Regplåt fram.

Nicotin

Guest
Så, om vi kokar ner det vi har så blir följande kvar:

• Rensa upp runt vägarna (det tycker jag är ett bra förslag men orealistiskt att genomföra)
• Märka upp farliga lagningar (det är ett kanonförslag tycker jag. Borde inte heller vara omöjligt att genomföra)
• Vajerräcken ska bort (det håller jag med om fullständigt)
• Utbildning/bankörning (måste ju vara helt rätt också.)

Finns det mer som skulle kunna leda till att vi skulle kunna slippa skylt fram på mc?

bra kokat..

Men med rensa upp längs vägarna så tänker jag också såhär..

Alla nyanläggningar,alltså nya vägar som skapas så har vv fått för sig att klippor och sten längs dessa är på ngt sätt snyggt..
detta är ngt man kan tänka på i framtiden..jag vette fan om det är speciellt skönt att braka in i dessa oavsett om det går i 70 el 100..
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Varför skulle det vara solklart?
Jag kan hålla med om att några hade valt att ta bort den. Men se hur det ser ut i dagsläget. Många anser att 1,500:- inte är värt det. Dom som gör det är beredda på att köra ifrån polisen för 1,500:- vilken kommer vara samma skara som gör det för 20,000:-. Höjer man beloppet till 5,000:- för avsaknad av regskylt kommer några att montera tillbaka den. För det finns en risk att polisen tar en när man tex tankar...det vet både du och jag!

Hade man höjt beloppet för avsaknad av regskylt till 5000:- men inte infört ägaransvar så hade jag satt dit plåten. Just för att inte torska vid tillfällen då man inte kan smita, som vid t ex Gasklockan ja. :gnissla
Hade man däremot infört ägaransvar så hade jag tagit bort skylten just för att dom gånger man smiter från polisen så handlar det vanligtvis om att man inte sett dom och vem vet hur fort dom har sett mig köra osv, handlar då inte längre om någon regplåt utan om dryga böter samt körkortsindragning.
Tanka kan man göra hemma i garaget med en dunk, så slipper man stanna och riskera någonting då man kör. Lite trist bara att man aldrig kan komma mer än 20 mil hemifrån :D...Men vad gör man inte för sätta käppar i hjulen för staten, detta för att jag anser dom snackar en massa skit. Rädda liv my ass, cash is king...det vet du med!

I mitt huvud är det inte enbart att minska antalet omkomna i trafiken. Det är allt från minska försäkringspremier, körkortsålder, trafikvett samt utbildning mm.

Nej men nu handlar ju frågan om huruvida en regskylt fram på en hoj kommer rädda liv eller inte, vilket är VV:s syfte med det hela.
Ser du inte att så många hojförare är trötta på skitsnacket och då ställer sig på tvären? Kan VV bara erkänna att dom behöver extra cash och att straffa dom som bryter mot lagen med höjda böter är ett bra sätt att finansiera detta på så hade iaf jag ändrat min attityd. Just nu känns det bara som en massa lögner och dåliga ursäkter, just för att man inte KAN klandra någon som bara har i åtanke att "rädda liv". Börja isf med att ta bort den sjuka lagen om att det är lagligt att övningsköra mc med handledaren BAKPÅ övningsförarens mc. Det där är ju verkligen en kanonidé, försvåra för övningsföraren samt riskera två liv istället för ett, smart! :huvet

Hur många av dessa "fyllon" tror du var folk som körde dagen efter, när dom själva ansåg sig själva som nyktra?

Skulle vara bra att veta, din statistik suger pung med andra ord.

Vart vill du komma? Att det är OK att köra för fort men inte att köra onykter?

Vill bara poängtera att om man gör en riskbedömning så är faran ofantligt mycket större då någon kör full (nu menar jag ingen bakfylla då man tror man är nykter utan helt enkelt full, säg ~1+ promille) än om någon nykter person kör 130 på 110-väg, 85 på 70-väg osv osv. Visst kan man räkna på 3000 pers kontra 27 men jag skiter väl i hur många andra som kör för fort, det ska inte jag drabbas för. Ser man till straffet för varje enskild person så borde straffet för den som kör full vara minst 20 gånger högre för den rattfulle än för fortköraren, just för att risken att krocka är minst 20 gånger högre för rattfylleristen än vad det är för fortkäraren som säg kör i 85km/h på en 70-väg...vilket kostar typ 2000:- i dagsläget va, eller?

Du hänger upp dig väldigt mycket på 27 personer...men inte på dom andra 3095!
Risken som dom 27 personerna utsätter andra för är totalt sett högre än den risk dom där 3095 fortkörare utgör (nu pratar vi 0-30 km/h för fort, vilket är ungefär vad din statistik visar).

Så du skulle "offra" att sätta på regskylten samt "offra" att ta ditt straff när du bryter mot lagen?

Ja! OM samtliga grupper som försämrar trafikläget även utsätts för högre straffskalor och inte bara fortkörarna.
Ska jag betala 20 000:- för en fortkörning så ska den rattfulle betala närmare halvmiljonen för att jag ska tycka att VV:s straff för min fortkörning är rimlig.

Men som du redan vet och det som sticker i mina och så många andras ögon är att det är så lätt att ta någon som kör för fort jämfört med t ex ett fyllo, just därför fokuseras straffhöjningen på fortkörarna, vilket även VV vet är fel och orättvist. Som ursäkt har dom då att straffen bör höjas för att rädda liv, vilket är väldigt svårt att sätta sig emot eftersom ingen vill se omkomna i trafiken. Hur många fyllon skulle du se på vägarna om du höjde böterna till 100 000:-? Inte så många antagligen men då skulle inte heller VV få in några extrapengar så varför lägga energi på den biten...


En rolig idé som aldrig kommer bli verklighet är att man kan införa en extra uppkörning för dom personer som ser fordonsframförande som något mer än bara transport och därmed vanligtvis hanterar detta bättre än många andra som enbart har bilen för att ta sig från punkt A till punkt B.
Klarar du denna uppkörning (samt teoridel) så får du helt enkelt framföra ditt fordon med högre gällande maxhastigheter än dom som enbart har det "vanliga" körkortet. Kan tillägga att fordonet man framför även måste vara i ett visst skick eller liknande för att minimera riskerna iom den högre farten.
Orättvist? Nee, inte det minsta! Finns saker jag är mindre bra på och det är väl bara till att acceptera, inte är jag sur för det, bara till att inse sina brister här i livet.

(fifan, tog ju hela morgonen att skriva det här)
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Så, om vi kokar ner det vi har så blir följande kvar:

• Rensa upp runt vägarna (det tycker jag är ett bra förslag men orealistiskt att genomföra)
• Märka upp farliga lagningar (det är ett kanonförslag tycker jag. Borde inte heller vara omöjligt att genomföra)
• Vajerräcken ska bort (det håller jag med om fullständigt)
• Utbildning/bankörning (måste ju vara helt rätt också.)

Finns det mer som skulle kunna leda till att vi skulle kunna slippa skylt fram på mc?

  • Att vrida på och av gasen på rätt ställen!
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Så, om vi kokar ner det vi har så blir följande kvar:

• Rensa upp runt vägarna (det tycker jag är ett bra förslag men orealistiskt att genomföra)
• Märka upp farliga lagningar (det är ett kanonförslag tycker jag. Borde inte heller vara omöjligt att genomföra)
• Vajerräcken ska bort (det håller jag med om fullständigt)
• Utbildning/bankörning (måste ju vara helt rätt också.)

Finns det mer som skulle kunna leda till att vi skulle kunna slippa skylt fram på mc?

På vilket vis är det svårt att rensa upp runt vägarna ?
vi kan klippa gräset, plocka skräp osv men vi kan inte fylla ett lass grus i ett dike ?
vi kan inte gräva ner en ledning så vi slipper en stolpe ?
vi kan inte flytta stolpen/skylten så att den inte blir nerkörd och måste ställas upp igen istället för att den bara ställs om en gång och vi sparar skador på både människa och maskin ?
Att ta bort en stubbe kräver väl inte så där jättemycket av en lastare med kran. samma med ett träd eller två.

Det finns hur mkt som helst att göra för väldigt små medel.

edit
dock har i mina ögon inte något av detta med regskylt fram att göra.
regskylt fram har med pengar att göra. tyvärr inget annat.
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
  • Att vrida på och av gasen på rätt ställen!
Det är det hittills bästa alternativet tycker jag.

På vilket vis är det svårt att rensa upp runt vägarna ?
vi kan klippa gräset, plocka skräp osv men vi kan inte fylla ett lass grus i ett dike ?
vi kan inte gräva ner en ledning så vi slipper en stolpe ?
vi kan inte flytta stolpen/skylten så att den inte blir nerkörd och måste ställas upp igen istället för att den bara ställs om en gång och vi sparar skador på både människa och maskin ?
Att ta bort en stubbe kräver väl inte så där jättemycket av en lastare med kran. samma med ett träd eller två.

Det finns hur mkt som helst att göra för väldigt små medel.

edit
dock har i mina ögon inte något av detta med regskylt fram att göra.
regskylt fram har med pengar att göra. tyvärr inget annat.
Jo du har nog rätt i att det skulle kunna gå att göra mycket med enkla medel. Men jag tror inte att vi mäktar med att fylla igen alla diken, ta bort alla stolpar stenar och träd och bygga avåkningszoner runt alla vägarna överallt. Det är orealistiskt, på gränsen till drömlikt, tycker jag.
Fan, de hinns ju inte ens med att ploga om det kommer lite snö.

Men fan vet, med rätt inställning kanske det skulle gå att bygga bra mycket säkrare områden runt vägarna för mycket billigare pengar än kamerorna kostar?
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Det är det hittills bästa alternativet tycker jag.

Jo du har nog rätt i att det skulle kunna gå att göra mycket med enkla medel. Men jag tror inte att vi mäktar med att fylla igen alla diken, ta bort alla stolpar stenar och träd och bygga avåkningszoner runt alla vägarna överallt. Det är orealistiskt, på gränsen till drömlikt, tycker jag.
Fan, de hinns ju inte ens med att ploga om det kommer lite snö.

Men fan vet, med rätt inställning kanske det skulle gå att bygga bra mycket säkrare områden runt vägarna för mycket billigare pengar än kamerorna kostar?

Att göra 100 Km väg på det viset är bättre än att inte göra någon km på det viset.
vi måste ju inte göra det över alla vägar i hela landet just dag 1
man kan börja och så får man se var det slutar.
en bortsprängd sten lär ju inte flytta tillbaks sig.
ett igenfyllt dike, inte heller försvinner det.
det tar några år för ett träd att växa upp.
osv. man kan ju helt enkelt börja med det värsta och arbeta bort vad man kan,
även där finns det ju gradskillnader på vad som ger mest resultat.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Även om sverige är en liten marknad så avsäger man sig inte marknaden pga en så pass liten detalj!

Har du ett vettigt fungerande förslag på en tekniks lösning? För alla typer av hojar? Som dessutom inte begränsar vilken modell du själv kan importera från ett annat eu-land?


Även om det skulle vara så att någon kör falskskyltad med en likadan motorcykel så behövs det så mycket för att du inte ska kunna bevisa din oskuld. Det finns alltid något som binder dig till en tid/plats. Ett inlägg på SH, vittne, bankomatuttag, kameraövervakning, kontokortsbetalning etc

Ja så var det just det.. Du kan bevisa att du har varit någon annanstans.. Det kan inte varit DU som kört. Men ditt fordon har gjort det. Och det spelar ingen roll vad du själv påstår så kommer du att vara den skyldige. ÄGARANSVAR innebär att om ditt fordon.. Eller snarare ditt regnr passerat en kamera eller liknande.. så kommer du att vara den skyldige.

Det finns ju ett ägaransvar idag där du säkerligen kan googla på. Det kallas vägtullar och förekommer i Stockholm.
Folk kör igenom tullarna med stulna skyltar... Du måste betala tullen.. för varje gång.. Sen överklaga.. och överklaga och överklaga för varje gång det inträffar.
En granne till min bror uppe i fick sina skyltar stulna på sin sedan ca 10 år avstälda bil. Han bor inte i sthlm. Använder inte bilen. Men har fått betala och överklaga...
Bevisa sin oskuld... gång på gång på gång...
Är det så du vill att samhället ska fungera???





Jag tror inte att många skulle plocka av regskylt och köra ändå för att klara sig mot fortkörning. Den skaran som gör detta riskerar en bot på tex 5,000:- enbart för att dom saknar regskylt. Alla behöver tanka, pissa, köpa en glass, tjöta vid korvmojen etc.

Finns många idag som kör utan synlig skylt. De riskerar böter på 1500kr tror jag det är.
De flesta av dem klarar sig.. Så jag tror inte du når problemen där heller. Du når några men inte den målgrupp du är ute efter.


Vi pratar samma språk men har olika sätt att nå målet!

Minska olyckorna når vi genom att sänka hastigheten.
Sänkt hastighet får vi genom ökad kontroll av trafiken.
Ökad kontroll kan man få genom skattemedel alt bötesbelopp.
Bötesbelopp får man in genom ökad kontroll av fordon
Ökad kontroll får man genom bla ägaransvar samt "främre regskylt"

Långsiktigt: Minskade olyckor når vi genom riskmedvetenhet. Det får vi genom utbildning.

Ökade kontroller... Det får oss att sänka hastigheten förbi kontrollen.. inget annat.
En främre skyllt innbär altså en skattepåföljd med då för att finnasiera kontrollen av den. För du kan inte med allvar mena att den skulle finnanseras av bötesbeloppen.. Hur många hundra tusen tror du staten skulle få in på några få motorcyklar? Så många är vi faktist inte.

