Regplåt fram.

Nicotin

Guest
skulle väl säga att ingen regplåt i världen kommer att stoppa dom som verkligen vill busa i trafiken..
el övervakningsystem osv..allt går ju att kringå på enkla sätt.

Främre regplåt går ju att dölja lika väl som den bakre..

Ägaransvar..vadå ??
När alla identiteter är dolda..hur funkar det ?

Vill man få ner dödstalen..börja med att rensa upp längs vägarna är väl en bra start..
Finns massor av saker man kan göra före dessa ovan förslag..
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Höjda böter samt äganderätt är en riktig bra väg att nå den större massan.

JA, beloppen på böter kommer att minska fortkörningarna! Det ska svida i plånboken att begå ett brott, vilket dagens böter inte gör!

Vem skulle köra ihjäl sig för att undgå böter när det räcker med att polisen alt fartkameran registrerar regskylten? Böterna får du inte på plats utan kommer hem så fint i brevlådan. Detta medför även att polisen slipper onödiga jakter eftersom dom inte behöver stoppa gärningsmannen på plats.

Varför kommer alltid denna mening in i diskussioner som berör motorcyklar:

Det finns så mycket annat som borde prioriteras högre för att förbättra säkerheten på vägarna.

eller

Polisen borde lägga mer tid på att lösa brott.


Under V.17 2008 gjorde polisen i Västra Götaland nykterhet samt hastighetskontroll.

Alkoholutandningsprov 8246st utförda varav:
24 var alkoholpåverkade
3 var drog/medicinpåverkade
Totalt: 27 personer

Hastihgetsövervakning:
ATK: 1481st (kameraskåp)
ATK mobil: 126st (från fordon)
Laser 6-9km/h: 104st
Laser över 10km/h: 1384st
Totalt: 3095 personer

Hastighetsöverträdelse dominerar långt över alkohol eller drog/medicin!!!

Visst har jag gjort en helomvändning i mitt tankesätt, men när man läser vad vad folket på SH skriver så förstår jag mer och mer varför folk vill helt förbjuda motorcyklar på väg.

Det känns lite som att du är ett troll eller så, men visst skall man trots det respektera dina åsikter.

höjda böter och äganderätt ? Jag antar och utgår från att du menar ägaransvar.
Ok vi har en princip som säger att den som döms för brott skall kunna bevisas vara den som utfört brottet.
jag tänker inte vidröra det med mer än så då jag tycker att någonstans i det hela så är det ganska självförklarande.
Men vi kan snabbt beröra en enkel grej som redan idag sker.
stulna skyltar.
vad händer om din skylt blir stulen och du blir "fotograferad" ?
eller någon gjort en egen med ditt reg nummer ?
Här finns det hur mkt utryme som helst som man kan jävlas med folk med.
Altså anser jag att förslaget är ren idioti på alla plan.
Den som framlägger ett sådant här förslag kan vi nog med rätta anse inte vara ett av de skarpare verktygen i verktygsboden.

angående ditt påstående att följande mening alltid kommer upp.
Det finns så mycket annat som borde prioriteras högre för att förbättra säkerheten på vägarna.
Jo den frågan kommer nog upp ofta kanske för att det är så att vägverket överhuvudtaget inte ansett att motorcyklar är något som de behöver tänka på i vägmiljön.
Altså finns det otroligt mycket att göra där som påverkar oss alla som kör motorcykel oavsett vi håller lagliga hastigheter eller inte.
Många av dessa brister är dessutom ganska lätta/billiga att rätta till och däremed göra en säkrare miljö för oss som är ute på vägarna.
Resultatet av att åtgärda sådana brister är ett direkt genomslag på trafiksäkerheten.

ang ditt andra påstående

Polisen borde lägga mer tid på att lösa brott.

Fakta:
mindre än 10% av inbrott uppklaras. person rån är inte så mkt större uppklarnings procent på. i alla dessa far folk illa, ibland väldigt illa.
Det sticker folk i ögonen, Det finns ett skäl till att polisen har ett enormt förtroende problem bland gemene man.
Jag säger inte mer, jag tror det räcker med det.


Du beskriver "polisens arbete under v 17 osv.."
Dock blir det ju en del frågor.
För några veckor sedan gick pressarna varma med hur polisen valde att lägga kontroller så att de fick så lite napp som möjligt när de genomfört.
Är detta en av de aktionerna ?

Du utelämnar en hel del information som är intressant när man gör jämförelser.
1 hur många kollade man hastigheten på ? altså hur många körde lagligt vs hur många körde olagligt.

2 hur många, körde hur mycket för fort. dvs hur många körde 1-9 10-19 20-29osv tills de inte finns några fortkörare kvar.
hur många av dessa var Motorcyklar ?

3 vilka tidpunkter skedde rattylleri kontrollerna ?

4 hur mycket resurser lades ner på respektive kontroller.

och del nummer 5 som för mig är den viktigaste.
vill du hellre möta en fortkörare eller en drogad/alkohol påverkad person ?
Givetvis kan du svara att man inte vill möta någotdera men det var inte det som var frågan så därmed är ju det svaret ogiltigt.

