant.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är bra Pysch.
Jag gillar ditt sätt att diskutera.
Tycker du är saklig.

Gå inte på för hårt bara, då kommer förmodligen tråden stängas och du kanske bannas.

Tack...

Tyvärr är det många av dom som inte förstår bättre i trafiken som svarar på detta forum...

Men ezzo gillar jag för hans kunskap. Kunskap får man när man har ett intresse.
 

Nicotin

Guest
Tack...

Tyvärr är det många av dom som inte förstår bättre i trafiken som svarar på detta forum...

skulle tro att allas verklighet och hur dom upplever saker och vad som skulle förändras skiljer sig markant.

jag anser att hur jag kör kommer inte påverkas av regplåtar och ID chip osv..
det skulle vara det första jag skulle plocka bort om det kom chip och annan övervakande utrustning i mitt liv.

det är också svårt att förstå när många kör " störst går först attityden " med bil..
Och svårt att förändra..
Beteenden är bland det svåraste att förändra.
Och inget man kan bötfälla bort..
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Min poäng är att av dessa 20% som förolyckats under påverkan från droger är det en försvinnande liten del påverkbara motorcyklister och DÄRFÖR skall vi satsa på andra åtgärder där vi tror oss nå bättre resultat, till dessa åtgärder hör inte heller regskylt fram:tungan

20% är alkohol/drogrelaterade men enligt dig försumbara...

7% var berodde på brister i vägbanan, detta är något som det gapas mycket om. Men statistiken visa att det inte är ett större problem...

Och om bara 7% beror på vägbanan, så borde 93% ligga på föraren?
(även andra trafikanter spelar roll, förstå hur jag menar)


Jag har pysslat med MC-utbildning i väldigt många år så jag anser att jag redan gör "något" :pannkyss

Att få bort"kriminellas" hojåkande och andra missbrukare är inte min uppgift och det kan inte heller vara det då jag inte ens känner någon som jag i mina vildaste fantasier skulle misstänka för att sätta sig i en sådan situation. Inom gruppen "riktiga motorcyklister" hävdar jag att det inte finns någon acceptans för att köra drogpåverkad så därför känns en riktning mot detta problem mot denna målgrupp irrelevant.

Vad jobbar du med för mc-utbildning?

Med andra ord menar du att du har gjort din del och att samhället får agera istället?

jag anser att hur jag kör kommer inte påverkas av regplåtar och ID chip osv..
det skulle vara det första jag skulle plocka bort om det kom chip och annan övervakande utrustning i mitt liv.

Det är den här inställningen som ska bort från vägarna!
Det är den här inställningen som gör att diskussionen finns!
Det är den här inställningen som bevisar att vissa mc-förare inte är tillräckligt mogna att framför ett fordon i trafik!
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men det är ju klart att det kommer att bli förbjudet att köra med någon annans hjälm eller falskhjälmat.

Förstår att du försöker vara rolig, men det hjälper inte ens att du sätter fast ditt körkort på kåpglaset. Ett dolt ansikte är ett dolt ansikte, och kan bara lösas med ägandeansvar!
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
20% är alkohol/drogrelaterade men enligt dig försumbara...

7% var berodde på brister i vägbanan, detta är något som det gapas mycket om. Men statistiken visa att det inte är ett större problem...

Och om bara 7% beror på vägbanan, så borde 93% ligga på föraren?
(även andra trafikanter spelar roll, förstå hur jag menar)QUOTE]

Dessa 20% åligger i huvudsak statligt avlönad personal att förhindra att de kör motorcykel drogpåverkade. Och jag avfärdar inte problemet i sig utan hävdar att regskylt fram mm inte löser det och jag vet inte annat än att det är en polisiär fråga som borde prioriteras. Och jag har personligen drabbats av brister i vägarnas beskaffenhet väldigt många gånger och ser därför detta problem som betydligt viktigare då det drabbar "oskyldiga" samtidigt som det är så uppenbart mycket enklare att åtgärda bara VV-folket börjar begripa problemen.

Att 7% kunnat bevisas bero på brister hos själva vägen är faktiskt något som väghållaren mycket enkelt kunnat undvika genom att sköta sitt arbete på det sätt de anställts för att sköta det. Jag anser att vägarnas skick ÄR något som väghållaren måste anses vara ansvarig för, att folk som färdas på och kring dem påverkade av droger är däremot ett väldigt mycket mer komplext problem där jag faktiskt inte tror att det någonsin kommer att bli möjligt att reducera % andelen utan den lär öka i takt med att övriga trafikanter sköter sig bättre.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Ärligt talat så bryr jag mig inte om det skulle bli regplåt fram på mc och ägaransvar.
Då skulle det väl få vara så då.
Who cares?

