Regplåt fram.

RobRas

Guest
Nu läste jag bara första inlägget... men! Regplåt fram, 5 års prövotid et.c är grejer som kommer på tal varenda år. Kommer förmodligen aldrig inträffa.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
varför? för att du ska kunna sova om nätterna pågrund av nåt som hänt tidigare? du sågar smc, du sågar oss som är ärliga och sägare att vi gärna gasar med hojarna men håller dig enbart på banan. Som att fråga norskar ska ha en åsikt och talan om hur sverige ska styras.

Vilken j*vla idiot
Ikväll (tisdag) påväg till lunda så stod jag i den stora rödlyset som korsar E18 skulle rakt fram mot spånga/lunda så får jag grönt o ska dra iväg men tänker för mig själv att jag ska ta det lugnt just exakt här för det kommer folk i så hög fart på E18, så jag axxar inte iväg för snabbt, a tror du inte nån dåre på en orange ktm motard brassar helvete o korsar min väg väjerr för nån bil o drar vidare mot kista/rinkeby. idioten körde mot rött o hade jag gasat lite extra hade han/hon smällt rejält med mig. Personen kom i 60-70km/h och allt hände så fort så jag kommer inte ihåg så mycket för jag vart så förbannad. Men en orange ktm var det o den var ganska risig. personen som körde hade väldigt slitna kläder/utrustning o vit hjälm.

Detta är ett inlägg du själv har skrivit! Men du kanske har ändrat ditt synsätt på hur trafikregler skall tillämpas?

Anser DU att motorcyklister inte ska ha samma trafikregler som andra trafikanter?

SMC motverkar säkrare vägar genom att lägga fram missvisande information.
SMC motverkar säkrare vägar genom att arbeta MOT sänkt hastighet.
SMC motverkar säkrare vägar genom att arbeta MOT ägandeansvar.

Vart har du fått att jag ENBART kommer att köra bana? :va
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Nu läste jag bara första inlägget... men! Regplåt fram, 5 års prövotid et.c är grejer som kommer på tal varenda år. Kommer förmodligen aldrig inträffa.

Förutom att det idag ligger ett konkret lagförslag på det. Det är altså inte en diskussion.. Det är ett allvarligt förslag.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Höjda böter samt äganderätt är en riktig bra väg att nå den större massan.

JA, beloppen på böter kommer att minska fortkörningarna! Det ska svida i plånboken att begå ett brott, vilket dagens böter inte gör!

Vem skulle köra ihjäl sig för att undgå böter när det räcker med att polisen alt fartkameran registrerar regskylten? Böterna får du inte på plats utan kommer hem så fint i brevlådan. Detta medför även att polisen slipper onödiga jakter eftersom dom inte behöver stoppa gärningsmannen på plats.

Varför kommer alltid denna mening in i diskussioner som berör motorcyklar:

Det finns så mycket annat som borde prioriteras högre för att förbättra säkerheten på vägarna.

eller

Polisen borde lägga mer tid på att lösa brott.


Under V.17 2008 gjorde polisen i Västra Götaland nykterhet samt hastighetskontroll.

Alkoholutandningsprov 8246st utförda varav:
24 var alkoholpåverkade
3 var drog/medicinpåverkade
Totalt: 27 personer

Hastihgetsövervakning:
ATK: 1481st (kameraskåp)
ATK mobil: 126st (från fordon)
Laser 6-9km/h: 104st
Laser över 10km/h: 1384st
Totalt: 3095 personer

Hastighetsöverträdelse dominerar långt över alkohol eller drog/medicin!!!

Visst har jag gjort en helomvändning i mitt tankesätt, men när man läser vad vad folket på SH skriver så förstår jag mer och mer varför folk vill helt förbjuda motorcyklar på väg.

Kan ta mig som exempel, idiot som jag m fl av sporthojsförarna i Sverige är.
Kört två tidigare år med en miniskylt på hojen, fullt synlig och läsbar men bara allmänt snyggare än orginalplåten. Stannade alltid på polismans begäran och blev utskälld och fick även böter. När jag en dag beslöt mig för att inte stanna så fick jag istället en handskriven lapp i brevlådan hem. Blev allmänt trött på hela grejen och körde denna sommaren utan regskylt.