Men Jag uppfattade inte har du LÄST mc-visionen?
Tycker du ska göra det innan du säger vad smc jobbar för...
Och när du ändå håller på så kan du kolla historiskt hur många gånger SMC och dess medlemmar stoppat idiotiska lagförslag.. Förslag som förhindrar oss från att köra motorcykel...
Det har hänt

Det svenska samhället genomsyras av uppfattningen att den som begår en straffbar handling också är den som också ska straffas. Att införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelse, där ägaren automatiskt straffas oavsett vem som kört ett fordon, stämmer inte överens med svensk rätt i övrigt. En fordonsägare måste omfattas av samma rättssäkerhet som andra medborgare, alltså att han/hon betraktas som oskyldig tills något annat kan bevisas.

En tidigare utredning har diskuterat möjligheten att avkriminalisera hastighetsöverträdelser och istället införa avgiftssanktioner. En avkriminalisering av hastighetsförseelser skulle kunna motiveras med att sådana förseelser inte är straff- eller klandervärda. Å andra sidan är hastighetsöverträdelser till skillnad från till exempel felparkering är ett trafikfarligt beteende, därför saknas stöd för detta. Att köra i 150 km/tim på en 50-skyltad sträcka är i allra högsta grad ett trafikfarligt beteende anser SMC.
 
Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Att införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelse, där ägaren automatiskt straffas oavsett vem som kört ett fordon, stämmer inte överens med svensk rätt i övrigt. En fordonsägare måste omfattas av samma rättssäkerhet som andra medborgare, alltså att han/hon betraktas som oskyldig tills något annat kan bevisas.

Ägaransvar finns till viss del vid andra trafikbrott redan nu, t.ex. om du lånar ut en bil med körförbud. Om den du lånat ut den till kör runt med den trots körförbudet och blir stoppad av polisen så får även du som ägare böter. Du som ägare är i det fallet skyldig att se till att din bil inte skall framföras på allmän väg.

Läs gärna SOU-utredningen där dom kom fram till att det kostar mer än det smakar med ägaransvar:
LÄNK
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ägaransvar
SMC anser att ägaransvar vid hastighetsförseelse strider mot svensk rättstradition och det allmänna rättsmedvetandet.
Det svenska samhället genomsyras av uppfattningen att den som begår en straffbar handling också är den som också ska straffas. Att införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelse, där ägaren automatiskt straffas oavsett vem som kört ett fordon, stämmer inte överens med svensk rätt i övrigt. En fordonsägare måste omfattas av samma rättssäkerhet som andra medborgare, alltså att han/hon betraktas som oskyldig tills något annat kan bevisas.

En tidigare utredning har diskuterat möjligheten att avkriminalisera hastighetsöverträdelser och istället införa avgiftssanktioner. En avkriminalisering av hastighetsförseelser skulle kunna motiveras med att sådana förseelser inte är straff- eller klandervärda. Å andra sidan är hastighetsöverträdelser till skillnad från till exempel felparkering är ett trafikfarligt beteende, därför saknas stöd för detta. Att köra i 150 km/tim på en 50-skyltad sträcka är i allra högsta grad ett trafikfarligt beteende anser SMC.

Allt fler större automatiska hastighetskameror placeras ut längs de svenska vägarna. Det huvudsakliga ändamålet med dessa är enligt Vägverket att sänka medelhastigheten vilket också lyckats. Omkring 40 procent av fartsyndarna har identifierats när trafiken övervakas med automatiska kameror. Enligt Rikspolisstyrelsen är 5,9 % av de återstående 60 % förare av tvåhjuliga motorfordon. Det är en relativt hög uppklarandeprocent jämfört med andra brott, ändå är det inte tillräckligt. SMC anser inte att det är rimligt att rättssäkerheten sätts ur spel för att komma åt de motorcyklister som överträder hastighetsgränserna vid fartkameror.

Motorcyklar har som alla vet ingen främre registreringsskylt. Det finns ingen motorcykel i hela världen som är konstruerad för en främre skylt. Det finns inget utrymme för en enhetlig placering framåt. Däremot finns plats och regelverk, nationellt och internationellt, för en bakre registreringsskylt. Oavsett om hastighetskameror fotograferar en motorcyklist framifrån eller bakifrån finns inga möjligheter att identifiera föraren. Alla mc-förare har hjälm och de allra flesta en hjälm med visir. Motorcyklister som använder öppen hjälm utan visir har istället skyddsglasögon. Avsaknad av främre skylt och lagen om hjälmkrav omöjliggör identifiering av föraren.

Med ägaransvar, istället för dagens system med föraransvar, anses problemet helt försvinna. Fordonsägaren skulle då med automatik få böterna oavsett vem som vid tillfället satt bakom ratten eller vid styret. Att straffa ägaren till ett fordon istället för föraren strider mot svensk rättspraxis. Självklart är det den skyldige som ska bevisas om sin skuld och sedan straffas.