Bara rätta in sig i ledet och inte låna ut fordonen till någon som inte kan ta sitt ansvar.
Jag har ju redan plåt både bak och fram på bilen tex.

Att tuffingarna kommer åka ändå fattar ju alla. Men ägaransvar är kanske en åtgärd som hindrar många från att ta steget till att bli riktiga Outlaws och då blir ju klicken kanske ännu mindre och lättare att identifiera.
Kanske ägaransvar är rätt väg ändå.

Hur ser det ut i länder som har ägaransvar? Fungerar det där?
 

Nicotin

Guest
20% är alkohol/drogrelaterade men enligt dig försumbara...

7% var berodde på brister i vägbanan, detta är något som det gapas mycket om. Men statistiken visa att det inte är ett större problem...

Och om bara 7% beror på vägbanan, så borde 93% ligga på föraren?
(även andra trafikanter spelar roll, förstå hur jag menar)




Vad jobbar du med för mc-utbildning?

Med andra ord menar du att du har gjort din del och att samhället får agera istället?



Det är den här inställningen som ska bort från vägarna!
Det är den här inställningen som gör att diskussionen finns!
Det är den här inställningen som bevisar att vissa mc-förare inte är tillräckligt mogna att framför ett fordon i trafik!

Du måste ju sakna ett par säkringar i proppskåpet..

Jag skrev att all övervakningsutrustning är det första som skulle plockas bort då jag avskyr allt som invaderar mitt privatliv..hur jag kör hoj och hur jag uppför mig i trafiken har du inte den blekaste aning om.

Läs om OCH LÄS RÄTT.
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Va fan om 80% av dom som omkom i trafiken va nyktra
och 20% onyktra då är det ju bara att börja dricka
det är ju 5ggr farligare att vara nykter skål nu skall jag hem
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Men hur ska man ta itu med killarna som förlorar sina vänner i olyckor men fortfarande väljer att köra utan regskylt samt köra ifrån polisen?

Skjut mig! :hej

Alla hanterar vi sorg på olika sätt. Jag är glad att du för din skull kommit till insikt i livet och nu lägger ner din själ i att rädda liv, inse dock att alla är olika och om du verkligen vill rädda liv så glöm hela grejen med regplåtar över huvud taget.

Få mig att gå en kurs alternativt hota med stryk om jag fortsätter köra som jag gör. Klart jag saknar min vän men inte blir jag lyckligare för att jag slutar köra på mitt sätt. Enda anledningen till att jag skulle ändra mitt körsätt är isf med tanke på mina anhöriga, men samtidigt anser jag mig inte vara en idiot i trafiken, tycker bara inte det är roligt att köra i 70 km/h på en 70-väg, precis som så många andra som dagligen tänker på sina anhöriga då dom är ute och kör fort.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Var 5:e motorcyklist som omkommer har alkohol i blodet! Bortförklara det inte, GÖR NÅTT ÅT DET ISTÄLLET!

27% av de omkomna hade lånat eller stulit hojen. 17% hade oklara ägareförhållanden

Tänk nu också på att 4hjulingar, crossar, minimotos, trimmade mopeder mm räknas in i dessa olyckor.
Var på flera av olyckorna är pundare mm. som snott en hoj...
Så att påstå att var 5e motorcyklist som omkom 00-03 är att förvrida statistik.

Regplåt fram med ägaransvar kommer få lägre hastigheter vid kameror... Men hur många dödsolyckor har vi där???
Fler kameror då? Eller??

Såg förövrigt på tv här om kvällen. Där kritiserade de polisen jobb med blåskontroller... Polisen valde att ha blåskontroller på tider då få åkte fast. Orsak..En person som åker dit i blåskontroll tar upp mycket resurser.... Vilket medför att man inte kunde köra blåskontroller på "onyktra tider" För att komma upp i förutbestämt antal blås så valde man altså att lägga kontrollen i Vaxholm kl 13:00 en onsdag... eller nått sånt...


