Regplåt fram.

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Har för mig att i en utav katalogerna från smc stod det att dom hade undersökt och det var inte alls många motorcyklister som blev fotade utav kamerona, utan mest lastbilar och personbilar?!
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Vilka argument är det du ser som bra som sir-väs har påvisat?

Att det enda som skulle "rädda liv" är att vv bygger avåkningszoner?
Eller att hastigheten inte har någon betydelse?
Eller är det något annat?
--------------------------------------------------------

Jag kan hålla med om att det är svårt att få ner sina tankar i skrift, så att andra kan läsa och förstå hur du menar utan att det blir missförstånd. Men när någon försöker att påvisa att den enskilda handlingen inte har något med resultatet att göra, utan att det är utomstående faktorer som avgör resultatet så är man fel ute...

På ren svenska blir det: Jag kan köra hur fort jag vill, för det är vv fel att kurvan var feldoserad med dålig sikt samt att det stod träd vid sidan av vägen. Därför skadade jag mig när gruset på vägen fick mina däck att tappa fästet och jag gled in i trädet!

Hur svårt skall det vara att läsa ett inlägg?
Jag tycker du skall läsa mina inlägg igen och sluta fantisera ihop saker o ting i det jag skriver.
inte någonstans har jag skrivit det du ovan påstår.
Inte någonstans undantar jag eget ansvar.
inte någonstans ber jag dem bygga avåkningszoner.
Inte någonstans säger jag att hastighet INTE har betydelse.
Så var vänlig sluta tillskriv mig en massa skit som jag inte har skrivit.
Jag har mina åsikter o de står jag för men jag tänker inte stå för dina fantasier.

Det jag har skrivit är att om man nu är ute efter att rädda liv
så är inte regskylt fram en väg att gå. Den har inte med det att göra.
Eftersom den inte har med det att göra utan endast med identifiering så skall man då inte gå ut med skräckpropaganda och direkta felaktigheter och skylla på att det dör människor för att få igenom något som inte har med det att göra.
Då finns det bättre lösningar för att just se till att vi förlorar så lite liv som möjligt.
Vägverket har ett ansvar att sköta våra vägar och det gör de inte på ett sätt som är anpassat för alla fordon, då skall de ha skit för det.
De försöker gång på gång slingra sig ur att göra ett bra jobb i vår trafikmiljö. Genom att med små medel skapa en miljö där ett misstag (oavsett art) inte skall behöva kosta folk livet så skapar man en bra trafikmiljö. En sådan miljö är tex att ta bort hinder eller fylla igen diken osv. Det är långt ifrån en jävla avåkningszon.

Du o dina gelikar anser ju att om vi bara sätter straffen tillräckligt höga och sätter regskylt fram så kommer vi inte ha några döda i trafiken.
Så svara mig detta
VAR är straffet högt nog för att ingen skall dö i trafiken ?
Vad skall vi ha för straff för att ingen skall köra ihjäl sig i trafiken ?

För mig måste man vara dum i hela huvudet för att tro på en sådan sak.
detta är en totalt verklighetsfrånvänd åsikt som hör hemma i alice i underlandet.
Så jag förväntar mig ett riktigt bra svar i form av vilka straff ni tror det krävs.
Det skall bli ett intressant inlägg i debatten.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Kommer säkert att bli häcklad för att vara sosse nu men det skiter jag i:D

Du växer nog snart upp du med...........

Kunde inte låta bli med en sån frispark.

KentW
 

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
Skönt att regskylt fram strider mot EG-rätten (gäller före Svensk lag).

OT: När VV bygger nya vägar tas hänsyn till sidoområden och att stenar, fundament till belysningsstolpar inte sticker upp och att slänterna är flacka så att de är "körbara" för att minska risken för att ett litet misstag ska kosta någon livet. Om man tittar på olycksstatistik så inser man att trafikolyckor är av den otrevliga karaktären att det inte går att säga var dom inträffar... Generellt gäller att säkrare vägar ger färre döda, högre hastighet ger fler döda, risken för olyckor är större i korsningar, låånga raksträckor, motortrafikleder utanför tätort osv. Men olyckorna sker alltså nästan lika ofta på icke-riskfyllda platser.