Förslaget om en skyldighet för fordonets ägare att ange vem som körde fordonet strider också mot det allmänna rättsmedvetandet och Europakonventionen för de mänskliga rättigheterna. En person är enligt Rättegångsbalken aldrig skyldig att ange varken sig själv eller någon nära anhörig under förundersökningen.

Ett eventuellt införande av ägaransvar skulle också innebära en försämrad likhet inför lagen. Vem betalar då fordon som ägs av företag är inblandade? Bara fysiska personer kan begå brott och ådra sig straffrättsligt ansvar.

Kameraövervakningen är kostnadseffektiv, men till skillnad från en vanlig
hastighetskontroll upptäcker den inte trafikonykterhet, olovlig körning, trafikfarliga fordon och övrig brottslighet. Därför anser SMC att det är bättre med fler poliser på våra vägar än fler fartkameror.

Att få sitt körkort återkallat av körkort är det som den enskilde uppfattar som det mest ingripande till följd av fortkörning, inte böterna. SMC är övertygade om att det är rädslan att förlora körkortet som främst bidrar till att en motorcyklist från att överskrida hastigheterna. I ett system med ägaransvar, där inte den som kör fordonet vid hastighetsöverträdelse identifieras, kan naturligtvis inte en överträdelse leda till körkortsåterkallelse för ägaren.

saxad från SMCs webb..
---------------
Nb: Jag sitter med i FIM´s grupp som jobbar med trafiksäkerhet. Och för någon månad sen hade representanten från Canada sporthojsproblematikken uppe. Man har tagit i med hårdnyporna; böter upp till 60.000 SEK, konfiskation av MC, fängelse! (så det är Canada inte USA som har dessa gigant böter!)

Men det har likaväl inte löst problemet - men gett en del ny problem som andra har skrivit om i tråden. Man drar polisen i stället och ibland går det väldigt illa. Respekten för samhällets regler struntar man numara totalt i - that´s a fact!

Alla ser lösningen som mer polis där vart "folket är" - även i Canada..

...
Tyvärr hittar jag inte vilken url den kommer ifrån, men kan lägga upp en .jpg
Har tyvärr bara i .pdf

Det är ju jättebra att Polisen verkligen jobbar här i december för att nå årets mål på antal blås.

Sen kan man ju fundera på om det verkligen ska vara så att samhället ska sätta mål på antal "blås"! Kanske det var bättra att polisen istället hade riktade konstante aktioner för att få tag i rattfulleristerna - och målet i stället var att få tag i dessa - även antalsbestämt!

Att stanna al trafik hemma hos mej i Vaxholm en tisdag kl. 13 för att nå "blås antallet" är kanske inte det som ger bäst. Dom flesta kan nog tänke att samma kontroll t. ex. vid systemet lördag förmiddag, kanske ger bättra!
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Uppgifter från SMC MC-vision.

Vägverkets djupstudier av dödsolyckor med motorcykel 2000 – 2003 visar att 27 % körde ett fordon man lånat eller stulit. I 17 % av fallen var ägarförhållandet okänt. Det är statistik som visar att ovana och oerfarna MC-förare löper en stor risk när man kör ett fordon man inte klarar av att hantera.

Vägverkets djupstudier från 2000-2003 visar att 40 % av de omkomna förarna körde mycket över skyltad hastighet vid olyckstillfället. Av dessa körde 90 % så kallade supersporthojar.

Djupstudierna 2000 – 2003 visar att de personer som haft motorcykelkörkort mindre än två år utgör närmare 50 % av de omkomna. Motorcyklister måste inse att hastighetsgränserna gäller alla som färdas på vägen. Motorcyklisterna måste också inse varför det finns hastighetsgränser och vilka konsekvenser hastigheten kan ha vid en eventuell olycka.

Vägverkets djupstudier 2000-2003 visar att 85 % av de omkomna förarna hade ägt motorcykeln mindre än två år. 20 % dog under det första året de hade A-körkort. 40 % var 20-29 år och de allra flesta var män.

Drygt hälften av alla dödsolyckor bland motorcyklar i Vägverkets djupstudie handlade om kollisioner med andra fordon, i de flesta fall bilar. Det visar på ett stort behov av ett bättre samspel mellan motorcyklister och andra trafikanter.

I de flesta mötesolyckorna har mc-föraren kommit över i mötande körbana. Orsakerna till detta är inte kända men en trolig orsak är att föraren tappat kontrollen över fordonet. Då det gäller omkörningsolyckorna beror majoriteten på att motorcyklisten kört om samtidigt som han/hon fått möte.

