Varför inte måla ut curvs... och ställa ut flaggvakter med?
För att det inte löser uppgiften.
SMC driver dessa frågor. Och det ser ut som om det kommer bli förändringar med. Tex På populära mc-vägar så blir anslutande grusvägar asfalterade en bit in för att det inte ska rivas upp grus på vägbanan från bilar som kör ut på vägen. Gruskanter ska inte gå ända upp i asfaltsnivån.. mm.
Det kommer också att komma upp varningskyltar på de vägar där det är vanligt med mc-olyckor.
Jättebra, men
Hur kommer det sig att vi har brunnslock av stål som är snorhala mitt i kurvor osv i gatan
Hur kommer det sig att de stålplåtar som läggs på gatan när det repareras har vassa kanter som förstör mc däck/inte har någon beläggning som gör att de fungerar även för mc när de är våta.
Hur kommer det sig att vägverket sätter upp vajer räcken trots att alla inser riskerna med dem.
Svaret är ett och det är att vägverket inte är MC anpassat.
De bygger vägarna efter bilar och lastbilar och gör inga anpassningar för fordonet MC trots att det har andra krav på vägarna än vad bilar/lastbilar har.
När de gör de olika momenten så är inte MC ett fordon som man funderar över.
Andra exempel är vägkanterna och asfaltsskarvar mitt i vägbanan, räfflor när man fräser upp för att göra ny asfalt, eller bara en sådan enkel sak som att sopa vägbanan eller tillfälliga vägomläggningar.
Inget av detta tittas på ur ett MC perspektiv redan INNAN man genomför åtgärden.
vilket ger resultat som asfalt som ligger snett och gör att mcdäck vill klättra emedan bildäck inte har några problem.
längsgående fåror i avskalad asfalt vilket ger att man nästan inte har någon vägkontakt med MCdäck.
Detta fortsätter med många många fler exempel.
Faktum är att vv för ett antal år sedan hade en kampanj där man visade massor med filmer och bilder på trafikskadade. De visades upp på rastplatser, vägkrogar mm.
Hur stor var effekten?
Ja vi (vi tafikanter) körde lungare i ca 3mil eller nått sånt.. Sen hade hjärnan förträngt bilderna.
Enda verkliga fungerande sättet att göra något som fungerar det är att få folk att ändra värderingar och tankesätt om risker mm.
Just precis och hur kommer man åt det ?
Jo genom upplysning, utbildning, träning och repetition.
När det gäller vilka summor som satsats i nollvisionen så visst är det intressant...
Men det skulle sett mycket konstigt ut om vv skulle lagt sina pengar på att rädda stackars dumpade 15 åringar....
Precis, De pengarna kanske aldrig skulle kommit till vägverket utan skulle gått till annat exempelvis vård. Vägverket skulle aldrig fått pengarna för att de skulle gått till skolkuratorer istället. Detta kunde kanske sparat X liv om året.
om det nu var liv man ville spara. nu är det ju inte det. uppenbarligen.
Visst många fler dör av andra orsaker... Men det du gör nu är detsamma som skolbarn gör.
Du pekar på Olle och skriker: -Titta vilka stora öron Olle har. Bara för att ingen ska se hur stor näsa du själv har...
Nej det håller jag inte alls med om.
Jag säger att om vi nu fröken säger att alla skall spela fotboll så kan hon inte knyta ihop skosnörena på 3 av ungarna i ena laget.
Vägverket säger att de vill ha en nollvision men istället för att då skapa bättre förutsättningar för det skapar de situationer som är direkt livsfarliga för oss motorcyklister alternativt tar inte hänsyn till "oss" som grupp när de planerar och utför vår vägmiljö.
några exempel.
om de sätter upp ett vajer räcke både i mitten och på sidorna om vägen så påverkar det mina överlevnads chanser negativt.
Ändå är det JAG som är farlig enl deras påstående
om de ställer en stolpe så att den finns mitt i den sträcka där jag med störst sannolikhet kommer att åka av OM jag åker av, så påverkar även det mina överlevnads chanser negativt.
Ändå är det JAG som är oförsiktig enl deras påstående.
om de väljer att inte göra ordentliga vägbankar utan att det skvätter upp grus på vägen från dem så på verkar det mina överlevnads chanser negativt.
Ändå är det JAG som är oförutseende enl deras påstående.
Detta är bara några få exempel på att vägverket inte överhuvudtaget tänker på motorcyklar när de skapar vår trafikmiljö.
Säg då inte att en regskylt fram handlar om att rädda liv.
för det är bara skitsnack, det är inte alls liv det handlar om.
Använd då inte argument som X antal döda hit eller dit. för de har ingen relevans då de medvetet gör det farligare för mig att köra på vägen.
Vägverket kan inte med ena handen stå och peka finger mot oss MC åkare och säga ni är för farliga och med andra handen göra biafra lagningar med oljegrus som gör att vi som grupp får en ökad risk att köra omkull.
De kan inte skydda sig genom att säga "vi visste inte att det påverkade"
Det är deras skyldighet att veta det.
MC är inte ett nytt fordon i sverige, den har funnits ett bra tag.