Jag tror inte höga straffsatser hjälper alls. Riskmedvetenhet är bättre, alltså att vara mer uppmärksam och beredd i situationer som har ökad olycksrisk. I Australien finns det skyltar längs motorvägen "Trött? Stanna och vila!". I Storbritannien vidtog brittiska myndigheter drastiska åtgärder genom att visa krockdödade barn i tv för att öka bilbältesanvändningen på 70-talet. Information funkar.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
För de som missat "mc-visionen" som SMC tagit fram för att faktiskt se till att vi kan åtnjuta våra hojar, förhoppningsvis utan att oinsatta med mandat tar dumma beslut.

http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/MC Visionen sept 08 webb.pdf

Och vad gäller de som inte tror hastigheten är grundproblemet, speciellt sporthojsåkare har denna attityd (underligt nog... ;) ).

"2.11 Hastighet
Vägverkets djupstudier från 2000-2003 visar att 40 % av de omkomna förarna körde
mycket över skyltad hastighet vid olyckstillfället. Av dessa körde 90 % så kallade supersporthojar.
Vägverket genomförde 2007 mätningar på 24 platser runt om i Sverige som
visade att 66 % av motorcyklisterna körde över tillåten gräns. Det fanns också vägar där
motorcyklisterna körde långt under gällande hastighetsgräns. Många motorcyklister gillar
att köra fort men det finns också en stor grupp där mc-körning handlar om att tuffa fram
och som sällan kör över 90 km/h.
Hastigheten har en stor betydelse för motorcyklister, för hur man klarar en paniksituation,
ett oväntat hinder, en skarp kurva som kräver en kraftig inbromsning och/eller undanmanöver.
Ju högre fart, desto längre blir stoppsträckan. Vissa situationer kan man kanske
hantera genom en bra grundutbildning och/eller fortbildning i kombination med egen körträning.
I andra fall är hastigheten så hög att mc-föraren är chanslös, särskilt om han/hon
är oerfarna förare. Djupstudierna 2000 – 2003 visar att de personer som haft motorcykelkörkort
mindre än två år utgör närmare 50 % av de omkomna. Motorcyklister måste inse
att hastighetsgränserna gäller alla som färdas på vägen. Motorcyklisterna måste också
inse varför det finns hastighetsgränser och vilka konsekvenser hastigheten kan ha vid en
eventuell olycka.
Polisen har vid flera tillfällen påtalat att det egentligen handlar om en liten grupp som
ställer till stora problem. Än en gång handlar det om förare av supersporthojar som inte
10
stannar vid kontroller, som saknar registreringsskylt och som helt enkelt sätter sig över
lagen. Det är samtidigt den gruppen SMC satsat allra mest på de senaste åren då det
gäller fortbildning och information. Satsningen har gett resultat eftersom andelen dödade
sporthojsförare minskat. OECD-konferensen i Lillehammer lyfte behovet av en dialog med
motorcyklisterna för att sprida säkerhetsbudskap som den sjätte viktigaste punkten."

40% körde på tok för fort när de körde ihjäl sig, och 90% av de åkte supersport - det talar ett rätt tydligt språk det...och hur kommer man åt det, jo...hastighetsövervakning, det enda sättet för Vägverket och Polisen att få ned hastigheten på vägarna.

Inte undra på att folk undrar om man har självmordstendenser när man valt att köra sporthoj.

Men det är klart, i en perfekt värld var den fria sikten en kilometer åt vardera håll vid varje korsning, och vägarna designade så att en avåkning i 200 gjorde att man landade i något mjukt...

* Vi kan inte kräva att man skall vara beredd på en omkörning i 200+ på motorvägen, en normal bilist förväntar sig inte sådant - och vi vet att folk slarvar med blinkers och backspeglar...det är fel det med, men kör man inte om i 200+ så är man inte där när bilen byter fil heller.

