Uppgifter från SMC MC-vision.
Vägverkets djupstudier av dödsolyckor med motorcykel 2000 – 2003 visar att 27 % körde ett fordon man lånat eller stulit. I 17 % av fallen var ägarförhållandet okänt.
Det är statistik som visar att ovana och oerfarna MC-förare löper en stor risk när man kör ett fordon man inte klarar av att hantera.
Vägverkets djupstudier från 2000-2003 visar att
40 % av de omkomna förarna körde
mycket över skyltad hastighet vid olyckstillfället. Av dessa körde
90 % så kallade
supersporthojar.
Djupstudierna 2000 – 2003 visar att de personer som haft motorcykelkörkort mindre än två år utgör närmare
50 % av de omkomna.
Motorcyklister måste inse att hastighetsgränserna gäller alla som färdas på vägen. Motorcyklisterna måste också inse varför det finns hastighetsgränser och vilka konsekvenser hastigheten kan ha vid en eventuell olycka.
Vägverkets djupstudier 2000-2003 visar att
85 % av de omkomna förarna hade ägt motorcykeln mindre än två år. 20 % dog under det första året de hade A-körkort. 40 % var 20-29 år och de allra flesta var män.
Drygt hälften av alla dödsolyckor bland motorcyklar i Vägverkets djupstudie handlade om kollisioner med andra fordon, i de flesta fall bilar. Det visar på ett stort behov av ett bättre samspel mellan motorcyklister och andra trafikanter.
I de flesta mötesolyckorna har
mc-föraren kommit över i mötande körbana. Orsakerna till detta är inte kända men en trolig orsak är att föraren tappat kontrollen över fordonet. Då det gäller omkörningsolyckorna beror
majoriteten på att
motorcyklisten kört om samtidigt som han/hon fått möte.
Vägverkets djupstudier 2000-2003 visar att en femtedel
20 % av dödsolyckorna på motorcykel var
alkohol- eller drogrelaterade. De flesta omkomna var i åldrarna 20-29 år. Statistiken visar samtidigt att omkring 20 % inte ägde fordonet de körde. Av dem som inte använde hjälm eller inte hade hjälmen rätt fastsatt var 90 % alkoholpåverkade.
----------------------------------------------------------------------
Det mesta som SMC vill förbättra i sin mc-vision är yttre faktorer samt information. Det är inte det som är problemet med just dödsolyckor eller olyckor över huvud taget!
Alla motorcykelåkare ÄR medvetna om farorna med att vistas i trafiken, samt största delen följer de lagar som råder men även sitt egna sunt förnuft. Men det finns en grupp som beskrivs ovan från SMC´s mc-vision som inte följer gällande lagar samt saknar sunt förnuft, det är ålderskategorin 20-29 år som till största del består av manliga förare. Det är den här kategorin SMC borde se över, samt försöka göra något åt.
Förslaget med fortutbildning är ett riktigt bra förslag för mc-kollektivet, och även enstaka ur dom "20-29" åringarna som kanske klarar upp en situation pga denna utbildning. Men den kommer inte att nå ut och ändra tänkandet på dom som verkligen behöver förändra sitt körsätt. Utbildning av rätt körteknik är något av det bästa man kan tillgå i dagsläget. För många av "20-29" åringarna har inte fått lära sig det i körskolan på sin lättkörda CB750, eller när dom har vart iväg på en intensivkurs.
Ser man till nedanstående text från SMC´s mc-vision förstår inte jag deras tänkande. Det är ytterligare en sak som fråntar motorcykelföraren egna åtgärder för att skydda sig själv! Och därigenom öka skador.
SMC anser att dagens lagstiftning avseende motorcyklisternas personliga skyddsutrustning är tillräcklig men att den kan kompletteras med informationskampanjer riktade till motorcyklister och handlare.
Lagstiftad skyddsutrustning = Hjälm!
--------------------------------------------------------------------
Varför är det så svårt för merparten att inse att det är hastigheten som är den största samt avgörande faktorn vid en incident? Hastigheten påverkas av föraren, därför är det föraren som avgör utgången av sitt körsätt. Yttre faktorer skulle spela en minimal roll om hastigheten samt resterande lagar följs. I dagsläget finns det en attityd framförallt inom förarna som kör sportmotorcykel som inte är acceptabelt. Varken av lagens långa arm eller resterande av mc-kollektivet. När det spekuleras om åtgärder samt lämnats in förslag på åtgärder är det till största delen den grupp som orsakat att diskussionen kommit till världen som jobbar mot förslagen, men även den grupp som är rädd för förändringar och inte kan kompromissa nackdelar även om det skulle rädda liv samt minska skadade människor.
Vi sporthojsmotorcyklister är väldigt negativa mot allt som skulle påverka friheten att göra som vi vill i trafiken. Största delen är inte beredda att offra en liten del som ev skulle rädda sin egna vän eller familjemedlem. Att resterande av trafikanterna ska följa lagar & regler är en självklarhet, men att motorcyklar ska följa samma laga går inte eftersom dom då lägger fälleben för sitt egna körsätt.
Många skryter om hur dom lyckats köra ifrån polisen. En handling som verkligen främjar mc-kollektivet! En stor del av dessa utförs troligen utan någon större grund, dvs för en bot på 500-4000:-. Är detta en summa som det är värt att riskera livet över? Är en återkallelse av körkortet värt att riskera livet över?
Det är ju jättebra att Polisen verkligen jobbar här i december för att nå årets mål på antal blås.
Sen kan man ju fundera på om det verkligen ska vara så att samhället ska sätta mål på antal "blås"! Kanske det var bättra att polisen istället hade riktade konstante aktioner för att få tag i rattfulleristerna - och målet i stället var att få tag i dessa - även antalsbestämt!
Att stanna al trafik hemma hos mej i Vaxholm en tisdag kl. 13 för att nå "blås antallet" är kanske inte det som ger bäst. Dom flesta kan nog tänke att samma kontroll t. ex. vid systemet lördag förmiddag, kanske ger bättra!
Vart kom december in i bilden?
Eftersom 20% av dödstalet inom mc-kollektivet består av onykterhet så borde det betyda att motorcyklister inte är speciellt bra på att följa de regler de själva skriker om.