Personligen tycker jag det finns en inte så liten skillnad i de två olika brotten.
Den "fakta" du lägger fram här, ang polisens insats, har du någon url eller så till den så man kan förkovra sig själv ?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Knäppte denna bilden igår, San Jose, Costa Rica, där får man ha nummerplåten hur man vill.
 

Bifogat

  • 20081212(002).jpg
    20081212(002).jpg
    99.3 KB · Visningar: 60

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker de SMC jobbar för en bra trafiksäkerhet för oss motorcyklister.
Jag tror inte att regskylt fram och ägandeansvar är det som kommer stoppa buset och mc-olyckor något nämvärt om det införs (det är faktiskt en liten klick som förstör). Kommer en regskylt fram stoppa vänstersvängade bilister NEJ.

Om du kan ta fram källa att antalet mc-olyckor minskar i de länder där ägaransvar finns så kanske jag ändrar min uppfattning.

Jag vill förtsätta ha en viss frihet, bättre att lära folk köra vettigt än att samla pengar till kassan. Jag kan tänka mig att ha drog och alcholås på hojen. Det kan rädda liv.

I dagens samhälle ligger bötesbeloppet på 4,000:- att köra i 120km/h på en 70-väg. En kostnad som i stort sett alla trafikanter kan betala nån gång.

När du refererar till "buset" så består största delen av dessa av väldigt unga manliga förare som anser sig själva kunna hantera sin motorcykel. Resterande har godtycklig körvana samt anser sig själva kunna hantera sin motorcykel.

Eftersom största delen av dessa lägger sina pengar på en dyr försäkring på en relativt ny motorcykel så finns det bara en liten marginal kvar att spela på. Samt deras vetskap om att en krasch kostar ~6,000:- i självrisk är inget skrämmande.

Hur ska man få dessa förare att inse hur deras handlande i trafiken både påverkar dom själva samt omgivningen. Hur deras körsätt kan få oanade konsekvenser för mötande trafik pga att deras hastighet tvingar dom att gå ut i mötandes körfält, vilket kan leda till en kollision alt att mötande tvingas av vägen. Att man kan skada sig lär vi oss redan första gången vi ramlar eller trillar av trampcykeln.

Ang vänstersvängande fordon så tror jag personligen att största orsaken till kollision beror på motorcykelns hastighet. Håller man inte laglig hastighet så har man medvetet försatt andra trafikanters förmåga att agera korrekt vid rådande situation!

Tyvärr vet jag ingen undersökning där antalet mc-olyckor har minskat pga ägandeansvar. MEN, där hastighetsövervakning har tillämpats samt ägandeansvar råder finns det dokumenterat.

"För anläggningen i Nottingham rapporterades att medelhastigheten efter drifttagande minskat med 8,2%. Antalet dödsolyckor eliminerades (2 st under tvåårsperioden före installationen och ingen de två första åren med systemet i bruk). Vidare minskade antalet svårt skadade med 40% och lättare skadade med 30%. Andelen olyckor med skadeföljd minskade med 25% 6, 7.
Andelen fortkörare decimerades kraftigt och särskilt på platser där sträckövervakad hastig‐het tillämpas (50%) jämfört med punktkontroll med radar (18%)."

Vägverkets dokument över ATK

Så du anser det vara en frihet att bryta mot lagen?

skulle väl säga att ingen regplåt i världen kommer att stoppa dom som verkligen vill busa i trafiken..
el övervakningsystem osv..allt går ju att kringå på enkla sätt.

Främre regplåt går ju att dölja lika väl som den bakre..

Ägaransvar..vadå ??
När alla identiteter är dolda..hur funkar det ?

Vill man få ner dödstalen..börja med att rensa upp längs vägarna är väl en bra start..
Finns massor av saker man kan göra före dessa ovan förslag..

Frågan är väl hur många som är beredda att kringgå systemet?

Rensar man upp runt vägarna så kan vi ju köra ännu snabbare eftersom det är ännu säkrare att krascha :rolleyes:
 
Last edited:

Nicotin

Guest
I dagens samhälle ligger bötesbeloppet på 4,000:- att köra i 120km/h på en 70-väg. En kostnad som i stort sett alla trafikanter kan betala nån gång.

När du refererar till "buset" så består största delen av dessa av väldigt unga manliga förare som anser sig själva kunna hantera sin motorcykel. Resterande har godtycklig körvana samt anser sig själva kunna hantera sin motorcykel.

Eftersom största delen av dessa lägger sina pengar på en dyr försäkring på en relativt ny motorcykel så finns det bara en liten marginal kvar att spela på. Samt deras vetskap om att en krasch kostar ~6,000:- i självrisk är inget skrämmande.

Hur ska man få dessa förare att inse hur deras handlande i trafiken både påverkar dom själva samt omgivningen. Hur deras körsätt kan få oanade konsekvenser för mötande trafik pga att deras hastighet tvingar dom att gå ut i mötandes körfält, vilket kan leda till en kollision alt att mötande tvingas av vägen. Att man kan skada sig lär vi oss redan första gången vi ramlar eller trillar av trampcykeln.