Vägverkets djupstudier 2000-2003 visar att en femtedel 20 % av dödsolyckorna på motorcykel var alkohol- eller drogrelaterade. De flesta omkomna var i åldrarna 20-29 år. Statistiken visar samtidigt att omkring 20 % inte ägde fordonet de körde. Av dem som inte använde hjälm eller inte hade hjälmen rätt fastsatt var 90 % alkoholpåverkade.
----------------------------------------------------------------------

Det mesta som SMC vill förbättra i sin mc-vision är yttre faktorer samt information. Det är inte det som är problemet med just dödsolyckor eller olyckor över huvud taget!
Alla motorcykelåkare ÄR medvetna om farorna med att vistas i trafiken, samt största delen följer de lagar som råder men även sitt egna sunt förnuft. Men det finns en grupp som beskrivs ovan från SMC´s mc-vision som inte följer gällande lagar samt saknar sunt förnuft, det är ålderskategorin 20-29 år som till största del består av manliga förare. Det är den här kategorin SMC borde se över, samt försöka göra något åt.

Förslaget med fortutbildning är ett riktigt bra förslag för mc-kollektivet, och även enstaka ur dom "20-29" åringarna som kanske klarar upp en situation pga denna utbildning. Men den kommer inte att nå ut och ändra tänkandet på dom som verkligen behöver förändra sitt körsätt. Utbildning av rätt körteknik är något av det bästa man kan tillgå i dagsläget. För många av "20-29" åringarna har inte fått lära sig det i körskolan på sin lättkörda CB750, eller när dom har vart iväg på en intensivkurs.

Ser man till nedanstående text från SMC´s mc-vision förstår inte jag deras tänkande. Det är ytterligare en sak som fråntar motorcykelföraren egna åtgärder för att skydda sig själv! Och därigenom öka skador.

SMC anser att dagens lagstiftning avseende motorcyklisternas personliga skyddsutrustning är tillräcklig men att den kan kompletteras med informationskampanjer riktade till motorcyklister och handlare.

Lagstiftad skyddsutrustning = Hjälm!
--------------------------------------------------------------------

Varför är det så svårt för merparten att inse att det är hastigheten som är den största samt avgörande faktorn vid en incident? Hastigheten påverkas av föraren, därför är det föraren som avgör utgången av sitt körsätt. Yttre faktorer skulle spela en minimal roll om hastigheten samt resterande lagar följs. I dagsläget finns det en attityd framförallt inom förarna som kör sportmotorcykel som inte är acceptabelt. Varken av lagens långa arm eller resterande av mc-kollektivet. När det spekuleras om åtgärder samt lämnats in förslag på åtgärder är det till största delen den grupp som orsakat att diskussionen kommit till världen som jobbar mot förslagen, men även den grupp som är rädd för förändringar och inte kan kompromissa nackdelar även om det skulle rädda liv samt minska skadade människor.

Vi sporthojsmotorcyklister är väldigt negativa mot allt som skulle påverka friheten att göra som vi vill i trafiken. Största delen är inte beredda att offra en liten del som ev skulle rädda sin egna vän eller familjemedlem. Att resterande av trafikanterna ska följa lagar & regler är en självklarhet, men att motorcyklar ska följa samma laga går inte eftersom dom då lägger fälleben för sitt egna körsätt.

Många skryter om hur dom lyckats köra ifrån polisen. En handling som verkligen främjar mc-kollektivet! En stor del av dessa utförs troligen utan någon större grund, dvs för en bot på 500-4000:-. Är detta en summa som det är värt att riskera livet över? Är en återkallelse av körkortet värt att riskera livet över?

Det är ju jättebra att Polisen verkligen jobbar här i december för att nå årets mål på antal blås.

Sen kan man ju fundera på om det verkligen ska vara så att samhället ska sätta mål på antal "blås"! Kanske det var bättra att polisen istället hade riktade konstante aktioner för att få tag i rattfulleristerna - och målet i stället var att få tag i dessa - även antalsbestämt!

Att stanna al trafik hemma hos mej i Vaxholm en tisdag kl. 13 för att nå "blås antallet" är kanske inte det som ger bäst. Dom flesta kan nog tänke att samma kontroll t. ex. vid systemet lördag förmiddag, kanske ger bättra!

Vart kom december in i bilden?

Eftersom 20% av dödstalet inom mc-kollektivet består av onykterhet så borde det betyda att motorcyklister inte är speciellt bra på att följa de regler de själva skriker om.
 
Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Eftersom 20% av dödstalet inom mc-kollektivet består av onykterhet så borde det betyda att motorcyklister inte är speciellt bra på att följa de regler de själva skriker om.

Nu börjar du verkligen visa tecken på dåliga kunskaper inom mattematik.