Nu har vi inte ens ägaransvar men skulle det införas så är det solklart att flera skulle köra utan skylt, alternativt sluta köra helt (skulle ju passa trygga Sverige bra).
En hoj utan skylt är inte bra, den vill polisen stanna, speciellt då han/hon har kört för fort. Detta vet föraren om och väljer då att försöka smita istället för att betala 20 000:- och jakten är igång. Fler jakter medför fler olyckor som medför fler dödsfall. Självklart får han/hon som kör stå sitt kast men hade inte böterna höjt så hade man kanske stannat om man vet att man kört 120 på en 70-väg. Väldigt lätt att väga 20 000:- mot att dra från en polisbil på vägar man troligtvis kört många gånger fler än polismannen själv, eller?

Alla är inte lika visa som dig, det är bara till att inse och sen försöka komma på en annan lösning om det nu enbart handlar om att minska antalet dödsfall i trafiken. Personligen så tror jag det är skönt att få in ca 3 000 000:- på kontot som nu hastighetsövervakningen drog in, detta jämfört med några tusenlappar som fyllona bidrog med.

Hur många olyckor skedde pga hastigheten i din statistik?
Är det farligare om 110 pers kör säg 80+km/h på en 70-väg än om 1 fyllo åker runt på vägarna en dag? Ja räkna på det så får du fram samma siffror.

Det är duktigt kontrollerat av polisen med 8000+ kontroller på en vecka, absolut! Men vad hände med dom där 27 som torskade i kontrollen, fick dom ett straff som är rättvist med tanke på risken dom utsätter folk för kontra fortkörarna?

Jag drar gärna mitt strå till stacken och slänger på orginalplåt och tar mitt straff om jag kör för fort, men då får vi väl för i helvete se till att få bort annat patrask från vägarna också, eller iaf se över deras lämplighet att framföra ett fordon. Kräv t ex att samtliga över 65 år gör en ny uppkörning var femte år, kostar knappt några pengar men skulle få bort mycket skit från vägarna. Börja med dom lättlösta problemen så kanske pappskallar på hoj känner att det faktiskt är givande att offra någonting för "staten".
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10

SMC motverkar säkrare vägar genom att lägga fram missvisande information.
SMC motverkar säkrare vägar genom att arbeta MOT sänkt hastighet.
SMC motverkar säkrare vägar genom att arbeta MOT ägandeansvar.


Nu får du ta och kamma dig lite...
SMC jobbar för en säkrare trafikmiljö. Har du ens läst mc-visionen?
Det är smc som tagit fram den!
Ett ägandeansvar knappast något som ger säkrare vägar heller... Utan jag ser snarare att ägandeansvar är ett hot mot rättsäkerheten. (Personlig åsikt)
Missvisande information... Vad syftar du då på?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu får du ta och kamma dig lite...
SMC jobbar för en säkrare trafikmiljö. Har du ens läst mc-visionen?
Det är smc som tagit fram den!
Ett ägandeansvar knappast något som ger säkrare vägar heller... Utan jag ser snarare att ägandeansvar är ett hot mot rättsäkerheten. (Personlig åsikt)
Missvisande information... Vad syftar du då på?

Detta har jag redan redovisat några inlägg tidigare!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Att börja med:
SMC har på sin hemsida med en statistik utifrån hastighetsövervakningskameror redovisat att motorcyklister ENDAST står för 5,9% dvs 7 351 stycken hastighetsöverträdelsen med motorcykel.

Vad det inte står är att statistiken grundar sig på en tidsperiod mellan 1 Jan - 31 Juli. Mao har motorcyklisterna lyckats komma upp i 5.9% på ca 3-4månder bara medans resterande fordon har använts i 7 månader!
Det är väldigt bra att ta med månader då motorcyklar inte används för att sänka den verkliga siffran!

Nu är jag inte insatt i just den mätningen eller undersökningen och känner inte till det statistiska urvalet.
Tror inte att det är SMCs som beställt mätningen utan har använt någon annan beställares underlag.. tex vv.

Nu är det ju faktist så också att de flesta motorcyklister kör inte "för fort" Den stora massan håller sig ganska väl i skinnet. Det är vi sporhojsförare som kör mycket fort... Men vi utgör mindre än 10% av hojkollektivet.

SMC skriver även på sin sida:
Det finns ingen motorcykel i hela världen som är konstruerad för en främre skylt. Det finns inget utrymme för en enhetlig placering framåt.

Ska SMC jobba med designfrågor på motorcyklar? eller låta tillverkarna sköta detta själva. Tillverkarna lyder gällande lagar som varierar från land till land och tar fram tex en ful hållare för regskylt bak, eller reflexer som usa-marknaden har. Varför skulle dom inte klara av en hållare fram?