* Fri sikt vid korsningar är inte tänkt att ge marginal för korsande fordon i 200+ (200 knutar är nästan 56 meter i sekunden, du behöver bara titta åt andra hållet och tillbaka igen så är bågen där på de flesta normala korsningar).

Men för att återknyta till MC Visionen, och statistiken runt hastighet/dödsolyckor - kollektivet har bara sig självt att skylla, och att stoppa huvudet i sanden och köra strutsmetoden lär inte hjälpa.

Problemet ligger i att folk i allmänhet är så sjukt dumma i huvudet (för att citera folklivsforskare Job), att det redan är kört, vi har outlaw-ligan som skiter i allt och ser en snabb död mot en scania som något ärofyllt, man fick ju i alla fall dö när man gjorde något man älskar att göra...(jävligt genomtänkt, jag åker hellre med lite mer marginaler och i en 30+ år till jag).
Denna lilla klick sticker ut, irriterar storebror, och snart har de löst problemet åt oss.

Jajäääädrar. :D

/J
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
För de som missat "mc-visionen" som SMC tagit fram för att faktiskt se till att vi kan åtnjuta våra hojar, förhoppningsvis utan att oinsatta med mandat tar dumma beslut.

http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/MC Visionen sept 08 webb.pdf

Och vad gäller de som inte tror hastigheten är grundproblemet, speciellt sporthojsåkare har denna attityd (underligt nog... ;) ).
- MASSA TEXT -
/J


Jag tror inte att någonstans har någon sagt på allvar att inte högre hastighet är en del av problemet !
Vi repeterar vad som redan innan skrivits i tråden.
Det är enkelt fysik.

Det som det har oponerats mot är att Regskylt fram skulle på något vis rädda liv. Det gör det inte så kom inte o använd det som argument till att vi skall ha regskylt fram. kom inte o snacka om att det dör X personer varje år.
för att sedan i samma mening säga vi behöver regskylt fram.
Att det dör människor varje år är en otroligt tråkig sanning.
men det är inget som en regskylt fram hade hjälpt något emot.
Regskylt fram vill användas tillsammans med ägaransvar
och detta har ingenting med antal skadade/döda i trafiken att göra
det har att göra med att dra in pengar till staten i form av böter/avgifter, ingenting annat.
Var ärliga med det så har du ingen argumentation från min sida.
Att först påstå att det dör folk och sedan komma med en grej. det är endast ett retoriskt trick där man falskt kopplar samman dessa två helt skilda saker.
och när man måste ta till sådana knep så tycker jag nog att man är snett ute.

Ni påstår att det slangas och ges finger framför kamerorna, något jag är väl villig att påstå är ett faktum, men hur många bilder tas det per år totalt och hur många av dem är på slangandes och fingerpekande motorcykelåkare?
dvs hur stort är problemet igentligen.
pratar vi om 10 eller 100 eller 1000 eller 10 000 sådana bilder på unika individer? altså hur många individer är det som gör detta ?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Sir-väs. Vad tycker du borde göras för att få ner hastigheten då?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
sir-väs: Om en motorcyklist vrider på gasen och blir registrerad för fortkörning, får sedan hem ett brev med inbetalningkort på 5000:-. Hur många inbetalningskort kommer denne knutte att betala in innan denne ändrar sitt körsätt och följer de lagar och förordningar som finns?

Har vv satt en hastighetsgräns på MAX 70km/h på en viss vägsträcka så finns det en tanke bakom hastighetsvalet.

(sitter på jobbet och kan inte svara något längre)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sir-väs. Vad tycker du borde göras för att få ner hastigheten då?

Oerhört komprimerat, och exakt. :yoparty
Hur skall man få ned hastigheten..

Som vi kan konstatera är det den som ställer till det...folk lär tyvärr inte begripa, några poster här i denna tråden är praktexempel på detta.

Hastighet * potenta sporthojar * ovana förare = problem, krävs ju ingen raketforskare att räkna ut det, även innan smc's siffror dök upp, eller?