Hur många av dessa 20% tror du verkligen är "motorcyklister", inte hade stulit hojen de körde osv. Sedan talar vi inte om 20% av alla motorcykelägare utan om mindre än en promille av MC-ägarna totalt sett och då de som dött i MC-olyckor. Men läser man statistiken som f**n själv så..
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu börjar du verkligen visa tecken på dåliga kunskaper inom mattematik.

Hur många av dessa 20% tror du verkligen är "motorcyklister", inte hade stulit hojen de körde osv. Sedan talar vi inte om 20% av alla motorcykelägare utan om mindre än en promille av MC-ägarna totalt sett och då de som dött i MC-olyckor. Men läser man statistiken som f**n själv så..

Jag skrev dödstalet!
 

Kneedrag

Guest
Uppgifter från SMC MC-vision.




Vart kom december in i bilden?

Eftersom 20% av dödstalet inom mc-kollektivet består av onykterhet så borde det betyda att motorcyklister inte är speciellt bra på att följa de regler de själva skriker om.


Det var ett jäkla tjötande på dig Pysch du är litet troll du.
20% är mycket varför inte införa alkohol-lås på hojar och bilar? Det skulle verkligen rädda liv . Det finns ett tråkigt svar det genererar inga pengar in till staten.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det var ett jäkla tjötande på dig Pysch du är litet troll du.
20% är mycket varför inte införa alkohol-lås på hojar och bilar? Det skulle verkligen rädda liv . Det finns ett tråkigt svar det genererar inga pengar in till staten.

Alkohollås blir vanligare och vanligare, dock inte på mc!
Vad tror du att en olycka kostar?
Vad tror du staten får in i pengar av en onykter?
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Jag skrev dödstalet!

Du skrev "dödstalet" men anstränger dig för att påvisa att respekten för att köra nykter bland MC-kollektivet skulle vara låg med dina egna ord: "Eftersom 20% av dödstalet inom mc-kollektivet består av onykterhet så borde det betyda att motorcyklister inte är speciellt bra på att följa de regler de själva skriker om." Och min poäng var och är att det är försvinnade få av de vi brukar kalla "riktiga motorcyklister" som förolyckats under påverkan av droger räknat av det totala antalet motorcyklister så ett sådant påstående saknar egentlig grund. Det vore verkligen intressant att få fram statistik över hur många "riktiga motorcyklister" som även gått någon SMC-kurs som förolyckats medan de varit drogpåverkad, jag tror att denna skara är mycket liten om den ens finns.

Samtidigt vet man att de som stjäl MC ofta har drogproblem och jag tror att många som inte vi brukar kalla "riktiga motorcyklister" ingår i dödsfallsgruppen. SMC försöker verka mot dessa så kallade "riktiga motorcyklister" dvs folk som har MC-kk, äger sin MC då det annars blir omöjligt att försöka identifiera vilka som kan tänkas sätta sig på en MC utan dessa "förkunskaper".

Glöm inte heller att MC-reggade fyrhjulingar räknas in under MC i statistiken

Dina argument liknar till förvillelse de jag hört från NTF-folk, säkert att du inte jobbar åt NTF!?
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Pysch ta och kamma till dig.
Du verkar ha en inställning att regskylt fram på hojen kommer förändra sättet många kör sporthoj på och att antalet mc-olyckor skulle minska mycket? Har jag rätt?

Du tror kanske att hastigheten skulle sänkas och då räddar det några mc-liv. Men du glömmer verkar det som ,villka som är problemet det är inte den större delen av mc-kollektivet som kör idiotiskt. Det är sporthojbuset som kör ifrån polisen m.m det är dem som är problemet.

Ta en ung omogen kille som exempel , killen åker fast ,förlorar kk men likförbannat 8 månader senare är han ute och kör igen lika illa som förut. Och vad gör man åt sådana killar? hjälper en regskylt fram på hojen tycker du verkligen det? Straff= böter när hjälper det någonsin?

Det går inte att straffa/böta bort omognad däremot utbildning kan hjälpa.

Därför tycker jag att SMC är helt rätt ute med höjd ålder för A kort och mer utbildning i hur man kör, ser risker i trafiken m.m.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du skrev "dödstalet" men anstränger dig för att påvisa att respekten för att köra nykter bland MC-kollektivet skulle vara låg med dina egna ord: "Eftersom 20% av dödstalet inom mc-kollektivet består av onykterhet så borde det betyda att motorcyklister inte är speciellt bra på att följa de regler de själva skriker om." Och min poäng var och är att det är försvinnade få av de vi brukar kalla "riktiga motorcyklister" som förolyckats under påverkan av droger räknat av det totala antalet motorcyklister så ett sådant påstående saknar egentlig grund. Det vore verkligen intressant att få fram statistik över hur många "riktiga motorcyklister" som även gått någon SMC-kurs som förolyckats medan de varit drogpåverkad, jag tror att denna skara är mycket liten om den ens finns.

