Regplåt fram.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Formulerade mig lite dåligt men jag tänkte mer på detta som du skrev.

I dagens samhälle är straffet för säg 30km/h överträdelse något de flesta har råd med, samt att chansen att åka fast är minimal. Resultatet blir att fler kör för fort.

Minskar man chansen att klara sig ifrån straff genom att ha en regskylt fram samt ägandeansvar så att fartkameror kan registrera motorcykeln så kommer den större massan att sänka hastigheten.

Ökar man sedan beloppet på böterna:
5000:- för dold/saknar regskylt.
3000:- för 1 -> 10km/h
5000:- för 11 -> 20km/h
10000:- för 21 -> 32km/h
1000:- per km/h över 32/km

Helt plötsligt hade det inte vart värt att köra för fort, vilket hade resulterat i att hastighetsöverträdelsen hade minskat drastiskt!
Sänkt hastighet medför färre allvarliga olyckor samt ökar chansen att kunna förhindra en olycka.

Om du känner så och varit med om så mycket varför slutar du inte åka helt? för det finns ökade chanser fortfarande att du kan omkomma när du sitter på hojen.

Folk kommer alltid att dö, ingen kan ändra på det.
Hellre dör jag när jag har som roligast i mitt liv och gör det jag älskar mest än omkommer i en flygkrash, när jag ska över gatan, få en is tappe i huvudet, sätter nåt i halsen, lider in i det sista på grund av åldrande, depression o.s.v.

Men sedan finns det de som hjälper att få djur i världen att få det bättre, medans det finns människor i samma land som inte ens har mat eller tak över huvudet, rent vatten eller sjukvård o.s.v.
Hur smart tycker man att det är, visst är det inte fel att hjälpa djur, men ska det gå före människor? Det är bara beviset att vissa saker är viktigare för en del än andra, och staten o vv vill bara tjäna pengar och inget annat. För rädda liv det kan de göra på mycket mycket enklare sätt och till mer behövande områden/målgrupper. Men det ska fokuseras på mc folket för de vill tjäna pengar och vissa vet bara inte bättre.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag kan inte förstå ditt samt sir-väs tankesätt fullt ut, men visst förstår jag vad ni menar! Jag har personligen gjort en helomvändning i mitt tänkande, och tyvärr behövde jag få det svart på vitt vad vi håller på med ute i trafiken.
Men när man satt här på SH och läste dessa moralinlägg från ena personen i en tråd, till nästa inlägg i en annan tråd så blev jag personligen förbannad för att dom inte fattade att vi kör som vi vill!!!

När man går på sina vänners begravningar så börjar man förstå vad moralpredikarna menade och ville varna oss för! Det behövs så lite för att konsekvensen ska bli det vi blundar för, det som bara händer andra, det som händer dom som kör över sin förmåga. Tyvärr finns det för många faktorer som vi själva inte kan styra över. En stor faktor som rör alla människor är att vi vet inte hur vi själva reagerar i en paniksituation.

I år fick jag äntligen tummen ur och provade bankörning en kväll på falkenberg, något som jag fastnat för! Jag har troligen bara kört 6-7 timmar på bana, men det ger mig betydligt mer än gatkörning. För på banan kan jag gasa det där lilla extra som jag inte vågade på gatan.


bullysmile, vilka regler är det som du ser som "fukkade"?

Jag har svårt att se att jag någonstans har sagt
kör till vi dör, sisten in i kistan är en fitta, mest grunkor när man dör vinner.
eller liknande utslag för att "skit du i hur jag kör din mes" attityden.
Inte någonstans har jag såvitt jag vet sagt att jag kör som jag vill och den som har åsikter om det kan få äta mitt finger.
tvärtom har jag flera gånger skrivit:
ta det lugnt, jävlas inte med länsman det är smartare att man inte drar uppmärksamheten till sig, Det finns rätt ställen att köra fort på och det finns fel ställen osv. hela tiden försöker jag att få folk att tänka till utan att för den sakens skull förneka att de har en egen hjärna att tänka med.