Hur skall man då få bukt med bågar som åker alldeles för fort då?

Extrema böter, ägaransvar, någon form av identifiering (må det vara regplåt fram, id-chip i bakre plåten/skattekvittot) etc - något lär hända, för jag är rätt övertygad själv om att det redan är för sent. :)

Kollektivet som helhet lär inte ändra attityd, båge verkar ju ha varit lika med laglös, även när farsan spakade Enfield när jag bara var en glimt i ögat på honom, men då hade inte säkerhetstänket kommit värst långt öht (det rök med en hel del på den tiden tydligen).

/J
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Så vid vilken fart dör man 200+ 300+
Fart i sig dödar inte det måste till mer
det är som eld . . det räcker inte med värme syre + brännbart
tar man bort en av dom så brinner det inte
fart + idiot + hinder . . . vad är det som skall bort ?
fel fel fel fel . det är idioten som skall bort
fem motorcyklar är fler än fyra bilar
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Sir-väs. Vad tycker du borde göras för att få ner hastigheten då?
Om vi tar ett halvt steg från det ursprungstråden handlar om, dvs regskylt fram.

Min personliga vy på det hela för att just få ner hastigheten är:
Utbildning, utbildning, utbildning och även där mer utbildning.
Med utbildning (inte bara att köra utan även den mentala biten, riskhantering mm mm) så kommer medvetenheten om risker och när medvetenheten ökar kommer det stora mertalet att överlag sänka medelhastigheten för gruppen.

ex.
Du får inte köra en sporthoj om du inte gått igenom och blivit godkänd åtminstånde steg 1 i utbildningen för just sporthojar.
Det är vad jag tror skulle vara den mest fungerande lösningen på att få ner hastigheterna.
Givetvis kommer det inte att fungera fullt ut, men det kommer att ge ett bra mycket bättre resultat än en skyltjävle fram.

Sedan tycker jag personligen man borde se över hela körkorts systemet och alla skulle ha en koll varje 5e år osv.

men det är ju vad jag tycker.

sir-väs: Om en motorcyklist vrider på gasen och blir registrerad för fortkörning, får sedan hem ett brev med inbetalningkort på 5000:-. Hur många inbetalningskort kommer denne knutte att betala in innan denne ändrar sitt körsätt och följer de lagar och förordningar som finns?

Har vv satt en hastighetsgräns på MAX 70km/h på en viss vägsträcka så finns det en tanke bakom hastighetsvalet.

(sitter på jobbet och kan inte svara något längre)

Om samma motorcyklist ändrar /smutsar ner/gör skylten oläslig
hur många inbetalningskort kommer då fram ?
när farbror blå då kommer och skall stoppa samma motorcyklist kommer denna då att chansa eller kommer h*n att stanna och ta böterna ?
om h*n inte stannar vad kommer då att hända ? jakt ?
om jakt händer vilka hastigheter kommer den att gå i ? knappas skyltad hastighet eller hur ? är vi då överens om att risken att någon inte överlever är större ? altså kan det få helt motsatt effekt att höja straff mm.
det har visats genom ett antal undersökningar.
man tycker att dödsstraff borde avskräcka eller hur, varför sker då brott som har det i straffskalan på de platser där man har det som straff.

om vägverket har satt max 70 på en vägsträcka så borde de ha tänkt till, men om du nu kollar på sveriges vägnät så ser du att så inte är fallet. Tyvärr,
en 110 väg norröver ser ungefär likadan ut som en 70 väg i stockholmstrakten. Det är inkonsekvent. En 70 väg när det regnat har inte samma problem som en 70 väg som är torr osv.
så det är inte fullt så enkelt.
sedan är de som jobbar på vägverket människor de med och gör fel.
det är ju därför vi har omskyltningar på vägar utan att något har gjorts med dem.
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Att förslaget för regskylt fram skulle ligga för att staten ska tjäna pengar på oss.. Nja.. Det vill jag snarare säga är en konspirationsteori.
Uttryck det istället som.
Staten vill kunna "straffa"/"ge påföljd" för trafikbrott. Målet är knappast att få in några tusen extra... Vi är på tok för få hojåkare för att det skulle ge något.