Samtidigt vet man att de som stjäl MC ofta har drogproblem och jag tror att många som inte vi brukar kalla "riktiga motorcyklister" ingår i dödsfallsgruppen. SMC försöker verka mot dessa så kallade "riktiga motorcyklister" dvs folk som har MC-kk, äger sin MC då det annars blir omöjligt att försöka identifiera vilka som kan tänkas sätta sig på en MC utan dessa "förkunskaper".

Glöm inte heller att MC-reggade fyrhjulingar räknas in under MC i statistiken

Dina argument liknar till förvillelse de jag hört från NTF-folk, säkert att du inte jobbar åt NTF!?

Nu är det så att det är SMC själva som lägger fram denna siffra i sin mc-vision. Inget jag kan göra åt. Samt vilka som ingår i denna siffra beskriver SMC heller inte. Det är INTE jag som har hittat på siffran...

Faktum kvarstår att 20% av alla som dör på motorcykel är onyktra!
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Nu är det så att det är SMC själva som lägger fram denna siffra i sin mc-vision. Inget jag kan göra åt. Samt vilka som ingår i denna siffra beskriver SMC heller inte. Det är INTE jag som har hittat på siffran...

Faktum kvarstår att 20% av alla som dör på motorcykel är onyktra!

Det förändrar inte att ditt "uttalande" att motorcyklister på något sätt tycker att det är ok att köra på fyllan genom att du hänvisar till dessa 20% då det i verkligheten är så försvinnande få och jämför de 20% med siffrorna för bilister så..:huvet
 

Kneedrag

Guest
Nu är det så att det är SMC själva som lägger fram denna siffra i sin mc-vision. Inget jag kan göra åt. Samt vilka som ingår i denna siffra beskriver SMC heller inte. Det är INTE jag som har hittat på siffran...

Faktum kvarstår att 20% av alla som dör på motorcykel är onyktra!

Ja och du tjötar om regskylt fram och ägaransvar:tummenupp

jag är glad att du vaknat lite:pannkyss
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Pysch ta och kamma till dig.
Du verkar ha en inställning att regskylt fram på hojen kommer förändra sättet många kör sporthoj på och att antalet mc-olyckor skulle minska mycket? Har jag rätt?

Jag skriver det igen... En regskylt fram kommer inte lösa problemet!

Men tillsammans med ägandeansvar anser jag att det skulle fungera till en viss del! Detta pga att motorcyklister är dolda bakom en hjälm.

Du tror kanske att hastigheten skulle sänkas och då räddar det några mc-liv. Men du glömmer verkar det som ,villka som är problemet det är inte den större delen av mc-kollektivet som kör idiotiskt. Det är sporthojbuset som kör ifrån polisen m.m det är dem som är problemet.
Ja, hastigheten skulle sänkas. Till största delen där kameraövervakning finns.

Ta en ung omogen kille som exempel , killen åker fast ,förlorar kk men likförbannat 8 månader senare är han ute och kör igen lika illa som förut. Och vad gör man åt sådana killar? hjälper en regskylt fram på hojen tycker du verkligen det? Straff= böter när hjälper det någonsin?
Om den här killen passerar en kamera och registreras för hastighetsöverträdelse, vilket leder till ex 20,000:- i böter. Tror du han sänker hastigheten när det finns övervakning nästa gång?

Det går inte att straffa/böta bort omognad däremot utbildning kan hjälpa.
Självklart skulle böter lösa många problem eftersom många av småpojkarna som skriver coola inlägg på SH inte är lika tuffa i verkligheten. Dom har inte råd att betala böter...

Därför tycker jag att SMC är helt rätt ute med höjd ålder för A kort och mer utbildning i hur man kör, ser risker i trafiken m.m.
Jag håller med dig!

Men hur ska man ta itu med killarna som förlorar sina vänner i olyckor men fortfarande väljer att köra utan regskylt samt köra ifrån polisen?

Det förändrar inte att ditt "uttalande" att motorcyklister på något sätt tycker att det är ok att köra på fyllan genom att du hänvisar till dessa 20% då det i verkligheten är så försvinnande få och jämför de 20% med siffrorna för bilister så..:huvet

Varför ska man jämföra med andra?
Det ska alltid bortförklaras och hävdas att andra är ju värre, det bevisar bara hur långt den personliga mognaden har kommit!

Var 5:e motorcyklist som omkommer har alkohol i blodet! Bortförklara det inte, GÖR NÅTT ÅT DET ISTÄLLET!

Ja och du tjötar om regskylt fram och ägaransvar:tummenupp

jag är glad att du vaknat lite:pannkyss

Jag förstår inte vart du vill komma med dina inlägg...:va
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top