öraransvar, anses problemet helt försvinna. Fordonsägaren skulle då med automatik få böterna oavsett vem som vid tillfället satt bakom ratten eller vid styret. Att straffa ägaren till ett fordon istället för föraren strider mot svensk rättspraxis. Självklart är det den skyldige som ska bevisas om sin skuld och sedan straffas.
[/I]
Varför ska det vara så svårt att tillämpa samma system som används för parkeringsböter?
Fordonet står felaktigt = ägaren får en bot.
Fordonet framförs felaktigt = ägaren får en bot.
Sen får ägaren ta saken med ansvarig förare...

Varför kämpar SMC för dom som bryter mot gällande lagar?

---------------------------------------------

Alla länder har skylt bak på motorcyklar och det skiljer mycket lite mellan dem i konstruktion...
Men en skylt fram på ett ej trafikfarligt sätt.. Anapassat till alla typer av mc-modeller... Det är inte realistikst.
Ett ägaransvar innebär att du som oskyldig kan blir dömd för något du inte har gjort. Det är inte förenligt med svensk lag. Där du faktist är oskyldig till motsatsen BEVISATS.


Nu ska jag äta pizza.. ha en bra lördag...
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Nu är det ju faktiskt så att det finns en anledning till att vi har fartbegränsningar här på våra vägar, namnligen för att rädda liv och minska trafikskador. Vill man bryta dessa regler är det väl upp till var och en. Jag har själv fått körkortet indraget både förra året och detta. (Fick tillbaks det i tisdags.)
Aldrig roligt när det händer, men inte fan gnäller jag om det. Jag visste vad jag gjorde när jag körde för fort, inte fan lägger jag någon tid på att förbanna staten och polisen för det. Det är ju jag som kontrollerar hastigheten på fordonet som jag framför och därmed har jag mig själv att skylla. (Och inte har jag lärt mig läxan heller. Det kanske skulle funka om man som i Finland hade inkomstbaserade bötesbelopp.)

Sen tvivlar jag på att vi kommer bli tvingade att ha regplåt fram, det är nog större risk i så fall att de fixar kameror som tar bilder åt båda håll i så fall.

M.v.h Bonzo (Med ett dussin glas rödtjut innanför västen.)
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Tyvär är det ju det som får de flesta som förespråkar regskylt fram får mer vind i seglen, kan bara folk lätta lite på gasrullen förbi fartkamerorna så skulle den här frågan inte vara så extremt aktuell.

jag förstår! jag är kanske som vad din avatar säger :D

Du gör som de flesta av oss gör.
Har själv gjort precis likadant... tom vänt och låtit det blixtra igen.. Det var ju kul ju...
Så jag är inte bättre än någon annan i det avseendet..
Efter det jag börjat sätta mig in i hur vv mfl resonerar så har jag börjat tänka lite mer över hur jag beter mig...

Hur mäter kameror hastigheten.. finns det sätt att undvika att bli mätt?? Förutom att lätta på gasen?

Själv är jag smcare numer. Kör med florucerande teape på mina backspeglar.... Varningsväst och packväskor....
Håller 80 knutar... och förespråkar användandet av viltvarnare... :yoparty


du är jätteduktig absolut, men jag är nog inte tillräckligt mogen än för att göra som du. jag blir det nog sen när jag lekt av mig :)
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kan ta mig som exempel, idiot som jag m fl av sporthojsförarna i Sverige är.
Kört två tidigare år med en miniskylt på hojen, fullt synlig och läsbar men bara allmänt snyggare än orginalplåten. Stannade alltid på polismans begäran och blev utskälld och fick även böter. När jag en dag beslöt mig för att inte stanna så fick jag istället en handskriven lapp i brevlådan hem. Blev allmänt trött på hela grejen och körde denna sommaren utan regskylt.

Och jag har gjort likadant. Dock körde jag med regskylten i hjulhuset, på svingen för att sedan ta bort den...