Ang vänstersvängande fordon så tror jag personligen att största orsaken till kollision beror på motorcykelns hastighet. Håller man inte laglig hastighet så har man medvetet försatt andra trafikanters förmåga att agera korrekt vid rådande situation!

Tyvärr vet jag ingen undersökning där antalet mc-olyckor har minskat pga ägandeansvar. MEN, där hastighetsövervakning har tillämpats samt ägandeansvar råder finns det dokumenterat.

"För anläggningen i Nottingham rapporterades att medelhastigheten efter drifttagande minskat med 8,2%. Antalet dödsolyckor eliminerades (2 st under tvåårsperioden före installationen och ingen de två första åren med systemet i bruk). Vidare minskade antalet svårt skadade med 40% och lättare skadade med 30%. Andelen olyckor med skadeföljd minskade med 25% 6, 7.
Andelen fortkörare decimerades kraftigt och särskilt på platser där sträckövervakad hastig‐het tillämpas (50%) jämfört med punktkontroll med radar (18%)."

Vägverkets dokument över ATK

Så du anser det vara en frihet att bryta mot lagen?



Frågan är väl hur många som är beredda att kringgå systemet?

Rensar man upp runt vägarna så kan vi ju köra ännu snabbare eftersom det är ännu säkrare att krasch :rolleyes:


Det e ju dags att du får komma till el kammar dig och skaffar ett jobb..( förslagsvis som paragrafryttare på vv )

Ang vänstersvängande bilister som borde enligt mig skaffa sig ett par glasögon alt lägga lappen på hyllan så är det tyvärr så av egen erfarenhet att så är inte fallet..
Och väldigt många med mig..

98% av alla " nära ögat moment " jag råkat ut för har jag hållit ca 5-8km/h över gällande hastighetsgräns och det gör varken från el till.

Trots detta så brakar dom ut..samma sak gäller alla andra som ofta har för vana att sitta och skriva sms..pilla på kärringen el läsa kartan i knäet och glömmer att se sig omkring INNAN dom svänger..stannar..gör en u-sväng osv.
Att ett ägaransvar, regplåt i arlset osv skulle ändra detta..nope inte en chans..ett ägaransvar el regplåt fram skulle inte ge synen el uppmärksamheten tillbaka för dessa bilister ovan.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
En regskylt fram (för mig är det tex ett klistermärke med en bokstav/sifferkod speciellt utformat för motorcyklar vilket gör att klistermärket kan minskas ner till 3 alt 4 tecken) skulle registrera motorcyklar vid fartkameror samt
läsas av vid passering av polis tex. Den trygghet som finns i dag gör att vi kan hålla fri hastighet samt göra i stort vad vi vill i trafiken.

Sen ser jag ingen större användning för en främre regskylt utan ägandeansvar!

Ok. Ett klistermärke...
På en sporthoj med kåpor.. Lätt. På kåpan. Det är ju inte så svårt....
Men på en ducati monster då? eller på en kawwa z750.
Dvs kåplösa hojar. Var ska du sätta den där.
Jag tror inte på iden som så med regnr fram... Absolut inte utan ägaransvar.

Nu målar du du upp en ännu värre bild av sporhojsåkarna :D
Du menar att 10% av mc-kollektivet står för dessa 5.9% ?
Dessa 5,9% är i själva verket någonstans runt 15-20% i verkliga siffror tror jag personligen. Att använda statistik från månader som inte motorcyklar används är för mig oförståligt!

Värre bild?
Kanske det. Men kolla hur många cusoms som ligger och kör för fort.
Undersökningen är gjord från Januari till Juni. Hojsäsong från mars,april (beroende på hur fin våren är) dvs underlag från minst 3-4 månader av 6.
Undersökningen var gjorda där vi har hastighetskameror.
Hur många av de vägar vi kör på har sånna?? De flesta sitter iaf häromkring på större trafikleder/landsvägar. Inte speciellt många på de mindre vägar där vi för det mesta kör hoj. TEX slingerbulten. Där håller i princip 100% av sporthojarna över hastighetsbegränsningen.. Många mycket över.
Medans custom ligger och kör kring lagligt tempo..
5.9% är nog rätt nära sanningen där det finns kameror.
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Rensar man upp runt vägarna så kan vi ju köra ännu snabbare eftersom det är ännu säkrare att krascha :rolleyes:

Du är ju bara vilse i pankakan på riktigt.

Enligt ditt resonerande så bör vi altså skapa en så farlig miljö som möjligt så att man i den händelse man nu skulle göra ett misstag inte kan reparera det utan direkt avlider.

Jag tror jag har min uppfattning klar om dig.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Varför är inte det realistiskt?
Ett företag anpassar sin produkt efter marknaden.