De vill komma åt trafikbrott... och vi går fria tack vare att de inte ser en regskylt..

Har man dessutom fått böter 4 gånger på 5000kr de senaste 2 månaderna så kommer man automatiskt att pruta av på gasen nästa gång man paserar en kamera... Iaf skulle jag göra det.
Om sen det paceras ut kameror efter slingerbulten tex så skulle rätt många köra betydligt lugnare där.. Eller kanske tom sluta köra där... och vipps så kan vi mycket väl ha räddat ett liv..

Det kommer visserligen alltid finnas folk som kör helt utan skylt och liknande.. Men de flesta av oss vill kunna åka in till tex Sveavägen en onsdkväll och snacka med polare utan att få böter..
Kolla idag.. de flesta har en hoj med fullt laglig skylt numer.. och de slipper få ombesiktningar av hojar mm på sveavägen...
Hur hamnade vi där.. Jo för något år sedan så var snuten fördjävliga.. De kom med sina block varje onsd.kväll...

Håller fullständigt med om att utbildning mm är korrekt väg att gå.
Samtidigt så en av de starkaste sätten att påverka attityden hos folk är att snacka med kompisar man åker med. Snackar man i kompisgängen så kommer det sprida mycket stor effekt. Grupptryck är en stor kraft...
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Att förslaget för regskylt fram skulle ligga för att staten ska tjäna pengar på oss.. Nja.. Det vill jag snarare säga är en konspirationsteori.
Uttryck det istället som.
Staten vill kunna "straffa"/"ge påföljd" för trafikbrott. Målet är knappast att få in några tusen extra... Vi är på tok för få hojåkare för att det skulle ge något.

De vill komma åt trafikbrott... och vi går fria tack vare att de inte ser en regskylt..

Har man dessutom fått böter 4 gånger på 5000kr de senaste 2 månaderna så kommer man automatiskt att pruta av på gasen nästa gång man paserar en kamera... Iaf skulle jag göra det.
Om sen det paceras ut kameror efter slingerbulten tex så skulle rätt många köra betydligt lugnare där.. Eller kanske tom sluta köra där... och vipps så kan vi mycket väl ha räddat ett liv..

Det kommer visserligen alltid finnas folk som kör helt utan skylt och liknande.. Men de flesta av oss vill kunna åka in till tex Sveavägen en onsdkväll och snacka med polare utan att få böter..
Kolla idag.. de flesta har en hoj med fullt laglig skylt numer.. och de slipper få ombesiktningar av hojar mm på sveavägen...
Hur hamnade vi där.. Jo för något år sedan så var snuten fördjävliga.. De kom med sina block varje onsd.kväll...

Håller fullständigt med om att utbildning mm är korrekt väg att gå.
Samtidigt så en av de starkaste sätten att påverka attityden hos folk är att snacka med kompisar man åker med. Snackar man i kompisgängen så kommer det sprida mycket stor effekt. Grupptryck är en stor kraft...


Nej vi hojåkare är inte det igentliga målet, det har du rätt i att vi är alldeles för få för men vi är medlet för att komma åt de bilister som smiter igenom kamerorna. och DÄR finns det pengar att hämta.

varför skulle de få ombesiktning på hojarna där ?
De behöver ju inte köra in hojen på det viset..
Tar inte många sekunder att riva loss ett klistermärke, eller sätta på ett.
där kommer nog de flesta hitta på en lösning med allt från indragningsbara nummerplåtar till gud vet vad. nöden är uppfinnighetens moder.

jupp grupptrycket är en stor kraft och kan man få den på sin sida så vore det ju tacknämligt i detta fallet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om vi tar ett halvt steg från det ursprungstråden handlar om, dvs regskylt fram.

Min personliga vy på det hela för att just få ner hastigheten är:
Utbildning, utbildning, utbildning och även där mer utbildning.
Med utbildning (inte bara att köra utan även den mentala biten, riskhantering mm mm) så kommer medvetenheten om risker och när medvetenheten ökar kommer det stora mertalet att överlag sänka medelhastigheten för gruppen.

ex.
Du får inte köra en sporthoj om du inte gått igenom och blivit godkänd åtminstånde steg 1 i utbildningen för just sporthojar.
Det är vad jag tror skulle vara den mest fungerande lösningen på att få ner hastigheterna.
Givetvis kommer det inte att fungera fullt ut, men det kommer att ge ett bra mycket bättre resultat än en skyltjävle fram.

Sedan tycker jag personligen man borde se över hela körkorts systemet och alla skulle ha en koll varje 5e år osv.

men det är ju vad jag tycker.

Aaah, nu är vi 100% överens:tummenupp :tummenupp
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
I Australien vill man ha elektronisk övervakning av mc pga svårigheten att identifiera mc förare vi fartkameror http://www.news.com.au/couriermail/story/0,23739,20541198-5007190,00.html kommer nog här som förslag också:gnissla

I sverige kommer de nog plantera microchip(stavas det så?)i nacken på alla som har eller ska ta körkort så att de aldrig kan missa en fortkörningsbot.Det är ju kärnan i idén med kamera skåpen.Kan med ganska stor säkerhet skriva att de som "uppfann"kameraskåpen sålde dem med motiveringen,De är dyra... men de betalar sig fort!
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
fyfan, jag undrar hur det ser ut om typ... 50 år?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Är det inte så att de bara låter kamrorna blixtra ibland, dvs de tar ingen bild för polisen har inte tid med allt pappersarbete...

Kan ju bara vara en "myt" också och att de som inte får någon böter utan bara blir blixtrade helt enkelt har en för otydlig bild.

EDIT: Oj hoppsan, höll nästan på att glömma poängen.

Då kan det ju inta handla om att dra in pengar... hade man tjänat så mkt pengar på det hade man väl satt in lite extra resurser där och låtit kamerorna gå dygnet runt.

...ps detta skall inte tolkas som att jag är någon beundrare av fartkameror, utan bara som ett litet inlägg i debatten... Gasar helt enkelt på "rätt" ställen, och när det ligger slöhögar framför "to prove a point". De stoppar ju upp trafiken. ds...
 
Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Lite off-topic..

Jag tror inte att vi behöver oroa oss för att vi skall tvingas bära RFID transpondrar för hastighetsregistrering. Om RFID skall användas måste det handla om så kallade "aktiva" transpondrar, dvs av sådan typ som användes i första tullprojektet i Sthlm (ni vet den där vita plastgrunkan). Det är skitlätt att skärma av en transponder samtidigt som det borde gå att ta loss dem också så om man inte vill bli registrerad så är det inga problem att förhindra det, mao så löser inte en sådan åtgärd något annat än att man kommer åt de som råkar köra för fort medan de man vill komma åt fortsätter åka på bakan förbi kamerorna.

Som så många andra redan skrivit i tråden så tycker även jag att en regplåt fram inte tillför något som främjar säkerheten för oss hojåkare utan tvärt om så lär fler skylta av helt med de baksidor det lär leda till i form av fler flyktförsök osv.

Känner själv att måttet börjar vara väl så rågat beträffande dumheter från vägverkets och makthavarnas sida, snart gör man allt för att uppvisa "civil olydnad" då de verkligen visar att de inte består av de "skarpaste knivarna" i lådan.

Vägverket är en förlegat verk som behöver bytas ut mot en organisation som har som främsta mål att se till att vi får ett effektivt transportsystem, som de verkar nu så är alla åtgärder sådana som minskar framkomligheten och ökar restiderna:mad:

Kommer det krav på regskylt fram så kommer även jag att skylta av i ren protest då jag då anser att nyttan med en sådant ingrepp på min MC totalt saknar grund. Har kört hoj i över 20år utan böter så jag ser inte något skäl till att ha en skylt fram eller ens var fasen den skulle gå att montera på ett trafiksäkert sätt på min K7:a
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top