Crilljack
Säg Hej vettja!
Har för mig att i en utav katalogerna från smc stod det att dom hade undersökt och det var inte alls många motorcyklister som blev fotade utav kamerona, utan mest lastbilar och personbilar?!
Vilka argument är det du ser som bra som sir-väs har påvisat?
Att det enda som skulle "rädda liv" är att vv bygger avåkningszoner?
Eller att hastigheten inte har någon betydelse?
Eller är det något annat?
--------------------------------------------------------
Jag kan hålla med om att det är svårt att få ner sina tankar i skrift, så att andra kan läsa och förstå hur du menar utan att det blir missförstånd. Men när någon försöker att påvisa att den enskilda handlingen inte har något med resultatet att göra, utan att det är utomstående faktorer som avgör resultatet så är man fel ute...
På ren svenska blir det: Jag kan köra hur fort jag vill, för det är vv fel att kurvan var feldoserad med dålig sikt samt att det stod träd vid sidan av vägen. Därför skadade jag mig när gruset på vägen fick mina däck att tappa fästet och jag gled in i trädet!
Kommer säkert att bli häcklad för att vara sosse nu men det skiter jag i
Du växer nog snart upp du med...........
Kunde inte låta bli med en sån frispark.
KentW
För de som missat "mc-visionen" som SMC tagit fram för att faktiskt se till att vi kan åtnjuta våra hojar, förhoppningsvis utan att oinsatta med mandat tar dumma beslut.
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/MC Visionen sept 08 webb.pdf
Och vad gäller de som inte tror hastigheten är grundproblemet, speciellt sporthojsåkare har denna attityd (underligt nog... ).
- MASSA TEXT -
/J
Sir-väs. Vad tycker du borde göras för att få ner hastigheten då?
Om vi tar ett halvt steg från det ursprungstråden handlar om, dvs regskylt fram.Sir-väs. Vad tycker du borde göras för att få ner hastigheten då?
sir-väs: Om en motorcyklist vrider på gasen och blir registrerad för fortkörning, får sedan hem ett brev med inbetalningkort på 5000:-. Hur många inbetalningskort kommer denne knutte att betala in innan denne ändrar sitt körsätt och följer de lagar och förordningar som finns?
Har vv satt en hastighetsgräns på MAX 70km/h på en viss vägsträcka så finns det en tanke bakom hastighetsvalet.
(sitter på jobbet och kan inte svara något längre)
Att förslaget för regskylt fram skulle ligga för att staten ska tjäna pengar på oss.. Nja.. Det vill jag snarare säga är en konspirationsteori.
Uttryck det istället som.
Staten vill kunna "straffa"/"ge påföljd" för trafikbrott. Målet är knappast att få in några tusen extra... Vi är på tok för få hojåkare för att det skulle ge något.
De vill komma åt trafikbrott... och vi går fria tack vare att de inte ser en regskylt..
Har man dessutom fått böter 4 gånger på 5000kr de senaste 2 månaderna så kommer man automatiskt att pruta av på gasen nästa gång man paserar en kamera... Iaf skulle jag göra det.
Om sen det paceras ut kameror efter slingerbulten tex så skulle rätt många köra betydligt lugnare där.. Eller kanske tom sluta köra där... och vipps så kan vi mycket väl ha räddat ett liv..
Det kommer visserligen alltid finnas folk som kör helt utan skylt och liknande.. Men de flesta av oss vill kunna åka in till tex Sveavägen en onsdkväll och snacka med polare utan att få böter..
Kolla idag.. de flesta har en hoj med fullt laglig skylt numer.. och de slipper få ombesiktningar av hojar mm på sveavägen...
Hur hamnade vi där.. Jo för något år sedan så var snuten fördjävliga.. De kom med sina block varje onsd.kväll...
Håller fullständigt med om att utbildning mm är korrekt väg att gå.
Samtidigt så en av de starkaste sätten att påverka attityden hos folk är att snacka med kompisar man åker med. Snackar man i kompisgängen så kommer det sprida mycket stor effekt. Grupptryck är en stor kraft...
Om vi tar ett halvt steg från det ursprungstråden handlar om, dvs regskylt fram.
Min personliga vy på det hela för att just få ner hastigheten är:
Utbildning, utbildning, utbildning och även där mer utbildning.
Med utbildning (inte bara att köra utan även den mentala biten, riskhantering mm mm) så kommer medvetenheten om risker och när medvetenheten ökar kommer det stora mertalet att överlag sänka medelhastigheten för gruppen.
ex.
Du får inte köra en sporthoj om du inte gått igenom och blivit godkänd åtminstånde steg 1 i utbildningen för just sporthojar.
Det är vad jag tror skulle vara den mest fungerande lösningen på att få ner hastigheterna.
Givetvis kommer det inte att fungera fullt ut, men det kommer att ge ett bra mycket bättre resultat än en skyltjävle fram.
Sedan tycker jag personligen man borde se över hela körkorts systemet och alla skulle ha en koll varje 5e år osv.
men det är ju vad jag tycker.
I Australien vill man ha elektronisk övervakning av mc pga svårigheten att identifiera mc förare vi fartkameror http://www.news.com.au/couriermail/story/0,23739,20541198-5007190,00.html kommer nog här som förslag också
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |