Höjda böter samt äganderätt är en riktig bra väg att nå den större massan.
JA, beloppen på böter kommer att minska fortkörningarna! Det ska svida i plånboken att begå ett brott, vilket dagens böter inte gör!
Vem skulle köra ihjäl sig för att undgå böter när det räcker med att polisen alt fartkameran registrerar regskylten? Böterna får du inte på plats utan kommer hem så fint i brevlådan. Detta medför även att polisen slipper onödiga jakter eftersom dom inte behöver stoppa gärningsmannen på plats.
Varför kommer alltid denna mening in i diskussioner som berör motorcyklar:
Det finns så mycket annat som borde prioriteras högre för att förbättra säkerheten på vägarna.
eller
Polisen borde lägga mer tid på att lösa brott.
Under V.17 2008 gjorde polisen i Västra Götaland nykterhet samt hastighetskontroll.
Alkoholutandningsprov 8246st utförda varav:
24 var alkoholpåverkade
3 var drog/medicinpåverkade
Totalt: 27 personer
Hastihgetsövervakning:
ATK: 1481st (kameraskåp)
ATK mobil: 126st (från fordon)
Laser 6-9km/h: 104st
Laser över 10km/h: 1384st
Totalt: 3095 personer
Hastighetsöverträdelse dominerar långt över alkohol eller drog/medicin!!!
Visst har jag gjort en helomvändning i mitt tankesätt, men när man läser vad vad folket på SH skriver så förstår jag mer och mer varför folk vill helt förbjuda motorcyklar på väg.
Det känns lite som att du är ett troll eller så, men visst skall man trots det respektera dina åsikter.
höjda böter och äganderätt ? Jag antar och utgår från att du menar ägaransvar.
Ok vi har en princip som säger att den som döms för brott skall kunna bevisas vara den som utfört brottet.
jag tänker inte vidröra det med mer än så då jag tycker att någonstans i det hela så är det ganska självförklarande.
Men vi kan snabbt beröra en enkel grej som redan idag sker.
stulna skyltar.
vad händer om din skylt blir stulen och du blir "fotograferad" ?
eller någon gjort en egen med ditt reg nummer ?
Här finns det hur mkt utryme som helst som man kan jävlas med folk med.
Altså anser jag att förslaget är ren idioti på alla plan.
Den som framlägger ett sådant här förslag kan vi nog med rätta anse inte vara ett av de skarpare verktygen i verktygsboden.
angående ditt påstående att följande mening alltid kommer upp.
Det finns så mycket annat som borde prioriteras högre för att förbättra säkerheten på vägarna.
Jo den frågan kommer nog upp ofta kanske för att det är så att vägverket överhuvudtaget inte ansett att motorcyklar är något som de behöver tänka på i vägmiljön.
Altså finns det otroligt mycket att göra där som påverkar oss alla som kör motorcykel oavsett vi håller lagliga hastigheter eller inte.
Många av dessa brister är dessutom ganska lätta/billiga att rätta till och däremed göra en säkrare miljö för oss som är ute på vägarna.
Resultatet av att åtgärda sådana brister är ett direkt genomslag på trafiksäkerheten.
ang ditt andra påstående
Polisen borde lägga mer tid på att lösa brott.
Fakta:
mindre än 10% av inbrott uppklaras. person rån är inte så mkt större uppklarnings procent på. i alla dessa far folk illa, ibland väldigt illa.
Det sticker folk i ögonen, Det finns ett skäl till att polisen har ett enormt förtroende problem bland gemene man.
Jag säger inte mer, jag tror det räcker med det.
Du beskriver "polisens arbete under v 17 osv.."
Dock blir det ju en del frågor.
För några veckor sedan gick pressarna varma med hur polisen valde att lägga kontroller så att de fick så lite napp som möjligt när de genomfört.
Är detta en av de aktionerna ?
Du utelämnar en hel del information som är intressant när man gör jämförelser.
1 hur många kollade man hastigheten på ? altså hur många körde lagligt vs hur många körde olagligt.
2 hur många, körde hur mycket för fort. dvs hur många körde 1-9 10-19 20-29osv tills de inte finns några fortkörare kvar.
hur många av dessa var Motorcyklar ?
3 vilka tidpunkter skedde rattylleri kontrollerna ?
4 hur mycket resurser lades ner på respektive kontroller.
och del nummer 5 som för mig är den viktigaste.
vill du hellre möta en fortkörare eller en drogad/alkohol påverkad person ?
Givetvis kan du svara att man inte vill möta någotdera men det var inte det som var frågan så därmed är ju det svaret ogiltigt.
Personligen tycker jag det finns en inte så liten skillnad i de två olika brotten.
Den "fakta" du lägger fram här, ang polisens insats, har du någon url eller så till den så man kan förkovra sig själv ?