RobRas
Guest
Nu läste jag bara första inlägget... men! Regplåt fram, 5 års prövotid et.c är grejer som kommer på tal varenda år. Kommer förmodligen aldrig inträffa.
varför? för att du ska kunna sova om nätterna pågrund av nåt som hänt tidigare? du sågar smc, du sågar oss som är ärliga och sägare att vi gärna gasar med hojarna men håller dig enbart på banan. Som att fråga norskar ska ha en åsikt och talan om hur sverige ska styras.
Nu läste jag bara första inlägget... men! Regplåt fram, 5 års prövotid et.c är grejer som kommer på tal varenda år. Kommer förmodligen aldrig inträffa.
Höjda böter samt äganderätt är en riktig bra väg att nå den större massan.
JA, beloppen på böter kommer att minska fortkörningarna! Det ska svida i plånboken att begå ett brott, vilket dagens böter inte gör!
Vem skulle köra ihjäl sig för att undgå böter när det räcker med att polisen alt fartkameran registrerar regskylten? Böterna får du inte på plats utan kommer hem så fint i brevlådan. Detta medför även att polisen slipper onödiga jakter eftersom dom inte behöver stoppa gärningsmannen på plats.
Varför kommer alltid denna mening in i diskussioner som berör motorcyklar:
Det finns så mycket annat som borde prioriteras högre för att förbättra säkerheten på vägarna.
eller
Polisen borde lägga mer tid på att lösa brott.
Under V.17 2008 gjorde polisen i Västra Götaland nykterhet samt hastighetskontroll.
Alkoholutandningsprov 8246st utförda varav:
24 var alkoholpåverkade
3 var drog/medicinpåverkade
Totalt: 27 personer
Hastihgetsövervakning:
ATK: 1481st (kameraskåp)
ATK mobil: 126st (från fordon)
Laser 6-9km/h: 104st
Laser över 10km/h: 1384st
Totalt: 3095 personer
Hastighetsöverträdelse dominerar långt över alkohol eller drog/medicin!!!
Visst har jag gjort en helomvändning i mitt tankesätt, men när man läser vad vad folket på SH skriver så förstår jag mer och mer varför folk vill helt förbjuda motorcyklar på väg.
SMC motverkar säkrare vägar genom att lägga fram missvisande information.
SMC motverkar säkrare vägar genom att arbeta MOT sänkt hastighet.
SMC motverkar säkrare vägar genom att arbeta MOT ägandeansvar.
Nu får du ta och kamma dig lite...
SMC jobbar för en säkrare trafikmiljö. Har du ens läst mc-visionen?
Det är smc som tagit fram den!
Ett ägandeansvar knappast något som ger säkrare vägar heller... Utan jag ser snarare att ägandeansvar är ett hot mot rättsäkerheten. (Personlig åsikt)
Missvisande information... Vad syftar du då på?
Att börja med:
SMC har på sin hemsida med en statistik utifrån hastighetsövervakningskameror redovisat att motorcyklister ENDAST står för 5,9% dvs 7 351 stycken hastighetsöverträdelsen med motorcykel.
Vad det inte står är att statistiken grundar sig på en tidsperiod mellan 1 Jan - 31 Juli. Mao har motorcyklisterna lyckats komma upp i 5.9% på ca 3-4månder bara medans resterande fordon har använts i 7 månader!
Det är väldigt bra att ta med månader då motorcyklar inte används för att sänka den verkliga siffran!
SMC skriver även på sin sida:
Det finns ingen motorcykel i hela världen som är konstruerad för en främre skylt. Det finns inget utrymme för en enhetlig placering framåt.
Ska SMC jobba med designfrågor på motorcyklar? eller låta tillverkarna sköta detta själva. Tillverkarna lyder gällande lagar som varierar från land till land och tar fram tex en ful hållare för regskylt bak, eller reflexer som usa-marknaden har. Varför skulle dom inte klara av en hållare fram?
öraransvar, anses problemet helt försvinna. Fordonsägaren skulle då med automatik få böterna oavsett vem som vid tillfället satt bakom ratten eller vid styret. Att straffa ägaren till ett fordon istället för föraren strider mot svensk rättspraxis. Självklart är det den skyldige som ska bevisas om sin skuld och sedan straffas.
[/I]
Varför ska det vara så svårt att tillämpa samma system som används för parkeringsböter?
Fordonet står felaktigt = ägaren får en bot.
Fordonet framförs felaktigt = ägaren får en bot.
Sen får ägaren ta saken med ansvarig förare...
Varför kämpar SMC för dom som bryter mot gällande lagar?
---------------------------------------------
Tyvär är det ju det som får de flesta som förespråkar regskylt fram får mer vind i seglen, kan bara folk lätta lite på gasrullen förbi fartkamerorna så skulle den här frågan inte vara så extremt aktuell.
Du gör som de flesta av oss gör.
Har själv gjort precis likadant... tom vänt och låtit det blixtra igen.. Det var ju kul ju...
Så jag är inte bättre än någon annan i det avseendet..
Efter det jag börjat sätta mig in i hur vv mfl resonerar så har jag börjat tänka lite mer över hur jag beter mig...
Hur mäter kameror hastigheten.. finns det sätt att undvika att bli mätt?? Förutom att lätta på gasen?
Själv är jag smcare numer. Kör med florucerande teape på mina backspeglar.... Varningsväst och packväskor....
Håller 80 knutar... och förespråkar användandet av viltvarnare...
Kan ta mig som exempel, idiot som jag m fl av sporthojsförarna i Sverige är.