Det är därför vi har domstolar som reder ut om någon är oskyldig eller ej!
Har man rent mjöl i påsen så finns inget problem...eller?
Där köper jag tidigare inlägg. EG-rätten. Fri konkurrans.
Dvs du ska kunna köpa en hoj från ett annat eu-land.
Dessutom är sverige en mycket liten marknad för mc-tillverkarna....
Så visst. Lättare anpassningar.. Ej för tillkrånglat. Men det ska vara en lösning som är gångbar på ALLA motorcyklar...



Just därför vi har domstolar... DVS det ska bevisas att du är den som är skyldig bortom alla tvivel.
Med ett ägaransvar tar du bort den rätten.
Har du någonsin försökt att överklaga en p-bot?

Jag köper absolut att ägaransvar skulle vara ett bra sätt att få bukt med att folk kör ifrån polisen. Att det kommer ett brev på posten....
Men ponera att någon åker falskskyltat... En blåvit gixxer med mitt regnr...
Jag ÄR oskyldig..... Då måste jag bevisa att det inte var jag.
Nu är detta ett "ringa" trafikbrott. Men om vi då drar det till sin spets...
Då kan vi säga att om jag blir anklagad för mord... måste jag bevisa att det inte var jag... Istället för att polisen/åklagaren bevisar att det var jag....

Det hela rimmar illa med det rättsamhälle vi lever i idag.
Så ett ägaransvar är en lösning.. Men inte någon bra lösning...
Dessutom skulle det medföra att man plockar bort allt var regplåtar heter och kör ändå...

Finns en bra lösning i mina ögon. En lösning som jag lovar skulle rädda liv, Sänka hastigheter.. Minska olyckor...
Det är fler poliser ute på våra vägar..
Poliser som syns får folk att ta det lugnare...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det känns lite som att du är ett troll eller så, men visst skall man trots det respektera dina åsikter.

Tack.

höjda böter och äganderätt ? Jag antar och utgår från att du menar ägaransvar.

Ägandeansvar menade jag.

Ok vi har en princip som säger att den som döms för brott skall kunna bevisas vara den som utfört brottet.
jag tänker inte vidröra det med mer än så då jag tycker att någonstans i det hela så är det ganska självförklarande.
Men vi kan snabbt beröra en enkel grej som redan idag sker.
stulna skyltar.
vad händer om din skylt blir stulen och du blir "fotograferad" ?
eller någon gjort en egen med ditt reg nummer ?
Här finns det hur mkt utryme som helst som man kan jävlas med folk med.
Altså anser jag att förslaget är ren idioti på alla plan.
Den som framlägger ett sådant här förslag kan vi nog med rätta anse inte vara ett av de skarpare verktygen i verktygsboden.

Konstigt att det fungerar i andra länder.
Har man ett rent samvete så går det mesta att redogöra.
Äger man ett fordon så ska man ha full kontroll över vem som brukar det, dock kan man inte göra så mycket åt stöld. Men om det är en stöld eller falska skyltar går ganska lätt att avgöra.


angående ditt påstående att följande mening alltid kommer upp.
Det finns så mycket annat som borde prioriteras högre för att förbättra säkerheten på vägarna.
Jo den frågan kommer nog upp ofta kanske för att det är så att vägverket överhuvudtaget inte ansett att motorcyklar är något som de behöver tänka på i vägmiljön.
Altså finns det otroligt mycket att göra där som påverkar oss alla som kör motorcykel oavsett vi håller lagliga hastigheter eller inte.
Många av dessa brister är dessutom ganska lätta/billiga att rätta till och däremed göra en säkrare miljö för oss som är ute på vägarna.
Resultatet av att åtgärda sådana brister är ett direkt genomslag på trafiksäkerheten.

Ska jag vara helt ärlig så kan jag inte komma på något som klangar till trafikfarligt för motorcyklister som följer lagen samt rådande trafiksituation.
Är gällande hastighet 70km/h så betyder det MAX 70km/h, och är det en skymd kurva så behöver man inte försöka få i knät i backen.

Ang dessa vajerräcken som många syftar på. Personligen ser jag ingen större skillnad på skaderisken. Har dessa personer stannat och tittat på hur dom ser ut, eller har dom enbart skapat sin uppfattning på vad alla andra skriver?



ang ditt andra påstående

Polisen borde lägga mer tid på att lösa brott.

Fakta:
mindre än 10% av inbrott uppklaras. person rån är inte så mkt större uppklarnings procent på. i alla dessa far folk illa, ibland väldigt illa.
Det sticker folk i ögonen, Det finns ett skäl till att polisen har ett enormt förtroende problem bland gemene man.
Jag säger inte mer, jag tror det räcker med det.

"Förra året anmäldes 1,3 miljoner brott. 900 000 av dem lyder under brottskod ett, som utgör 75 procent av alla brott som anmäls till polisen. Dit hör våldsbrott, sexbrott, rån och skadegörelse. Bara 5,8 procent av dem klarades upp. Det betyder att varje anställd polisman i genomsnitt klarade av att lösa tre brott under hela 2007."

Hur många poliser utreder brott?
Hur brott förhindrade polisen?
Hur många brott hade polisen kunnat lösa om samhället inte var så mesigt och vågade ingripa alt stanna kvar och lämna en redogörelse?

Nej, det är lättast att sparka på polisen...

Polisen arbete är inte enbart att lösa brott!
Dom ska förhindra samt stoppa pågående brott, samt en massa mer! Men i samhällets ögon så är deras enda uppgift att lösa brott...

De brott som du hänvisar till tillhör händelser som är svåra att klara upp eftersom det i många fall inte finns några vittnen, samt i de fall där det finns vittnen ska dessa kunna beskriva något i efterhand som har påverkat dom psykiskt vilket kan medföra att minnet inte avspeglar verkligheten.

Du beskriver "polisens arbete under v 17 osv.."
Dock blir det ju en del frågor.
För några veckor sedan gick pressarna varma med hur polisen valde att lägga kontroller så att de fick så lite napp som möjligt när de genomfört.
Är detta en av de aktionerna ?

Du utelämnar en hel del information som är intressant när man gör jämförelser.
1 hur många kollade man hastigheten på ? altså hur många körde lagligt vs hur många körde olagligt.

2 hur många, körde hur mycket för fort. dvs hur många körde 1-9 10-19 20-29osv tills de inte finns några fortkörare kvar.
hur många av dessa var Motorcyklar ?

3 vilka tidpunkter skedde rattylleri kontrollerna ?

4 hur mycket resurser lades ner på respektive kontroller.

och del nummer 5 som för mig är den viktigaste.
vill du hellre möta en fortkörare eller en drogad/alkohol påverkad person ?
Givetvis kan du svara att man inte vill möta någotdera men det var inte det som var frågan så därmed är ju det svaret ogiltigt.

Varför är någon av dessa frågor av betydelse?
Det är pågående brott som har blivit uppklarade!

Du ställer en fråga som är beroende till omständigheterna.
En motorcyklist som kör för fort i en kurva eller en rattonykter som vinglar i en kurva?


Personligen tycker jag det finns en inte så liten skillnad i de två olika brotten.
Den "fakta" du lägger fram här, ang polisens insats, har du någon url eller så till den så man kan förkovra sig själv ?

Tyvärr hittar jag inte vilken url den kommer ifrån, men kan lägga upp en .jpg
Har tyvärr bara i .pdf
 

Bifogat

  • Polisens övervakning 2008.jpg
    Polisens övervakning 2008.jpg
    218.8 KB · Visningar: 44

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ok. Ett klistermärke...
På en sporthoj med kåpor.. Lätt. På kåpan. Det är ju inte så svårt....
Men på en ducati monster då? eller på en kawwa z750.
Dvs kåplösa hojar. Var ska du sätta den där.
Jag tror inte på iden som så med regnr fram... Absolut inte utan ägaransvar.

Om den svenska marknaden skulle kräva detta hade tillverkaren löst problemet. Det är till största delen en designfråga!

Som jag tidigare skrev, lönlöst utan ägandeansvar! :tummenupp



Värre bild?
Kanske det. Men kolla hur många cusoms som ligger och kör för fort.
Undersökningen är gjord från Januari till Juni. Hojsäsong från mars,april (beroende på hur fin våren är) dvs underlag från minst 3-4 månader av 6.
Undersökningen var gjorda där vi har hastighetskameror.
Hur många av de vägar vi kör på har sånna?? De flesta sitter iaf häromkring på större trafikleder/landsvägar. Inte speciellt många på de mindre vägar där vi för det mesta kör hoj. TEX slingerbulten. Där håller i princip 100% av sporthojarna över hastighetsbegränsningen.. Många mycket över.
Medans custom ligger och kör kring lagligt tempo..
5.9% är nog rätt nära sanningen där det finns kameror.

Exakt!
Motorcyklarna kom upp i 5.9% på 3-4 månader medans resterande trafik registrerades i 6 månader. Hur hade statistiken sett ut om dom hade mätt under själva MC-säsongen som är den verkliga frågan?

Exakt igen!
Så här ser %-en ut på vägar som har fartkameror vilket oftast är trafikerade vägar med relativt mycket trafik i tider som motorcyklister inte vart speciellt stort förekommande, men ändå håller en så pass högt procenttal!!!
Räkna bort jan, feb samt mars på övrig trafik så kommer motorcyklisternas procent att öka drastiskt!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Där köper jag tidigare inlägg. EG-rätten. Fri konkurrans.
Dvs du ska kunna köpa en hoj från ett annat eu-land.
Dessutom är sverige en mycket liten marknad för mc-tillverkarna....
Så visst. Lättare anpassningar.. Ej för tillkrånglat. Men det ska vara en lösning som är gångbar på ALLA motorcyklar...

Även om sverige är en liten marknad så avsäger man sig inte marknaden pga en så pass liten detalj!



Just därför vi har domstolar... DVS det ska bevisas att du är den som är skyldig bortom alla tvivel.
Med ett ägaransvar tar du bort den rätten.
Har du någonsin försökt att överklaga en p-bot?

Jag har överklagat en p-bot och vunnit pga jag kunnat redovisa omständigheter! Jag har inget emot att påvisa min oskuld, det har bara dom som har något att dölja.

Jag köper absolut att ägaransvar skulle vara ett bra sätt att få bukt med att folk kör ifrån polisen. Att det kommer ett brev på posten....
Men ponera att någon åker falskskyltat... En blåvit gixxer med mitt regnr...
Jag ÄR oskyldig..... Då måste jag bevisa att det inte var jag.
Nu är detta ett "ringa" trafikbrott. Men om vi då drar det till sin spets...
Då kan vi säga att om jag blir anklagad för mord... måste jag bevisa att det inte var jag... Istället för att polisen/åklagaren bevisar att det var jag....
Även om det skulle vara så att någon kör falskskyltad med en likadan motorcykel så behövs det så mycket för att du inte ska kunna bevisa din oskuld. Det finns alltid något som binder dig till en tid/plats. Ett inlägg på SH, vittne, bankomatuttag, kameraövervakning, kontokortsbetalning etc

Det hela rimmar illa med det rättsamhälle vi lever i idag.
Så ett ägaransvar är en lösning.. Men inte någon bra lösning...
Dessutom skulle det medföra att man plockar bort allt var regplåtar heter och kör ändå...

Finns en bra lösning i mina ögon. En lösning som jag lovar skulle rädda liv, Sänka hastigheter.. Minska olyckor...
Det är fler poliser ute på våra vägar..
Poliser som syns får folk att ta det lugnare...

Jag tror inte att många skulle plocka av regskylt och köra ändå för att klara sig mot fortkörning. Den skaran som gör detta riskerar en bot på tex 5,000:- enbart för att dom saknar regskylt. Alla behöver tanka, pissa, köpa en glass, tjöta vid korvmojen etc.

Vi pratar samma språk men har olika sätt att nå målet!

Minska olyckorna når vi genom att sänka hastigheten.
Sänkt hastighet får vi genom ökad kontroll av trafiken.
Ökad kontroll kan man få genom skattemedel alt bötesbelopp.
Bötesbelopp får man in genom ökad kontroll av fordon
Ökad kontroll får man genom bla ägaransvar samt "främre regskylt"
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Vilken j*vla idiot
Ikväll (tisdag) påväg till lunda så stod jag i den stora rödlyset som korsar E18 skulle rakt fram mot spånga/lunda så får jag grönt o ska dra iväg men tänker för mig själv att jag ska ta det lugnt just exakt här för det kommer folk i så hög fart på E18, så jag axxar inte iväg för snabbt, a tror du inte nån dåre på en orange ktm motard brassar helvete o korsar min väg väjerr för nån bil o drar vidare mot kista/rinkeby. idioten körde mot rött o hade jag gasat lite extra hade han/hon smällt rejält med mig. Personen kom i 60-70km/h och allt hände så fort så jag kommer inte ihåg så mycket för jag vart så förbannad. Men en orange ktm var det o den var ganska risig. personen som körde hade väldigt slitna kläder/utrustning o vit hjälm.

Detta är ett inlägg du själv har skrivit! Men du kanske har ändrat ditt synsätt på hur trafikregler skall tillämpas?

Anser DU att motorcyklister inte ska ha samma trafikregler som andra trafikanter?

SMC motverkar säkrare vägar genom att lägga fram missvisande information.
SMC motverkar säkrare vägar genom att arbeta MOT sänkt hastighet.
SMC motverkar säkrare vägar genom att arbeta MOT ägandeansvar.

Vart har du fått att jag ENBART kommer att köra bana? :va


Att köra mot rött på en så mångfilig och trafikerad motorväg går inte att jämföra med att köra lite över hastighets gränsen förbi en kamera eller liknande. han körde inte över hastighetsgränsen utan mot rött.

Jag tror och hoppas att SMC jobbar för ett gott syfte, mer än så behöver jag inte veta. Och även OM de nu lägger fram missvisande information så jobbar de kanske precis som alla andra ex. VV jobbar och de flesta företag och organisationer, så för att vinna ett slag får man använda sig av samma vapen och metoder som motståndarna. Eller visa att man är på samma plan och det är bättre att samarbeta än att förgöra varandra.
Och SMC står på min sida som jag känner det så självklart stöttar jag dem genom att vara medlem och låta dem sköta saken.

Med dina åsikter förstår jag inte varför du än idag åker MC, hade jag haft dessa åsikter hade jag lagt hjälmen på hyllan för länge sen.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att köra mot rött på en så mångfilig och trafikerad motorväg går inte att jämföra med att köra lite över hastighets gränsen förbi en kamera eller liknande. han körde inte över hastighetsgränsen utan mot rött.

Han kanske också bara körde lite för fort, vart distraherad av något och missade att det slog om till rött? Eftersom du bedömde förarens hastighet till 60-70 körde han för fort!

Hur tror du andra trafikanter reagerar när en motorcykel kommer i 150km/h?