Det jag opponerar mig mot är att Vägverket och andra personer här försöker framhäva att regskylt fram har något med livräddande åtgärder att göra när det helt uppenbart inte alls har något med den biten att göra.
Regskylten och ägaransvar handlar inte någonting någonstans om att rädda liv, det handlar om att kunna dra in pengar.
vägverket mm säger att det dör si o så många vi måste ha reggskylt fram.
men reggskylt fram har enbart med identifiering att göra.
det har INGEN SOM HELST inverkan på antalet döda i trafiken.
Kan någon någonstans visa på en olycka med fatal utgång som INTE hade haft en fatal utgång om motorcykeln hade haft regskylt fram.
Det som det handlar om är att få in mer pengar till staten.
ingenting annat. likförbannat skall det alltid hänvisas till antalet döda i trafiken.
Det är rent och skärt skitsnack.

Livräddande hade varit att ta varenda krona och vikta den mot vilken livräddande nytta den hade gjort inom vård och omsorg, skolväsendet och allt annat som finns i samhället.
Där du räddar flest liv den får kronan.
det kanske betyder att alla gamlingar får en nödknapp runt halsen kopplat mot livstecken och en garanti om att det finns hjälp på mindre än 15 minuter bort. att ungdomar får någon kurator att prata med osv osv
om det räddar 1000 liv om året för samma summa som nu vägverket försöker rädda 400 (enl de själva) vilket är då bäst att lägga pengarna på ?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag har svårt att se att jag någonstans har sagt
kör till vi dör, sisten in i kistan är en fitta, mest grunkor när man dör vinner.
eller liknande utslag för att "skit du i hur jag kör din mes" attityden.
Inte någonstans har jag såvitt jag vet sagt att jag kör som jag vill och den som har åsikter om det kan få äta mitt finger.
tvärtom har jag flera gånger skrivit:
ta det lugnt, jävlas inte med länsman det är smartare att man inte drar uppmärksamheten till sig, Det finns rätt ställen att köra fort på och det finns fel ställen osv. hela tiden försöker jag att få folk att tänka till utan att för den sakens skull förneka att de har en egen hjärna att tänka med.

Det jag opponerar mig mot är att Vägverket och andra personer här försöker framhäva att regskylt fram har något med livräddande åtgärder att göra när det helt uppenbart inte alls har något med den biten att göra.
Regskylten och ägaransvar handlar inte någonting någonstans om att rädda liv, det handlar om att kunna dra in pengar.
vägverket mm säger att det dör si o så många vi måste ha reggskylt fram.
men reggskylt fram har enbart med identifiering att göra.
det har INGEN SOM HELST inverkan på antalet döda i trafiken.
Kan någon någonstans visa på en olycka med fatal utgång som INTE hade haft en fatal utgång om motorcykeln hade haft regskylt fram.
Det som det handlar om är att få in mer pengar till staten.
ingenting annat. likförbannat skall det alltid hänvisas till antalet döda i trafiken.
Det är rent och skärt skitsnack.

Livräddande hade varit att ta varenda krona och vikta den mot vilken livräddande nytta den hade gjort inom vård och omsorg, skolväsendet och allt annat som finns i samhället.
Där du räddar flest liv den får kronan.
det kanske betyder att alla gamlingar får en nödknapp runt halsen kopplat mot livstecken och en garanti om att det finns hjälp på mindre än 15 minuter bort. att ungdomar får någon kurator att prata med osv osv
om det räddar 1000 liv om året för samma summa som nu vägverket försöker rädda 400 (enl de själva) vilket är då bäst att lägga pengarna på ?


Jag tyckte att du fick fram i din text var bra, men sedan skrev jag mina åsikter och funderingar.
Men som jag skrev tidigare är inte skrivande min starkaste sida :näsblod så jag kanske smetade ihop allt haha.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jojo.. va väl lite på örat igår hehe

Men att folk wheelar förbi fartkamerorna kommer ju inte avhjälpas med en skylt fram om man har en hyffsat wheelie

"skylt fram" är en metafor egentligen. Om det blir ägaransvar så kommer det troligtvis inte att bli en fysisk skylt fram på hojen utan istället kommer vi alla att få en ny skylt att sätta bak. Denna kommer då att innehålla en liten passiv mikrotransponder (troligvis av RF-id-typ) som kommer att berätta vad hojen har för identitet.

Om man kombinerar detta med att även ha ett liknande chip i alla körkort så är det plötsligt möjligt att identifiera både fordon och förare.