Nu har vi inte ens ägaransvar men skulle det införas så är det solklart att flera skulle köra utan skylt, alternativt sluta köra helt (skulle ju passa trygga Sverige bra).
En hoj utan skylt är inte bra, den vill polisen stanna, speciellt då han/hon har kört för fort. Detta vet föraren om och väljer då att försöka smita istället för att betala 20 000:- och jakten är igång. Fler jakter medför fler olyckor som medför fler dödsfall. Självklart får han/hon som kör stå sitt kast men hade inte böterna höjt så hade man kanske stannat om man vet att man kört 120 på en 70-väg. Väldigt lätt att väga 20 000:- mot att dra från en polisbil på vägar man troligtvis kört många gånger fler än polismannen själv, eller?
Varför skulle det vara solklart?
Jag kan hålla med om att några hade valt att ta bort den. Men se hur det ser ut i dagsläget. Många anser att 1,500:- inte är värt det. Dom som gör det är beredda på att köra ifrån polisen för 1,500:- vilken kommer vara samma skara som gör det för 20,000:-. Höjer man beloppet till 5,000:- för avsaknad av regskylt kommer några att montera tillbaka den. För det finns en risk att polisen tar en när man tex tankar...det vet både du och jag!

Alla är inte lika visa som dig, det är bara till att inse och sen försöka komma på en annan lösning om det nu enbart handlar om att minska antalet dödsfall i trafiken. Personligen så tror jag det är skönt att få in ca 3 000 000:- på kontot som nu hastighetsövervakningen drog in, detta jämfört med några tusenlappar som fyllona bidrog med.

I mitt huvud är det inte enbart att minska antalet omkomna i trafiken. Det är allt från minska försäkringspremier, körkortsålder, trafikvett samt utbildning mm.

Hur många av dessa "fyllon" tror du var folk som körde dagen efter, när dom själva ansåg sig själva som nyktra?

Polisen har även dom ett liv utöver sitt arbete med familjer... Jag tror att dom är rätt glada över dessa "fyllon" inte finns i trafiken längre då de själva åker med sin familj i trafiken.

Hur många olyckor skedde pga hastigheten i din statistik?
Är det farligare om 110 pers kör säg 80+km/h på en 70-väg än om 1 fyllo åker runt på vägarna en dag? Ja räkna på det så får du fram samma siffror.

Vart vill du komma? Att det är OK att köra för fort men inte att köra onykter?

Det är duktigt kontrollerat av polisen med 8000+ kontroller på en vecka, absolut! Men vad hände med dom där 27 som torskade i kontrollen, fick dom ett straff som är rättvist med tanke på risken dom utsätter folk för kontra fortkörarna?

Du hänger upp dig väldigt mycket på 27 personer...men inte på dom andra 3095!

Straffet för att köra onykter anser jag vara mycket hårdare än hastighet.


Jag drar gärna mitt strå till stacken och slänger på orginalplåt och tar mitt straff om jag kör för fort, men då får vi väl för i helvete se till att få bort annat patrask från vägarna också, eller iaf se över deras lämplighet att framföra ett fordon. Kräv t ex att samtliga över 65 år gör en ny uppkörning var femte år, kostar knappt några pengar men skulle få bort mycket skit från vägarna. Börja med dom lättlösta problemen så kanske pappskallar på hoj känner att det faktiskt är givande att offra någonting för "staten".

Så du skulle "offra" att sätta på regskylten samt "offra" att ta ditt straff när du bryter mot lagen?
 

Kneedrag

Guest
Pysch varför tror du att mc olyckor med sporthojar (jag skriver sporthojar då de är buset) skulle minska om vi fick en reg-skylt fram?
Många sporthojsförare bryter flera lagar när de kör. Tror du att en regskylt fram skulle förändra det på något sätt?

Jag vill inte ha en regskylt fram men en höjning av ålder och bättre kk utbildning. Folk kan trafikregler när de får A-kort ,men de kan inte "köra hoj".
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Pysch varför tror du att mc olyckor med sporthojar (jag skriver sporthojar då de är buset) skulle minska om vi fick en reg-skylt fram?
Många sporthojsförare bryter flera lagar när de kör. Tror du att en regskylt fram skulle förändra det på något sätt?

Jag vill inte ha en regskylt fram men en höjning av ålder och bättre kk utbildning. Folk kan trafikregler när de får A-kort ,men de kan inte "köra hoj".

En regskylt fram (för mig är det tex ett klistermärke med en bokstav/sifferkod speciellt utformat för motorcyklar vilket gör att klistermärket kan minskas ner till 3 alt 4 tecken) skulle registrera motorcyklar vid fartkameror samt
läsas av vid passering av polis tex. Den trygghet som finns i dag gör att vi kan hålla fri hastighet samt göra i stort vad vi vill i trafiken.

Sen ser jag ingen större användning för en främre regskylt utan ägandeansvar!

Nu är jag inte insatt i just den mätningen eller undersökningen och känner inte till det statistiska urvalet.
Tror inte att det är SMCs som beställt mätningen utan har använt någon annan beställares underlag.. tex vv.