SMC började för flera år sedan jobba för att nå ut till kleti och smeti. dvs busåkarna. På uppdrag från sveriges riksdag/regering.
Vi har sedan dess utbildat mc-förare på diverse SMC-kurser.
På kurserna lär vi ut körteknik.. Men bättre körteknik medför inte mindre risk för olyckor på gatan. Förare har en stor tendens att ta ut den ökade kunskapen och den ökade marginalen de fått genom sin färdighetsträning genom att höja hastigheten.
Vi måste alltså i SMC göra något mer än att ge färdighetsträning.. Och det gör vi. Det vi hela tiden jobbar med i bakgrunden i våra utbildningar. Någon som ska genomsyra allt vi gör på kurserna... Det är RISKMEDVETENHET.
Det är där vi gör förändringar... Det är inte lätt..Det är en process att få folk att tänka i nya banor....
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Tack...


Tyvärr är det många av dom som inte förstår bättre i trafiken som svarar på detta forum...

Men ezzo gillar jag för hans kunskap. Kunskap får man när man har ett intresse.
Det låter mycket när vissa skriker.. Lätt att sitta på ett forum dessutom och säga att "Då kör jag ifrån snuten" och liknande.
De flesta som går ut med den attityden har inte kunnskapen att köra ifrån polisen om det inte är på motorväg. Många av dem skulle förmodligen klota när de försökte.
Finns ju ett bra ex Från Järna nu i sommar.*
En ung kille med nytaget körkort. Killen har plockat bort skylten och närmar sig en poliskontroll. Han försöker köra ifrån polisen och blir inblandad i en olycka som kostar honom livet.
Regplåt och ägaransvar kommer att medföra mer såna olyckor. DET är inte lösningen på problemet.. Som Jesper skriver.. kolla in CANADA. (kände inte till det innan han skrev det)

Delar vissa delar av ditt tyckande.. Men jag finner inte det som en lösning.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
SMC började för flera år sedan jobba för att nå ut till kleti och smeti. dvs busåkarna. På uppdrag från sveriges riksdag/regering.
Vi har sedan dess utbildat mc-förare på diverse SMC-kurser.
På kurserna lär vi ut körteknik.. Men bättre körteknik medför inte mindre risk för olyckor på gatan. Förare har en stor tendens att ta ut den ökade kunskapen och den ökade marginalen de fått genom sin färdighetsträning genom att höja hastigheten.
Vi måste alltså i SMC göra något mer än att ge färdighetsträning.. Och det gör vi. Det vi hela tiden jobbar med i bakgrunden i våra utbildningar. Någon som ska genomsyra allt vi gör på kurserna... Det är RISKMEDVETENHET.
Det är där vi gör förändringar... Det är inte lätt..Det är en process att få folk att tänka i nya banor....

Nu kommer jag off-topic igen men..

Det är dessa åtgärder som jag tror är vad som krävs och då i större omfattning än vad som sker idag. Min uppfattning ang att de som går SMC-kurser " tar ut detta i ökad hastighet" som så många tror stämmer inte med mina erfarenheter, kanske kör vissa fortare men de gör det med en större marginal då deras kompetens att framföra MC ökat och iom detta slipper vi förlora dem i de för vanliga "inte klara svängen" olyckorna.

Man måste vara medveten om att många av de individer som vill köra sporthoj har ett risk betéende som de ofta praktiserar på fler sätt än när de kör MC, detta är då starkt kopplat till personlighetstypen (ja jag har sett dem alla). Det bästa man kan göra enligt min mening är att rusta dem på bästa sätt innan de utforskar gränserna själva så de redan har lärt sig var de ligger innan de missbedömmer dem( att ändra deras personlighetstyp är nästan omöjligt). Själv är jag värsta "predikanten" men jag inser samtidigt att vissa kommer att köra farligt fort, konsten är att få dem att göra det där det är minst farligt. Precis som du skriver handlar det om riskmedvetenhet och där görs ett stort arbete av SMC men det kunde vara mycket större om samhället begrep nyttan.