Ja, det går säkert att störa ut, fejka och liknande men det kommer isf att bli straffbart på samma sätt som man inte får byta till miniskylt.
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Inte helt oväntat !!!!!
Amerikanska NHTSA har detaljstuderat 6 949 bilolyckor i USA. Vanligast är dålig uppmärksamhet - medan hastigheten är den utlösande faktorn i enbart fem procent av alla olyckor.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Inte helt oväntat !!!!!
Amerikanska NHTSA har detaljstuderat 6 949 bilolyckor i USA. Vanligast är dålig uppmärksamhet - medan hastigheten är den utlösande faktorn i enbart fem procent av alla olyckor.

Japp, engelsmännen kom fram till samma sak. Å andra sidan så vet ju alla att farten var för hög, annars hade man ju hunnit stanna?:D

Att öka farten innebär i praktiken bara att misstagen sker fler gånger per tidsenhet...
 

Gabor

Guest
Full fart spar tid :D

Ger åxå kort tid i riskområde. :yoparty

Alltså , farten räddar mig från olyckor.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Full fart spar tid :D

Ger åxå kort tid i riskområde. :yoparty

Alltså , farten räddar mig från olyckor.

Å andra sidan anländer du tidigare till riskområdet, vilket kan göra skillnad, till exempel NÄR älgen behagar passera riskområdet...

...nu blir det djupt här...:)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Nu är det ju så att hög hastighet skördar liv hos oss mc-förare. Det går inte att sätte emot där.
Jag skulle lätt kunna ge 4 goda exempel från denna säsong.
Hade dessa 4 prutat av lite på gasen.. Så skulle de troligen vara i livet idag.

Skulle då en reglåt fram göra någon skillnad?
Nja.. inte bara den ensam...
Men som det skrivits tidigare i tråden..
Om straffskalan sätts därefter så kommer det att ge resultat genom att folk tar det lugnare..
Konkret ex. Finland. Där koster det skjortan att köra för fort...
Och de gånger jag varit i Finland så har man somnat bakom ratten i 80 km/h...
Och det är få som kör över lagstadgad hastighet... pga att det är JÄVLIGT dyrt att åka fast. Resultatet av det är altså att du får ner hastigheten på "totalt sett"

Så vad är kontentan av att det körs "tufft" förbi fartkameror?
Kontentan blir ju att det samlas en massa dokumentation om att vi motorcyklister skiter fullständigt i trafiklagar mm. Och myndigheterna har bevis på att det faktist är så!
Trafiklagar och förodningar finns för att folk inte ska råka illa ut i trafiken..
I detta fall följer vi dem inte och myndigheternas och allmänhetens reaktion blir att något måste göras...

Jag vill inte ha fler regler som begränsar min frihet som motorcyklist idag.. Så varför ge dem fler bevis på att vi är "olagliga" och respektlösa... På ett foto som vi aldrig får se heller... Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Sir..
Det finns budgetar för de övriga frågorna med. Budget för vad en kurator får kosta mm. Där berörda parter. Ofta komunen när det gäller kuratorer och social omvårdnad satsar resurser på sina åtgärder.

VV mfl . har fått regeringens och riksdagens uppgift att se till att vå ner antalet olyckor. De sätter sin budget efter det.

DVS de tillsätter de resurser som de fått tillgängliga.
Skulle vv mfl fått alla de pengar som drogvård mm verkligen kostar.. Ja du då lovar jag att det skulle hända mycket mer på vägnätet med.
Nu är det så att alla får del av kakan när den delas upp.. och sen äter vi kakan på olika sätt.

Du vill inte heller ha en regskylt fram på hojen.
Och ett bra sätt att slippa ifrån sånna idiotiska påfund är att ALLA börjar tänka till lite mer... Ta lite större ansvar för sina egna handligar.

-Vänta tills efter korsningen innan man slangar.
-Lätta på gasen när man kommer in mot kosningar och utfarter.
-Lätta på gasen när man kör där det finns hus.
-Köra mjukare och ha bättre planering.
och mycket mycket mer...