Nu är det ju faktist så också att de flesta motorcyklister kör inte "för fort" Den stora massan håller sig ganska väl i skinnet. Det är vi sporhojsförare som kör mycket fort... Men vi utgör mindre än 10% av hojkollektivet.

Nu målar du du upp en ännu värre bild av sporhojsåkarna :D

Du menar att 10% av mc-kollektivet står för dessa 5.9% ?

Dessa 5,9% är i själva verket någonstans runt 15-20% i verkliga siffror tror jag personligen. Att använda statistik från månader som inte motorcyklar används är för mig oförståligt!


Alla länder har skylt bak på motorcyklar och det skiljer mycket lite mellan dem i konstruktion...
Men en skylt fram på ett ej trafikfarligt sätt.. Anapassat till alla typer av mc-modeller... Det är inte realistikst.
Ett ägaransvar innebär att du som oskyldig kan blir dömd för något du inte har gjort. Det är inte förenligt med svensk lag. Där du faktist är oskyldig till motsatsen BEVISATS.

Varför är inte det realistiskt?
Ett företag anpassar sin produkt efter marknaden.

Det är därför vi har domstolar som reder ut om någon är oskyldig eller ej!
Har man rent mjöl i påsen så finns inget problem...eller?



Nu ska jag äta pizza.. ha en bra lördag...
Hoppas att den smakade! Ha en trevlig kväll :tummenupp
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
En regskylt fram (för mig är det tex ett klistermärke med en bokstav/sifferkod speciellt utformat för motorcyklar vilket gör att klistermärket kan minskas ner till 3 alt 4 tecken) skulle registrera motorcyklar vid fartkameror samt
läsas av vid passering av polis tex. Den trygghet som finns i dag gör att vi kan hålla fri hastighet samt göra i stort vad vi vill i trafiken.

Sen ser jag ingen större användning för en främre regskylt utan ägandeansvar!

Tycker inte jag fick svar på mina frågor du skriver om sånt vi redan vet.
Nu prata vi om sporthojar och inte det allmäna mc-kollektivet.

Sen ser jag ingen större användning för en främre regskylt utan ägandeansvar!


Ja men är det inte att minska mc-olyckorna som är målet med främre regskylt eller var det mer pengar till kassan?

Hur ska du ha det?
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Vad är det du vill ha svar på?

Ingår inte sporthojar i mc-kollektivet?

Pysch varför tror du att mc olyckor med sporthojar (jag skriver sporthojar då de är buset) skulle minska om vi fick en reg-skylt fram?
Många sporthojsförare bryter flera lagar när de kör. Tror du att en regskylt fram skulle förändra det på något sätt?

Jag är nyfiken på din syn då du verkar vara lite anti SMC se tidigare inlägg i tråden.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja men är det inte att minska mc-olyckorna som är målet med främre regskylt eller var det mer pengar till kassan?

Hur ska du ha det?

Nu använder småbarnsresonemang som resterande på SH!

Vad gör den främre regskylten för nytta om den inte får enligt lag kopplas ihop med ägaren? Vad ska krävas för att få motorcyklister att inse att det inte är okej att köra som man vill i trafiken?

Om du lånar en bil och får p-böter. VEM registreras böterna på?

Hade det kostat 5,000:- att felparkera. Hade man chansat lika mycket då?

Jag är nyfiken på din syn då du verkar vara lite anti SMC se tidigare inlägg i tråden.

Anser du att SMC arbetar för eller mot trafiksäkerhet när dom motarbetar ägandeansvar samt främre regskylt?
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Anser du att SMC arbetar för eller mot trafiksäkerhet när dom motarbetar ägandeansvar samt främre regskylt?


Jag tycker de SMC jobbar för en bra trafiksäkerhet för oss motorcyklister.
Jag tror inte att regskylt fram och ägandeansvar är det som kommer stoppa buset och mc-olyckor något nämvärt om det införs (det är faktiskt en liten klick som förstör). Kommer en regskylt fram stoppa vänstersvängade bilister NEJ.

Om du kan ta fram källa att antalet mc-olyckor minskar i de länder där ägaransvar finns så kanske jag ändrar min uppfattning.

Jag vill förtsätta ha en viss frihet, bättre att lära folk köra vettigt än att samla pengar till kassan. Jag kan tänka mig att ha drog,alcholås på hojen och det borde finnas i alla bilar. Det kan rädda liv.

nä nu är jag trött God Natt Sov gött:)
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top