Sedan finns det en mängd hojåkare som har stora brister när det gäller körtekniken och dessa är riktigt farliga, denna grupp brukar sällan köra speciellt fort men när de gasar lite över sin "vanliga" fart brukar det ibland sluta i grillen på mötande eller i diket. Alla hojåkare behöver träna körteknik regelbundet och här har SMC en fantastiskt stor betydelse för att se till att hitta dessa "dåliga" hojåkare och kanske samla ihop dem för någon form av vidareutbildning.
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag tillhör buset, för att tala klarspråk, saker som inskränker min frihet och inkräktar på min integritet är i min värld dåligt. Hellre fria en gång för mycket än att fälla en oskyldig, så känner jag.
Information och utbildning, ta tex vad Kjecop har gjort för trafikbilden i centrala Sthlm...
Ingen gillar att gå på begravning eller besöka sjukhus, jag har gjort båda, men jag åker fortfarande hoj men försöker ta till mig av andras misstag.
Om det blir föraransvar på hastighet så är det upp till dig att bevisa att du är oskyldig, kan bli svårt, men om det blir så kan jag kanske rekommendera Pysch att noga logga sin tillvaro....:D
Mitt regnummer kommer iaf bli sällsynt ute i trafiken, och säkert flera andras...
Sen kan jag hålla med flera åsikter, vi vill ha en säkrare miljö, men den skapas i första hand bakom styret, inte av avåkningszoner på allmänna vägar.
Tokgasar gör man på bana, men det går ganska undan på vanliga vägar, både med bil och med hoj.
Vi behöver inte fler pålagor och kontroll över vad vi gör och när vi gör det!:pannkyss

Fredrik:huvet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Storbritannien har satsat hårt på kameraövervakning, med ägaransvar. Det som har hänt är att dödstalen har ökat. Nu hittar jag inga nyare siffror men till exempel 2003 dog nästan 700 motorcyklister, vilket är 14% fler än 2002. Mellan 2000-2006 ökade dödstalet på hoj med 30% men från 2004 har det sjunkit igen, men det går upp och ner precis som i Sverige

Resultatet av ägaransvar är enligt många experter att focus hamnar på plåtpoliser. Då sparas det på riktiga poliser istället vilket innebär att förare som kör vårdslöst och/eller alkohol/drogpåverkad vet att dom kommer undan med det...och olyckorna ökar...


Låter bekant va?

Racerraffe är inne på en intressant grej nämligen beteckningen "Riktiga motorcyklister" En riktig motorcyklist har körkort, skyddskläder, kör inte drogpåverkad och kör inte mycket över hastighetsgränserna, han/hon kör dessutom på sin egen hoj.

2007 dog 60 människor på hoj, ca 80% (minns inte den exakta siffran, Jesper hjälp mig här?) var inte "Riktiga motorcyklister"

Vi har lagar, vi har trafikregler, vi har försäkringar och utbildningar. Om 80% av de som kör ihjäl sig redan bryter mot dessa lagar och regler, vad skall vi hitta på för att hindra folk som kör ihjäl sig att bryta mot dessa lagar, skapa ännu fler lagar som dessa människor kan bryta ännu mera mot?

Det enda som händer är ju att vi som försöker vara riskmedvetna och hyfsat laglydiga får ännu större problem med att vara just detta. Förutom att vi givetvis får pröjsa ännu mer pengar och får ännu mindre frihet i att göra det vi tycker är roligt...

Fler regler och lagar löser inga problem, pekpinnar funkar inte, propaganda och skrämselkampanjer hjälper inte... Vad är det som hjälper då?

Tja, personligen tror jag bara på två saker. Dels att utbilda i risktänk, vilket vi redan gör. Det andra är att använda grupptryck. Det är det absolut starkaste medlet vi har. Om jag är rökare och börjar på ett nytt jobb där alla anser att det är supertöntigt att röka. Märk väl, ingen som försöker skrämma mig att rökning är farligt, eller visar bilder på obducerade rökarlungor, bara att det är töntigt att röka. Ingen tjej vill prata med mig på firmafesten, ingen av grabbarna vill att "supertönten" skall följa med och bowla...
Jag skulle antagligen sluta ganska omgående. Alla unga och lättpåverkade människor som börjar på företaget skulle inte ens fundera på att börja röka...

Grupptrycket styr hur vi klär oss, vilka vi vill se upp till, hur vi beter oss och vilka attityder vi har till vissa saker...
Ett bra exempel på detta är att det anses tufft i Sverige att använda skyddskläder, vi tittar ner på folk som kör i träskor och shorts... Därför är det väldigt vanligt att vi använder skyddskläder.
Många, väldigt många, framförallt här på SH, och framförallt yngre förmågor, ser upp till "Spökrajder" och liknande, det är tufft med en riskabel trafikattityd.
Människor, framförallt unga människor kommer att köra ihjäl sig, oavsett vilka nya lagar och regler som hittas på, så länge det är tufft att ha en "Live hard, die young" attityd. Enda sättet att ändra detta är att ändra gruppens attityd...

Mina 2 cents
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dessa 20% åligger i huvudsak statligt avlönad personal att förhindra att de kör motorcykel drogpåverkade. Och jag avfärdar inte problemet i sig utan hävdar att regskylt fram mm inte löser det och jag vet inte annat än att det är en polisiär fråga som borde prioriteras. Och jag har personligen drabbats av brister i vägarnas beskaffenhet väldigt många gånger och ser därför detta problem som betydligt viktigare då det drabbar "oskyldiga" samtidigt som det är så uppenbart mycket enklare att åtgärda bara VV-folket börjar begripa problemen.

Med andra ord anser du inte att det är en polisiär fråga med fartsyndare?


Att 7% kunnat bevisas bero på brister hos själva vägen är faktiskt något som väghållaren mycket enkelt kunnat undvika genom att sköta sitt arbete på det sätt de anställts för att sköta det. Jag anser att vägarnas skick ÄR något som väghållaren måste anses vara ansvarig för, att folk som färdas på och kring dem påverkade av droger är däremot ett väldigt mycket mer komplext problem där jag faktiskt inte tror att det någonsin kommer att bli möjligt att reducera % andelen utan den lär öka i takt med att övriga trafikanter sköter sig bättre.[/QUOTE]

Så här ser bristerna på vägen ut:
Spårbildning = 5
Grop = 2
Rullgrus = 1
Annat? = 1
Övrigt? = 1

Hur många av dessa 7% höll för hög hastighet med tanke på hur statistiken över hastigheten ser ut på antalet dödsolyckor?
5% med 10-30km/h över gällande hastighet
41% över 30km/h över gällande hastighet
18% okänd hastighet
----------------------------------------------------------------------

Jag håller med i väldigt mycket du skriver, även om jag kanske inte visar det.
Det är väldigt lätt att skriva ner en mening bara för att man har läst andra skriva det! Vara tuff på ett forum, samt ha inställningen "sköt dig själv & skit i andra" är för mig lika med betydelselös, vilket jag inte lägger någon energi på.

Allt handlar inte om mc-kollektivet. Utan om trafiken i allmänhet.
Eftersom större delen av vårat vägnät är anpassat för fordon samt trafikanter som färdas på ett betydligt betryggande sätt än motorcyklister så måste tyvärr något göras, framförallt när motorcyklisterna själva visar att dom inte är kapabla att vistas i rådande trafikmiljö. När 66% av motorcyklisterna vid kontroll inte följer gällande trafikregler så finns det ett trafikproblem!

I dagens trafik tillhör motorcyklar en minoritet samt utgör endast en viss period av användande till största delen. Något positivt är att antalet motorcyklar har fördubblats på enbart 10år. Det negativa är att är att vägnätet inte följer med i motorcyklisternas utvecklingen. En annan positiv aspekt är att motorcyklarna fördubblats, men dödade samt svårt skadade endast ökat en bråkdel! Beror detta på att vi äger fler fordon per individ, eller att vi har blivit mer förstående i trafiken?

Lagen långa arm kan inte ha full kontroll över trafiken, utan riktar sin övervakning där dom anser att det behövs. Som en hjälpande hand har det placerats ut kameraskåp för att på elektronisk väg övervaka så i alla fall hastigheten följs vid bla olycksdrabbade vägsträckor. Detta elektroniska sätt hjälper att få ner medelhastigheten men inte eliminerar hastighetsöverträdelserna. Detta övervakningssystem fungerar på nästan alla trafikanter utom bla motorcyklar.

Vad blir resultatet av detta?
Trafiken minskar sin medelhastighet för att undgår att bli registrerade och därigenom slippa en bot. Motorcyklisterna kommer inte att sänka sin hastighet eftersom övervakningen inte kan registrera dom, vilket gör att fler omkörningar kommer att utföras samt att medelhastigheten kommer att öka mellan motorcyklar och annan trafik. Det är där vi lever i dagsläget...

Vid omkörningsolyckor står motorcyklister för 80%.
Vid mötesolyckor är det 90% motorcyklisten som befinner sig på fel körbana.
Vid korsningar har 60% av motorcyklisterna håll mer är 30km/h över gällande hastighet.

VILKA ÅTGÄRDER BÖR TAS TILL FÖR ATT MINSKA DESSA SIFFROR?

Tyvärr är ju motorcyklisterna fel kategori att ställa denna fråga, då ingen är villig att dra sitt strå till stacken. Men att motarbeta förslag finns det energi till! Kom med lösningar till de förslag som ni inte anser fungera...
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top