Alla sånna saker tillsammans är det som räddar liv.
Myndigheter vill få oss dit och längre genom regelverk pga vårt uppförande i trafiken.
Efter som vi tycker att det är totalt snett att vv mfl får lägga så mycket pengar på idiotiska förslag. Så hjälp då till genom att se till att dessa idiotiska förslag aldrig ens behöver tas upp. Och mer pengar kan gå till andra verksamheter...
Enekel matematik.. Skapa inte behovet med andra ord.

Sir.. Du skriver själv att du blivit prejad av bilar... Ja.. Det händer dagligen att bilar bara byter fil mm utan blinker.. utan att kolla i backspegeln och liknande.
Jag jobbar som servicetekniker och kör dagligen mycket bil.
Men genom att ha lite större framförhållning i trafiken så blir dess incidenter färre. Genom att köra lite lugnare.. lite försiktigare så ser man mycket mer i god tid...

Blir du medvetet prejad när du kör hoj... Varför händer en sån sak?
Jo det sitter en stressad typ bakom ratten som tror han är polis eller nått sånt. Vi kallar dem oftast förbannade idoter och liknande...

Men lite mer djuplodande då??
Vad får denna stressade typ att bli sån? Vad har han råkat ut för tidigare för att få en sån uppfattning om oss motorcyklister att man måste försöka preja dem?

Hade massor med mer vinklingar på tidigare inlägg men inser att det blir för långt och jobbigt att skriva och läsa...
Nu ska jag fixa käk... :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...umm...nog för att merparten av olyckorna bil vs mc beror på taskig uppmärksamhet från bilföraren, men jag kan nog nästan ta gift på att det alltid gått lite för fort på motorcykeln med.

Åker man i normal fart, med huvudet på skaft, så hinner man stanna, och det är ingen risk att man gör den där fantomomkörningen av tant Agda 64 som åker lite långsamt precis innan en korsning...i alla fall inte utan att tänka en gång extra.

Åker man alldeles för fort, så har man ingen annan än sig själv att skylla, man kan inte begära av medtrafikanterna att de skall ta höjd för våran våta dröm om fri fart på vägarna. :)

Utmana inte så förbannat jämnt, kör snyggt, kör gärna fort, men gör det där det inte sticker i ögonen på någon med liten förståelse för tvåhjulingar.

/J
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om du känner så och varit med om så mycket varför slutar du inte åka helt? för det finns ökade chanser fortfarande att du kan omkomma när du sitter på hojen.

Folk kommer alltid att dö, ingen kan ändra på det.
Hellre dör jag när jag har som roligast i mitt liv och gör det jag älskar mest än omkommer i en flygkrash, när jag ska över gatan, få en is tappe i huvudet, sätter nåt i halsen, lider in i det sista på grund av åldrande, depression o.s.v.

Men sedan finns det de som hjälper att få djur i världen att få det bättre, medans det finns människor i samma land som inte ens har mat eller tak över huvudet, rent vatten eller sjukvård o.s.v.
Hur smart tycker man att det är, visst är det inte fel att hjälpa djur, men ska det gå före människor? Det är bara beviset att vissa saker är viktigare för en del än andra, och staten o vv vill bara tjäna pengar och inget annat. För rädda liv det kan de göra på mycket mycket enklare sätt och till mer behövande områden/målgrupper. Men det ska fokuseras på mc folket för de vill tjäna pengar och vissa vet bara inte bättre.

Varför anser du att mc-kollektivet ska stå utanför lagar & regler och därigenom slippa straff när lagen bryts?

Hade du hellre sett att straffet för trafikbrott blev samhällstjänst? För då ser ju den skyldiga själv till att straffet kommer till nytta i samhället och inte i någon ficka på VV...eller?

Om mc-kollektivet hade följt lagar & regler, hade den här diskussionen vart aktuell då?

Det är inte bara du själv som kan omkomma i en olycka. Hade du haft lika tuff inställning den dagen DU kör ihjäl någon annan i trafiken pga att DU ville leka?

Så fort en debatt handlar om motorcyklar så är det en kategori med människor som har kommit till insikt med hur verkligheten ser ut men håller sina åsikter för sig själv och följer med strömmen, en annan kategori som likt den första fast talar och visar sin åsikt. Sen finns det en kategori med lite blandade smågrupper som mer än gärna talar för sin åsikt. Det är oftast dessa som kommer med inlägg likt: Låt oss motorcyklister vara, lägg energin/pengarna på annat, jag kör som jag vill, dom vill bara tjäna pengar på oss, det finna andra saker som är värre, hata snuten mm mm mm

Den sistnämnda kategorin är ofta dom människorna som skapar dessa debatter genom att gång på gång utmana samhället. Även en stor del av dessa har ett inre behov av att hävda sig samt visa upp sig, och på det sättet få feedback på att dom är så tuffa som dom själva anser sig vara samt den hobby de utövar.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Nu är det ju så att hög hastighet skördar liv hos oss mc-förare. Det går inte att sätte emot där.
Jag skulle lätt kunna ge 4 goda exempel från denna säsong.
Hade dessa 4 prutat av lite på gasen.. Så skulle de troligen vara i livet idag.

Skulle då en reglåt fram göra någon skillnad?
Nja.. inte bara den ensam...
Men som det skrivits tidigare i tråden..
Om straffskalan sätts därefter så kommer det att ge resultat genom att folk tar det lugnare..
Konkret ex. Finland. Där koster det skjortan att köra för fort...
Och de gånger jag varit i Finland så har man somnat bakom ratten i 80 km/h...
Och det är få som kör över lagstadgad hastighet... pga att det är JÄVLIGT dyrt att åka fast. Resultatet av det är altså att du får ner hastigheten på "totalt sett"

-Mer - Text-
ärligt talat så kommer vi nog inte längre
jag har sagt mitt och tänker inte gå i cirkel resonemang mer.
nästan alla mina svar finns i mina tidigare inlägg.
Att du ens kan försöka rättfärdiga att folk gör sådana saker med flit är för mig ett totalt mysterium. Det skulle ju isåfall vara ok för mig att ta med KJeTtIngEn! du har ju nu sagt att det är ok. för mig okända bilister har "hotat" mitt liv och då får jag ge igen på andra okända bilister.
Spelar ingen roll om jag eller någon annan beter sig som en idiot, det ger inte dig eller någon annan rätten att bete sig som idioter de med.

Det sköna är att du tar upp finland, som inte har regplåt fram, som exempel.

Och nej ingen säger väl emot att en högre hastighet innebär att man har kortare reaktionstid och är mer stressad, och när stoppet kommer så är kraften som skall tas upp mycket högre.
enkel fysik.
Det är också därför man ärligt kan säga att det inte är farten som dödar.
det är den snabba hastighetsminskningen med medföljande trauma som är problemet.
Det är kanske därför vår vägmiljö är viktig att hålla ren från stolpar i avåkningsriktning och att man kör med huvudet och väljer var man kör fort osv. men hey bara vi får en nummerskylt fram så ordnar sig det med.

Här kommer det enda nya.
varför inte bara införa dödsstraff på alla brott ?
så snart vi gör det så komer alla brottslingar att avrättas på plats.
eftersom ingen vill dö så kommer då ingen att köra för fort.
ergo inga mer brott.
iaf om man tänker som du.
tänk på den och när du väl fattat varför inte det fungerar kan du ju skriva ut det här.

Med ditt tänkande så förstår jag inte varför vi inte helt enkelt har ihjäl hela jordens befolkning. visst det blir en del döda nu, men på mindre tid än 100 år så hade vi gjort break even och det hade dött mindre människor totalt än vad det hade gjort om vi inte gör något alls.
fyfan vad vi hade räddat folk från att dö.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Varför anser du att mc-kollektivet ska stå utanför lagar & regler och därigenom slippa straff när lagen bryts?

Hade du hellre sett att straffet för trafikbrott blev samhällstjänst? För då ser ju den skyldiga själv till att straffet kommer till nytta i samhället och inte i någon ficka på VV...eller?

Om mc-kollektivet hade följt lagar & regler, hade den här diskussionen vart aktuell då?

Det är inte bara du själv som kan omkomma i en olycka. Hade du haft lika tuff inställning den dagen DU kör ihjäl någon annan i trafiken pga att DU ville leka?

Så fort en debatt handlar om motorcyklar så är det en kategori med människor som har kommit till insikt med hur verkligheten ser ut men håller sina åsikter för sig själv och följer med strömmen, en annan kategori som likt den första fast talar och visar sin åsikt. Sen finns det en kategori med lite blandade smågrupper som mer än gärna talar för sin åsikt. Det är oftast dessa som kommer med inlägg likt: Låt oss motorcyklister vara, lägg energin/pengarna på annat, jag kör som jag vill, dom vill bara tjäna pengar på oss, det finna andra saker som är värre, hata snuten mm mm mm

Den sistnämnda kategorin är ofta dom människorna som skapar dessa debatter genom att gång på gång utmana samhället. Även en stor del av dessa har ett inre behov av att hävda sig samt visa upp sig, och på det sättet få feedback på att dom är så tuffa som dom själva anser sig vara samt den hobby de utövar.

sir-väs har väldigt bra åsikter och jag tycker han har vettiga argumment.
Är inte bra på att ta sådana disskutioner då jag ofta blir missförståd eller tar i lite för mycket för att förstärka poängen.
Är absolut inte nån outlaw snubbe som fuckar åt snuten och tycker alla gör fel och jag gör vad jag vill.
Men jag ställer nog mig i kön och knyter nävarna i fickan och låsas acceptera sveriges lagar och regler, men bryter dem titt som tätt utan att nån ser det. För så fungerar svenska samhället, på papper ska allt se så fint ut men in real så stoppar man huvudet i sanden och låsas inte se saker o ting för vad de egentligen är.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Nej jag rättfärdigare inte någon att bete sig som en idiot. Har inte skrivit det och har inte påstått det någonannastan heller. Skrev att det kanske fanns en förklaring till att personen beter sig på det sättet. Precis som det finns en förklaring till att vi kör fort... leker.. och wheelar mm.. Inte alltid så genomtänkt med kan vara fasen så kul.

Nej Finland har inte plåt fram..De kanske inte ens haft debatten.
Kanske pågrund av att de haft andra sätt att stävja det med... ??
Faktum är att här i SVERIGE där VI BOR.... Här har vi debatten.
Debatten finns pga vårt beteende på våra allmänna vägar.
Skulle vi inte ha det beteendet skulle vi inte sitta och skriva i denna tråd heller.

sir-väs har väldigt bra åsikter och jag tycker han har vettiga argumment.
Är inte bra på att ta sådana disskutioner då jag ofta blir missförståd eller tar i lite för mycket för att förstärka poängen.
Är absolut inte nån outlaw snubbe som fuckar åt snuten och tycker alla gör fel och jag gör vad jag vill.
Men jag ställer nog mig i kön och knyter nävarna i fickan och låsas acceptera sveriges lagar och regler, men bryter dem titt som tätt utan att nån ser det. För så fungerar svenska samhället, på papper ska allt se så fint ut men in real så stoppar man huvudet i sanden och låsas inte se saker o ting för vad de egentligen är.

De flesta av oss kör för fort mm..
Det handlar inte om att bli laglydiga änglar.. Det handlar mer om att lyfta framhjulet efter korsningen... Peka fingret efter kameran... osv...
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nej jag rättfärdigare inte någon att bete sig som en idiot. Har inte skrivit det och har inte påstått det någonannastan heller. Skrev att det kanske fanns en förklaring till att personen beter sig på det sättet. Precis som det finns en förklaring till att vi kör fort... leker.. och wheelar mm.. Inte alltid så genomtänkt med kan vara fasen så kul.

Nej Finland har inte plåt fram..De kanske inte ens haft debatten.
Kanske pågrund av att de haft andra sätt att stävja det med... ??
Faktum är att här i SVERIGE där VI BOR.... Här har vi debatten.
Debatten finns pga vårt beteende på våra allmänna vägar.
Skulle vi inte ha det beteendet skulle vi inte sitta och skriva i denna tråd heller.



De flesta av oss kör för fort mm..
Det handlar inte om att bli laglydiga änglar.. Det handlar mer om att lyfta framhjulet efter korsningen... Peka fingret efter kameran... osv...

Inga problem för mig, gör redan det då jag åker. Men saken gör en förbannad ändå när det ska behöva daltas om rädda liv o liknande skitsnack.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Eller så blir följden att inga vill stanna, och riskera så dyra böter, så dom slår på gasen och fler och värre olyckor händer.

Fler och hårdare lagar ger bara mer och värre brott. Så är det tyvärr.
Ju mer stobror vill veta vad den enskilda individen gör ju värre saker kommer den enskilda individen att göra när den väl gör ett brott.

Att tex sätta upp kameror flyttar ju bara brottsrisken några meter åt ett annat håll. Kolla på dom länder som tillämpar fler och hårdare lagar, istället för småbrotten så får dom mer och grövre brott istället.

Näe det var nog bättre förr...
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
De flesta av oss kör för fort mm..
Det handlar inte om att bli laglydiga änglar.. Det handlar mer om att lyfta framhjulet efter korsningen... Peka fingret efter kameran... osv...

För mig handlar det inte ens om det även om jag håller med om beteende bten för Xe gången.
För mig handlar det om att man använder liv o död som argument i en debatt där det överhuvudtaget inte är relevant.
Jag tycker det är så jävla dåligt att använda "du vill väl inte någon skall dö" argumentet på en sak som inte kommer att rädda ett enda liv och samtidigt försämrar vägverket vår trafikmiljö och vill skylla från sig.
jag menar hur jävla svårt kan det vara att inspektera en väg o se att hmm om någon kör av i denna kurvan så finns det en stor risk att de drar rakt in i stolpen som står här. eller stenen eller trädet osv osv osv.
det krävs faktiskt inte ett geni för att göra det.
det finns ett skäl till att olyckor sker på samma ställe gång på gång.
ofta ligger det skälet att finna i trafikmiljön.
feldoserad kurva, optiska synvillor, skarv mitt i vägen, dålig sanering efter tidigare olycka, grus indraget från korsande väg osv osv.

Visst man kan inte göra allt.
Men kan göra väldigt mycket för väldigt lite pengar och det är sådana åtgärder som gör en mer förlåtande trafikmiljö kommer att spara liv.
För när allt kommer omkring så är vi människor och vi gör fel och när vi gör det så är helt plötsligt trafikmiljön en stor faktor i vår överlevnad.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
sir-väs har väldigt bra åsikter och jag tycker han har vettiga argumment.
Är inte bra på att ta sådana disskutioner då jag ofta blir missförståd eller tar i lite för mycket för att förstärka poängen.
Är absolut inte nån outlaw snubbe som fuckar åt snuten och tycker alla gör fel och jag gör vad jag vill.
Men jag ställer nog mig i kön och knyter nävarna i fickan och låsas acceptera sveriges lagar och regler, men bryter dem titt som tätt utan att nån ser det. För så fungerar svenska samhället, på papper ska allt se så fint ut men in real så stoppar man huvudet i sanden och låsas inte se saker o ting för vad de egentligen är.

Vilka argument är det du ser som bra som sir-väs har påvisat?

Att det enda som skulle "rädda liv" är att vv bygger avåkningszoner?
Eller att hastigheten inte har någon betydelse?
Eller är det något annat?
--------------------------------------------------------

Jag kan hålla med om att det är svårt att få ner sina tankar i skrift, så att andra kan läsa och förstå hur du menar utan att det blir missförstånd. Men när någon försöker att påvisa att den enskilda handlingen inte har något med resultatet att göra, utan att det är utomstående faktorer som avgör resultatet så är man fel ute...

På ren svenska blir det: Jag kan köra hur fort jag vill, för det är vv fel att kurvan var feldoserad med dålig sikt samt att det stod träd vid sidan av vägen. Därför skadade jag mig när gruset på vägen fick mina däck att tappa fästet och jag gled in i trädet!
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Nu har inte jag orkat läsa hela tråden men låt folk köra som dom vill. Personligen blir jag glad av att bli omkörd av en hoj på bakhjulet, eller se nån burna och leva jävel.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Många klagar på vv och nollvisionen och kameror och skyltframförslaget och all annan jävla tjafs som handlar om hur myndigheterna egentligen bara vill tjäna pengar på oss hederliga medborgare.

Jag tror att vi som klagar mest inte riktigt har förstått att de är vi själva med vår attityd och beteende som orsakar alla tråkiga åtgärder som myndigheterna tvingas till.
Jag har i alla fall nöjt åkt vidare, trygg i min vetskap om att det inte händer mig nåt, fastän det nyss blixtradegult i fartkameran.
Har vi ingen som helst egen skuld till att det blir som det blir?
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top