Jag tror och hoppas att SMC jobbar för ett gott syfte, mer än så behöver jag inte veta. Och även OM de nu lägger fram missvisande information så jobbar de kanske precis som alla andra ex. VV jobbar och de flesta företag och organisationer, så för att vinna ett slag får man använda sig av samma vapen och metoder som motståndarna. Eller visa att man är på samma plan och det är bättre att samarbeta än att förgöra varandra.
Och SMC står på min sida som jag känner det så självklart stöttar jag dem genom att vara medlem och låta dem sköta saken.

Jag stöttar SMC med, och jag skrev att jag delvis och inte hel och hållet motsätter mig SMC´s arbetssätt.

Med dina åsikter förstår jag inte varför du än idag åker MC, hade jag haft dessa åsikter hade jag lagt hjälmen på hyllan för länge sen.

Kan du inte förklara vilka åsikter som är så fel?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Härligt att ta del av dina inlägg, objektivt och klarsynt!

Kul att läsa intressanta inlägg med fakta och källhänvisning istället för att ta del av påhittad statistik blandat med en underton av pubertal förvirring.
Håller med.

Jag håller även med om att det inte verkar finnas något bra sätt att stoppa de som vill busa.
 
Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Då tråden fortfarande har titeln regplåt fram

Vill jag hävda att en plåt fram inte tillför något för trafiksäkerheten, jag menar även, vem fasen hinner läsa den skylten om någon kör fort, mötande!?

Vid fartkameror kan man ju bromsa precis på samma sätt som de flesta bilar gör, skillnaden är ju bara att det går så mycket snabbare att komma upp i fart igen med MC:tummenupp.

Det enda skylten bak innebär är att de som hojåkare kör om kan hinna se reg nr, om man kör om rejält snabbt så hinner de inte heller göra det.

Den dag regplåt fram införs anser jag att måttet är rågat och därefter kör jag oskyltat då jag redan är så förbannad på VV dummheter i trafiken och bristande förstånd gällande trafikmiljöns utformning.

Höga böter för skyltar och fortkörning leder GARANTERAT till att fler satsar allt för att fly, ponera att böterna för fortkörning skulle vara 20000kr som "Pysch" skrev, hur många fler skulle då välja att fly med MC och även bilar, vem är beredd att vara "uppfinnaren" av en sådan ändring och därmed "pappa" till konsekvenserna. Lärdommarna av höga straffskalor är snarare att "brottslingarna" blir mer våldsamma och gör som utomstående brukar uppfatta helt vansinninga gärningar. USA är en rätt bra "förebild" och då skall vi då ha i tankarna att där har Polisen ett flockbetende med relativt sverige väldigt stora resurser och ändå gör så pass många de "konstiga" beslut många av oss sett på nätet eller TV.

Till Pysch, har du ens sett ett vajerräcke och hur dessa är utformade samt hur man tom använder dem i ytterkurvor där den enda funktionen jag kan se är att de skall döda motorcyklister. Att övriga världen i rask takt förbjuder användandet av dessa billighetslösningar säger mycket. Som redan sagts i tråden, du måste vara ett troll och sluta gnälla på SMC, de för det stora MC-kollektivets åsikter och de har lärt sig hur de måste jobba mot VV och NTF som själva läser bibeln som F**n själv.
 

Nicotin

Guest
Då tråden fortfarande har titeln regplåt fram

Vill jag hävda att en plåt fram inte tillför något för trafiksäkerheten, jag menar även, vem fasen hinner läsa den skylten om någon kör fort, mötande!?

Vid fartkameror kan man ju bromsa precis på samma sätt som de flesta bilar gör, skillnaden är ju bara att det går så mycket snabbare att komma upp i fart igen med MC:tummenupp.

Det enda skylten bak innebär är att de som hojåkare kör om kan hinna se reg nr, om man kör om rejält snabbt så hinner de inte heller göra det.

Den dag regplåt fram införs anser jag att måttet är rågat och därefter kör jag oskyltat då jag redan är så förbannad på VV dummheter i trafiken och bristande förstånd gällande trafikmiljöns utformning.

Höga böter för skyltar och fortkörning leder GARANTERAT till att fler satsar allt för att fly, ponera att böterna för fortkörning skulle vara 20000kr som "Pysch" skrev, hur många fler skulle då välja att fly med MC och även bilar, vem är beredd att vara "uppfinnaren" av en sådan ändring och därmed "pappa" till konsekvenserna. Lärdommarna av höga straffskalor är snarare att "brottslingarna" blir mer våldsamma och gör som utomstående brukar uppfatta helt vansinninga gärningar. USA är en rätt bra "förebild" och då skall vi då ha i tankarna att där har Polisen ett flockbetende med relativt sverige väldigt stora resurser och ändå gör så pass många de "konstiga" beslut många av oss sett på nätet eller TV.

Till Pysch, har du ens sett ett vajerräcke och hur dessa är utformade samt hur man tom använder dem i ytterkurvor där den enda funktionen jag kan se är att de skall döda motorcyklister. Att övriga världen i rask takt förbjuder användandet av dessa billighetslösningar säger mycket. Som redan sagts i tråden, du måste vara ett troll och sluta gnälla på SMC, de för det stora MC-kollektivets åsikter och de har lärt sig hur de måste jobba mot VV och NTF som själva läser bibeln som F**n själv.


Tack ÄNTLIGEN ett vettigt inlägg..

Märker vilka som har en verklighetsuppfattning och vilka som lever i en drömvärld..

Att inbilla sig att en regplåt fram skulle på ngt sätt bidra till att dödsolyckor minskar är ju så urbota dumt att jag inte ens kommenterar detta..

Ponera att man skulle chockhöja böterna,ställa en snut vid varje buske på bulten och bogan plus peppra alla sveriges bästa mc vägar med plåtpoliser så skulle ju dom som verkligen inte bryr sig hitta andra ställen att gasa på..

Dösfallen skulle bara flytta sig..
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Tack ÄNTLIGEN ett vettigt inlägg..

Märker vilka som har en verklighetsuppfattning och vilka som lever i en drömvärld..

Att inbilla sig att en regplåt fram skulle på ngt sätt bidra till att dödsolyckor minskar är ju så urbota dumt att jag inte ens kommenterar detta..

Ponera att man skulle chockhöja böterna,ställa en snut vid varje buske på bulten och bogan plus peppra alla sveriges bästa mc vägar med plåtpoliser så skulle ju dom som verkligen inte bryr sig hitta andra ställen att gasa på..

Dösfallen skulle bara flytta sig..
Vad tycker du borde göras då?
Rensa upp längs vägarna kan jag hålla med om är ett bra förslag. Men jag tror inte att vi mäktar med att fylla igen alla diken, ta bort alla stolpar stenar och träd och bygga avåkningszoner runt alla vägarna överallt. Det är orealistiskt, på gränsen till drömlikt, tycker jag.
Fan, de hinns ju inte ens med att ploga om det kommer lite snö.

Finns massor av saker att göra skrev du. Kan du nämna något?
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Vad tycker du borde göras då?

Nu avviker jag ifrån trådens igentliga fråga..regplåt el inte men...

Min uppfattning efter år av hojåka är att rensa upp vägarna och se till att alla dessa saker som bidrar till dödsolyckorna försvinner..
Om kalle kommer för fort..visst så får han skylla sig själv men han skulle kanske överleva avåkningen om det inte låg stubbar och sten i vägrenen.
Sen kan man ta snacket om hur man ska göra för att få folk att tagga ner..
För det är väl det vi vill i första hand..få ner antalet döda på hoj ?

Som jag skrev tidigare..hur man gör för att få ner antalet " jag kör som jag vill bilister " vette attans men jag försöker heller inte skylla allt på dessa..bara det att min verklighet är den att dessa stöter man på ganska ofta under sommarsäsongen.

Se till att när vägverket gör sina gruslagningar att dessa områden märks upp väl..
Har hamnat i dessa lagningsområden alltför ofta och med hjärtat i halsgropen missat diket/bilen osv
Kanske en obetydlig faktor men tyvärr så har dom missat att märka ut dessa områden.

Vajerräcken är ett kapitel för sig..det borde inte behövas förklaras mer..

Sen är det näst intil omöjligt att påverka dessa som har åsikten " men så har ju jag alltid kört "..
Träffade en äldre herre på en bensinmack som inte hade en aning vad heldragen linje innebär och var av åsikten att när han är inne i en rondell så är det upp till honom hur han väljer att göra filbyten..
Skrämmande men verklighet.

Att försöka skapa ett övervakningssamhälle kommer bara bli en gigantisk backfire där folk i större utsträckning kommer att skita i detta och detta i sin tur kommer ju bara öka dödsolyckorna när kalle pilot väljer att dra snuten men inte fixar det och brakar rakt in i familjen svenssons med dom små i skuffen.
För om ngn försöker inbilla mig att om alla hojar skulle få en regplåt fram och ID chip på hojen så skulle dödsolyckorna på mc gå ner drastiskt så kan dom försöka lura ngn annan.

Utbildning/bandag är ngt som borde vara krav..för hela mc folket.
Alla kommer förr el senare oavsett ålder att testa att vrida på rullen..
Detta är ngt folk tyvärr inte anser vara av vikt..många man stött på under sommaren anser fortfarande att bakbromsen på en hoj är den mest effektiva..( pratar om ett gäng customåkare av 60+ folk i vaxholm i sommras )
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Så, om vi kokar ner det vi har så blir följande kvar:

• Rensa upp runt vägarna (det tycker jag är ett bra förslag men orealistiskt att genomföra)
• Märka upp farliga lagningar (det är ett kanonförslag tycker jag. Borde inte heller vara omöjligt att genomföra)
• Vajerräcken ska bort (det håller jag med om fullständigt)
• Utbildning/bankörning (måste ju vara helt rätt också.)

Finns det mer som skulle kunna leda till att vi skulle kunna slippa skylt fram på mc?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top