Kört två tidigare år med en miniskylt på hojen, fullt synlig och läsbar men bara allmänt snyggare än orginalplåten. Stannade alltid på polismans begäran och blev utskälld och fick även böter. När jag en dag beslöt mig för att inte stanna så fick jag istället en handskriven lapp i brevlådan hem. Blev allmänt trött på hela grejen och körde denna sommaren utan regskylt.
Varför skulle det vara solklart?Nu har vi inte ens ägaransvar men skulle det införas så är det solklart att flera skulle köra utan skylt, alternativt sluta köra helt (skulle ju passa trygga Sverige bra).
En hoj utan skylt är inte bra, den vill polisen stanna, speciellt då han/hon har kört för fort. Detta vet föraren om och väljer då att försöka smita istället för att betala 20 000:- och jakten är igång. Fler jakter medför fler olyckor som medför fler dödsfall. Självklart får han/hon som kör stå sitt kast men hade inte böterna höjt så hade man kanske stannat om man vet att man kört 120 på en 70-väg. Väldigt lätt att väga 20 000:- mot att dra från en polisbil på vägar man troligtvis kört många gånger fler än polismannen själv, eller?
Alla är inte lika visa som dig, det är bara till att inse och sen försöka komma på en annan lösning om det nu enbart handlar om att minska antalet dödsfall i trafiken. Personligen så tror jag det är skönt att få in ca 3 000 000:- på kontot som nu hastighetsövervakningen drog in, detta jämfört med några tusenlappar som fyllona bidrog med.
Hur många olyckor skedde pga hastigheten i din statistik?
Är det farligare om 110 pers kör säg 80+km/h på en 70-väg än om 1 fyllo åker runt på vägarna en dag? Ja räkna på det så får du fram samma siffror.
Det är duktigt kontrollerat av polisen med 8000+ kontroller på en vecka, absolut! Men vad hände med dom där 27 som torskade i kontrollen, fick dom ett straff som är rättvist med tanke på risken dom utsätter folk för kontra fortkörarna?
Jag drar gärna mitt strå till stacken och slänger på orginalplåt och tar mitt straff om jag kör för fort, men då får vi väl för i helvete se till att få bort annat patrask från vägarna också, eller iaf se över deras lämplighet att framföra ett fordon. Kräv t ex att samtliga över 65 år gör en ny uppkörning var femte år, kostar knappt några pengar men skulle få bort mycket skit från vägarna. Börja med dom lättlösta problemen så kanske pappskallar på hoj känner att det faktiskt är givande att offra någonting för "staten".
Varför skulle det vara solklart?
Är du född igår?
USA är ett lysande exempel på hur det går när man höjer straffskalan/bötesbelopp till orimliga nivåer.
Mogen inledning!
Vilka straff/bötesbelopp syftar du på som har med den här diskussionen att göra?
Pysch varför tror du att mc olyckor med sporthojar (jag skriver sporthojar då de är buset) skulle minska om vi fick en reg-skylt fram?
Många sporthojsförare bryter flera lagar när de kör. Tror du att en regskylt fram skulle förändra det på något sätt?
Jag vill inte ha en regskylt fram men en höjning av ålder och bättre kk utbildning. Folk kan trafikregler när de får A-kort ,men de kan inte "köra hoj".
Nu är jag inte insatt i just den mätningen eller undersökningen och känner inte till det statistiska urvalet.
Tror inte att det är SMCs som beställt mätningen utan har använt någon annan beställares underlag.. tex vv.
Nu är det ju faktist så också att de flesta motorcyklister kör inte "för fort" Den stora massan håller sig ganska väl i skinnet. Det är vi sporhojsförare som kör mycket fort... Men vi utgör mindre än 10% av hojkollektivet.
Alla länder har skylt bak på motorcyklar och det skiljer mycket lite mellan dem i konstruktion...
Men en skylt fram på ett ej trafikfarligt sätt.. Anapassat till alla typer av mc-modeller... Det är inte realistikst.
Ett ägaransvar innebär att du som oskyldig kan blir dömd för något du inte har gjort. Det är inte förenligt med svensk lag. Där du faktist är oskyldig till motsatsen BEVISATS.
Hoppas att den smakade! Ha en trevlig kvällNu ska jag äta pizza.. ha en bra lördag...
En regskylt fram (för mig är det tex ett klistermärke med en bokstav/sifferkod speciellt utformat för motorcyklar vilket gör att klistermärket kan minskas ner till 3 alt 4 tecken) skulle registrera motorcyklar vid fartkameror samt
läsas av vid passering av polis tex. Den trygghet som finns i dag gör att vi kan hålla fri hastighet samt göra i stort vad vi vill i trafiken.
Sen ser jag ingen större användning för en främre regskylt utan ägandeansvar!
Sen ser jag ingen större användning för en främre regskylt utan ägandeansvar!
Tycker inte jag fick svar på mina frågor du skriver om sånt vi redan vet.
Nu prata vi om sporthojar och inte det allmäna mc-kollektivet.
Vad är det du vill ha svar på?
Ingår inte sporthojar i mc-kollektivet?
Ja men är det inte att minska mc-olyckorna som är målet med främre regskylt eller var det mer pengar till kassan?
Hur ska du ha det?
Jag är nyfiken på din syn då du verkar vara lite anti SMC se tidigare inlägg i tråden.
Anser du att SMC arbetar för eller mot trafiksäkerhet när dom motarbetar ägandeansvar samt främre regskylt?
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |