På denna punkten håller jag med dig.
och givetvis skall man välja tillfällen och välja plats.
men hela denna debatten är totalt sjuk.
vi kan snacka om 80 döda över 4 års tid dvs ca 20 om året hur jävla mycket vi vill.
Givetvis är det en stor tragedi för ALLA inblandade när någon kör ihjäl sig, från flickvännen föräldrar kompisar osv till den helt okända som hittar eller hjälper osv.
Men hela denna bilden blir skev och totalt verklighetsfrämmande av följande skäl
1) det handlar inte om liv, vi kan snacka den skiten bäst vi vill, det handlar om politik, makt och givtevis pengar.
De enorma pengasummorna som satsas på detta, kommer till för att man kommer att räkna hem dem övertiden genom böter och liknande.
Vägverket precis som alla andra statliga organisationer drivs av människor som gillar att de har makt, alla dessa strider för att de skall få ökad budget för just sina saker och däri har de då lyckats skapa en sk "helig ko" i antalet trafikdöda.
De vill ha in mer pengar och därmed få mer makt status osv genom att införa ägaransvar, inte för oss motorcyklister för vi är en förhållandevis liten del även om vi syns mycket, utan för alla bilar som av någon anledning inte kundebötfällas för att man inte såg/hittade föraren med bilderna från plåtpoliserna. Däri ligger stora summor.
2) 20 liv av i runda slängar 91-93 000 liv är en liten droppe i havet.
även om vi skulle spara alla mc förares liv som dör på vägarna så är det fortfarande en liten sketdroppe mot vad det dör folk av andra orsaker.
totala dödstalen är någonstans mellan 91-93 000 döda per år ca.
ca 1200 av dem är "Avsiktlig självdestruktiv handling" som det så fint heter i statistikdatabasen, kort sagt självmord.
är dessa 1200 mindre värda ? om man istället satte in resurserna där som det snackas så mkt om vilket utfall skulle det då få ?
så Niklas om du nu verkligen vill rädda liv, gå ut och hjälp de som verkligen behöver hjälp för att de helt enkelt inte kan ta tillvara på sig själva.
Där kan du faktiskt göra stor nytta och rädda många liv.
Det är inte lika glamoröst och du får vada i mental skit och misär, men rädda liv kommer du att göra om du verkligen vill.
Vill du "rädda liv" i det du nu gör, se då till att vägverket verkligen skapar vägar som är anpassade för ALLA fordon som kör där, inte bara bilar/lastbilar/bussar.
brunnslock mitt i 90 graders kurvor, hinder i avåkningszoner på vägen, vägräcken som man undrar om det är någon med grava mentala problem som designat för att slita sönder de som kör in i dem, för ingen människa kan undvika att förstå vad som händer om en motorcyklist kör in i dem är alla exempel på saker som vägverket själva sätter ut som är farliga för vår hälsa.
I den miljö där vi befinner oss när vi kör hoj finns det massor med saker som enkelt och billigt kan rädda liv/minimera skador som ett lass grus, en borttagen stubbe, en skarv i mitten på vägen som tas bort, en bortsprängd sten, rensade vägdiken, viltstängsel, vit färg som inte är snorhal vid väta, ordentligt sopade vägar, exemplen är många om vad vi kan ta bort eller ändra som skulle öka våran säkerhet för minimala pengar. för att inte tala om de sakerna som är gratis i monetära mått mätt, att instifta att man genomför en läkarundersökning med lämp var 5e år, lära folk hur en mc/moped fungerar osv osv.
Det finns mycket som skulle spara både pengar o liv genom små insatser innan vi ens kommer i närheten av vad de patetiska resultaten av ägaransvar och en numerskylt fram ger.
för ref till statistiken så ger jag
http://www.socialstyrelsen.se/Statistik/statistikdatabas/
där väljer man Dödsorsaker.